Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@14:47:01 GMT

هفته زمین پاک فرصتی برای حفظ محیط زیست

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۲۹۲۳

هفته زمین پاک فرصتی برای حفظ محیط زیست

به گزارش ایرنا، هفته زمین پاک با شعار  " سرمایه گذاری در زمین با کاهش پلاستیک" فرصت خوبی است تا بار دیگر اهمیت حفظ سیاره زمین از هرگونه آلودگی تبیین و برای حفظ آن توسط مسئولان با همکاری مردم و تشکل‌های مختلف اقدامات مناسب صورت گیرد .

آلودگی زمین به خصوص با افزایش تولید زباله و دفع نامناسب آن جزو مهمترین مسایل مهم محیط زیست و دغدغه اصلی مسئولان و متولیان امر است که باید برای حل مشکل با اقدامات عملی و فرهنگ‌سازی بیش از گذشته تلاش به عمل آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفظ محیط زیست و پاک نگه داشتن زمین به خصوص با کاهش پلاستیک موضوع مهمی است که شعار امسال است و باید به جای استفاده از آن با فعالیت‌های فرهنگی، اطلاع‌رسانی و تشویق مردم اقدامات مناسب جایگزین صورت گیرد.

در این خصوص تعدادی از مسئولان مهریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به طرح دیدگاه و بیان مشکلات موجود در راستای حفظ زمین پاک منطقه اشاره و همکاری شهروندان را خواستار شدند.

تولید روزانه ۲۰ تن زباله در مهریز 

شهردار مهریز با گرامیداشت هفته زمین پاک گفت: هم‌اکنون روزانه حدود ۲۰ تن زباله تر و خشک توسط جمعیت ساکن در بافت قدیم و جدید این شهر تولید می‌شود.

علیرضا عرشیان افزود: زباله‌های تولیدی توسط چهار دستگاه خودرو با بکارگیری ۱۸ نیرو طبق برنامه توسط این مجموعه جمع‌آوری و نسبت به انتقال آن اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز طرح تفکیک زباله در شهر صورت نمی‌گیرد خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح اقداماتی صورت گرفته و به جد دنبال انجام آن در شهر با همکاری مردم هستیم.

این مسئول بیان کرد: برای حفظ محیط زیست یکی از اقدامات شهرداری ساماندهی گود زباله شهر بوده که با رعایت مقررات اقدام لازم صورت گرفته است.

عرشیان گفت: بنا داریم تعدادی کانکس تهیه و نسبت به قراردادن آن در جاهای مختلف شهر اقدام شود تا شهروندان نسبت به تفکیک زباله همکاری کنند که نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارد.

پلاستیک و پسماندها ۲ عامل اصلی آلودگی زمین   

همچنین رییس اداره حفاظت محیط زیست مهریز گفت: هفته زمین پاک یک نماد و فرصتی است تا مردم و مسئولان متوجه اهمیت موضوع شده و به نقش خود در راستای تحقق آن همکاری و اقدام کنند.

محمدرضا خواجه افزود: زمین را عوامل مختلفی آلوده می‌کند که از مهمترین آنها دفع نامناسب زباله  وجود پسماندهاست و برای پیشگیری آن همه مردم و مسئولان باید همکاری داشته باشند.

وی اظهار کرد: اگر شهروندان در کنار اقدماتی که توسط برخی دستگاه‌ها برای پیشگیری از آلودگی محیط زیست انجام می‌شود دارای اخلاق محیط زیستی باشند خیلی از مشکلات حل می‌شود.

این مسول اظهار کرد: دفن زباله در دل  زمین بدون رعایت استانداردها و استفاده از از پلاستیک جزو عوامل مهم آلودگی زمین است که باید برای غلبه بر آن فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

همکاری مردم محور اصلی حفظ زمین پاک است 

همچنین یکی از کارشناسان خدمات شهری مهریز عقیده دارد برای حفظ زمین پاک به خصوص در این شهرستان که مسافرپذیر و مهاجرپذیراست باید برنامه‌های جدی فرهنگی صورت گیرد.

حمید رضا زارع افزود: همکاری مردم با مسئولان به خصوص در حوزه شهرداری، شورای اسلامی شهر و محیط زیست و داشتن برنامه‌های مشخص و مدون به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: بدون همکاری مردم و احساس تکلیف آنها در قبال حفظ محیط زست و زمین پاک هیج عملی قابل اجرا نیست و هرچند تاکنون اقداماتی شده ولی کافی نیست و باید جدی پیگیری شود.       برای نخستین بار ایده نامگذاری چنین هفته‌ای در جهان در ۱۹۶۹ میلادی توسط جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقه‌مند به عرصه دین، علم و صلح در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح شد.

در قانون اساسی در اصل پنجاه آن در مورد اهمیت محیط زیست آمده است: در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌شود.

با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری  " تولید، دانش بنیان ، کارآفرین" سازمان حفاظت محیط زیست در راستای فرمایشات معظم‌له امسال را به نام « محیط زیست مردم پایه ، هوشمند و فناور» نامگذاری کرده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفر مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

 

برچسب‌ها مهریز سازمان حفاظت محیط زیست روز جهانی زمین پاک یزد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهریز سازمان حفاظت محیط زیست روز جهانی زمین پاک مهریز سازمان حفاظت محیط زیست روز جهانی زمین پاک یزد حفاظت محیط زیست حفظ محیط زیست هفته زمین پاک همکاری مردم صورت گیرد برای حفظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۲۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: امروزه با توجه به ظهور فناوری‌های دیجیتال، بسیاری از کسب و کار‌های کوچک و متوسط و کسب و کار‌های دانش بنیان به ضرورت دیجیتالی سازی کسب و کارشان پی برده اند و در همین جهت برگزاری دوره دیجیتال مارکتینگ از برنامه‌ها و اولیت‌های توسعه پایدار در روستای تاریخی اصفهک بوده است.

او افزود: برگزاری دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در اصفهک در نهایت منجر به این شد تا تعدادی از جوانان و علاقمندان این روستا با همکاری مرکز رشد و فناوری اقدام به راه اندازی آنلاین شاپ یا فروشگاه مجازی با برند واچی https://vachi.ir/ کنند که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

بیشتر بخوانید

ثبت ۵ اثر در آثار فاخر صنایع دستی کشور

عرب بیان کرد: فعالیت‌های انجام شده در زمینه گردشگری در روستای اصفهک سازگاری کامل با اهداف و برنامه‌های زیست محیطی دارد و فعالان گردشگری و صنایع دستی و مردم روستا بر این موضوع تأکید دارند و اقامتگاه‌های بوم گردی کاملا در این مسیر قدم بر می‌دارند و تولید زباله کم، بازیافت زباله و استفاده از موادی که تجدیدپذیر هستند و آسیب کمی به محیط زیست می‌زنند از اولویت‌ها و برنامه بوم گردی‌ها در اصفهک است.

 برند واچی نیز محصولاتش را به صورت کاملا سازگار با محیط زیست و با بهره گیری از سنت‌های قدیمی بسته بندی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • حفاظت از محیط زیست مهم‌ترین اصل فعالیت‌های تولیدی است
  • ایجاد ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری
  • رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد