Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@01:22:08 GMT

جنگ اوکراین| روسیه صادرات گاز به لهستان را قطع کرد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۳۶۳۴

جنگ اوکراین| روسیه صادرات گاز به لهستان را قطع کرد

آفتاب‌‌نیوز :

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز طی تماسی تلفنی با کرملین داشت. آقای اردوغان از ولادیمیر پوتین خواسته است مستقیما با ولودیمیر زلنسکی گفتگو کند.

در همین حال جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه همراه با نیرو‌های ارتش روسیه فشار حملات خود را بر مناطق شرق اوکراین افزایش داده‌اند و توانسته‌اند چندین ناحیه را در این قسمت تصرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سوی مقابل آمریکا و متحدان غربی اوکراین مشغول هماهنگی برای دور تازه‌ای از ارسال تسلیحات نظامی به کی‌یف هستند.

این در شرایطی است که بحران انسانی در اوکراین ادامه دارد و سازمان ملل تخمین زده است شمار جنگ‌زدگان اوکراینی که به کشور‌های خارجی پناه برده‌اند به ۸.۳ میلیون نفر برسد.

آخرین تحولات جنگ اوکراین در تاریخ چهارشنبه ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) را در این صفحه دنبال کنید:

نخست‌وزیر بلغارستان: روسیه با قطع صادرات گاز «باج‌گیری» می‌کند

کریل پتکوف، نخست‌وزیر بلغارستان، گفت درخواست‌های شرکت گازپروم روسیه برای دریافت طلب خود به روبل و قطع متعاقب صادرات گاز به بلغارستان، «نقض فاحش قرارداد فعلی و باج‌گیری» است.

روسیه صادرات گاز به بلغارستان را هم متوقف کرد

گازپروم، غول صنایع انرژی روسیه، اعلام کرد پس از لهستان عرضه گاز به بلغارستان را نیز متوقف کرده است.

گازپروم گفته است این دو کشور از پرداخت هزینه محموله‌ها به روبل روسیه خودداری کرده‌اند و این شرکت از یک آوریل بدین سو هیچ مبلغی از لهستان و بلغارستان دریافت نکرده است.

ولادیمیر پوتین پیشتر تهدید کرده بود که کشور‌های مشتری نفت و گاز روسیه باید طلب خود را به روبل بپردازند در غیر این صورت ارائه انرژی به آن‌ها قطع خواهد شد.

تصمیم روسیه در قطع صادرات گاز به بلغارستان در حالی صورت می‌گیرد که قرار است شماری از اعضای دولت بلغارستان این هفته به اوکراین بروند تا درباره کمک‌های مالی و نظامی به این کشور تصمیم بگیرند.

لهستان دو تبعه روسیه و بلاروس را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرد

دولت لهستان با صدور بیانیه‌ای گفته است یک تبعه روسیه و یک تبعه بلاروس را که در لهستان مشغول «فعالیت‌های جاسوسی» بوده‌اند دستگیر و حکم بازداشت سه ماهه برای آن‌ها صادر کرده است.

ورشو اعلام کرده است این دو نفر که مظنون به انجام کار‌های جاسوسی برای سرویس‌های مخفی روسیه هستند «به نمایندگی از سازمان اطلاعات روسیه فعالیت‌هایی را با هدف شناسایی عملکرد نیرو‌های مسلح لهستان، از جمله حضور ارتش این کشور در مرز بلاروس، انجام می‌داده‌اند.»

شنیده شدن صدای چندین انفجار در داخل خاک روسیه

در ساعات بامداد روز چهارشنبه صدای چندین انفجار در سه استان مرزی روسیه در همسایگی اوکراین شنیده شد و همزمان یک انبار مهمات نیز در استان بلگورود آتش گرفت.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود، گفت آتش در این انبار مهمات در نزدیکی روستای استارایا نلیدوکا خاموش شده است.

در شبکه‌های اجتماعی ویدئو‌هایی منتشر شده است که به نظر می‌رسد شلیک پدافند هوایی روسیه را به اهدافی نامعلوم در آسمان نشان می‌دهد. الکساندر گوسف، فرماندار منطقه وورونژ روسیه، گفت نیرو‌های این کشور یک پهپاد کوچک را در این ناحیه سرنگون کرده‌اند.

روسیه پیشتر در اوایل ماه جاری اوکراین را متهم کرده بود که با هلیکوپتر به یک انبار سوخت در بلگورود حمله کرده است.

بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی به اوکراین آغاز شد

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید دیپلمات‌های این کشور بازگشت به اوکراین را با سفر‌های یک روزه به دفاتر دیپلماتیک موقت در شهر لویو آغاز کرده‌اند.

طبق اعلام مقامات آمریکایی، اولین گروه از این دیپلمات‌ها صبح سه‌شنبه از مرز لهستان وارد اوکراین شده و پس از گذراندن یک روز کاری در لویو در غرب کشور مجدد در عصر همان روز به لهستان بازگشتند.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان سفر محرمانه خود به کی‌یف به مقامات این کشور اعلام کرده بود که دیپلمات‌های ایالات متحده فعالیت خود را به زودی در اوکراین از سر خواهند گرفت.

نخست‌وزیر بریتانیا ادعا‌های روسیه مبنی بر «جنگ نیابتی ناتو» در اوکراین را رد کرد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، ادعای مسکو مبنی بر این‌که غرب در حال پیشبرد یک جنگ نیابتی با روسیه است را رد کرد و گفت کشورش نمی‌خواهد این نزاع به فراتر از مرز‌های اوکراین کشیده شود.

آقای جانسون با این حال اضافه کرد که اوکراینی‌ها از داخل خاک روسیه مورد حمله قرار می‌گیرند و به همین خاطر «حق محافظت و دفاع از خود» را با حمله به داخل خاک روسیه دارند.

پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ناتو را به پیشبرد یک جنگ نیابتی در اوکراین متهم کرده بود.

روسیه صادرات گاز به لهستان را قطع کرد

داده‌های شبکه اپراتور‌های انتقال گاز اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که شرکت گازپروم روسیه عرضه گاز به لهستان را متوقف کرده است.

شرکت دولتی گاز لهستان گفته است گاز روسی وارداتی به این کشور که پیشتر از طریق خطوط لوله اوکراین و بلاروس تامین می‌شد روز چهارشنبه قطع شده است، با این حال ورشو اعلام کرده است که نیازی به برداشت از ذخایر ندارد چرا که ذخیره گاز آن ۷۶ درصد پر است.

شرکت گاز پروم دلیل این اقدام را عدم دریافت مطالباتش به روبل عنوان کرده و گفته است گاز صادراتی به بلغارستان را نیز قطع خواهد کرد. این شرکت پیشتر هشدار داده بود ارسال انرژی به کشور‌هایی که برای خرید آن روبل پرداخت نمی‌کنند را متوقف خواهد کرد.

لهستان با غول انرژی گازپروم قراردادی برای واردات ۱۰.۲ میلیارد متر مکعب در سال دارد که حدود ۵۰ درصد مصرف این کشور را پوشش می‌دهد.

لهستان از جمله کشور‌های اروپایی است که از زمان آغاز جنگ در اوکراین به دنبال اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه روسیه بوده و کمک‌های نظامی و مالی گسترده‌ای به کی‌یف کرده است.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اوکراین روسیه لوله گاز به بلغارستان صادرات گاز دیپلمات ها نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۳۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز :

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که به چین سفر کرده است، روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد و گفت که در خصوص چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی حکومت ایران» و گروه‌های وابسته به آن در تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) گفتگو کرده است.

بلینکن تصریح کرد: «من فکر می‌کنم روابطی که چین [با حکومت ایران]دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»

وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در عین حال، چین را متهم کرد که با تداوم ارسال اقلامی که روسیه می‌تواند از آن‌ها در ساخت تسلیحات استفاده کند، به این کشور در ادامه حملات به اوکراین کمک می‌کند.

او مدعی شد: چین با تامین ریزتراشه‌ها و قطعات مکانیکی که می‌تواند برای اهداف نظامی استفاده شود به روسیه در این جنگ کمک می‌کند.

بلینکن در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز در پایان این سفر گفت که از دیدار خود برای مطرح کردن نگرانی‌های دولت بایدن در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه استفاده و تاکید کرده است که در صورت حمایت، اقدامات بیشتری از سوی واشنگتن مانند گسترش تحریم‌های موجود علیه بیش از ۱۰۰ نهاد و فرد چینی انجام خواهد شد.

آمریکا ادعا می‌کند که حمایت چین، روسیه را قادر می‌سازد تا تولید تانک، مهمات و خودرو‌های زرهی را افزایش دهد و به حمله خود به اوکراین ادامه دهد.

بلینکن افزود: «ما به چین گفتیم که اگر این حمایت متوقف نشود، اقدامات را افزایش خواهیم داد و احتمالا سایر کشور‌ها نیز این کار را خواهند کرد. ما به دنبال این هستیم که آن‌ها این حمایت را متوقف کنند، و اگر این کار را نکردند، ما اقدام خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا از ارائه جدول زمانی برای اقدامات بیشتر خودداری کرد و گفت که همتایان چینی او نقش این کالا‌ها را در جنگ اوکراین بی اثر دانسته اند، اما این کالا‌ها را تجارت با روسیه توصیف کرده و گفته اند که موفقیت مسکو به چین بستگی ندارد.

پکن پیش از این از آمریکا به عنوان «اتهامات بی اساس» درباره «تجارت و مبادلات عادی اقتصادی» بین چین و روسیه انتقاد کرده بود.

چین مدت‌ها اعلام کرده است که در جنگ اوکراین بی طرف است و همچنان خود را به عنوان یک میانجی بالقوه صلح در مناقشه معرفی می‌کند، درحالی که از زمان آغاز جنگ روابط اقتصادی، استراتژیک و دیپلماتیک خود را با روسیه تقویت کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان