Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@15:11:00 GMT

دوره نهفتگی سرخک چند روز است؟

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۲۰۸۲

دوره نهفتگی سرخک چند روز است؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان گفت: بیماری سرخک یک دوره نهفته دارد و از زمانی که ویروس وارد بدن کودک می‌شود تا زمانی که علائم آن بر روی پوست بدن ظاهر شود ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد.

مجید بوذری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به علائم ویروس سرخک در بین کودکان، اظهار کرد: بیماری سرخک یک دوره نهفته دارد و از زمانی که ویروس وارد بدن کودک می‌شود تا زمانی که علائم آن بر روی پوست بدن ظاهر شود ۱۰ تا ۱۴ روز زمان می‌برد؛ این علائم معمولاً با تب بالای کودک شروع شده و با گلو درد همراه است که دو یا سه روز طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: معمولاً والدین هم در روزهای نخست متوجه بروز این بیماری نمی‌شوند و با مراجعه به پزشک و رؤیت علائم بیماری کودک بیماری مشخص می‌شود؛ جراحت و بثورات پوستی بعد از سه روز به شکل نقاط قرمز کوچک در پوست کودک ظاهر می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: جراحت‌های پوستی در نواحی مختلف بدن به شکل قرمز رنگ ظاهر می‌شود و معمولاً از ناحیه پوست صورت کودکان شروع شده و در ادامه دیگر قسمت‌های بدن را درگیرمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پایین آمدن تب کودک و طی شدن دوره بیماری به تدریج علائم و بثورات پوستی کمتر می‌شود؛ کاهش این علائم معمولاً از پوست صورت شروع شده و سپس در بقیه اعضای بدن مشاهده می‌شود.

عوارض سرخک برای کودکان واکسینه نشده

عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی سلولی و میکروبیولوژی دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: این بیماری قبل از ساخت واکسن مرگ و میر بالایی را داشته است و در ایران با واکسیناسیون ریشه کن شده است و در حال حاضر با واکسیناسیون کنترل می‌شود. با شیوع این بیماری در کشورها اگر افرادی در خانواده مشکوک ابتلا به ویروس سرخک هستند باید دقت کنند و کودکان واکسینه نشده را از خود دور کنند.

وی ادامه داد: امکان ابتلای کودکان واکسینه نشده به ویروس سرخک در محیط‌های آلوده بسیار زیاد است؛ بزرگسالان واکسینه نشده هم اگر در محیط دانشگاه و بیمارستان‌ها کار می‌کنند، باید حتماً اقدام به تزریق واکسن کنند.

بوذری در خصوص عوارض سرخک برای کودکان واکسینه نشده، اظهار کرد: کودکان معمولاً با ابتلا به این ویروس دچار عفونت‌های گوشی و باکتریایی، عارضه خروسک حنجره و بیماری ذات‌الریه می‌شوند. از دیگر عوارض این بیماری مرگ و میر کودکان در زمان بیماری یا بعد از ابتلا است که بیشتر در بین کودکان واکسینه نشده که دچار دچار ذات‌الریه هستند یا سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند، محتمل است.

کد خبر 570652

منبع: ایمنا

کلیدواژه: علائم بیماری بیماری سرخک توصیه های بهداشتی شیوع سرخک در کودکان علائم سرخک واکسن سرخک واکسن سرخک در کودکان بیماری سرخک چیست سرخک و سرخجه شیوع سرخک در ایران درمان سرخک واکسیناسیون سرخک سرخک در کودکان ويروس سرخک سرخک و سرخچه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کودکان واکسینه نشده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۲۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تمام هزینه‌های درمان و بستری کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، محمدکاظم مؤمنی اظهار کرد: طبق ابلاغ وزارت بهداشت تمامی بیمارستان‌های دولتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان موظف هستند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیص و درمانی، دارو و ترخیص کودکان زیر ۷ سال که دارای بیمه هستند را به‌صورت رایگان انجام دهند.

وی افزود: خدمات دارویی قابل ارائه به کودکان زیر ۷ سال که به‌صورت سرپایی در بیمارستان‌ها انجام شود رایگان نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال گامی بلند در راستای حمایت از آینده‌سازان مملکت و خانواده‌های آنان است.

مؤمنی یادآور شد: کودک تا ۷ سالگی در معرض خطر انواع بیماری‌ها قرار دارد که ممکن است برخی از این بیماری‌ها را تا آخر عمر به همراه داشته باشد بر همین اساس باید درمان در دوران کودکی آغاز و به پیشگیری از بروز بیماری‌ها کمک شود.

کد خبر 750952

دیگر خبرها

  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • رایگان شدن هزینه‌های درمانی کودکان زیر ۷ سال
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم
  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • عملیات ایمن‌سازی با قطره فلج اطفال در مناطق پرخطر اجرا شد
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟