Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (چهارشنبه) در دیدار محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق با اشاره به پیوندهای ناگسستنی فرهنگی، سیاسی و امنیتی بین ایران و عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران ثبات سیاسی و امنیت پایدار در عراق را ضرورتی ملی و منطقه‌ای می‌داند و آمادگی دارد چون گذشته از همه ظرفیت‌های خود برای تحقق خواست و اراده مردم عراق استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی قانون اساسی و رویه‌های حقوقی عراق را مبنای مناسبی برای عبور از چالش‌های سیاسی در این کشور خواند و افزود: منابع و ثروت ملی عراق زمانی می‌تواند در مسیر توسعه همه جانبه کشور استفاده شود که استحصال و صادرات آن صرفا با مدیریت و نظارت دولت مرکزی انجام شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به برخی اقدامات غیر قابل قبول که از داخل خاک عراق علیه منافع ایران انجام می‌شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ رویکرد مقابله هوشمندانه با تهدیدات، ضمن رصد کامل تحرکات مداخله جویانه رژیم صهیونیستی و آمریکا و جریان‌های وابسته به آنان با اقتدار به هرگونه اقدامی که بخواهد به امنیت ایران و منطقه آسیب وارد کند واکنش سریع و قاطع نشان خواهد داد.

شمخانی با بیان اینکه بازگشت عراق به جایگاه واقعی خود در جهان اسلام و دنیای عرب نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دارد، افزود: همکاری همه‌جانبه برای ایجاد عراق قدرتمند، ثروتمند، توسعه‌یافته و با ثبات در همسایگی ایران، سیاست دائمی و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی است. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند با حضور در پروژه‌های اقتصادی و فنی عراق روند همکاری‌های دو کشور در این حوزه را بیش از گذشته تقویت کنند.

در این دیدار محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز با اشاره بر دوستی پایدار دو کشور بر تقویت بیش از  پیش مناسبات تهران - بغداد تاکید کرد.

* پارلمان عراق در حال تهیه طرحی برای جرم‌انگاری همکاری و رابطه با اسرائیل است 

الحلبوسی با اشاره به رویکرد ضد اسرائیلی دولت و ملت عراق خاطرنشان کرد: پارلمان عراق در حال تهیه طرحی برای جرم‌انگاری همکاری و رابطه با اسرائیل است تا از این طریق از هرگونه اقدام احتمالی برای گام برداشتن در این مسیر جلوگیری کند.

رئیس پارلمان عراق گفت‌وگوی مستمر و همکاری مشترک گروه‌های اصلی مذهبی و قومی در عراق را شرط شکل‌گیری دولتی کارآمد و مقتدر در این کشور عنوان کرد و افزود: ایران به دلیل نفوذ معنوی در بین برخی گروه‌های مذهبی و سیاسی در عراق می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری انسجام سیاسی در این کشور داشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های همه‌جانبه بین دو کشور به ویژه استمرار صادرات گاز ایران به عراق گفت: هرچند به دلیل تحریم‌های آمریکا مشکلاتی در زمینه پرداخت طلب ایران ناشی از صادرات گاز به عراق وجود دارد، اما با تلاش مستمری که در حال انجام است، امیدواریم بزودی این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق علی شمخانی پارلمان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۶۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به هرگونه تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: ادعای غیرمستند و ارجاعات ناصواب علیه جمهوری اسلامی ایران در نامه مورخ ۸ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴) را رد می‌کند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ادعای مطروحه نامه مزبور بی اساس و صرفاً تلاش مذبوحانه رژیم اسرائیل برای منحرف کردن توجه بین المللی از جنایات شنیع و اقدامات نسل کشی است که توسط این رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین در نوار غزه انجام می‌شود.

ایروانی گفت: چنین ادعاهای بی‌اساسی همچنین تلاشی گمراه کننده با هدف سرپوش گذاشتن و مشروعیت بخشیدن به تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل علیه لبنان و نقض مستمر قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های ۱۵۵۹ (۲۰۰۴) و ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) شورای امنیت سازمان ملل است.

او تصریح کرد: به همین ترتیب، اتهامات موجود در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴/۳۰۴) کاملاً بی اساس بوده و قاطعانه مردود است. همانطور که در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۳۰۵) ما تأکید شده است، اقدام جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ در راستای اعمال حق ذاتی خود در چارچوب دفاع از مشروع و ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی این رژیم در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ایران برخلاف بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد اتخاذ شد.

ایروانی ادامه داد: «مجددا تاکید می‌نماید که جمهوری اسلامی ایران هرگز شروع کننده جنگ علیه رژیم اسرائیل نبوده و در آینده نیز قصد انجام آن را ندارد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود ذیل قوانین بین المللی برای پاسخ به هرگونه استفاده از زور یا اعمال تجاوزکارانه علیه حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و منافع ملی خود محفوظ می‌دارد.»

سفیر ایران در سازمان ملل در پایان خواسته است که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع شود.

کد خبر 6094730 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • دشمن دوباره خباثت کند، با اقدامی بزرگتر پاسخ داده می‌شود
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • به هرگونه تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ می‌دهیم
  • نماینده ایران: حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد