Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@08:55:52 GMT

یونولیت چیست؟ + آشنایی با کاربردهای مختلف یونولیت

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۳۰۹۰

یونولیت چیست؟ + آشنایی با کاربردهای مختلف یونولیت

یونولیت‌ها از جمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مواد و مصالح در صنایع مختلف خصوصاً صنعت ساختمان‌سازی هستند که در انواع مختلفی تولید شده و کاربردهای متعددی دارند. در حقیقت یونولیت‌ها با داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی همچون وزن بسیار کم، مقاومت بالا در برابر خوردگی، عایق بودن در برابر رطوبت و حرارت، داشتن قابلیت بازیافت و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. توانسته‌اند جایگزین مصالح سنتی و قدیمی‌ شوند و استفاده‌های متعددی داشته باشند.

در اصل کشف و اختراع یونولیت‌ها باعث شد که بسیاری از صنایع انقلاب بزرگی را تجربه کنند و دچار تغییرات و تحولات قابل توجهی شوند. در ادامه مطلب مشخص خواهد شد که یونولیت چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد.

یونولیت چیست؟

یونولیت در اصل به ماده‌ای گفته می‌شود که از یک شکل متخلخل برخوردار بوده و وزن بسیار کمی دارد. این ماده یک ماده کاملاً خنثی بوده و هیچ واکنشی با مواد دیگر انجام نمی‌دهد. یونولیت‌ها در حقیقت از نوعی پلاستیک تهیه می‌شوند که خود آن پلاستیک با استفاده از استایرن مونومر تولید می‌شود. یونولیت‌ها اولین بار در سال 1839 توسط دانشمندی به نام ادوارد سیمون و به شکلی کاملاً تصادفی کشف شد. این ماده در سال 1959 به وسیله یک شرکت آلمانی به نام کوپر به تولید انبوه رسید و توانسته تحولات و تغییرات بسیار قابل توجهی در بسیاری از صنایع خصوصاً صنعت ساختمان‌سازی ایجاد کند. یونولیت‌ها را با نام‌های دیگری همچون آکاسیف، پلاستوفوم، استایروفوم، پلی استایرن انبساطی یا EPS نیز می‌شناسند.

نحوه تولید یونولیت

یونولیت‌ها در 3 مرحله اصلی شامل مراحل پیش انبساط، تثبیت و شکل‌دهی ساخته می‌شوند. در مرحله ابتدایی دانه‌های استایرن که مشابه دانه‌های شکر است و دارای دانسیته مشخصی می‌باشد وارد دستگاهی به نام اکسپندر شده و به وسیله بخار حجم آن افزایش پیدا می‌کند. در اصل دستگاه اکسپندر می‌تواند حجم دانه‌های استایرن را به 20 تا 50 برابر حجم اولیه برساند.

در مرحله دوم که مرحله پلیمریزاسیون است از دو ماده شنتان و دی‌اکسید کربن برای حجم دهندگی و پف کنندگی مواد اولیه استفاده خواهد شد. انبساط مواد اولیه مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل کاهش وزن یونولیت‌ها است. چرا که بیشتر از 90 درصد یونولیت‌ها از هوا تشکیل می‌شود.

بعد از آنکه مواد حجیم شده تولید شدند برای فرآیند خنک‌سازی وارد سیلوهای ذخیره‌سازی می‌شوند و به مدت 6 تا 12 ساعت نگهداری می‌شوند تا کاملاً خنک شده و استراحت کنند. در نهایت و در مرحله آخر مواد خنک شده برای قالب‌گیری آماده می‌شوند. مواد خنک شده وارد قالب‌های مخصوص شده و با استفاده از نیروی بخار گرم و فشرده می‌شوند.

فشار بخار باعث می‌شود که دانه‌های گرانول به هم چسبیده و به شکل قالب بلوک یونولیت مادر در بیایند. بعد از خشک شدن بلوک‌ها به انبار منتقل می‌شوند. در نهایت با استفاده از المنت‌های برقی یا دستگاه‌های CNC برش داده شده و به انواع یونولیت شامل یونولیت‌های سقفی، دیواری و ... تبدیل می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی‌های یونولیت چیست؟

همانطور که گفته شد حدوداً دو قرن از کشف و اختراع یونولیت گذشته است اما این ماده بعد از تجاری‌سازی توانسته در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد و انقلاب بزرگی در آنها ایجاد کند. در حقیقت دلیل اصلی کاربردهای متعددی یونولیت‌ها ویژگی‌ها و خواص منحصربه‌فرد آنها است.

از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌ها و خواص یونولیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این مواد از وزن بسیار کمی برخوردار هستند و از نظر حمل‌ونقل هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کنند. در برابر شرایط محیطی مانند رطوبت، حرارت، صوت، نور خورشید و ... مقاومت بسیار بالایی دارند. یونولیت‌ها دارای طول عمر و ماندگاری بسیار بالایی هستند. از نظر قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. دارای قابلیت بازیافت هستند و حتی یونولیت‌های بازیافتی کاربردهای بسیار متعدد دیگری نیز دارند. کاملاً بهداشتی بوده و هیچگونه آسیب و خسارتی به محیط زیست وارد نخواهند کرد. هرچند که اندازه و ابعاد استانداردی دارند اما به راحتی می‌توان آنها را برش داده و اندازه آنها را تغییر داد. یونولیت‌ها برعکس بسیاری از مصالح ساختمان پرتی و ضایعات ندارند. در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی دارند.

مهم‌ترین کاربردهای یونولیت

در اصل پاسخ به این سؤال که کاربردهای یونولیت چیست می‌تواند خیلی گسترده و مفصل باشد چرا که امروزه یونولیت‌ها به تمامی صنایع پویا راه پیدا کرده و کاربردهای متعددی دارند. این مواد امروزه در صنایع مختلفی خصوصاً ساختمان‌سازی انقلاب و تحول بزرگی ایجاد کرده و می‌توانند استفاده‌هایی منحصربه‌فردی داشته باشند.

البته نوع استفاده و کاربرد یونولیت‌ها می‌تواند به نوع آنها نیز بستگی داشته باشد. یونولیت‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی تقسیم‌بندی شوند که مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون دانسیته، قابلیت اشتعال، کاربردها و ... هستند.

از جمله مهم‌ترین کاربردهای یونولیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از یونولیت‌ها برای اجرای سقف پروژه‌ها و ساختمان‌های اداری، مسکونی، صنعتی و ... استفاده می‌شود. یونولیت‌ها می‌توانند در صنعت غذا و دارو استفاده‌های متعددی داشته باشند. در سازمان خون برای انتقال خون و داروها از یونولیت‌ها استفاده می‌شود. یونولیت‌ها می‌توانند به عنوان عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی در بخش‌های مختلف پروژه‌های ساختمانی استفاده شوند. از یونولیت‌ها می‌توان برای تولید انواع مصالح ساختمانی مدرن و همچنین دیوارهای پیش‌ساخته ‌تری دی پنل استفاده کرد. این ماده می‌تواند در سالن‌ها و اتاق‌های ضبط موسیقی و همچنین سالن‌های آکوستیک استفاده شود. دیگر کاربرد یونولیت در صنعت مجسمه‌سازی، ساخت ماکت‌ها و تابلوهای تبلیغاتی است. از یونولیت‌ها می‌توان برای دکوراسیون و تزئینات داخلی منازل، پاساژها، مغازه‌ها و ... استفاده کرد. از یونولیت‌ها می‌توان در فضاسازی‌های شهری و تبلیغات استفاده کرد. از این ماده می‌توان در ساخت سردخانه‌ها بهره برد. انواع یونولیت‌ها

همانطور که گفته شد یونولیت‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای متعدد و مختلفی تقسیم‌بندی شوند و هر کدام از آنها کاربردهای منحصربه‌فردی داشته باشند. دانسیته، کاربردها، اندازه و ابعاد، نوع اشتعال‌پذیری و ... از مهم‌ترین عوامل تقسیم‌بندی یونولیت‌ها هستند اما به صورت کلی می‌توان گفت یونولیت‌ها به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

یونولیت‌های سقفی

یونولیت‌ سقفی در حقیقت پراستفاده‌ترین و کاربردی‌ترین نوع یونولیت‌ها است که می‌تواند از برش دادن یونولیت‌های بلوک مادر به دست بیاید. یونولیت سقفی معمولاً با دانسیته 12 تولید می‌شود و در ابعاد و اندازه‌های استاندارد برش داده می‌شود.

وزن این بلوک‌ها معمولاً 7 تا 8 کیلوگرم است و مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد آن اجرای سقف‌های تیرچه بلوکی است. یونولیت‌های سقفی می‌توانند در اندازه‌های سفارشی نیز تولید شوند به همین دلیل معمولاً ضایعات و پرتی نخواهند داشت.

یونولیت‌ فشرده

یونولیت‌های فشرده از جمله یونولیت‌هایی است که می‌تواند در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، تولید در و پنجره، لوازم‌تحریر، مجسمه‌سازی و ... استفاده شود. این یونولیت‌ها در مقایسه با سایر یونولیت‌ها با فشار بخار بسیار بیشتری تولید می‌شوند و میزان هوای داخل آنها کاهش پیدا می‌کند که در نهایت باعث افزایش قابل توجه چگالی آنها می‌شود. هرچقدر چگالی یونولیت‌ها بیشتر باشد از وزن بالاتری برخوردار است.

به همین دلیل یونولیت‌های فشرده وزن بالایی داشته و چگالی آنها معمولاً از 40 بیشتر است. یونولیت‌های فشرده می‌توان همزمان با سنگ‌ها، پشم، فوم آکوستیک و ... ترکیب کرد و عایق‌های بسیار قدرتمندی تولید نمود.

یونولیت‌ دیواری

یونولیت‌های دیواری از جمله یونولیت‌هایی هستند که می‌توانند در شکل‌های مختلفی همچون یونولیت‌های دیوار پوش فوم، فوم دیواری تزیینی، فوم دیوار پوش و یونولیت دیواری 3D Panel وجود داشته باشند و هر کدام از آنها کاربردهای مختلفی داشته باشند. یونولیت دیواری می‌تواند در درزگیری، دکوراسیون داخلی، عایق‌بندی و ... نیز به کار برود.

یونولیت‌های بسته‌بندی

یکی دیگر از انواع یونولیت‌ها که می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند یونولیت‌های بسته‌بندی هستند که تقریباً در تمامی صنایع پویا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این یونولیت‌ها معمولاً دارای چگالی و وزن پایینی هستند و به خوبی می‌توانند فشار و ضربه را تحمل کرده و در برابر رطوبت و نم بسیار مقاوم هستند. در کل در بسیاری از صنایع از یونولیت‌های بسته‌بندی با طراحی مخصوص استفاده می‌شود و این مواد بر اساس شکل و ظاهر محصولات سفارش سازی می‌شوند.

مهم‌ترین مزایای یونولیت در ساختمان‌سازی

همان‌گونه که گفته شد مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای یونولیت‌ها در صنعت ساختمان‌سازی است و از زمانی که این ماده به این صنعت ورود پیدا کرده انقلاب بزرگی در آن به وجود آورده است.

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از یونولیت در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

یونولیت‌ قیمت مناسبی داشته و در مقایسه با سایر مصالح مقرون‌به‌صرفه تر است. وزن بسیار کمی دارد و به کاهش وزن ساختمان‌ها کمک می‌کند. باعث افزایش سرعت ساخت‌وساز و کاهش نیاز به نیروی انسانی می‌شود. باعث صرفه‌جویی در مصرف مصالح ساختمانی می‌شود. انجام کارهای تأسیساتی را راحت‌تر می‌کند. یونولیت‌ها به کاهش قطر سازه‌های بتنی و فلزی کمک می‌کنند در کاهش مصرف انرژی‌های مختلف مؤثر است. باعث افزایش مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله می‌گردد. اجرای سقف‌ها، دیوارها و ... راحت‌تر خواهد شد. یونولیت‌ها برخلاف بسیاری از مصالح دیگر پرتی و ضایعات ندارند.

جمع‌بندی نهایی

در پاسخ به این سؤال که یونولیت چیست باید گفت یونولیت یک ماده خنثی بوده و از استایرن مونومر به دست می‌آید. این ماده امروزه می‌تواند در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی کاربردهای متعددی داشته باشد و جایگزین بسیاری از مصالح سنتی شود. وزن کم، قیمت مناسب، مقاومت عالی در برابر رطوبت و صوت و حرارت، مقاومت در برابر نور خورشید، حمل‌ونقل ساده، قابلیت بازیافت و ... از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماده است که باعث شده است کاربردهای مختلفی داشته باشد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان میانکاله فطریه روز قدس وام فرزندآوری دعای روز بیست و پنجم رمضان یونولیت رپرتاژ آگهی ماه رمضان میانکاله فطریه روز قدس وام فرزندآوری دعای روز بیست و پنجم رمضان مهم ترین و اصلی ترین صنعت ساختمان سازی متعددی داشته جمله مهم ترین بسیاری از صنایع صنایع مختلف یونولیت ها یونولیت ها موارد زیر داشته باشند وزن بسیار ویژگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۳۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند

کمتر از ۱۰ روز به انتخاب نماینده مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان مانده است، در این گزارش بر آن شدیم تا به معرفی نامزدهای راه یافته به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، قطار انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایستگاه دوازدهم دوباره از فردا در استان خراسان جنوبی به راه می‌افتد تا منتخبان حوزه بیرجند، دریمان و خوسف در این استان برای نشستن روی کرسی‌های بهارستان شناسایی شوند.

حوزه بیرجند، درمیان و خوسف در خراسان جنوبی تنها حوزه بدون نماینده است که تکلیف آن در بیست‌ویکم اردیبهشت مشخص می‌شود.

از مجموع ۳۳ نفر کاندیدا و ۱۴۳ هزار و ۴۳۰ رای صحیح، «علی مولوی حقیقی» با ۲۴ هزار و ۲۰۲ رأی و «سیدحسن هاشمی» نیز با ۲۶ هزار و ۸۰۹ رای، دو نامزدی هستند که برای انتخاب کرسی نمایندگی مجلس مجددا خود را در معرض انتخاب مردم قرار می دهند.

علی مولوی حقیقی:سردار مولوی متولد ۱۳۲۷، ۶۵ ساله، بازنشسته سپاه و ساکن مشهد است، وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت بسیج شهرستان بیرجند، قائن و سپس فردوس را بر عهده داشت و در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های بسیاری شرکت کرد و پس از آن به عنوان فرمانده منطقه مقاومت بسیج کردستان (تا سال ۷۶) فرمانده منطقه مقاومت بسیج شرق تهران( تا سال ۷۸) فرمانده منطقه مقاومت بسیج سیستان و بلوچستان (تا سال ۸۵) و معاون امنیتی استانداری خراسان رضوی، مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی، نماینده استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران بود.

مولوی تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی مدیریت و تکمیلی مدیریت علوم دفاعی از دانشگاه امام حسین(ع) به پایان رساند و در سطح دانشگاهی مشغول به تدریس است.

سید حسن هاشمی:هاشمی متولد ۱۳۵۱ و دارای مدرک دکترای تخصصی حوزه جرم و جزا و جرم شناس است،وی از سال ۱۳۷۸ تاکنون عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند است.

هاشمی، مسئولیت‌هایی همچون مدیرگروه حقوق قضائی دانشگاه بیرجند، معاونت آموزشی دانشگاه بیرجند و سال ۹۲ و ۹۳ ریاست دانشگاه بیرجند را برعهده داشته است،وی دبیر هیئت امنای دانشگاه استان و بیرجند نیز بوده و همچنین وکیل پایه یک دادگستری است و به عنوان مشاور حقوق استانداری خراسان جنوبی نیز فعالیت کرده است.

به گزارش ایمنا، خراسان جنوبی با حدود ۱۵۲ هزار کیلومتر مربع وسعت سومین استان پهناور کشور است که دارای چهار حوزه انتخابیه بیرجند،خوسف،درمیان _ فردوس،سرایان،بشرویه و طبس _ قاینات _ نهبندان و سربیشه است.

در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۶۷ شعبه ثابت و ۱۲۰ شعبه سیار اخذ رای در روز بیست‌ویکم اردیبهشت برای حوزه انتخابیه بیرجند،خوسف و درمیان پیش‌بینی شده است، ۶۰۸ هزار و ۵۵۸ نفر واجد شرایط رای دادن در خراسان جنوبی‌ بوده که از این تعداد، ۳۴هزار و ۵۳۱ نفر رای اولی هستند.

تبلیغات این دوره از انتخابات از ساعت هشت صبح سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود و تا یک روز قبل از برگزاری انتخابات ادامه دارد.

کد خبر 749509

دیگر خبرها

  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در میانه و شبستر
  • آب می‌تواند بدون حرارت و فقط با نور تبخیر شود
  • آشنایی با روش‌های بدون جراحی کاشت موی طبیعی
  • آشنایی با ۸ نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در تبریز
  • آشنایی با ۸ کاندیدای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در تبریز
  • آشنایی با روش میکرواینجکشن در لقاح مصنوعی
  • آشنایی با استاد شعله
  • آشنایی با استاد اسماعیل آشتیانی
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن