Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@23:44:55 GMT

شوراها مسير تحقق حاکميت مردم و تجلي اراده عمومي

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۱۲۷۸

خبرگزاری آریا-نهم اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز شوراها نام‌گذاری شده است. روزی که در آن یاد آوری می‌کنیم مردم می‌توانند در تعیین سرنوشت خود و شهرشان و تصمیماتی که از سوی مدیریت شهرها گرفته می‌شود سهیم باشند و مشارکت کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا، شورا یک نهاد برخواسته از مردم است و به بیانی مردمی ترین نهاد حاکمیت، شورا ها هستند و این در حالی است که شورا یک اصل عقلی است که آموزه های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(س) در تاریخ  نهم اردیبهشت ماه سال 1358با صدور فرمانی به شورای انقلاب بر تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا و تهیه آیین نامه اجرایی آن تاکید نمودند. این فرمان تاریخی حضرت امام از آن جهت دارای اهمیت است که بر مبنای آموزه های اسلامی و در چارچوب هدف سلبی خود با استبداد و خودرایی فرمانروایان به مبارزه برخاست و تحقق مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشتشان را به عنوان یک هدف ایجابی برگزید.
از اینرو هفت اصل از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی به موضوع شوراها اختصاص داده شد و در نص صریح  قانون اساسی، شوراها به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور ذکر شده است.
همانطور که می دانید تشکیل شوراها در کشور با وقفه‌ای بیست ساله همراه بود اما امروز بسیاری از تحرکات و رشد و بالندگی شهرها مرهون تلاش شوراها در سراسر کشور است گرچه این نهاد مردمی هنوز آنچنان که باید به جایگاه واقعی خود نرسیده  اما باید بدانیم ضرورت وجود این نهاد مهم و مردمی در شهر ها انکار ناپذیر است.
می‌توان گفت هم اکنون شوراها در حساس ترین برهه زمانی خود قرار دارند و اکنون است که باید قوام و دوام خود را تضمین کنند. نهال نورس شورا ها امروز در حال تناور شدن است گرچه هنوز به درختی کهنسال تبدیل نشده اما در شرایط حساس کنونی می بایست ریشه دوانده و جایگاه خود که از مردم وام گرفته است را تحکیم بخشد که این امر همانا تحکیم بخشیدن جایگاه مردم است.
امروز که به یمن و برکت حضور انقلابی مردم در پای صندوق های رای شاهد آن هستیم که هماهنگی کامل میان مدیریت شهر و مدیریت کلان کشور برقرار است،  بهترین فرصت دست داده تا اصول تحکیم جایگاه شوراها بنا نهاد شود.یکی از این اصول تحقق و تبلور مدیریت یکپارچه شهری است.
تحقق مدیریت یکپارچه شهری آرزویی است دیرین که در دولت های مختلف بدان اشاره شده اما متبلور نشده است گرچه بارها تاکید شده که وظایفی به مدیریت شهری محول شود اما نه از سوی دولت‌ها چنین تمایل و رغبتی بود و نه آنکه این وظایف همراه با اختیارات بوده است.
امروزه برای انکه بتوانیم شهری پویا و هوشمند داشته باشیم  نیاز به یکپارچه سازی اطلاعات داریم این یکپارچه سازی در سایه مدیریت یکپارچه محقق می شود. این در حالی است که سال جاری بر اساس بیانات مقام معظم رهبری به نام سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده و این امر در شهر ها در سایه مدیریت یکپارچه رنگ تحقق به خود می‌بیند.
از سویی دولت ها باید این ضرورت را درک کنند که هزینه اداره پایتخت را بپردازند و به بیانی این هزینه را از دوش مردم بردارند. این مهم نیز در سایه تحقق مدیریت یکپارچه شهری میسر خواهد شد.
شاید بارها این جمله را شنیده اید که شوراها تبدیل به شوراهای شهرداری شده اند نه شورای شهر اما اکنون بهترین فرصت است که شوراها تبدیل به شوراهای شهر شوند و برای همه شهر تصمیم گیری و قانون گذاری کنید.
سالروز شوراها به ما یادآوری می‌کند این مردم هستند که باید برای شهرشان تصمیم گیری کنند؛ امیدواریم دولت انقلابی نیز این مهم را بر خلاف دولت‌های قبل از خود سرلوحهه اقدامات خویش قرار دهد و جایگاه واقعی شوراها متبلور شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شوراها مدیریت یکپارچه دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۱۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستکاری و مدیریت افکار عمومی در بستر رسانه‌ های اجتماعی

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: نشست رونمایی و گفت‌وگو درباره کتاب«مهندسی اجماع؛ فهم پروپاگاندا در عصر رسانه‌های اجتماعی» نوشته ساموئل وولی با ترجمه عباس رضایی ثمرین با حضور هادی خانیکی، مسعود کوثری، جواد آذری جهرمی، پدرام الوندی و عباس رضایی ثمرین (مترجم) در شهر کتاب مرکزی برگزار شد. در ابتدای نشست، پدرام الوندی، روزنامه نگار و مدیر شهرکتاب مرکزی ضمن خیرمقدم به حاضران در نشست، به معرفی کتاب«مهندسی اجماع؛ فهم پروپاگاندا در عصر رسانه‌های اجتماعی» نوشته ساموئل وولی با ترجمه عباس رضایی ثمرین پرداخت و گفت: موضوع اصلی این کتاب دستکاری و مدیریت افکار عمومی در بستر رسانه‌های اجتماعی است و ویژگی مهمی که این اثر دارد، به پیشبرد مباحث با تکیه بر دو رویکرد مطالعات میدانی و مبانی نظری برمی‌گردد که باعث شده محتوای اثر قابل توجه باشد. وی در ادامه ضمن قدردانی از انتشارات همشهری به خاطر انتشار این کتاب، افزود: تمرکز این مرکز انتشاراتی به نشر آثاری در حوزه رسانه و ارتباطات از جهات گوناگون قابل توجه و قدردانی است. در ادامه، ویدئو کوتاهی از صحبت‌های مولف اثر، ساموئل وولی برای حاضران پخش شد که در آن، وولی از ویژگی‌های مهم کتاب خود گفت و مسیر کتاب بعدی‌اش که به هوش مصنوعی و کاربردهای آن در دنیای رسانه‌های اجتماعی برمی‌گردد.

ترجمه سودمند در حوزه ارتباطات

اولین سخنران مراسم، هادی خانیکی، از استادان علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی بود که به تحرکات تازه در حوزه نظریه‌پردازی پیرامون علوم ارتباطات اشاره کرد و گفت: می‌توان به تحرکات و فعالیت‌های پرشتاب و اغلب ثمربخش در حوزه نظریه‌پردازی پیرامون علوم ارتباطات خوش‌بین بود و ورود مترجمان جوان به این حوزه را به فال نیک گرفت. در سال‌های اخیر ترجمه‌های سودمندی در این حوزه صورت گرفته که نشان‌دهنده جامعه زنده و پویا در این زمینه است. وی همچنین ورود دانشجویان با تحصیلات تکمیلی و ارشد به مباحث نظری در حوزه علوم ارتباطات را مهم ارزیابی و یادآوری کرد که این مباحث هنوز عمومی نشده است با این حال، در عرصه تحقیق و ترجمه کارهای بزرگی در حال انجام است. وی در ادامه به مباحث مطرح در کتاب مهندسی اجماع پرداخت و از مباحثی همچون جامعه شبکه‌ای، جامعه پلتفرمی، اخبار جعلی و اشتباه‌پراکنی یاد کرد که به تفصیل درباره آن وولی بحث کرده است. به اعتقادی این استاد علوم ارتباطات، نویسنده کتاب مهندسی اجماع، پروپاگاندا را به عنوان زمینه بحث مطرح می‎کند و این‌که پروپاگاندا چقدر در این میان اهمیت داشته است.

مسئول تولید اخبار جعلی چه کسی است

سخنران بعدی مراسم، دکتر مسعود کوثری، استاد علوم ارتباطات بود که در ابتدای صحبت‎های خود، به موضوع دستکاری اطلاعات در عصر ارتباطات اشاره کرد و زمینه این مسئله را بعد از واقعه ویتنام دانست و گفت: بحث این است که سازمان‌های رسانه‌ای چگونه با سیاستمداران هماهنگ شدند و رضایت مردم را جلب کردند. وی در ادامه به موضوع ایجاد رضایت در مردم از طریق رسانه اشاره و یادآوری کرد در برخی موارد، تولید مقاومت هم شکل می‌گیرد که این درست برخلاف اهداف صاحبان رسانه‌ای است که قصد ایجاد رضایت در مردم را دارد. دکتر کوثری در ادامه به یکی از موضوعات مطرح در کتاب مهندسی اجماع، اخبار جعلی اشاره و تأکید کرد: در این خصوص بحث این بود که مسئول تولید اخبار جعلی چه کسی است. ابتدا انگشت اتهام به سوی مردم بود که در شبکه های اجتماعی این اخبار جعلی را با اهداف گوناگون تولید می‎کنند اما تحقیقات در این زمینه نشان داد که خود دولت‌ها در تولید اخبار جعلی نقش دارند و با اهداف گوناگون به این اقدام روی می‌آورند. وی در خصوص نقش دولت‌ها در این زمینه، به کشور روسیه اشاره کرد که در جریان اتفاقات کریمه و اوکراین به تولید اخبار جعلی روی آورد و در این بخش فعال بوده است. دکتر کوثری در پایان گفت: کتاب مهندسی جعلی تعریف‌کننده یک مسئولیت جدید در خصوص موضوع اثر است که باید در آن تأمل کرد.

پیش‌بینی ذهنی و پروپاگاندا

جواد آذری جهرمی، از چهره‌های آشنای مدیریت ارتباطات، سخنران بعدی مراسم بود که در ابتدا به ریشه‌یابی ابعاد روان‌شناختی موضوع پرداخت و گفت: در ابتدا باید بدانیم چه عواملی باعث پذیرش می‌شود. این مسئله ریشه روان‌شناسی دارد و از پیش بینی ذهنی نشأت می گیرد. یعنی پیش بینی ذهنی تصمیم می گیرد که این اتفاف بیفتد. البته انواع پیش بینی ذهنی داریم که عبارت است از پیش بینی بقا، پیش بینی سازمانی و شغلی و مواردی از این دست که ذهن به استقبال وقایع احتمالی می رود. البته برخی مواقع پیش بینی درست از آب در می آید و در مواردی هم ممکن است درست نباشد. در این میان، کار پروپاگاندا که از موضوعات اصلی کتاب مهندسی اجماع هم هست،هدایت ذهن پیش بینی به سمت اهدافی است که سازندگان پروپاگاندا دنبال می کنند. در شبکه های اجتماعی ساخت پیش بینی ها برای افراد تبدیل به رقابت بزرگ شده است. جنگ ارزان قیمتی است که دولت ها وارد می شوند و اهداف خاص خود را پیش می برند. در این جنگ یکی از ابزارها هوش مصنوعی است.

واکنش به وارونگی در شبکه‌های اجتماعی

در پایان مراسم، عباس رضایی ثمرین، مترجم کتاب ضمن تشکر و قدردانی از صحبت های اساتید سخنران به دلایل انتخاب کتاب مهندسی اجماع برای ترجمه اشاره کرد و گفت: من کارهای مولف را تعقیب می‌ کنم. موضوع این کتاب هم برایم جذاب بود. ایده مرکزی این کتاب واکنش به وارونگی در شبکه‌های اجتماعی است. به گفته این مترجم، یکی از محوری ترین آموزه های کتاب این است که رواج پروپاگاندا در پلتفرم های مجازی نقش رسانه های جریان اصلی را در این فرایند به حاشیه نرانده است. رضایی ثمرین افزود: برای من انتشار این کتاب ادامه مسیری است که با ترجمه کتاب دستکاری رسانه های اجتماعی آغاز شد، کتابی که اول بار در سال ۱۴۰۰ به همت انتشارات همشهری منتشر شد و متن آن گزارشِ یک تلاش تحقیقاتی بین المللی برای ردیابی پروپاگاندای رایانشی در نُه کشور جهان با محوریت موسسه اینترنت دانشگاه آکسفورد است. نویسنده کتاب حاضر، ساموئل وولی، یکی از محققان اصلی آن پروژه و یکی از دو سرویراستار متن نهایی آن بود. برای او هم کتاب حاضر در واقع ادامه همان مسیر است و به نوعی صورت بندی جدیدتری از وضعیت پروپاگاندا در وضعیت ارتباطی فعلی جهان به شمار می آید.

- عکس‌ها: حامد خورشیدی

کد خبر 849806 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کتاب - نمایشگاه داخلی رسانه‌ خارجی کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان رسانه - سواد رسانه‌ای کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری چندرسانه‌ای - همشهری آنلاین کتاب - معرفی و نقد

دیگر خبرها

  • دستکاری و مدیریت افکار عمومی در بستر رسانه‌ های اجتماعی
  • سیلاب پاکدشت در مسیل رودخانه هدایت شد
  • شوراهای اسلامی تجلی حضور مردم در حکمرانی هستند
  • استاندار اصفهان: امسال باید سال امیدآفرینی در استان باشد
  • رضایت حاکمیت به پوشش زنان ۲۰ سال پیش | همان بدحجابانی که کافر بودند!
  • نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی در سنگاپور
  • امیدواریم مسیر مجموعه فولاد اکسین در جهت تولید به بهترین شکل طی شود
  • استادان و معلمان باید در مسیر تحقق جامعه دانش‌بنیان اهتمام ورزند
  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم