Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-02@02:14:43 GMT

نکات مهم درباره "ماندگاریِ کرونا"

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۰۷۱۰

نکات مهم درباره 'ماندگاریِ کرونا'

خستگی مداوم، دشواری در تنفس حتی هنگام بالا رفتن از پله‌ها، اختلال خواب، اضطراب و افسردگی، احساس فشار یا درد در قفسه سینه، درد مفاصل یا عضلات، "مه مغزی" و حتی سرفه‌های مداوم، همه از جمله مشکلات آزاردهنده‌ای هستند که شاید این روزها هرازگاهی از برخی افراد بشنوید که مدتی است با آنها دست به گریبانند و از طولانی شدنِ این علائم جسمی یا روانی حتی پس از درمان، شکایت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در حالیکه بسیاری از کشورها در هفته‌های اخیر اقدام به کاهش محدودیت‌های کرونایی کرده‌اند و اکثر متخصصان علوم پزشکی در شرایط کنونی معتقدند که واکسن، عملکرد امیدبخشی در مهار کووید داشته اما این روزها شماری از افرادی که سابقه ابتلا به این عفونت ویروسیِ سرسخت را داشته‌اند، با عارضه‌ای ناخوشایند و آزاردهنده‌ موسوم به "کووید طولانی" یا "لانگ کووید" دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگرچه بیشتر افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، معمولا پس از طی دوره بیماری بهبود می‌یابند اما در برخی اشخاص، عوارش و پیامدهای ابتلا به این عفونت ویروسی می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ادامه داشته باشد و برخی ممکن است برای مدتی، دوره‌هایی متناوب از بهبودی و تشدید دوباره علائم را تجربه کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از امراضِ آمریکا (CDC) در همین رابطه اعلام کرده است که بر اساس تخمین ها، کووید طولانی ۲۳ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده و این در حالی است که برخی متخصصان معتقدند این آمار حتی بیشتر هم هست.

این مرکز همچنین اعلام کرد: اگرچه اکثر افراد مبتلا به کووید-۱۹ در عرض چند هفته پس از ابتلا به این بیماری بهبود می‌یابند اما برخی از افراد، شرایط متفاوتی را تجربه می کنند. این شرایط شامل طیف وسیعی از مشکلات سلامتی جدید، بازگشتی یا مداوم است که افراد ممکن است چهار هفته یا حتی بیشتر و تا ماه‌ها پس از اولین نوبتِ آلوده شدن به ویروسی که عامل ابتلا به بیماری کووید۱۹ بوده، تجربه کنند.

به گزارش پایگاه خبری "ایت دیس" در ادامه به چند یافته جدید و مهم درباره کووید طولانی می‌پردازیم.

چگونه می‌توان از کووید طولانی جلوگیری کرد؟

مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا توصیه می کند که بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کووید طولانی، عدم ابتلا به بیماری کووید۱۹ بوده و این به معنای تزریق به‌روز و به موقع واکسن‌های کرونا و دٌزهای یادآور آن است.

دکتر "والنسکی"، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا در این باره گفت: اگر واجد شرایط دریافت دٌز یادآور واکسن کرونا هستید و آن را دریافت نکرده اید، به‌روز نیستید و می بایست این واکسن را دریافت کنید.
برخی جوامع خاص بیشتر تحت تأثیر کووید طولانی قرار می گیرند

دکتر والنسکی می‌گوید: ما در مورد بیماری‌های عفونی مدت‌هاست می‌دانیم که این بیماری‌ها جایی بیشتر شیوع پیدا می کنند که ثروت کم و فقر وجود داشته و دسترسی ها نیز محدود است.

این متخصص اظهار کرد که ما این را در مورد کووید طولانی‌ نیز مشاهده خواهیم کرد. کسانی که بیشتر به این بیماری مبتلا شده بودند، دسترسی کمتری به مراقبت های بهداشتی و شرایط بهداشت عمومی داشتند. اگر ما عدالتِ سلامت بیشتری در این کشورها داشتیم، فکر می‌کنم همه ما سالم‌تر می‌بودیم و می‌توانستیم بهتر با [پاندمی بعدی] مقابله کنیم.

کووید طولانی بر کودکان نیز تأثیر می گذارد

در حالی که بیماری کووید۱۹ به اندازه بزرگسالان بر کودکان تأثیر نمی گذارد، اما کودکان همچنان می توانند کووید طولانی را تجربه کنند.

به گفته یکی از متخصصان، اکنون شواهد واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد تعدادی از کودکان هستند که علائم کووید طولانی دارند و علائم آنها نیز تا حدودی شبیه به بزرگسالان است.

این متخصص همچنین افزود که کودکان از خستگی و مشکل در تمرکز هم شکایت می کنند. همچنین بی خوابی نیز یکی از علائم دیگری است که کودکان مبتلا به کووید طولانی آن را گزارش کرده اند. ممکن است علائم ابتلا به کووید طولانی در کودکان و بزرگسالان مشابه باشد اما تفاوت اصلی این است که تعداد بیماران مبتلا در کودکان کمتر است و اکثر این علائم نیز در عرض چند ماه از بین می روند.

زنان بیشتر در معرض ابتلا به کووید طولانی هستند

متخصصان خاطر نشان می کنند که به نظر می رسد کووید طولانی زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد.

یک متخصص در این باره گفت: مطالعات اخیر نشان داده است که درصد زنان مبتلا به سندرم کووید طولانی نسبت به مردان افزایش یافته است و این مسئله تنها مختص دنیای غرب نیست و در سراسر آسیا، اروپا و آمریکا نیز دیده شده است.

به گفته وی زنان عمدتا میانسال بیشتر از مردان به کووید طولانی مبتلا می شوند با این حال، ما می بایست بیشتر روی این موضوع خاص تمرکز کنیم تا تفاوت دقیق را بین زنان و مردان در این مورد تشخیص دهیم.

علائم کووید طولانی چیست؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا، معمول‌ترین علائم ابتلا به کووید طولانی به شرح زیر است:

مشکل در تنفس یا تنگی نفس، خستگی، علائمی که پس از فعالیت‌های فیزیکی یا ذهنی بدتر می‌شوند، مشکل در فکر کردن یا تمرکز کردن (که گاهی اوقات به عنوان "مه مغزی" شناخته می‌شود)، سرفه، درد قفسه سینه یا معده، سردرد، تپش قلب، درد مفاصل یا عضله، احساس سوزن سوزن شدن، اسهال، مشکلات خواب، تب، سرگیجه در هنگام ایستادن (سبکی سر)، راش (ضایعه پوستی)، تغییرات خلق و خو، تغییر در حس بویایی یا چشایی، تغییرات در چرخه های قاعدگی.

چگونه در بیرون از منزل ایمن بمانیم؟

با رعایت کردن اصول بهداشت عمومی می توان به این بیماری همه گیر پایان داد.

به منظور محافظت از زندگی خود و دیگران، تزریق واکسن ها یا دٌزهای یادآور آن ها می بایست در اسرع وقت انجام شود.

در مناطقی که نرخ واکسیناسیون پایینی دارد از ماسک های N۹۵ استفاده شود.

در صورت عدم ضرورت سفر نکرد.

- فاصله اجتماعی را رعایت کرده و از ازدحام حتی‌الامکان دوری کرد.

- و بهداشت دست‌ها را نیز رعایت کرد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ابتلا به کووید طولانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۰۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وضعیتی که موجب نگرانی است چون بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که در این روند افزایشی، هم شانس عوارض شدیدتر می‌شود و هم احتمال مرگ افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بیماری مالاریا در کشور

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شرایطی که با افزایش ابتلا به مالاریا به دلایلی ازجمله رطوبت، سیل پاکستان و ورود جمعیت زیاد مبتلا از مرزها به داخل کشور مواجهیم، کار کمی سخت‌تر می‌شود، اما در کشور امکان تشخیص سریع و درمان کامل بیماری را داریم و این مهم‌ترین امتیاز ما در کنترل مالاریاست. تا زمانی هم که موارد ابتلا از یک فرد آلوده به فرد غیرآلوده در داخل کشور نداشته باشیم، مشکلی درباره گواهینامه نخواهیم داشت.» او به چند نکته دیگر هم درباره شیوع این بیماری اشاره می‌کندکه در ادامه آمده است.

۳عامل افزایش ابتلا

میراولیایی درباره دلایل افزایش موارد ابتلا به مالاریا در کشور می‌گوید: «نکته اول اینکه در کل دنیا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است. نکته دوم هم تأثیرپذیری ایران درباره مالاریا از پاکستان است. سال گذشته با سیل پاکستان مواجه شدیم و با افزایش موارد ابتلا در کشور، روند بیماری افزایشی شد. طی این مدت تعداد زیادی از افرادی که وارد ایران شدند، پاکستانی و افغانستانی و مبتلا بودند. نکته سوم هم تجارت سوخت و تبادلات مرزی بسیار زیاد در مرزهای جنوب‌شرقی کشور است که در نتیجه آن، افراد آلوده بیشتری می‌توانند وارد کشور شوند.»‌

کنترل بیماری در کشور

کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت درباره کنترل بیماری در کشور عنوان می‌کند: «با اینکه آمار ورود افراد مبتلا به کشور بالاست، با توجه به ایجاد آمادگی و ارائه آموزش‌هایی که از پیش در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، این افراد در زمان کوتاهی شناسایی می‌شوند. هنر ما این است که این بیماران را به‌سرعت شناسایی کنیم تا چرخه انتقال برقرار نشود.»

شیـــوع بیماری در این مناطق

مناطق اندمیک برای مالاریا در ایران استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان‌اند. در مرکز کشور هم مواردی از مالاریا وجود دارد؛ ازجمله در همدان و چهارمحال و بختیاری که موارد بیماری در آنها همان‌هایی بودند که از مرزهای جنوب‌شرقی کشور وارد شدند و به استان‌های مرکزی مسافرت داشتند.

علائم مشخص بیماری

علائم تیپیک مالاریا تب، لرز و تعریق است که در گذشته به آن تب نوبه می‌گفتند. تب و تعریق با فواصل مشخص در بیماران بروز می‌کند، اما هر تب‌ولرزی را مالاریا نمی‌گویند چون این علائم بین بیماری‌های ویروسی و میکروبی مشترکند. فرد مبتلا به مالاریا باید سابقه سفر به یک منطقه آلوده را از نظر مالاریا در داخل یا خارج از کشور داشته باشد.

شرایط سرایت بیماری

میراولیایی درباره سرایت این بیماری می‌گوید: «راه اصلی انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل است، اما از طریق پیوند عضو، انتقال خون و همچنین از مادر به جنین (درموارد بسیار نادر) امکان انتقال وجود دارد. همین حالا هم در اکثر نقاط کشور ازجمله اطراف تهران این پشه وجود دارد، اما چون مخزن بیماری (فرد مبتلا) وجود ندارد، خطری نیست. البته زمانی که افراد بیمار زیادی وارد کشور می‌شوند و به مناطق مختلف سفر می‌کنند، بیماری از طریق گزش فرد آلوده و سپس گزش فرد دیگر منتقل می‌شود.»

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1229037 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند