Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@23:00:24 GMT

تعدیل نیروی کار 38 درصد کمتر از پارسال بود

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۳۴۶۵

تعدیل نیروی کار 38 درصد کمتر از پارسال بود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در یادداشتی در صفحه شخصی خود، افزایش حداقل دستمزد کارگران بالاتر از نرخ تورم را نشانه عزم دولت برای بهبود شرایط کارگران عنوان کرد.

روزنامه ایران: حجت‌الله عبدالملکی همچنین  در همایش روز جهانی کار و کارگر با رد ادعای تورم‌زا بودن افزایش دستمزد و احتمال تعدیل نیروی کار به دلیل افزایش قابل توجه حقوق کارگران به صراحت گفت که به‌خاطر افزایش دستمزد تعدیل نیروی کار نخواهیم داشت، او با اشاره به آمار بیمه بیکاری، این گفته خود را مستند کرد و افزود: در فروردین امسال تقاضا برای بیمه بیکاری ۳۸ درصد کمتر از پارسال بود و این یعنی افزایش حقوق تأثیری بر تعدیل نیرو نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: به خاطر افزایش دستمزد ما تعدیل نیروی کار نخواهیم داشت و بر اساس نظریه افزایش انگیزه نیروی کار با افزایش دستمزد، بهره وری نیروی کار بیشتر می‌شود و در نتیجه کارفرما تمایل بیشتری برای حفظ آن نیرو خواهد داشت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قدرت خرید جامعه کارگری در سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد، گفت: افزایش حقوق کارگران باعث تورم نمی‌شود، زیرا مارپیچ دستمزد تورم در ایران رد شده و اثبات نشده که در اقتصاد ایران افزایش دستمزد باعث افزایش تورم شود.
وی عنوان کرد: عوامل اصلی تورم در اقتصاد ایران مشخص است که شامل رشد نقدینگی، نوسانات بازار ارز، تورم وارداتی ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی و بی‌انضباطی در داخل و خارج دولت هستند که اینها ارتباطی به افزایش حقوق کارگر ندارد.

مشوق‌هایی برای حفظ اشتغال

در همین حال معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه تلاش می‌کنیم بسته‌های حمایتی از جمله بیمه‌ای برای کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر تهیه کنیم، بیان کرد: کارگاه‌هایی که نیروهای خود را تعدیل نکنند مشمول بخشودگی‌های بیمه‌ای و مالیاتی در پایان سال ۱۴۰۱ خواهند شد و نظام تأمین مالی برای کمک تسهیلاتی به کارگاه‌های کوچک هم در نظر گرفته شده است.
علی حسین رعیتی فرد با بیان اینکه دستمزد کارگران قانونی تعیین شده است، گفت: آنچه مصوب و ابلاغ شده است با قانون مغایرتی ندارد و به طور کامل مورد وفاق شرکای اجتماعی بوده است.


رعیتی‌فرد با بیان اینکه امسال شرکای اجتماعی در تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران، خیلی خوب، قانونمند و کارشناسی کار کردند، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تلاش کردیم جلسات شورای عالی کار بر اساس تقویم زمان‌بندی برگزار شود.
معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بر اساس دستور رئیس شورای عالی کار یعنی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید پیش از پایان اسفند، حقوق و دستمزد کارگران را برای سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف می‌کردیم، گفت: بر اساس ماده ۴۱ قانون کار حقوق و دستمزد کارگران را با دو شاخص باید بررسی می‌کردیم از جمله میزان تورم بهمن که بانک مرکزی اعلام می‌کرد و سبد معیشتی که یک خانواده بتواند با آن امرار معاش کند.
او با اشاره به اینکه جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شد، افزود: آخرین جلسه ۱۸ اسفند برگزار شد و با جمع‌بندی که شرکای اجتماعی داشتند به نتیجه خوبی رسیدیم و بر مبنای آن، قدرت خرید کارگران حفظ شد.


رعیتی‌فرد با بیان اینکه در ادوار مختلف معیشت کارگران به علت میزان تورم آسیب دیده بود، اضافه کرد: هنوز با ماده ۴۱ قانون کار فاصله داریم، زیرا این ماده مقرر می‌دارد که مزد را منطقه‌ای و با رشته و صنعت، مشخص کنیم.
وی گفت: طبق قانون کار زمانی که شرکای اجتماعی یعنی نمایندگان کارگران، کارفرمایان و نمایندگان دولت به اتفاق نظر رسیدند این قانون لازم الاجراست.
رعیتی‌فرد با بیان اینکه حداقل حقوق و دستمزد کارگران را مشخص کردیم، افزود: مشخص کردن مزد به صورت منطقه‌ای، تبعات اقتصادی و سیاسی دارد و ممکن است موجب مهاجرپذیری و مهاجرفرستی برخی نقاط شود.

افزایش 57 درصدی حداقل حقوق کارگران تأثیری در تورم ندارد

دیروز همچنین، احمد کرمی دبیرکل جامعه اسلامی کارگران به مناسبت هفته کار و کارگر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افزایش 57 درصدی حداقل حقوق کارگران تأثیری در تورم ندارد، توضیح داد: چون در سال‌های قبل حداقل حقوق کارگران نسبت به تورم عقب بود، باید در جایی این عقب‌ماندگی جبران می‌شد و امسال ملاحظه کردید که با وجود افزایش 57 درصدی حقوق ریزش کارگران نداشتیم و از طرفی کارفرمایان و تولیدکنندگان نیز در مذاکره با نماینده کارگران با این افزایش حقوق موافقت کردند.


وی تأکید کرد: تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌ کسانی به وجود می‌آورند که به خرید و فروش ارز، سکه و به اقتصاد کاذب روی می‌آورند و برای توجیه روند غلط کار خود می‌گویند دستمزد کارگران باعث تورم می‌شود.
وی همچنین در مورد سهم دستمزد از هزینه تولید در کارگاه‌های کوچک گفت: به نظر من سهم دستمزد در هزینه کارگاه‌های کوچک زیر 10 درصد است و در افزایش هزینه تولید اثر زیادی ندارد.


کرمی همچنین در مورد امنیت شغلی کارگران و قراردادهای موقت چندماهه نیز گفت: موضوع اشتغال کارگران و قراردادهای باثبات باید به گونه‌ای باشد که فقط وزارت کار نباید در این زمینه پاسخگو باشد و مشکلات کارگری و کارفرمایی تنها به وزارت کار برنمی‌گردد. مسائل کارگری در وزارتخانه‌های دیگر مانند نیرو، جهاد کشاورزی و نفت هم وجود دارد و ما امیدواریم قراردادهای بلندمدت کارگران یا قراردادهای پیمانی با کف حداقل یک سال زمان منعقد شود.
دبیرکل جامعه اسلامی کارگران این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت:‌ افزایش 57 درصدی حداقل حقوق کارگران در طول سال‌‌های انقلاب بی‌سابقه بود، اما در سال‌های گذشته حداقل کمتر از تورم رشد کرده است.


وی همچنین در مورد سؤال برخی از نمایندگان مجلس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای عملکرد یک دولت بازه 7 تا 8 ماه مناسب نیست و باید حداقل یک دولت یک سال و نیم کار کند، بعد وارد سؤال و جواب بشویم. از طرفی عمده سؤالات از وزیر کار به خاطر حاشیه‌های ایجادشده در شرکت‌های زیر مجموعه تأمین اجتماعی است که به نظر من باید سازمان تأمین اجتماعی از بدنه وزارت کار و رفاه اجتماعی جدا شود و هر کس که وزیر کار می‌شود، با آرامش به وظایف خود اقدام کند.


کرمی همچنین در مورد شعار دولت مبنی بر ایجاد سالانه یک میلیون واحد مسکونی و یک میلیون شغل، گفت: به نظر من این ظرفیت در کشور وجود دارد که ظرف 5 سال مشکل مسکن حل شود، اما باید افرادی در سمت استانداری‌ها قرار گیرند که حرفه‌ای باشند و دولت از بین هر هزار نفر یک استاندار کاربلد انتخاب کند.
وی اضافه کرد: ایجاد سالانه یک میلیون شغل با توجه به امکانات کشور و منابع طبیعی قابل اجرا است فقط باید مدیرانی انتخاب شوند که کاربلد باشند و حداقل 70 درصد هزینه‌های جاری را‌‌‌‌‌‌‌‌ از محل درآمدهای استانی تأمین کنند، نه اینکه دولت ثروتی که برای کشور ایجاد می‌کند را‌‌‌‌‌‌‌‌ صرف هزینه‌های استانی نماید.

بــــرش
انتخاب کارگران نمونه در سی و سومین جشنواره امتنان

سی و سومین جشنواره امتنان با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشاور وزیر و سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران و استاندار تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار در این مراسم اظهار داشت: مؤثرترین عامل در توسعه و پیشرفت یک کشور نیروی انسانی آن کشور است و این موضوع را رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به صراحت بیان کردند.
وی با بیان اینکه دغدغه اصلی ما در اولویت قراردادنِ نیروی کار است، خاطرنشان کرد: یکی از جنبه‌های انگیزه بخشی به نیروی کار الگوسازی است. ما باید الگو‌هایی از جامعه کار و تولید برگزینیم. امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا هم از نیرو‌هایی که منشأ تحول و اثر هستند تقدیر کنیم و هم آنها را به عنوان الگو‌های انگیزه بخش به جامعه کارگری معرفی کنیم.


تهمینه دانیالی، مشاور وزیر و سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به تغییر رویکرد برگزاری جشنواره امتنان اشاره کرد و گفت: در جشنواره امسال حدود یک‌هزار و ۵۹ نفر در واحد‌های کارگاهی و ۶۰ بخش اقتصادی در سامانه ثبت‌نام کردند، اظهار داشت: همچنین برای انتخاب کارگران نمونه، گروه نمونه، مرکز سلامت محور و واحد نمونه اقتصادی، نمایندگانی از اداره صمت، تأمین اجتماعی و جهاد کشاورزی دور هم جمع شدند و برگزیدگان این جشنواره را انتخاب کردند.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رعیتی فرد حقوق و دستمزد کارگران کار و رفاه اجتماعی حداقل حقوق کارگران تعدیل نیروی کار افزایش 57 درصدی همچنین در مورد شرکای اجتماعی افزایش دستمزد افزایش حقوق وزیر تعاون تعدیل نیرو وزارت کار بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۳۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهادری جهرمی: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب شد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تبریک روز کارگر، معلم و گرامیداشت یاد شهید مطهری، اظهار کرد: امروز به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی تصویب شد و حقوق حداقل بگیران بازنشستگان حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت و یک بازنشسته دارای همسر و یک فرزند حداقل حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان خواهد شد. برای سایر سطوح ۲۲ درصد به اضافه عدد ثابتی که معمول هر سال بود در هیات وزیران تصویب شد.

بیشتر بخوانید: حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۴۰ درصد افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: شش ماه از ابلاغ سیاست های اقتصاد دریا می گذارد و قرار بود تا دولت برنامه آن را تدوین کند. این برنامه تفصیلی و زمان بندی شده به تصویب دولت رسید. سازوکار اجرای این برنامه و وظایف هر دستگاه مشخص شده است این برنامه جامع است و ۴۰ حکم دارد و مبتنی بر یک سند است.

کد خبر: 1229122 برچسب‌ها بازنشستگان

دیگر خبرها

  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • حقوق کارگران و بازنشستگان با تورم همخوانی ندارد
  • فیلم| حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت
  • بهادری جهرمی: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب شد
  • خبر خوش سخنگوی دولت برای بازنشستگان تامین اجتماعی
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)