Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@15:14:32 GMT

اقتصاد روسیه تا ۱۲ درصد کوچک می شود

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۶۸۶۷

اقتصاد روسیه تا ۱۲ درصد کوچک می شود

یک سند وزارت اقتصاد روسیه که به دست رویترز رسیده نشان می دهد که اقتصاد این کشور در پی تحریم های گسترده غرب در سال جاری (۲۰۲۲) بین ۸.۸ درصد تا ۱۲.۴ درصد کوچک خواهد شد.

به گزارش مشرق، پیش بینی محافظه کارانه تر کاهش نرخ تولید ناخالص داخلی در اقتصاد روسیه تا نزدیک به ۱۲ درصد، بر اساس سخنان الکسی کوردین وزیر دارایی پیشین این کشور است که گفته بود اقتصاد روسیه در بزرگ ترین کاهش تولید ناخالص داخلی از ۱۹۹۴ تاکنون بیش از ۱۰ درصد کوچک می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش بینی وزارت اقتصاد روسیه نشان می دهد که رشد اقتصادی این کشور در سال آینده (۲۰۲۳)، ۱.۲ درصد در ۲۰۲۴ میلادی ۴.۶ درصد و در ۲۰۲۵ میلادی ۲.۸ درصد خواهد بود.

براساس پیش بینی محافظه کارانه، اقتصاد به اندازه ۱.۱ درصد کوچک خواهد شد.

گستره زیان های وارد شده به اقتصاد این کشور در سال جاری مشخص نیست زیرا انتظار می رود تحریم ها و مشکلات بازرگانی تازه ای رخ دهد.

وزارت اقتصاد روسیه همچنین پیش بینی کرده است که نرخ تورم که تا ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) ۱۷.۶۲ درصد بوده تا پایان سال به ۲۲.۶ درصد برسد و در سال آینده نیز بسیار بالاتر از هدف چهار درصدی بانک مرکزی باقی بماند.

بانک مرکزی روسیه نرخ سود بانکی را اواخر فوریه در اقدامی اضطراری از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد رساند که به گفته الویرا نابولینا رئیس بانک مرکزی، به تثبیت جایگاه روبل و جلوگیری از جهش نرخ تورم کمک کرده است.

بانک جهانی پیش بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۲ روسیه به دلیل تحریم های غرب بر بانک ها، شرکت های دولتی و دیگر نهادهای روسیه در پی حمله ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه به اوکراین) تا ۱۱.۲ درصد کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک؛ «دمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد پرداخت پول گاز این کشور به روبل، مبنایی برای ازسرگیری صادرات گاز به اروپا قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد که این اقدام ناشی از اقدامات نامطلوب کشورهای خارجی است که دارایی های روسیه در خارج از این کشور را مسدود کرده و بخش قابل توجهی از ذخایر روسیه را به سرقت برده اند.

به دنبال کشمکش های فراوان پیرامون مساله واردات انرژی روسیه در میان کشورهای اروپایی و تصمیم آنها مبنی بر تلاش فزاینده برای کاهش وابستگی به مسکو در این زمینه، شرکت گازپروم با قطع صادرات به کشورهای بلغارستان و لهستان در این خصوص پیش دستی کرده است.

گازپروم، تامین کننده بزرگ گاز در روسیه اعلام کرد که تحویل گاز به بلغارستان و لهستان را به دلیل عدم پرداخت هزینه ها به روبل از سوی این کشورها به طور کامل متوقف کرده است. بر اساس بیانیه این شرکت، تا زمانی که صوفیه و ورشو شرایط جدید را رعایت نکنند، عرضه گاز از سر گرفته نخواهد شد.

در همین حال، پسکوف در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا گازپروم صادرات گاز به دیگر کشورهای اروپایی علاوه بر بلغارستان و لهستان را قطع می کند، گفت: با نزدیک شدن به مهلت پرداخت، اگر برخی مصرف کنندگان از پرداخت طبق سازوکار جدید خودداری کنند، در آن صورت فرمان رئیس جمهوری در مورد مطالبه پرداخت به روبل برای گاز به اجرا گذاشته خواهد شد.

این مقام روس تاکید کرد که مبنای روبل در تعاملات، بر بهای گاز تاثیری نخواهد داشت.

چندی پیش، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با امضای فرمانی، کشورهایی که مسکو را تحریم کرده اند و کشورهای غیردوست تلقی می شوند، ملزم به پرداخت پول گاز روسیه به روبل کرد.

این فرمان واردکنندگان را ملزم می کند پرداخت های خود به یورو و دلار را در حساب های گازپروم‌بانک که قبلا از سوی برخی از این کشورها  تحریم شده است، واریز کنند.

کشورهای غربی در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، مسکو را تحریم کرده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، در پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیات نظامی ویژه را علیه اوکراین آغاز کرد و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف را به رویارویی نظامی، تغییر وضعیت داد.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت ایران محمد باقری چین وزارت اقتصاد روسیه منطقه دونباس دمیتری پسکوف بانک مرکزی روسیه ولادیمیر پوتین اوکراین خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت اقتصاد روسیه درصد کوچک پیش بینی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۶۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است

به گزارش خبرنگار مهر فرج الله فتح الله پور شنبه شب در جلسه بررسی مصوبات سفر هیئت دولت به استان گفت: بیشترین اعتبار مصوب سفر دولت در حوزه حمل و نقل و بخش کشاورزی بوده است.

وی گفت: بیش از هزار میلیارد تومان از اعتبار در قالب ماده ۵۶ بوده است.

وی تعداد مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان ۱۷۶ مصوبه برشمرد و گفت: تاکنون از ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ۱۱ هزار میلیارد تومان معادل ۹۶ درصد بودجه عمومی تخصیص یافته است.

فتح الله پور با عنوان اینکه ۲۱ درصد اعتبارات منابع داخلی و مولدسازی تأمین و تخصیص داده شده است، گفت: ۷۸ تسهیلات ماده ۵۶ و سایر موارد نیز پرداخت شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران گفت: در مجموع ۶۲ درصد از کل اعتبارات سفر پرداخت شده و ۲۰ درصد تسهیلات ۱۱ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین اعتبار تخصیص یافته در حوزه راه و شهرسازی بوده است، ادامه داد: در بخشی از حوزه‌ها میزان تخصیص‌ها بیش از اعتبارات مصوب بوده است.

فتح الله پور با اظهار اینکه ۷۸ مصوبه از مجموعه ۱۷۶ مصوبه اجرا شده است، تصریح کرد: همچنین ۸۹ مصوبه در دست اجرا و مابقی در دست پیگیری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران گفت: ۴۴ درصد مصوبات ۱۰۰ تکمیل، ۱۳ درصد بین ۷۵ تا ۹۵ درصد، ۱۵ درصد بین ۵۰ تا ۷۵ درصد، ۱۱ درصد بین ۲۵ تا ۵۰ درصد و ۱۶ درصد زیر ۲۵ پیشرفت دارند.

کد خبر 6090432

دیگر خبرها

  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • ۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است
  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • پرداخت ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه
  • پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند