Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-05@02:15:35 GMT

کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز سرطان می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۰۲۳۱

کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز سرطان می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سرفصل‌های جدیدی در حوزه پژوهش‌های کاربردی در صنعت غذا در حال شکل‌گیری است، گفت: انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور که مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد می‌تواند به عنوان نهادی مستقل در حوزه غذا اقدامات اثرگذاری در کشور داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به پژوهشگران و مردم تعلق دارد، افزود: انتظار می‌رود این مرکز در سطح و مقیاس ملی دیده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با توجه به مسائل مختلف ملی، فرهنگی، اقلیمی و اقتصادی، صنایع غذایی کشور نیازمند مداخلات و سیاستگذاری در سطح ملی است.

زالی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی در حوزه تغذیه از سوی مقام معظم رهبری، تاکید کرد: این موضوع یکی از دستاورهای ملی و افق‌های بلند ترسیم شده برای رسیدن به جامعه‌ای ایمن و سالم از منظر تغذیه‌ای است.

وی با بیان اینکه باید برای تأمین امنیت غذا به صورت جدی تر فعالیت کنیم، گفت: انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با توجه به پتانسیل‌های ویژه ای که دارد می‌تواند برنامه سیستماتیک در حوزه‌های علمی، پژوهشی و آموزشی در حوزه صنایع غذایی اجرا کند.

زالی موضوعاتی مثل ترسیم هرم، امنیت، ایمنی و بسته‌های غذایی با رعایت توان اقتصادی خانوار را مورد توجه قرار داد و افزود: قاچاق مواد غذایی و غذای فاقد اصالت می‌تواند صدمات زیادی به سلامت مردم وارد کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه به غذا باید نگاهی متفاوت باشد، توضیح داد: سونامی سرطان‌هایی که در دنیا در حال شکل گیری است از دالان مواد غذایی ناسالم و بی کیفیت می‌گذرد.

زالی با بیان اینکه فعالیت‌ها و پژوهش‌های کاربردی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در زمینه‌های مختلف مثل مواد لبنی، نان، نوشابه و سایر مواد غذایی از متن جامعه استخراج شده خاطرنشان کرد: توجه بیش از پیش به این فعالیت‌های می‌تواند صنعت غذا و امنیت و اصالت مواد غذایی را تضمین کند.

وی با تاکید بر اینکه تأثیر کمبود ویتامین D بر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به اثبات رسیده است، یادآوری کرد: ارتباط کمبود ویتامین D با سرطان پستان و یا عارضه‌های بیماران کرونایی محرز است. بنابراین باید ضمن تحقیقات گسترده مشکلات حوزه تغذیه با هدف کاهش بار بیماری‌ها در دستور کار باشد.

زالی تاکید کرد: تحقیقات تجمیعی و هدفمند در صنایع غذایی راه حل مناسبی برای بهبود وضعیت تغذیه در کشور است.

کد خبر 672976 برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی ویتامین‌ سرطان علیرضا زالی تغذیه سالم تغذیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی ویتامین سرطان علیرضا زالی تغذیه سالم تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۰۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟

ایتنا - محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق شدند مکانیسمی را شناسایی کنند که ممکن است توضیح دهد چرا یک رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
ارتباط بین تغذیه ضعیف و بیماری هایی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ از قبل ثابت شده بود، اما آنچه رژیم غذایی را به سرطان مرتبط می کند، تا حد زیادی ناشناخته مانده بود.

در این تحقیق جدید که نتایج آن در مجله Cell منتشر شده، محققان دریافتند که ماده ای به نام متیل گلیوکسال، که از تجزیه گلوکز برای آزادسازی انرژی تولید می شود، می تواند ژن هایی را که از سرطان محافظت می کنند، مهار کند.

آنها می گویند که یک رژیم غذایی نامناسب منجر به تولید سطوح بالاتری از متیل گلیوکسال می شود که این امر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

متیل گلیوکسال یک مولکول کوچک واکنش پذیر است که می تواند عملکرد سلولی را مختل کند. این مطالعه نشان می دهد که اگر بیش از حد تولید شود، می تواند به DNA آسیب برساند.

رژیم های غذایی سرشار از مواد غذایی ناسالم فرآوری شده، گوشت قرمز، قندهای اضافه شده و غلات تصفیه شده، ممکن است به دلیل اختلال متابولیسم در بدن منجر به افزایش سطح متیل گلیوکسال شود. این امر خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

از طرف دیگر، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر و سبزیجات تولید متیل گلیوکسال را کاهش می دهد و به سلامت متابولیسم، میکروبیوم و سلامت کلی بدن کمک می کند.

محققان می گویند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند سطوح متیل گلیوکسال را پایین نگه دارد.

این یافته ها حاکی از آن است که انتخاب‌های غذایی سالم و اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری‌شده، گوشت قرمز و شکر می تواند از طریق کاهش تولید متیل گلیوکسال، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

محققان امیدوارند این کشف بتواند به درک بهتر ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان کمک کند و زمینه را برای راهکارهای پیشگیرانه جدید در آینده فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • به این دلیل چیپس نخورید!