Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-06@22:48:33 GMT

جشنواره کن 2022 ، چه جشنواره‌ای! پر از ایرانی ...

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۱۵۵۴

جشنواره کن 2022 ، چه جشنواره‌ای! پر از ایرانی ...

‍‍‍‍‍‍

عصر ایران ؛ نهال موسوی - جشنواره کن 2022 از این منظر جالب توجه است که فیلمسازان و بازیگران ایرانی زیادی در آن حضور دارند.

فیلم برادران لیلا ساخته سعید روستایی در بخش اصلی مسابقه جشنواره حضور دارد که علاوه بر حضور روستایی شاهد حضور بازیگران فیلم ترانه علیدوستی، نوید محمد زاده، پیمان معادی و ... در این اتفاق هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی عباسی کارگردان سوئدی ایرانی الاصل هم با فیلم عنکبوت مقدس در همین بخش اصلی جشنواره حضور دارد که گویا فیلم او هم مرتبط با سعید حنایی قاتل سریالی مشهد است و زهرا امیرابراهیمی بازیگر نقش اصلی رن فیلم است.

لیلا حاتمی با فیلم هرمان یا با نام انگلیسی Imagine «تصور» ساخته علی بهراد در بخش جنبی هفته منتقدین مربوط به فیلمسازان فیلم اول یا دوم حضور دارد که بعد از 20 سال اولین حضور یک فیلم ایرانی در این بخش است.

گلشیفته فراهانی هم با فیلم برادر و خواهر ساخته‌ فیلمساز فرانسوی آرنو دپلشین در مسابقه اصلی حضور دارد. اگرچه گلشیفته بازیگر اصلی فیلم نیست اما بهر جهت در فیلم نقش مکمل را دارد ولی خود اعلام کرده است که به دلیل حضور در سر فیلمبرداری فیلم دیگری احتمال حضورش در جشنواره کن کم است.

واقعا این نکته جالب توجه است که کدام کشور را در دنیا سراغ دارید تا این حد متنوع در جشنواره کن حضور داشته باشد با این تعداد سینماگران ایرانی از داخل و خارج از کشور؟!

عباس کیارستمی برنده نخل طلای جشنواره کن در سال 1997

 

بعد از حضور فیلم‌ها در جشنواره کن 2022 اصغر فرهادی هم به عنوان یکی از اعضا هئیت داوری این دوره انتخاب شده است، رئیس هئیت داوران ونسان لندون (بازیگر، کارگردان فرانسوی) است اما فرهادی به عنوان فیلمساز و فیلمنامه نویس یکی از 8 داور دیگر است.

آخرین بار که یک ایرانی در هئیت داوران بخش اصلی جشنواره کن حضور داشت کتایون شهابی در سال 2016 بود و قبل از آن هم لیلا حاتمی در سال 2014، و عباس کیارستمی در سال 1993 جز اعضا هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بوده‌اند.

نکته جالب توجه این است که ترانه علیدوستی، پیمان معادی و گلشیفته فراهانی بازیگرانی هستند که سابقه همکاری با فرهادی را داشته‌اند و حال باید درباره این بازیگران پیشتر فیلم‌های خودش رای بدهد. لیلا حاتمی هم در فیلم جدایی نادر و سیمین با فرهادی کار کرده است اما هئیت داوران بخش هفته منتقدین با بخش مسابقه اصلی فرق دارد.

در تاریخ جشنواره کن چند سال بوده که حضور ایرانیان در آن مثل امسال پر رنگ است، مثلا سال 2000 که فیلم تخته سیاه سمیرا مخلباف در بخش اصلی مسابقه حضور داشت و جایزه هیأت داوران را نیز دریافت داشت، بهمن قبادی با فیلم «زمانی برای مستی اسب‌ها» در بخش پانزده روز کارگردان‌ها و حسن یکتاپناه با فیلم «جمعه» در بخش نوعی نگاه حضور یافته و به طور مشترک جایزه دوربین طلایی سال 2000 را دریافت داشتند. 

در سال 2003 هم سمیرا مخملباف با فیلم «پنج عصر» در بخش مسابقه جشنواره کن 2003 حضور یافت و دو جایزه هیأت داوران و جایزه کلیسای جهانی را از آن خود ساخت. جعفر پناهی با فیلم «طلای سرخ» جایزه هیأت داوران بخش نوعی نگاه را گرفت و پرویز شهبازی با «نفس عمیق» در بخش پانزده روز کارگردان‌ها و محمد حقیقت با «دو فرشته» در بخش هفته منتقدین سالی‌ موفقیت‌آمیز را برای سینمای ایران به ارمغان آوردند.

لیلا حاتمی عضو هیئت داوران سال 2014

 

سال 2004 نیز چهار فیلم ایرانی را در جشنواره فیلم کن شاهد بود. عباس کیارستمی با فیلم «پنج» و« ۱۰ روی ده» در بخش غیر رسمی، محسن امیر یوسفی با «خواب تلخ»، بهروز افخمی با «گاوخونی» در بخش پانزده روز کارگردان‌ها، حضور داشته که امیر یوسفی تقدیرنامه هیأت داوری دوربین طلایی و جایزه نگاه جوان بخش پانزده روز کارگردان‌ها را دریافت کرد.

سال 2018 هم جالب توجه است که اصغر فرهادی با فیلم "همه می دانند" و جعفر پناهی با فیلم "سه رخ" در بخش اصلی مسابقه و علی عباسی با فیلم "مرز" در بخش نوعی نگاه و سعید جعفریان با فیلم تاریکی در بخش فیلم های کوتاه حصور داشتند. 

البته حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن خود یک پرونده مفصل را می‌طلبد، اما این یادداشت فقط نگاه اجمالی بر سال‌هایی بود که حضور فیلم‌ها و سینماگران ایرانی در این جشنواره پر تعدادتر بوده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: جشنواره کن داوران بخش لیلا حاتمی جالب توجه بخش اصلی فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۱۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا به عنوان جوان برتر همدان انتخاب شد

به گزارش خبرنگار استانی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی از ۳۰ جوان برتر استان همدان در ده حوزه مختلف در قالب جشنواره جوانان برتر ایران زمین با عنوان "جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت" تجلیل بعمل آمد.

در این مراسم علیرضا صفاریان عضو هیأت علمی گروه الهیات دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان نفر برتر جشنواره جوان ایرانی در بخش قران و خادم اهل بیت انتخاب شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در این مراسم افزود: جوانانی که امروز مورد تجلیل قرار می‌گیرند بر اساس دستورالعمل اعلامی وزارت ورزش و جوانان در قالب یک کارگروه، مشخصات آن‌ها واصل شد و در شورای داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و برترین‌های آن‌ها معرفی و تجلیل می‌شوند.

وی با تقدیر از حمایت‌های استاندار همدان از حوزه ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۲ گفت: با حمایت دکتر قاسمی فرزاد و تلاش و پیگیری همکاران، سازمان‌های مردم نهاد و هیأت‌های ورزشی سال ۱۴۰۲ سال پرباری برای ورزش و جوانان استان بود.

علی حقیقی تصریح کرد: این جشنواره در ۱۰ سرفصل برگزار و ۱۸۹ نفر در استان همدان آثار و مدارک خود را به جشنواره ارسال کردند و در نهایت داوری نفرات زیر نظر ۶۴ داور در تهران صورت گرفت و ۳۰ نفر برتر انتخاب شدند.

گفتنی است جشنواره "جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت" با هدف زمینـه‌سازی بـرای توسعه ارزش‌های متعالی و روحیـه فداکاری و ایثار، خلاقیت، افزایش نشاط اجتماعی و امید به آینده، تقویت ایمان، روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی، ایجاد زمینه‌های مشارکت در محورهای فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی، حمایت از فعالیت‌های هویت‌آفرین، تقویت روحیه تحقیق، ابداع و ابتکار، الگوسازی منـاسب، شناسـایی و ارزش‌نهادن به اندیشه‌های سازنده جوانان ایـران اسلامی برگزار شد.

انتهای خبر/

کد خبر: 1229269 برچسب‌ها باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران دانشگاه آزاد همدان همدان جوانان نخبه جوان گرایی

دیگر خبرها

  • جشنواره دریای سرخ به فیلم ایرانی جایزه داد
  • داوران ایرانی مسافر ریاض شدند
  • آغاز به کار نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان
  • نمایشگاه و جشنواره اقوام ایرانی در زنجان آغاز به کار کرد
  • راهیابی ۴ فیلم ایرانی به جشنواره مستقل کالیفرنیا
  • حضور 3 فیلم کوتاه ایرانی در یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا به عنوان جوان برتر همدان انتخاب شد
  • داوران ایرانی دیدار فینال جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا را سوت زدند