Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، تحریم‌های ظالمانه دشمنان باعث شده تا این روزها شرکت‌ها و تولید کنندگان داخلی بتوانند پا به پای صنعت روز دنیا حرکت و ماشین‌آلات مورد نیاز داخل را تولید و عرضه کنند، تولیداتی که حتی بازارهای خارجی را نیر به سیطره خود در آورده و گاه سر از شرکت‌های تولیدی مسببان تحریم نیز سر در می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک شرکت کوچک اما با مدیرانی توانمند خبره، با تولیدات خاص و در سطح جهانی در شهرک صنعتی اشراق زنجان توانسته با ایجاد اعتماد در میان مصرف کنندگان و فعالان بخش مواد غذایی خود را مطرح و بازار کشورهای بسیاری را به خود اختصاص دهد.

شرکت دانش بنیان «سپنتا» توانسته با تولید ماشین‌های صنعتی با کیفیت کشور را به تولیدات خارجی بی‌نیاز کند و نشان دهد که تولید کننده ایرانی هم توانایی بالایی طراحی و ساخت ماشین آلات بسته‌بندی و خط تولید صنایع غذایی دارد.

تولیدات این شرکت در اروپای شرقی و غربی و بسیاری از کشورهای همسایه کشورمان در حال به کارگیری و استفاده است، تولیداتی که کیفیت آنها با تولیدکنندگان بزرگ جهانی رقابت می‌کند و گاه از آنها نیز بهتر و با کیفیت‌تر و کاراتر است.

شرکت دانش بنیان «سپنتا» امروز جزو چند شرکت تولید کننده خط تولید مواد غذایی در کشور است، شرکتی که نیازهایی دارد تا به یک برند بزرگ تبدیل شده و ارزآوری بسیاری برای کشور در این شرایط سخت تحریم داشته باشد، شرکتی که نیازمند حمایت مسؤولان است.

 

فارس: خودتان را معرفی کنید
«محمد نوروزی» هستم فعالیت خود را از اواخر سال 1383 به صورت غیر رسمی و از سال 1385 به صورت رسمی آغاز کردم ضمن اینکه من قبلا هم در حرفه تراشکاری، قالب‌سازی و... به صورت شاگردی فعال بودم، ولی در زمینه ماشین‌سازی بعد از پایان خدمت مقدس سربازی فعالیت داشتم.

 

فارس: تولیدات شما چیست
تولیدات ما در دو شاخه انجام می‌شود شاخه اول طراحی و ساخت ماشین‌آلات خط بسته‌بندی مایعات، شامل غذایی، صنعتی، دارویی، خوراکی، بهداشتی در همه انواع و خطوط ریلی.
شاخه دوم خط تولید کامل کاغذ تحریر از رول به شیت در همه انواع که در این زمینه اولین و تنهاترین تولیدکننده ایرانی هستیم. خط تولید کامل کاغذ تحریر قبلا از چین وارد می‌شد با ارزبری بسیار بالا. در حالی که خط تولید ما نسبت به نوع خارجی آن با کیفیت‌تر است, ضمن اینکه در ارائه خدمات هم ما بهتر عمل می‌کنیم.

فارس: تفاوت قیمت ها چه قدر است
این ماشین‌آلات با بیش از ۲۰۰ هزار دلار وارد می‌شوند، ولی ما می‌توانیم با ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت چینی‌ها این ماشین آلات تحویل دهیم ضمن اینکه ماشین‌آلات ساخت ما متریال‌های به روز اروپا را دارد به اضافه اینکه ما توان ارائه خدمات را طی 24 ساعت را در همه اقصی نقاط ایران داریم هر چند ما هر کاری از دستمان برآید برای ماشین‌آلات وارد شده که دغدغه خدمات دارند را به واردکنندگان ارائه می‌کنیم ولی خوب در برخی مواقع نمی‌توانیم کاری بکنیم.

 

فارس: شما چه نوع ماشین‌آلاتی را تولید می‌کنید
انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران فعال است که ما یکی از اعضای فعال این انجمن هستیم ضمن اینکه هر شرکتی هم نمی‌تواند عضو انجمن شود و انجمن با دقت و غربالگری عضو می‌پذیرد و در واقع ما جزو 10 شرکتی هستیم که در حوزه ماشین‌سازی این حوزه در سطح ایران فعال هستیم.
ضمن اینکه استاندارد و کیفیت ماشین‌های ساخت شرکت ما هم بالا است به طوری که صادرات به خارج از کشور هم انجام شده است.
عراق، افغانستان، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه و همچنین کشورهای اروپای شرقی از خریداران ماشین‌آلات ساخت شرکت ما هستند.
ضمن اینکه یک تجربه ارسال ماشین‌آلات تولید زیتون و ترشیجات را به لندن را داشتیم و کار را طوری انجام دادیم که مشتری با استفاده از راهنمای ارسالی ما خود دستگاه را نصب کرد، ضمن اینکه با هزینه حدود یک پنجم قیمت خارجی به دست مشتری رسید.


فارس: واردات این ماشین‌آلات آزاد است 
تا چند سال قبل هر کس هر دستگاهی دلش می‌خواست وارد می‌کرد، ولی بعد از دستور مقام معظم رهبری و با دستورالعمل‌های ابلاغی توسط دستگاه‌های دولتی، واردات محصولاتی که در ایران تولید می‌شود ممنوع شد، هر چند هنوز هم واردات انجام می‌شود به طوری که در همین زنجان ما نمونه ماشین‌آلات وارداتی را داریم، ولی در مجموع می‌توان نسبت به آینده امیدوار بود که با همراهی مشتریان می‌توانیم سطح تولیدات را ارتقا دهیم و اطمینان بدهم که کیفیت ماشین‌آلات تولیدی ما در مقایسه با نمونه چینی بسیار بالاتر خواهد بود.

 

فارس: دلیل وارد کردن نمونه دستگاه تولیدی شما از چین چیست
دلیل اصلی آن مابه‌التفاوت ارزی موجود است چون تفاوت ارز دولتی با بازار زیاد است و این موضوع رغبت زیادی ایجاد می‌کند.

فارس: تاثیر دستور مقام معظم رهبری در ممنوعیت واردات تولیدات داخل 

از آن موقع که دستور ممنوعیت واردات محصولاتی که تولیدکننده ایرانی توان ساخت آن را دارد، صادر شد کار ما به طور قابل توجی یعنی می‌توانم بگویم ۱۰۰ درصد رونق گرفت چون از آن زمان اسامی محصولاتی که تولیدکننده ایرانی توان تولید آن را دارد در سامانه «توان ایران» ثبت شد و در زمانی که وارد کننده برای دریافت مجوز واردات مراجعه می‌کند، لیست را بررسی و بر اساس آن عمل کرده و درخواست کننده را در حوزه ماشین‌سازی به ما ارجاع می‌دهند هر چند من ادعای پوشش همه درخواست کنندگان را ندارم ولی به آینده امیدوار و روزهای آینده را بسیار روشن می‌بینم.

 

فارس: شما تنها تولید کننده این ماشین‌آلات در ایران هستید
تنها تولیدکننده رسمی خط برش کاغذ تحریر و A4 و روش بسته‌بندی آن ما هستیم هر چند شاید بخش‌هایی را کپی کرده باشند ولی ثبت رسمی را ما کرده‌ایم ولی در دستگاه‌های بسته‌بندی تولیدکننده بهتر از ما هم وجود دارد و در کل ایران جایگاه مناسبی در سطح جهان داریم.


فارس: توان رقابت با تولیدکننده‌های جهانی را داریم
ببینید بازار کشورهای همسایه از جمله عراق تا چند سال قبل در اختیار تولید کنندگان ایرانی بود منتهی کنترلی برای صادرات ماشین‌آلات وجود نداشت و این موضوع منجر به صادرات ماشین‌آلات بی‌کیفیت و در نتیجه از دست رفتن بازار شد، چرا که پایین بودن قیمت برخی از تولیدکننده‌ها و طمع تجار به اعتبار تولیدکنندگان ایرانی آسیب وارد کرد.
طمع یک عده‌ای موجب شد همه آسیب ببینند و در این مورد کنترل نقش مهمی دارد که باید به آن دقت شود، ضمن اینکه مطمئنم برای کسی مهم نیست که من صادرکننده آیا توان تولید محصول برای صادرات را دارم یا نه؟ و این می‌شود که تولیدکننده ایرانی بدنام شده و کشورهای دیگر مانند ترکیه به راحتی جای بازار آماده ایران را می‌گیرد، اتفاقی که برای مواد غذایی افتاد که این تفاوت در نمایشگاه «اربیل» در کردستان عراق نشان داد و ترکیه به راحتی جای ایران را گرفته است.


فارس: راه‌کار چیست؟

به نظرم باید تولیدکنندگان درجه‌بندی شوند، امری که مثلا در شرکت‌های ساختمان سازی روی داده و در صنعت وجود ندارد.

بینید تفاوت وجود دارد بین تعداد نیروها و کیفیت تولیدات، در حالیکه این موضوع در حال حاضر در نتیجه نهایی تاثیر ندارد و تولیدکننده باید بر اساس معیار و شاخص‌هایی درجه‌بندی و با پاس کردن این شاخص‌ها به درجات بالاتر ارتقا یابد چون چنین شاخص‌هایی وجود ندارد کنترلی هم انجام نمی‌شود.


فارس: مشکلات و نیازهای خود را هم مطرح کنید
آنچه زیاد است مشکلات است ولی ما قصد و نیتی برای عرضه و حل مشکلات توسط مسؤولان هم نداریم، نه انتظار داریم و نه هم می‌شود، ولی همه درخواست ما حمایت است سوال می‌کنم چرا من کارفرما باید برای یک نفر ۲ میلیون تومان حق بیمه بپردازیم.
حمایت دولت می‌تواند از حفظ کنندگان مشاغل انجام شود که آن هم کاهش پرداختی‌های کارفرما در این موارد است که می‌تواند بسیار چشم‌گیر باشد و یا اینکه محلی را برای کار به ما بدهند نه رایگان، بلکه به صورت قسطی در اختیار ما قرار دهند تا من و کارکنانم از این کمبود فضا راحت شویم.
ضمن اینکه در حال حاضر زمینی که در سال 91 خریداری کرده بودیم را هم از ما گرفتند و دادند به افراد دیگر که بسازند چون ما تولیدکننده هستیم و فرصت فکر کردن به امور دیگر را نداریم.

فارس: سرمایه در گردش و یا دیگر تسهیلاتی از دولت گرفته‌اید؟

نه ما هیچ تسهیلاتی نگرفته‌ایم و یک نیروی متخصص در این زمینه داریم که بیشتر وقت خود را صرف دریافت این تسهیلات می‌کند، ولی تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم چون یک بروکراسی خاص خود را دارد که ما تاکنون در این زمینه به نتیجه نرسیده‌ایم.
ولی خوب خودمان تسهیلات گرفته‌ایم ولی تبصره‌دار و با درصد پایین که بتواند کمک حال ما باشد یا وجود ندارد و یا ما توانایی گرفتم چنین تسهیلاتی را نداریم. که این موضوع در مورد زمین هم صدق می‌کند، چرا که فضای ما خیلی کوچک است، وقتی می‌گوییم کوچک یک مفهوم دارد ولی فضای کار ما خیلی کوچک است، چرا که ما باید در فضای 5 هزار متری کار کنیم در حالی الان فضای ما 500 متر است و در واقع مار پله‌ای حرکت می‌کنیم.
کمبود جا مرتب هزینه ایجاد می‌کند، چرا که مجبور به جابه‌جایی تولیدات هستیم چرا که محل فعالیت کوچک است و تولیدات را نمی‌توانیم در این محل نگهداری کنیم.


فارس: شعار سال در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، آیا تاکنون اتفاقی رخ داده است؟
ان‌شاءالله که خیر است هر چند هنوز اتفاقی نیفتاده ولی می‌بینم که جنب و جوشی به راه افتاده است که امیدواریم نتیجه حداقل این فعالیت‌ها توجه به این شرکت‌ها و در واقع دیده شدن این شرکت‌ها باشد که تعداد آن‌ها کم هم نیست چرا که من خودم 60 تا 70 شرکت فعال در این حوزه را دورادور می‌شناسم.
ان‌شاء الله مسؤولان می‌بینند حمایت کنند و اگر توانستند دستمان را برای کمک بگیرند.

فارس: اخیرا تسهیلات بدون درصد هم پیش‌بینی شده است اقدام کرده‌اید

ببینید سال گذشته وام 100 میلیون تومانی در نظر گرفته بودند که این مبلغ شاید به درد یک شرکت نوپا بخورد، ولی شرکتی که سابقه فعالیت در این حوزه را دارد نمی‌تواند با این مبلغ کاری بکند چرا که بازار ما قابل پیش‌بینی نیست که این موضوع هم مشکلات خود را دارد.
ما مشتری داریم ولی متاسفانه توان فعالیت نداریم، فضا و نیروی توانمند کم داریم ببینید نیروهای کم توان به دنبال کار هستند ولی نیروهای کار بلد و تحصیل کرده نمی‌دانم کجا هستند به نظر نسل جدید علاقه‌ای به کار کردن ندارد.
ضمن اینکه قوانین دست و پا گیر در کشور ما که به صورت شبانه وضع می‌شوند هم زیاد است ما در سال 1396 صادرات انجام دادیم آن روز می‌گفتند صادرات زیر یک میلیون دلار تعهدات ارزی نیاز ندارد. ولی الان به ما می‌گویند که مبلغ همین صادرات را وارد سیستم کنید من از کجا بیاورم چون اولا تفاوت قیمت آن روز و امروز را چه طور جبران کنم از آن گذشته من مبلغ را ریالی و به قیمت آن روز گرفته‌ام.
مشکلات در این حوزه آن قدر زیاد است که جا دارد مقام معظم رهبری 10 سال آینده هم شعارهای سال را به حوزه صنعت اختصاص دهند.
آرزوی خدمت به جامعه ایرانی را دارم با کم و زیاد آن هم به مانند گذشته می‌سازیم ولی انتظار شنیده شدن صدایمان را هم داریم.

شرکت دانش بنیان «سپنتا» امروز با مشکل جا و مکان و زمین روبرست شرکتی که فضایی برای انبار محصولات خود ندارد و به همین دلیل مجبور است تولیدات خود را تا زمان در جاهای دیگر انبار کند که همین امر هزینه‌های زیادی را برای شرکت تحمیل می‌کند.

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده بر مسؤولان استان است تا نسبت به رفع مشکلات این شرکت‌ها که با وجود همه کمبودها در تلاش برای خودکفایی کشور و تامین نیازهای داخلی هستند، تلاش کنند.
انتهای پیام/73004

منبع: فارس

کلیدواژه: سپنتا نوروزی قوانین دست و پا گیر انگلستان تولیدات داخلی شرکت تولیدی دستور رهبری مقام معظم رهبری تولیدکننده ایرانی مقام معظم رهبری ماشین آلات کننده ایرانی دانش بنیان بسته بندی خط تولید شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۲۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش ماشین آلات پرابهام براساس قانون/ ۱۵۰۰ دستگاه فروخته شد

به گفته معاون سازمان اموال تملیکی، این سازمان براساس قانون موظف به تعیین تکلیف ماشین آلات و خودروهای رسوبی شده و با توجه به ابطال بخشنامه گمرک توسط دیوان عدالت اداری، روند تعیین تکلیف ماشین آلات ادامه خواهد یافت. - اخبار اقتصادی -

سعید غلامی معاون بهره برداری و فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد سال 1402 این سازمان در حوزه درآمد و فروش گفت: سازمان اموال تملیکی در ادامه مسیر تحولی خود که از سال 1401 آغاز شده بود، دستاوردهای خوبی را نیز در سال 1402 کسب کرد. اصلی ترین رسالت سازمان اموال تملیکی تعیین تکلیف کالاهای مکشوفه به ظن قاچاق و کالاهای متروکه گمرکی است.

وی افزود: فرآیند تعیین تکلیف نیز به 4 صورت مختلف انجام می‌شود. بر این اساس یا کالاها امحا می‌شود، یا استرداد می‌شود، یا در حراج‌ها به فروش می‌رسد و یا به گمرک جمهوری اسلامی ایران استرداد می‌شود. در سال 1402 شاهد بودیم که اعاده کالاها 4 هزار درصد رشد کرد. به این ترتیب توانستیم که بخش عمده کالاهای متروکه‌ای که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است را تعیین تکلیف و به چرخه تولید بازگردانیم.

رشد 500 درصدی فروش کالاها در سال 1402

معاون بهره برداری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: بر این اساس 17 هزار میلیارد تومان کالا اعاده شده است. در حوزه فروش نیز، بیش از 7 هزار میلیارد تومان کالا به فروش رسید که رشد بیش از 500 درصدی داشت. در حوزه استرداد 1200 میلیارد تومان کالا استرداد شد. ضمن اینکه در حوزه انهدام شاهد کاهش 20 درصدی امحای کالاها بودیم. این آمار به این معنا است که دیگر کالاها آنقدر در انبارهای سازمان باقی نمی‌مانند که تاریخ مصرف آنها بگذرد. این موضوع نتیجه عملکرد مثبت سازمان و فعالیت جهادی است که در 30 استان کشور در سال 1402 شکل گرفت.

سازمان اموال تملیکی در سنوات گذشته هر ماه یک بار مزایده فروش کالا برگزار می‌کرد. معمولا در فروردین ماه به لیل تعطیلات مزایده‌ای برگزار نمی‌شد. در نتیجه در طول سال در نهایت 11 مرحله مزایده آن هم به صورت حضوری و متمرکز در ایران برگزار می‌شد. اما تنها در سال 1402، 41 مزایده برگزار شد. در حقیقت در هر ماه تقریباً 4 مزایده برگزار کردیم. این مزایده‌ها به صورت شفاف و در بستر سامانه تدارکات الکترونیک دولت انجام شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که در سال 1402 رخ داد، برگزاری اولین حراج خرده فروشی به صورت برخط بود، گفت: 11 مرحله حراج خرده فروشی در سال 1401، به 263 مرحله حراج خرده فروشی برخط ارتقا پیدا کرد. این موضوع نتیجه استفاده از ابزارهای جدید و الکترونیکی بود. افراد می‌توانستند در این حراج‌ها، پیشنهاد خود را نیز متناسب با پیشنهاد دیگران تغییر دهند. با توجه به تغییر مدل حراج استقبال خوبی شد.

بر همین اساس 6500 قلم کالا به فروش رسید و حدود 36 هزار نفر در این حراج‌ها حضور داشتند. این موضوع از جمله اقدمات مهم دولت در جهت ایجاد تنوع در روش‌های فروش و شفافیت بود. باید اطلاع رسانی بهتری در این زمینه انجام شود تا افراد و خانواده‌ها در جریان مزایده قرار بگیرند. در حال حاضر منعی برای شرکت افراد حتی کارمندان دولت در مزایده‌ها وجود ندارد.

حجم بالای کالاهای متروکه و کشفیات قاچاق به دلیل مشکلات تجارت خارجی

غلامی با بیان اینکه در گذشته بیش از 40 درصد مجموع کالاها یا استرداد و یا امحا می‌شده است، گفت: اما با وجود اینکه طی دو سال اخیر نیروی انسانی و بودجه سازمان تغییرات زیادی نداشته است، 94 درصد کالاها یا اعاده شدند و یا به فروش رسیدند. در نتیجه تنها 6 درصد کالاها منهدم (یک درصد) یا استرداد (5 درصد) شدند. بنابراین سازمان با وجود نیروهای محدود به سمت افزایش کارایی و بهره‌وری با وجود همین امکانات موجود رفته است.

با وجود آمارهای موجود می‌توان گفت که اهداف سفرهای ریاست محترم جمهور و ریاست قوه قضائیه تا حد زیادی محقق شد. با این وجود به دلیل شرایط اقتصاد کلان کشور، برخی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها و همچنین مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، حجم کالاهای متروکه و قاچاق بالا است.

وی اظهار کرد: به این ترتیب شاهد هستیم که در برخی گمرکات کشور هنوز ماشین‌آلات راه‌سازی، خودروهای سواری، موتور سیکلت‌ها یا کالاهای تجاری به سبب مشکلات ارزی و عدم تامین ارز در فرآیند ترخیص دچار مشکل هستند. با توجه به این موارد و بازه زمانی قانونی تعیین شده صاحبان کالا نمی‌توانند کالای خود را ترخیص کنند. به همین دلیل حجم کالای متروکه بالا است.

یکی از رسالت‌های سازمان اموال تملیکی تسریع در آزادسازی اسکله‌ها و بنادر است. کالاها باید به سرعت از بنادر ترخیص، و وارد چرخه تولید شوند. اگر کالاها طولانی مدت در باقی بمانند سبب قفل شدن اسکله‌ها خواهند شد.

تحقق 100 درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده برای 1402/ اموال تملیکی با فروش 12 همت کالا سودده ماند

معاون بهره برداری و فروش اموال تملیکی در پاسخ به سوالی در مورد درآمدها و هزینه‌های سازمان اموال تملیکی در سال 1402، گفت: سازمان اموال تملیکی به عنوان یک شرکت دولتی شناخته می‌شود که تا 1400 زیان‌ده بوده است. با توجه به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، این شرکت به یکی از 7 شرکت سود‌ده تبدیل شده است.

شرکت‌ها دولتی به این شکل اداره می‌شوند که بودجه شرکت در ابتدای سال تصویب می‌شود. نکته‌ای که در خصوص سال 1402 وجود داشت این بود که با توجه به افزایش فروش در سال 1402، حدود ابان ماه کلیه اهداف درآمدی سال 1402 را محقق کردیم. برای آنکه بتوانیم توسعه زیرساخت‌ها و خرید انبارهای جدید را داشته باشیم، بودجه اصلاحی را تقدیم مجمع عمومی سازمان کردیم و به این ترتیب رقم فروش 7 هزار میلیارد تومانی را به 12 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.

وی گفت: به این ترتیب در 4 ماهه پایانی سال کار فشرده‌ای در 31 استان انجام شد تا در نهایت در روزهای پایانی سال 1402 رقم 12 هزار میلیارد تومان تعیین شده محقق شد. به این ترتیب 100 درصد درآمدهای پیش‌بینی شده برای سال 1402 محقق شد. به این ترتیب سازمان اموال تملیکی در سال 1402 نیز سودده بوده است.

همه فروش سازمان اموال تملیکی به حساب خزانه واریز می‌شود

غلامی در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت مازاد درآمدهای سازمان اموال تملیکی گفت: تمام فروش‌های سازمان اموال تملیکی مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود. در قانون ذکر شده است که 10 درصد از فروش به عنوان کارمزد به سازمان اموال تملیکی پرداخت شود. با این وجود اگر این فروش بیش از زقم تعیین شده در بودجه سازمان باشد، به سازمان تعلق نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به این ترتیب 80 درصد سودی که سازمان اموال تملیکی مازاد بر بودجه خود محقق می‌کند، به عنوان مالیات بر شرکت‌ها و عوارض مربوطه به حساب خزانه واریز می‌شود، گفت: کمتر از 20 درصد این سود بابت خرید و نگهداری زیرساخت‌ها به سازمان اموال تملیکی پرداخت می‌شود. وظیفه اصلی سازمان اموال تملیکی صیانت از اموال دولت است.

با این وجود تا سال 1400، 80 درصد انبارهای سازمان استیجاری بوده است. طی برنامه‌ریزی که به خصوص در استان‌های هدف مانند هرمزگان، بوشهر و مازندران انجام شد، انبارهای جدیدی را خریداری کردیم تا بتوانید از کالاهای در اختیار سازمان مراقبت کنیم. باید استانداردهایی در مورد سیستم هشدار و کنترل حریق، قفسه‌بندی و موارد دیگری رعایت شود که در گذشته این اتفاق رخ نمی‌داد.

فروش 1500 دستگاه ماشین آلات راه‌سازی و خودرو سواری در سال 1402

معاون بهره برداری و فروش اموال تملیکی در خصوص مجوز تعیین تکلیف خودروهای سواری و ماشین آلات در بودجه سال 1402 و تکرار یا عدم تکرار آن در سال 1403 گفت: تا پیش از سال 1402 اگر به بنادر مراجعه می‌کردید، خودروها و ماشین الاتی را مشاهده می‌کردید که بعضاً 10 تا 15 سال در هوای شرجی بنادر باقی مانده بوند.

این موارد کالاهای مصرفی هستند که مستقیماً به بخش صنعتی کمک می‌کنند. دولت، قوه قضائیه و مجلس در این موضوع ورود کردند. در بند 5 تغییرات متفرقه قانون بودجه سال 1402 بندی به تصویب رسید که براساس آن امکان تعیین تکلیف و فروش مزایده‌ای ماشین آلات، خودروهای سواری و حتی موتور سیکلت‌ها فراهم شد. به این ترتیب حدود 1500 دستگاه ماشین الات و خودرو سواری در سال گذشته به فروش رسید. این ظرفیت براساس بند قانون بودجه بود و تنها در سال 1402 می‌شد از آن استفاده کرد. سازمان اموال تملیکی پیگیری کرد تا این بند در بودجه سال 1403 نیز تکرار شود. این موضوع در جدول شماره 5 قانون بودجه درج شد و امیدوار هستیم که به زودی ابلاغ شود.

فروش ماشین آلات پرابهام براساس قانون/ معاون سازمان: اموال تملیکی تنها مجری قانون است

وی در پاسخ به سوالی در مورد ابهامات موجود در مورد مستهلک بودن بخشی از ماشین الات وارد شده و یا نداشتن ثبت سفارش برخی دیگر از آنها گفت: سازمان اموال تملیکی یک دستگاه اجرایی و تابع قوانین است. ماشین الات راه‌سازی جزو کالاهای ممنوعه نیستند. بلکه جزو کالاهای مجاز مشروط هستند.

 ما به عنوان دستگاه اجرایی وارد این مدل ابهامات نمی‌شویم. مراجع قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری تجارت خارجی از جمله وزارت صمت این سیاست‌ها را وضع می‌کند. همچنین هیئت دولت مقرراتی را در خصوص اعمال محدودیت، ممنوعیت و یا امکان عرضه کالاها در کشور تعیین می‌کنند. سازمان نیز خود را تابع این قوانین و مقررات می‌داند.

غلامی در مورد مصوبه گمرک در خصوص ممنوعیت واردات ماشین آلات به دلیل ابهامات جدی موجود گفت: در خصوص اینکه آیا این کالاها باید وارد کشور شوند و یا توقیف گمرکی شوند، دیوان عدالت اداری طی حکمی بخشنامه گمرک در این خصوص را ابطال کرده و اعلام کرده است که این کالاها مجاز مشروط هستند که باید به عنوان کالای متروکه توسط سازمان اموال تملیکی به فروش برسد. سازمان نیز تلاش خود را انجام می‌دهد تا در چارچوب قانون کار خود را به انجام برساند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فروش ماشین آلات پرابهام براساس قانون/ ۱۵۰۰ دستگاه فروخته شد
  • نجات راه‌سازی با اقدام به‌موقع دستگاه قضا
  • نیاز مناطق سیل‌زده بلوچستان به ماشین‌آلات سنگین
  • تعیین تکلیف ماشین‌آلات راهسازی و معدنی رسوبی در بنادر
  • تعیین تکلیف ماشین‌آلات راهسازی و معدنی رسوبی
  • افزایش ۴۳ درصدی تولید ماشین آلات سنگین راهسازی و معدنی
  • پسر نابغه ایرانی که به دستور دوست دخترش دست به سرقت می‌زد!
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ ها
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ها
  • رشد تولید ماشین آلات صنعتی در دولت سیزدهم+ فیلم