Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا، نگرانی عمیق خود را درباره تصمیم یکجانبه رئیس‌جمهور تونس برای تجدید ساختار کمیته عالی مستقل انتخابات ابراز و خواستار آغاز روند اصلاحات فراگیر در تونس شد.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از عربی۲۱، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری اعلام کرد که کشورش با نگرانی اقدامات قیس سعید، رئیس جمهور تونس را در تجدید یکجانبه ساختار مرجع عالی مستقل انتخابات دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرایس توضیح داد که وجود یک کمیسیون عالی انتخاباتی مستقل بسیار مهم است، با توجه به نقشی که قانون اساسی در سازماندهی همه پرسی و انتخابات پارلمانی آتی در تونس برعهده آن گذاشته، استقلال این کمیسیون بسیار تعیین کننده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود که کشورش مداوم مقامات تونس را از اهمیت حفظ استقلال نهادها و اطمینان از بازگشت تونس به یک سیستم حکومتی دموکراتیک آگاه کرده است.

پرایس تاکید کرد که آمریکا همچنان به حمایت از مردم تونس در مسیر دموکراتیک خود متعهد است.

وی همچنین اعلام کرد که کاخ سفید خواستار آغاز یک فرآیند شفاف و فراگیر اصلاحات سیاسی و اقتصادی است که در آن جامعه مدنی، اتحادیه‌ها و احزاب سیاسی تونسی به صورت آزادانه و دموکراتیک فعالیت داشته باشند.

قیس سعید، جمعه فرمانی مبنی بر اصلاح قانون و ترکیب کمیسیون انتخابات در تونس صادر کرد که به موجب آن شورای کمیسیون متشکل از ۷ عضوی خواهد بود که به دستور رئیس جمهور منصوب می‌شوند.

بر اساس این فرمان، رئیس جمهور ۳ عضو کمیسیون را مستقیماً از نهاد قبلی، ۳ نفر دیگر را از بین ۹ قاضی پیشنهادی از شوراهای موقت قضات (قضایی، اداری و مالی) و یک عضو دیگر را از بین ۳ مهندس پیشنهادی انتخاب می‌کند.

همچنین این فرمان مقرر می‌دارد که رئیس کمیسیون مزبور طبق دستور رئیس جمهوری انتخاب می‌شود و هرگونه عزل و نصب در این کمیسیون منوط به تصمیم رئیس جمهوری خواهد بود.

این درحالی است که براساس قانون اساسی تونس، این کمیسیون متشکل از ۹ عضو مستقل، بی طرف، واجد شرایط است که توسط پارلمان با اکثریت دو سوم آرا برای یک دوره ۶ ساله انتخاب می‌شوند و هر دو سال یک سوم اعضای آن تجدید می‌شوند.

 این فرمان در سایه بحران شدید سیاسی در تونس که از ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ به دنبال انحلال پارلمان توسط سعید، لغو نهاد نظارت بر قانون اساسی، صدور قانون از طریق احکام ریاست جمهوری و انحلال شورای عالی قضایی آغازشد، صادر شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: قیس سعید ، تونس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قیس سعید تونس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۱۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

رئیس جمهور دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

رئیس جمهور همچنین «قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت کنت ترکیه به داوری» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) و وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

کد خبر 749448

دیگر خبرها

  • اعطای تسهیلات و کمک بلاعوض به سیل زدگان سیستان و بلوچستان ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود
  • تاکید رئیس‌جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هرچه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • دیگر بهانه‌ای برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است