Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس اقتصادی معافیت مالیاتی ورود ارز وارداتی را اقدام و سیاستی درست دانست و گفت: با اجرای مصوبه فوق علاوه بر تسهیل فرایند ورود و خروج کالا، در تامین ارز مورد نیاز نیز موثر است.

به گزارش روز پنجشنبه ایران اکونومیست، یکی از اقدامات دولت سیزدهم در تسهیل ورود ارز به کشور معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور از طریق گمرک ورودی است که از هفته گذشته به تمام ادارات مالیاتی ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور منوط به ارائه اسناد مبنی بر منشا خارجی و پرداخت مالیات در مبدا بود که با وجود تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی را برای فعالان به وجود آورده بود.

با این ابلاغیه، واردکننده ارز به کشور به هر میزان اسکناسی که وارد کشور کند، در صورت اظهار آنها به گمرک، از مالیات معاف خواهد بود.

«عبدالمجید شیخی» استاد دانشگاه درباره بخشنامه مذکور به خبرنگار ایران اکونومیست، گفت: سیاست اخیر سازمان مالیاتی بر سیاست قبل ترجیح دارد، زیرا به مبدا ورود ارز توجهی ندارد و واردات کالا و ارز ورودی که از صادرات کالا تامین می‌شود، اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: در سیاست‌های تعرفه‌ای وضع حقوق گمرکی و سود بازرگانی را باید براساس طبقه‌بندی کالا از قبیل ضروری، نیمه ضروری و تجملی متمرکز و مطابق طبقات کالا نرخ تعرفه را تعیین کنیم؛ ضرورتی ندارد که به منشا ارز توجه داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: گاهی شبهه ممکن است پولشویی باشد.براساس اصول اقتصاد اسلامی اصل بر برائت است و ممکن است ارز از طرق مختلف به دست‌ آید و باید فرض بر این باشد که منشا درستی دارد و حاصل پولشویی نیست.

وی ادامه داد: سیاست پیشین که بر منشا ورود ارز تمرکز داشت، درست نبوده است، بلکه باید توجه داشته باشیم که ارز به چه کالایی تبدیل و وارد کشور می‌شود.

شیخی با بیان اینکه در شرایط موجود که تامین ارز مورد نیاز کشور اولویت دغدغه‌مندان است، تاکید کرد: باید موانع پیش روی ورود ارز را برطرف کنیم و در کنار تحریم‌ها، خود را تحریم نکنیم.

استاد دانشگاه اضافه کرد: سیاست معافیت مالیاتی ارز وارداتی، نه تنها واردات و صادرات کالا را تسهیل و زمان سفارش تا ورود کالا به بازار مقصد را کوتاه می‌کند بلکه بر قیمت تمام شده کالا نیز اثر کاهنده خواهد داشت و بر تنظیم بازار نیز اثر مثبتی دارد.

وی گفت: یکی از مشکلات گمرکات کشور رسوب کالا در انبارهاست که با اجرای مصوبه سازمان مالیاتی برطرف می‌شود و واردکنندگانی که پیش از این نسبت به ترخیص کالای خود مایوس شده بودند، اقدام به ترخیص کالا می‌کنند و ترخیص کالا در گمرکات سرعت بیشتری می‌گیرد.

شیخی تاکید کرد: البته باید سامانه پایش ورود و خروج کالا طراحی شود و کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد شده، شفاف سازی شود؛ بنابراین با وجود پایش سامانه دیگر نگرانی در رابطه با مبدا ورود ارزی که با نرخ ترجیحی تامین شده وجود نخواهد داشت.بعلاوه با توجه به تصمیم دولت و محدود و معدود کردن کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی (مثلاً ۴۲۰۰ تومانی) به راحتی می توان مبادی ارز ترجیحی را با ارز غیر ترجیحی تشخیص داد و اجازه سوء استفاده نداد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: وقتی کشور تحریم و ورود ارز با مشکل مواجه است، نباید با تصمیم دیگری خودمان را نیز تحریم کنیم، بلکه باید اثر تحریم را خنثی کنیم. مصوبه دولت قبل برای اخذ مالیات از ورود ارز به کشور در راستای تحریم‌ها بود که در این دولت حذف شد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سازمان امور مالیاتی کشور ، نرخ ارز ، گمرک جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان امور مالیاتی کشور نرخ ارز گمرک جمهوری اسلامی ایران معافیت مالیاتی ورود ارز ورود ارز به کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۸۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات

رئیس سازمان راهداری با بیان این‌که برای ایام اربعین با مشکل تامین ناوگان مواجه هستیم، گفت: این مشکل را از طریق واردات و استفاده از ظرفیت داخلی رفع می‌کنیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داریوش امانی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری برای اربعین 1403، اظهار کرد:‌ در حوزه زیرساخت‌ها اقداماتی در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی در حال انجام است، بر اساس پیش‌بینی‌ها یک هفته قبل از اربعین حسینی پروژه‌ها تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: بخشی از این پروژه‌ها مربوط به روکش آسفالت، رفع نقاط پرحادثه، روشنایی، نصب نیوجرسی و تابلو علائم بوده که در حال انجام است.

وی از برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات بهتر به زائران در اربعین امسال خبر داد و با اعلام این‌که امسال 14 هزار میلیارد ریال اعتبار در بخش پروژه‌های زیرساخت راه اربعین تأمین اعتبار شده است، یادآور شد: پروژه‌هایی که در پایانه‌های مرزی انجام می‌شود مربوط به بحث بهسازی و بازسازی سرویس‌های بهداشتی، افزایش سایبان‌ها، مه‌پاش و ایجاد تونل‌های سرد در ایام گرم از سال است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید کرد: در پایانه برکت مهران نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش سایبان‌ها، سرویس‌های بهداشتی و مسقف کردن سازه‌ها در این محوطه انجام شده است.

امانی تاکید کرد: در زمینه ناوگان حمل‌ونقل نیز که با مشکل کمبود و نوسازی مواجه هستیم، نشست‌هایی برگزار شده تا بتوانیم تعدادی اتوبوس را از خارج از کشور وارد و از ظرفیت کارخانه‌ها و صنایع بزرگ نیز در این ایام و در زمان مسیر رفت زائران بهره بگیریم.

وی با بیان این که باید با تدابیر خود در بخش‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار بتوانیم جوابگوی مردم باشیم، گفت: به فضل الهی و مدد امام حسین (ع) سال گذشته با وجود کمبود ناوگان با کمترین مشکلی اربعین باشکوهی برگزار شد و طبق آمار ستاد اربعین بیشترین معطلی دو ساعت بود. همه مدیران با تمام توان و امکانات سازمانی باید در خدمت اربعین و خدمت‌رسانی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین باشند و هیچ‌گونه کوتاهی از هیچ مدیری پذیرفته نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • وزیر ارتباطات: معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند
  • عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن جدی است
  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده