Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@04:18:31 GMT

دیتاسنتر چیست؛ با انواع آن آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۰۹۹۵

دیتاسنتر چیست؛ با انواع آن آشنا شوید

برای این که بدانید دیتاسنتر چیست میتوان گفت یک کسب‌وکار معمولاً به شدت به برنامه‌ها، خدمات و داده‌های موجود در مرکز داده متکی است و آن را به یک نقطه کانونی و دارایی حیاتی برای عملیات روزمره تبدیل می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت مرکز داده چیست و با انواع آن آشنا خواهیم شد.

مراکز داده سازمانی به طور فزاینده ای امکاناتی را برای ایمن سازی و حفاظت از منابع محاسبات ابری و همچنین منابع داخلی و داخلی در خود ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که شرکت‌ها به طور فزاینده ای به رایانش ابری و خرید vps روی می‌آورند، مرزهای بین مراکز داده ارائه دهندگان ابر و مراکز داده سازمانی کمتر مشخص می‌شود.

دیتا سنتر چیست؟

در ساده ترین حالت، مرکز داده یک مرکز فیزیکی است که سازمان‌ها از آن برای نگهداری برنامه‌ها و داده‌های حیاتی خود استفاده می‌کنند. طراحی یک مرکز داده، مبتنی بر شبکه ای از منابع محاسباتی و ذخیره سازی است که امکان تحویل برنامه‌های کاربردی و داده‌های مشترک را با خرید سرور فراهم می‌کند. اجزای کلیدی مرکز داده شامل روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سیستم‌های ذخیره سازی، سرورها و کنترل کننده‌های تحویل برنامه است.

مراکز داده مدرن بسیار متفاوت از قبل هستند. خرید سرور اختصاصی و مجازی بسیار بیشتر از قبل شده و زیرساخت‌ها از سرورهای فیزیکی داخلی سنتی به شبکه‌های مجازی تغییر کرده است که از برنامه‌ها در میان استخرهای زیرساخت فیزیکی و یک محیط چند ابری پشتیبانی می‌کنند.

امروزه، داده‌های زیادی وجود دارند و در چندین مرکز داده، edge‌ها و ابرهای عمومی‌و خصوصی به هم متصل می‌شوند. مرکز داده باید بتواند در این چندین سایت، هم در محل فیزیکی و هم در فضای ابری ارتباط برقرار کند. حتی ابر عمومی مجموعه ای از مراکز داده است. وقتی برنامه‌ها در فضای ابری میزبانی می‌شوند، از منابع مرکز داده ارائه‌دهنده ابر استفاده می‌کنند.

دیتاسنتر چگونه کار می‌کند؟

یک مرکز داده، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا منابع و زیرساخت‌های خود را برای پردازش، ذخیره سازی و ارتباطات جمع آوری کند که شامل موارد زیر است:

·        سیستم‌های ذخیره سازی، اشتراک گذاری، دسترسی و پردازش داده‌ها در سراسر سازمان؛

·        زیرساخت فیزیکی برای پشتیبانی از پردازش داده و ارتباطات داده؛ و

·        امکاناتی مانند سرمایش، برق، دسترسی به شبکه و منابع تغذیه بدون وقفه (UPS)

همچنین جمع آوری تمام این منابع در یک مرکز داده، سازمان را قادر می‌سازد تا:

·        حفاظت از سیستم‌ها و داده‌های اختصاصی؛

·        متمرکز کردن کارکنان، پیمانکاران و فروشندگان فناوری اطلاعات و پردازش داده‌ها؛

·        اعمال کنترل‌های امنیت اطلاعات در سیستم‌ها و داده‌های اختصاصی؛ و

·        با تجمیع سیستم‌های حساس در یک مکان، صرفه جویی در مقیاس را تحقق بخشید.

انواع دیتاسنتر

۱. مرکز داده مدیریت شده   (Managed service data centers)

با خدمات پشتیبانی مرکز داده مدیریت شده، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که زیرساخت ابری و فناوری اطلاعات شما بهینه شده است. از طریق یک پلت فرم خدمات مدیریت شده، می‌توانید مرکز داده مدیریت شده خود را به طور جزئی یا کامل مدیریت کنید. این بدان معناست که شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که میزبانی شخص ثالث شما قابل اعتماد، قابل نگهداری و ایمن است.

۲.مرکز داده ابری   (Cloud data centers)

مرکز داده ابری یک محیط محاسباتی است که در یک مکان از راه دور قرار دارد، همراه با چندین نسخه پشتیبان پراکنده در مکان‌های دیگر برای ایجاد افزونگی قرار دارد. در حالی که مراکز داده در ساختمان‌های فیزیکی وجود دارد، محیط‌های ابری روی سرورها وجود دارند. این تفاوت اساسی بین دیتاسنترهای سنتی و مرکز داده ابری است.

در یک مفهوم عملی، مزیت اصلی ابر، آپ تایم آن است. طبیعتاً افزونگی داخلی ابر عملاً تضمین می‌کند که برنامه‌ها و داده‌های میزبانی شده همیشه در دسترس خواهند بود مگر اینکه کل اینترنت دنیا خراب شود. در مقابل، مراکز داده بدون قابلیت پشتیبان گیری کافی از نظر تئوری در معرض افزایش زمان خرابی هستند.

۳.مرکز داده سازمانی   (Enterprise data centers)

اصطلاح "مرکز داده سازمانی" می‌تواند تا حدودی مبهم باشد، و ممکن است شما با تعاریف مختلفی روبرو شوید. بیایید با تعریف واضح این اصطلاح شروع کنیم.

یک مرکز داده سازمانی مرکز داده ای است که تنها توسط یک شرکت تحت مالکیت یا اجاره است و عملیات آن معمولاً تحت کنترل آن شرکت خاص است. این مراکز داده میزبان برنامه‌ها و پردازش داده‌های داخلی برای پشتیبانی از شرکت‌های مختلف از جمله مؤسسات مالی، خرده‌فروشان تجاری، خطوط هوایی و غیره هستند.

قدرت محاسباتی مورد نیاز یک شرکت تعیین می‌کند که مرکز داده سازمانی چقدر باید بزرگ باشد. مرکز داده می‌تواند یک اتاق یک نفره در ساختمان اداری شرکت یا یک مرکز خارج از محل باشد که صرفاً برای پردازش و ذخیره سازی داده‌های یک شرکت استفاده می‌شود.

۴. مراکز داده کولوکیشن (Colocation data centers)

 Data Center Colocation یک سرویس اجاره‌ای برای مشتریان سازمانی است تا سرورهای خود و سایر سخت افزارهای لازم برای عملیات روزانه را ذخیره کنند. این سرویس فضاهای مربوطه و ایمن را در محیط‌های خنک و تحت نظارت ایده‌آل برای سرورها ارائه می‌کند و در عین حال اطمینان می‌دهد که نیازهای پهنای باند برآورده می‌شوند.

کلام آخر

وقتی بازاریابی را کنار می‌گذارید و دقیقاً به جزئیات فنی می‌پردازید، بحث بین مراکز داده و ابر واقعاً یک اختلاف نظر بر سر میزبانی محلی در مقابل میزبانی از راه دور است. اینکه بگوییم مراکز داده داخلی به تدریج جذابیت خود را از دست می‌دهند، گزاف نیست. با توجه به اینکه بسیاری از نقاط جهان در حال حاضر در فضای ابری کار می‌کنند، برنامه‌های کاربردی میزبانی شده محلی در سرورهای داخلی در تلاش برای ادامه دادن هستند.

مراکز داده میزبان داده‌ها و برنامه‌های کاربردی هستند که جهان را قدرتمند می‌کند.

اگر به فکر کنار گذاشتن مرکز داده داخلی خود به نفع محاسبات ابری هستید، با دقت به مسائل فکر کنید. ممکن است بهتر باشد به تنظیمات فعلی خود بچسبید، اما فقط آن را به یک ارائه دهنده مرکز داده یا کولوکیشن منتقل کنید. علیرغم آنچه مبشران محاسبات ابری می‌گویند، حرکت به سمت ابر همیشه بهترین گزینه نیست.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و یا راهنمایی در این زمینه و انتخاب بهترین سرور و مرکز داده متناسب با نیازهای شرکت شما، میتوانید با مشاورین وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

کد خبر 673010 برچسب‌ها رپرتاژ آگهی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: رپرتاژ آگهی مرکز داده سازمان یک مرکز داده پردازش داده مراکز داده مدیریت شده ذخیره سازی برنامه ها سیستم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۰۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قطع روابط با اسرائیل از سوی کلمبیا

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، شبکه تلویزیونی الجزیره امروز چهارشنبه به نقل از خبرگزاری رویترز با اعلام خبری فوری از تصمیم رئیس جمهور کلمبیا برای قطع روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی خبر داد.

بر اساس اعلام این رسانه، رئیس جمهور کلمبیا قصد خود را برای قطع روابط دیپلماتیک با اشغالگران قدس رسما اعلام کرد.

به گزارش خبرگزایر ریانوستی، «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهور کلمبیا در این خصوص گفت: فردا روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را به دلیل اقدامات تل آویو در غزه مبنی بر نسل کشی، قطع خواهیم کرد.

وی این موضوع را طی سخنرانی در میدان بولیوار در مرکز بوگوتا در جریان برگزاری تظاهرات بزرگداشت روز کارگر بیان کرد.

مرکز دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه پیشتر با انتشار گزارشی فاش کرد که ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل در جریان تجاوزات مداوم خود به نوار غزه از ۷ اکتبر گذتشه، تعدادی از مدارس این باریکه را به پایگاه‌های نظامی و مراکز بازداشت، بازجویی و شکنجه تبدیل کرده است.

در ادامه گزارش این مرکز آمده است: اسرائیل عمداً در حال نظامی کردن زیرساخت‌های غیرنظامی و تبدیل مدارس و مراکز آموزشی به پایگاه‌های نظامی به عنوان بخشی از حمله نظامی مداوم خود به نوار غزه برای هفتمین ماه است. ارتش اشغالگر اسرائیل نه تنها به طور برنامه‌ریزی شده و گسترده مدارس را با بمباران و تخریب گسترده هدف قرار می‌دهد و غیرنظامیانی را که به مدارس فرار کرده‌اند، قتل‌عام و اعدام می‌کند، بلکه تعدادی از مدارس را به پایگاه‌های نظامی و محل تمرکز نیروها و وسایل جنگی، مراکز بازداشت، بازجویی و شکنجه تبدیل کرده است که نقض آشکار قوانین بین المللی و قوانین جنگ به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • اعلام قطع روابط با اسرائیل از سوی کلمبیا
  • کدام استان‌ها بارانی است؟
  • پیش بینی هواشناسی کشور 12 و 13 اردیبهشت 1403 / بارش باران در بیشتر استان‌ها
  • پیش‌بینی هواشناسی؛ بارش باران در این استان‌ها طی دو روز آینده
  • بارش باران در بیشتر استان‌ها
  • اعلام زمان حراج جدید سکه
  • زمان حراج جدید سکه اعلام شد
  • زمان حراج جدید سکه مشخص شد
  • راهبری ۵ مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی واگذار می شود
  • واگذاری راهبری پنج مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی