Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-07@04:32:06 GMT

عروسی در کوچه مخصوص

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۰۷۴۵

عروسی در کوچه مخصوص

بر‌ اساس آمار‌های رسمی نیاز بازار ایران به خودرو‌های جدید سالانه بیش از ۲/۱میلیون دستگاه است که هم‌اکنون کمتر از ۷۰۰‌هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، قرعه‌کشی برای خرید خودرو از روز‌هایی (سال ۹۸) شروع شد که خودروسازان از تحویل ماشین به بازار خودداری کردند. در همان روز‌هایی که تصاویر پارکینگ‌شان سر از رسانه‌ها در‌آورد، ولی آن‌ها اعلام کردند این خودرو‌ها معیوب است و ناقص.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش‌ها و انتشار جزئیات دیگر از سوی رسانه‌ها، اما این شائبه را تقویت کرد که خودروسازان با قطره‌چکانی کردن عرضه، قیمت‌ها را در بازار بالا بردند و اختلاف قیمتی وحشتناکی به‌وجود آمد.

اینحا بود که پای قرعه‌کشی به صنعت خودرو باز شد. گفتند، چون تقاضا افزایش یافته و ما هم نمی‌توانیم همه تقاضا را پوشش دهیم چاره‌ای جز قرعه‌کشی نیست. مردم هم ثبت‌نام کردند تا شاید برنده قرعه‌کشی شده و حداقل یک‌سال بعد، صاحب خودروی صفر شوند، آن هم با کیفیتی که در حد استاندارد‌های چند دهه پیش جهان بود.

این راهکار به‌خودی‌خود فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار را بالا برد و در هر مرحله، خودروسازان به بهانه این‌که اختلاف قیمتی موجب بروز تقاضای کاذب شده، روی قیمت تولید خود می‌گذاشتند، اما به محض قیمت‌گذاری جدید، قیمت بازار هم افزایش پیدا می‌کرد. بازی‌ای که تا به امروز ادامه داشته و شنیده می‌شود خودوسازان دیگر تعارف را کنار گذاشته و خواسته خود را مطرح کردند: «افزایش قیمت خودروی کارخانه‌ای به کمتر از ۵‌درصد قیمت بازار!»


فرار به جلو

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کاهش تولید قطعه در بازار‌های جهانی می‌گوید: «به دلیل کاهش ۳۵‌درصدی تولید قطعه در بازار‌های جهانی و شیوع بیماری کرونا، تامین قطعات برای خودرو‌های ۱۵۰‌هزار دلاری نیز با مشکل مواجه شده است. در این شرایط بازار، تامین قطعات خودرو‌های ایرانی با ارزش ۱۰‌هزار دلار و برای قطعه‌سازان از اولویت کمتری برخودار است بنابراین انتظار این‌که قطعه‌سازی معتبر به خودروسازان قطعه با‌کیفیت ارائه دهد، امری دور از ذهن است و در این شرایط تنها قطعه‌سازان متفرقه که کیفیت چندانی ندارند، می‌تواند بخشی از قطعات را تامین کنند.» این کارشناس خودرو با بیان این‌که ساخت قطعات الکترونیکی خودرو حدود شش‌ماه زمان نیاز دارد، عنوان می‌کند: «اگر خودروسازان به‌دنبال افزایش تولید بودند، باید در مهر ماه گذشته ثبت سفارش می‌کردند، اما ثبت سفارش در سال جاری از زمان ثبت تا دریافت و ساخت خودرو بیش از هشت ماه زمان می‌برد که این موضوع عملا تحقق برنامه ساخت یک میلیون دستگاه را غیرممکن می‌کند.» وی ادامه می‌دهد: «با قیمت‌های روز، تقاضا برای خرید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود ندارد بلکه در بهترین حالت با تولید ۶۰۰هزار دستگاه خودرو، بازار به تعادل میان عرضه و تقاضا خواهد رسید و تقاضا‌های چند میلیونی برای خرید خودرو نباید تصمیم‌گیران را گمراه کند. ثبت تقاضای پنج‌میلیونی برای ۸۰۰۰دستگاه به‌دلیل تفاوت قیمت کارخانه با بازار است، این رانت موجود باعث افزایش تقاضا برای خرید خودرو با هدف کسب سود و حفظ ارزش سرمایه خود صورت می‌گیرد. این رانت در هر بخش دیگری از اقتصاد باشد باعت سیل تقاضا خواهد شد وگرنه این میزان تقاضا برای خرید خودرو‌های بی‌کیفیت و از رده خارج ایرانی توجیحی ندارد.»

تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها در حالی وارد فاز جدیدی شده که مهم‌ترین عامل در پرش‌های قیمتی طی دو سال اخیر، کم‌کاری همین شرکت‌ها بوده است آن هم به بهانه تحریم. فربد زاوه تحریم‌های بین‌المللی موانعی در‌خصوص تامین قطعات ایجاد کرده، اما عامل تمام کمبود‌های این صنعت نیست و باید مشکلات را در ساختار و فرآیند‌های عملیاتی خودروسازان جست‌وجو کرد. متاسفانه مدیران حوزه صنعت بدون توجه به آمار‌ها نسبت به اعلام عدد اقدام می‌کنند در سال ۸۵ که میزان تولید خودرو به ۸۰۰هزار دستگاه رسیده بود ارزش اقتصاد ایران حدود ۶۲۰میلیارد دلار تخمین زده می‌شد و قدرت خرید هر ایرانی حدود ۲۴هزار دلار در سال بود، اما سال ۱۴۰۰ ارزش اقتصاد ایران به ۱۸۰ میلیارد دلار و قدرت خرید نیز به ۷۰۰۰دلار در سال رسیده و در این شرایط حتی با فرض تعدیل قیمت و افزایش تولید، تقاضا برای خرید ۵/۱میلیون دستگاه خودرو در سال وجود ندارد.


عروسی در «کوچه مخصوص»

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت در بهمن ماه سال گذشته از چشم‌انداز این وزارتخانه برای صنعت خودرو خبر داد و گفت: «خودرو در حالت کامل یک پروژه دوساله است البته به معنی عدم تحرک تا دو سال آینده نیست و نتایج بسیاری از اقدامات و برنامه‌ها همین امسال و سال آینده قابل لمس خواهد بود، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب و افتخار نسبت به این صنعت در دوسال برنامه‌های تحولی را به طور کامل اجرا و شاهد تحولات گسترده در آن خواهیم بود.»

فاطمی‌امین رقم بزرگی را برای ظرفیت تولید خودرو گفته بود: «در کشور ظرفیت و زیرساخت لازم برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو در سال وجود دارد.»

منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت، چندی پیش گفته بود قرعه‌کشی به‌تدریج حذف خواهد شد و برنامه‌ریزی شده امسال تولید خودرو به ۵/۱میلیون دستگاه برسد. با این وجود گویا همه چیز باید در خدمت شرکت‌هایی باشد که خود متهم اول افزایش قیمت خودرو طی چند سال اخیر بوده‌اند. بر‌ اساس آمار‌های رسمی نیاز بازار ایران به خودرو‌های جدید سالانه بیش از ۲/۱میلیون دستگاه است که هم‌اکنون کمتر از ۷۰۰‌هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود. در صورت کوتاه آمدن دولت در برابر اهالی جاده مخصوص، قیمت کارخانه‌ای به‌شدت افزایش یافته و اگر تولید خودرو‌ها بیشتر شود، برنده اصلی این معادله خودروسازانی هستند که با تکیه بر انحصار روز‌های رویایی را تجربه خواهند کرد. تلاش خبرنگار ما هم برای مصاحبه با مسؤولان مربوط در وزارت صمت و خودروسازان هم راه به نتیجه‌ای نبرد و هیچ‌یک از مقامات این نهاد‌ها حاضر به مصاحبه و روشنگری نشدند.

منبع: جام جم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جاده مخصوص تولید خودرو تقاضای خودرو برای خرید خودرو تقاضا برای خرید ۱میلیون دستگاه میلیون دستگاه دستگاه خودرو هزار دستگاه تولید خودرو تولید خود یک میلیون قرعه کشی خودرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۰۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه

قیمت خودرو در بازار آزاد امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بر اساس معاملات انجام شده نسبت به آخرین معاملات روز‌های گذشته به شرح زیر است؛

قیمت روز خودرو‌های داخلی در بازار آزاد

خودرو قیمت به تومان
پژو پارس سال (LX) ۱۴۰۲ ۸۶۰،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۷ TU3 مدل ۱۴۰۳ ۶۷۳،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۱۴۰۲ ۶۵۸،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU5P مدل ۱۴۰۳ ۱،۰۸۰،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای ۱۴۰۳ ۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰
تارا اتوماتیک v2 مدل ۱۴۰۳ ۹۸۰،۰۰۰،۰۰۰
تارا دنده ای v1 مدل ۱۴۰۲ ۸۲۰،۰۰۰،۰۰۰
رانا پلاس سقف شیشه‌ای ۱۴۰۳ ۶۴۵،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو آبشنال  مدل ۱۴۰۳ ۱،۱۹۰،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس ۵ دنده‌ توربو ۱۴۰۲ ۸۲۰،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس۶ دنده توربو چهار ایربک ۱۴۰۲ ۹۲۵،۰۰۰،۰۰۰
ام وی ام X22 دنده‌ای اسپرت لاکچری ۱۴۰۲ ۸۲۰،۰۰۰،۰۰۰
اطلس G دنده‌ای ۱۴۰۳ ۵۹۰،۰۰۰،۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۲ ۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰
ساینا s دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ ۴۴۵،۰۰۰،۰۰۰
سمند سورن پلاس ۱۴۰۳ ۸۲۵،۰۰۰،۰۰۰
تیبا صندوق دار sx بنزینی ۱۴۰۱ ۳۹۷،۰۰۰،۰۰۰
تیبا ۲ (رینگ فولادی) ۱۴۰۱ ۴۰۲،۰۰۰،۰۰۰
شاهین G مدل ( ۱۴۰۳)اتومات

۸۵۵،۰۰۰،۰۰۰

کوییک دنده‌ای R مدل ۱۴۰۲ ۴۶۰،۰۰۰،۰۰۰
زامیاد وانت نیسان بنزینی آپشنال ۱۴۰۱ ۵۷۵،۰۰۰،۰۰۰
زامیاد وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال ۱۴۰۲ ۶۲۰،۰۰۰،۰۰۰

 جدیدترین قیمت خودروهای وارداتی در بازار

مدل خودرو  قیمت به تومان
رنو کولیوس ۲۰۱۸ ۵،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰
رنو تالیسمان E3 مدل ۲۰۱۸ ۵،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰
میتسوبیشی اوتلندر تیپ ۵ ۲۰۱۸  ۵،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا سونت ۱.۵ لیتر ۲۰۲۳ ۳،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا۲k۵لیتر 

۵،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰

کیا سورنتو ۴ سیلندر GT لاین مدل ۲۰۱۷ ۵،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا سراتو ۲.۰ لیتر اتوماتیک ۲۰۱۸ ۳،۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا سراتو (مونتاژ) ۲.۰ لیتر آپشنال ۱۳۹۸ سایپا ۲،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰
هیوندای النترا ۱.۶ لیتر مدل ۲۰۲۳ ۳،۰۵۰،۰۰۰،۰۰۰
هیوندای سانتافه (ix45)۴ سیلندر. دو دیفرانسیل مدل ۲۰۱۸ ۶،۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰
هیوندای توسان (ix35) ۲ لیتر. دو دیفرانسیل مدل ۲۰۱۸ ۵۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰
لکسوس NX300 H هفت کلید مدل ۲۰۱۷

۱۰،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • آیفون تاشو و مک بوک جدید در راه بازار
  • قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز 16 اردیبهشت 1403
  • قیمت نیسان سانی در بازار، قدیمی‌ترین خودرو وارداتی
  • قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۶ اردیبهشت +جدول
  • قیمت پراید «عجیب» شد/ گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار