Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد دانش بنیان رویکردی بر مدار دانش بومی و تبدیل نتایج پژوهش‌ها به محصول است که می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌ها و آشتی بین پژوهش و صنعت، جهش خوبی در تولید و خنثی‌سازی تحریم‌ها ایجاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، خنثی‌سازی تحریم و سمت‌گیری به سوی جهش تولید مستلزم بسترسازی مناسب برای رشد شرکت‌های دانش بنیان و به دست آوردن بازار منطقه‌ای است که به روی کالای ایرانی گشوده باشد و هم‌زمان مراودات اقتصادی و فرهنگی با همسایگان را جهش‌وار ارتقا دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، احداث شرکت‌های نوآوری و فضای اشتراکی کسب‌وکار نقش به سزایی در فراهم سازی عناصر لازمه جهش تولید در کشور دارد.

رضا رضوانی، سرارزیاب شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: در حال حاضر در استان خراسان رضوی تعداد کل شرکت هایی که به تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان رسیده­اند 354 شرکت است که از این میان 44 شرکت دارای مجوز نوع 1 دانش­بنیان (شامل نوپا و تولیدی) هستند.

مراحل ثبت و نظارت بر شرکت‌های دانش بنیان

وی با بیان اینکه به طور کلی شرکت متقاضی دریافت مجوز، ابتدا باید در سامانه  reg.daneshbonyan.ir ثبت نام ‌کند، افزود: دبیرخانه کارگروه اسناد و مدارک اولیه شرکت را بررسی نموده و پس از آن از طریق کارگزاران ارزیابی، به منظور کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص محصولات ارائه شده توسط شرکت، به صورت غیرحضوری در تعامل خواهد بود.

رضوانی تصریح کرد: در مرحله بعد و در صورت نیاز، بازدید حضوری از شرکت صورت می­گیرد و مجموعه ادعاها و فعالیت‌های صورت گرفته توسط کارگزار مورد بررسی و مستندسازی تخصصی قرار داده شده و در قالب یک گزارش به دبیرخانه کارگروه ارسال می‌شود؛ در نهایت قضاوت و تصمیم‌گیری لازم توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش‌بنیان انجام شده و نتیجه ارزیابی از طریق همان کارتابل به شرکت متقاضی اعلام خواهد شد.

معافیت­‌ها و حمایت‌­های مالیاتی و صادراتی در انتظار شرکت‌های دانش‌بینان

سرارزیاب شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: شرکت هایی که به تایید کارگروه می­رسند قادر خواهند بود از حمایت­های ذیل قانون مانند معافیت­ها و حمایت­های مالیاتی، معافیت­ها و تسهیلات گمرکی، حمایت از صادرات، خدمات توانمندسازی و ... متناسب با آیین­نامه­های مصوب استفاده کنند و شرکت های تایید نشده نیز می­توانند برای محصولاتی که سطح فناوری آن تایید شده است از حمایت دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری استفاده کنند.

چه شرکت هایی دانش بنیان محسوب می شوند

وی در پاسخ به این سوال که شاخصه‌ های نظارت بر شرکت های دانش بنیان ها چیست و چه شرکتی دانش بنیان محسوب می شود، گفت: متناسب با آیین نامه ارزیابی مصوب 02/ 11/ 1400، شرکت ها باید معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان را داشته باشند؛ بدین مفهوم که کالاها و خدمات تولید شده توسط این شرکت ها باید در حوزه فناوری­های بالا (سطح فناوری 1) یا متوسط به بالا (سطح فناوری 2) باشند.

رضوانی خاطر نشان کرد: همچنین شرکت باید طراحی اساسی و قابل توجهی مبتنی بر فعالیت­های تحقیق و توسعه برای هر یک از محصولات خود داشته باشد (برخی از این معیارها به تفکیک هر کدام از حوزه­های فناوری در سامانه www.daneshbonyan.ir  بخش ثبت نام و ارزیابی> معیارهای تفصیلی، موجود است.) لازم به ذکر است کالاهای ارایه شده باید حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و خدمات، باید دارای اسناد فروش باشند.

نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خراسان رضوی افزود: شرکت هایی که معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان را داشته باشند بر این اساس که دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته بوده باشند یا فاقد درآمد عملیاتی (یا فاقد اظهارنامه مالیاتی) باشند؛ به ترتیب به دو دسته کلی تولیدی و نوپا تقسیم می­شوند که در دسته تولیدی در صورتی که حداقل 25 درصد از درآمد عملیاتی، ناشی از فروش کالاها یا خدمات با فناوری در سطح فناوری 1 باشد، در دسته شرکت "تولیدی نوع 1" تایید می شوند؛ در غیر این صورت در دسته "تولیدی نوع 2" قابل تایید خواهند بود.

وی تاکید کرد: در مورد شرکت های نوپا نیز، در صورتی که محصول ارائه شده توسط شرکت یک "کالا یا خدمت یا فرآیند تولید یا تجهیز تولید" با فناوری در سطح بالا باشد در دسته شرکت "نوپا نوع 1" و در غیر این صورت در دسته "نوپا نوع 2" قرار خواهد گرفت از این رو شرکت های مستعدی که حائز معیارهای آیین‌نامه نباشند ولی در صورت ارائه فرصت و حمایت، امکان کسب آن ها را داشته باشند، در صورتی که معیارهای ارزیابی ذکر شده در پیوست-2 آیین‌نامه ارزیابی را داشته باشند، بصورت شرکت "مستعد دانش‌بنیان یا نوع 3" تایید می­شوند.

رضوانی ادامه داد: تشریح این معیارها در سامانه www.daneshbonyan.ir  بخش ثبت نام و ارزیابی> آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها، موجود است؛ در مورد حمایت معافیت مالیاتی این نکته لازم به ذکر است، تمامی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نوع 2 و مستعد دانش‌بنیان (نوع 3) و نیز محصولات با سطح فناوری 2 در شرکت­های نوع 1، مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نیستند.

نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که این شرکت ها در رفع مشکل بیکاری و تحریم ها چه نقشی می توانند ایفا کنند؟، گفت: پیاده­سازی راهبرد اقتصاد مقاومتی نیازمند تامین بهینه نیازهای اساسی و حیاتی با تکیه بر دانش و تولید داخلی است و تامین این نیازها نیز در گرو حل مسائل و چالش­های فناورانه است لذا با توجه به تعریف ارائه شده، مشخصه اصلی شرکتهای دانش­بنیان فعالیت در حوزه فناوری­های بالا و با ارزش افزوده فراوان است بنابراین این شرکت ها با حل مسائل و چالش­های حوزه فناوری به عنوان یک متغیر اهرمی در زیست بوم فناوری و اقتصادی ایفای نقش نموده و قادر خواهند بود آثار نامطلوب ناشی از تحریم­ها را مرتفع سازند.

رفع بیکاری و خنثی‌سازی تحریم‌ها در گروی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

وی ضمن اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان نقش اساسی در رفع مشکل بیکاری و خنثی سازی تحریم های دشمن دارند، خاطر نشان شد: طبیعتا حرکت شرکت ها در چنین فضایی نیازمند سرمایه­گذاری و ریسک­­پذیری بالایی است در صورتی یک شرکت قادر خواهد بود بر مسائل و چالش­های این حوزه فایق آید و به طور پایدار در این مسیر حرکت کند که زیر ساخت مدیریتی قوی و پویا در لایه­های دانشی، نیروی انسانی، راهبردی، مالی، و .. ایجاد نموده و توسعه دهد که البته نقش دولت در سیاستگذاری و توانمندسازی شرکت‌ها کاملا بدیهی است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خنثی سازی تحریم ها شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی داشته باشند سطح فناوری آیین نامه شرکت هایی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۹۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در جمع استادان این دانشگاه بر لزوم همراهی، همکاری و تبیین طرح‌های اجرایی دانشگاه برای دانشجویان از سوی استادان برای دستیابی به موفقیت تأکید کرد.

وی، خطاب به استادان اظهار کرد: بنا به اقتضائات کاری، کمتر فرصت آشنایی و دیدار با شما عزیزان فراهم می‌شود و چه خوب است که مقدماتی فراهم شود تا استادان در فرصت‌های آینده با ظرفیت‌های دانشگاه بیشتر آشنا شوند، به‌خصوص منابع معنوی که از گذشتگان به میراث رسیده و امیدوارم نگهبان خوبی برای این میراث باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: آمار رشد اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد رو به رشد است و از ۱۴ شرکت برتر دانش‌بنیان کشور -که در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور داشتند- یکی از شرکت‌های ما در این جمع حضور داشت و موجب افتخار است که خاستگاه و محل رشد این شرکت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان بوده است.

نجفی تبیین کرد: بیش از ۲۰ مجله با درجه ممتاز و شرکت‌های فناوری و مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان داریم و از همکاران خود تقاضا دارم که درباره شناخت ظرفیت‌های دانشگاه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و به ما ایده بدهند تا همگی با هم در مسیر پیشرفت دانشگاه قدم برداریم.

وی متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور در موضوعات مختلف است، بنابراین از استادان تقاضا دارم که دانشجویان را با طرح‌های اجرایی از جمله طرح پویش آشنا و برای شرکت در آن ترغیب کنند تا با فضای اشتغال و کار آشنا شوند، چراکه علاقه‌مندیم دانشجویان ما فقط در حوزه تئوری موفق بار نیایند بدون اینکه در حوزه عملی و تجربی مهارتی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با تأکید بر اینکه برای ما مهم است که درصد بالایی از دانشجویان ما وارد بازار کار شوند، ادامه داد: طرح دوم، طرح نشاط است؛ این طرح تنها مربوط به دروس معارف و عمومی نیست و باید به همه درس‌ها تسری پیدا کند و باید در این طرح، استاد، کلاس را به صورت کارگاهی در محیط مرتبط با درس برگزار کند تا فضایِ واقعی ملموس مرتبط با درس تجربه شود.

نجفی متذکر شد: تحلیل استادان برای دانشجویان بسیار مهم است و اگر استادان از طرح‌های دانشگاه استقبال نکنند با مشکل مواجه خواهیم شد و امروز کشور ما به شدت نیازمند نیروی متخصص است و باید کمک کنیم تا به این مهم دست یابیم.

وی با بیان اینکه معلمی انتخاب ما بود، چراکه معتقدم معلمی تنها با عشق استمرار می‌یابد، خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه دنبال پیشرفت هستیم، بنابراین ۸۰ شرکت دانش‌بنیان ما باید به ۳۰۰ شرکت برسد و همانگونه که در رشته‌های مامایی و پرستاری رو به پیشرفت هستیم، در رشته‌های فنی و مهندسی، انسانی و دیگر رشته‌ها هم باید پیشرفت کنیم.

دو اتفاق مهم آموزشی در دانشگاه آزاد اصفهان

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) هم اظهار کرد: با افتخار و مسرت، روز معلم و استاد را خدمت همه استادان تبریک می‌گویم و یاد و خاطره استاد شهید آیت‌الله مطهری را گرامی می‌داریم، امیدوارم در عرصه علم، مفید واقع شده و جایی را باز کرده و اثری مثبت و ماندگار از خود بجای بگذاریم.

سیدحسن حجازی افزود: در سال گذشته، دو اتفاق مهم را رقم زدیم و در سال جاری دنبال ارتقای کیفیت هستیم؛ بخش نخست مربوط به اساتید وابسته و جذب آنها بود که در رشته‌های مختلف، فرآیند جذب آغاز شد و با جلسات مصاحبه این فرآیند در حال پیگیری است و در سال جدید به دنبال همکاری رسمی با این اساتید هستیم.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان متذکر شد: بخش دوم به‌کارگیری و استفاده از دستیاران آموزشی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بود که فارغ از محل تحصیل دستیاران، از آنها استفاده کردیم و با استقبال دانشجویان دکتری مواجه شدیم و در این قالب همکاران خوبی یافتیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • بهینه‌سازی مسیرها برای شرکت‌های فعال ارسال مرسولات پستی در جایگاه نخست «ره‌آورد فناورانه»
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • کارگران در خنثی‌سازی تحریم‌ها مشارکت داشته‌اند
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان