Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@19:02:35 GMT

تغییر موقعیت با موقعیت مهدی

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۹۵۰۹۴

تغییر موقعیت با موقعیت مهدی

به گزارش ایرنا، فیلم "موقعیت مهدی" ساخته هادی هجازی فر به مدت ۲ روز با حضور برخی از عوامل فیلم در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش به صورت رایگان بر روی صحنه رفت.

ساعت ۲۱ شب هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ طبق دعوت قبلی در محل اکران فیلم حاضر شدیم تا همراه با سایر کیشوندان حاضر در سالن به تماشای فیلم مورد تمجید رهبر معظم انقلاب و یکی از برترین های جشنواره فجر بنشینیم؛ همان ابتدای ورود به لابی مرکز همایش حضور تعداد کثیری از کیشوندان علاقه مند توجهم را جلب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به داخل سالن که رسیدم دوستم قبل از من آنجا نشسته بود و تلفنی حرف می زد پس آنکه مکالمه وی تمام شد و برای احوال پرسی با من به پشت سرش را نگاه کرد قبل از هرچیزی گفت: وای در عرض چند دقیقه چقدر تماشاگر در سالن حاضر شده اند.

پس از چند دقیقه مجری برنامه به بالای سن رفت و پس از اعلام برنامه معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به پشت تریبون رفت و با تمجدید از اثر گفت: این هشتمین بار است که با افتخار به تماشای این فیلم می نشینم و معتقدم اثری است که انسان را به خودآگاهی نزدیک می کند.

یاسر شاه پیری با بیان اینکه این فیلم در ۶ پرده بخشی از زندگی شهید باکری را به تصویر کشیده است اظهار داشت: به منظور بهره مندی کیشوندان از اثر مورد تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی، فیلم موقعیت مهدی به مدت ۲ روز در سالن خلیج و پنج روز در سینما لبخند این جزیره به نمایش در می آید.

پس از آن برخی از عوامل فیلم از جمله حبیب والی نژاد تهیه کننده، ژیلا شاهی، معصومه ربانی و روح الله زمانی سه بازیگر این فیلم مورد تجلیل قرار گرفتند و والی نژاد در سخنانی کوتاه از حضور نیافتن هادی هجازی فر بازیگر و کارگردان این فیلم معذرت خواهی کرد و گفت: موقعیت مهدی حاصل تلاش ۲ ساله هجازی فر و سایر عوامل است که با جان و دل در خلق آن همکاری کردند.

اندکی بعد تیتراژ فیلم با نمایش صحنه هایی واقعی از حضور رزمندان در جنگ تحمیلی آغاز و ابتدای فیلم به موضوع ازداوج شهید مهدی باکری و صفیه مدرس (همسر) اختصاص داده بود آغاز شد و در این پرده با دیالوگ های "زندگی با یک فرمانده جنگ سخت است" و "تمرین کنید که نگران نباشید" از هجازی فر اولین پیام های فیلم را به مخاطب می رساند.

این مفهوم این پیام ها با آنچه به همسر شهید باکری می گذرد در جریان نمایش فیلم به خوبی برای مخاطب بازگو می شود تا اندکی از چالش های زندگی با ایثارگرانی که هرکدام از خانه و کاشانه عبور کردند تا ذره ای از خاک ایران یه یغما نرود در مجددا در ذهن مخاطبان نقش تازه بگیرد.

کارگردان در پرده دوم و سوم و چهارم فیلم بیشتر به معرفی شخصیت حمید برادر شهید مهدی باکری و جانشین او در لشکر عاشورا، دعوت مهدی از برادر برای حضور مجدد در جبهه های حق علیه باطل، نحوه شهادت این شهید می پردازد.

در این بخش ها نیز هجازی فر سعی کرده با خلق صحنه هایی چون ماندن پیکر این شهید در خط مقدم پس از شهادت در عملیات خیبر دوباره ایثار شهدای دفاع مقدس در جنگ تحمیلی با کمترین امکانات و بالاترین سطح ایمان را در ذهن مخاطب تداعی کند به طوریکه با دیالوگ ماندگاری از روح الله زمانی با عنوان "من خسرو هستم، مهدی باکری نیستم" به دنبال آن است که سختی رعایت حقوق برابر از فرمانده برای انتقال پیکر تمامی شهدا قبل از برادر وی را به نمیش بگذارد.

هجازی فر در پرده پنجم و ششم به سراغ جایگاه مهدی باکری در جنگ و جبهه و همچنین خانواده وی رفته و سعی می کند مخاطب را با مدیریت جهادی او در شرایطی همچون نبود امکانات کافی در جبهه ها آشنا کند تا بتواند این مسائل را به صورت ملموس گردآوری کند و سعی کرده آنچه که در آخرین عملیاتی که شهید باکری فرماندهی کرد (بدر) بر او گذشت را به تصویر بکشد.

این فیلم اثری حماسی و عاشقانه است و هجازی فر در کنار روایت جنگ، صحنه هایی عاشقانه با نگاهی متفاوت را در آن خلق کرده و قهرمانان آن کسانی هستند که در جریان زندگی عادی همچون ازدواج، دلدادگی و بچه داری برایشان ماموریتی به اسم جنگ و دفاع از کشور تعریف می شود که در کنار آنها باید به این ماموریت اعزام شوند.

فیلمی که مخاطب می تواند با دیدن آن بدون آنکه بین خود و شخصیت هایش فاصله و تفاوت ها را ببیند، می تواند نگاهی دیگر موقعیت های پیش آمده در زندگی شخصی خود را حلاجی کند.

فیلم سینمایی موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی فر و تهیه کنندگی حبیب والی نژاد تولید مرکز سیمافیلم رسانه ملی است. این فیلم با ۱۴ نامزدی سیمرغ در چهلمین جشنواره فیلم فجر که بالاترین حدنصاب در تاریخ این جشنواره است، پنج عنوان شامل سیمرغ بهترین فیلم جشنواره، بهترین موسیقی متن، بهترین صدابرداری، بهترین جلوه های ویژه و بهترین فیلم اول را از آن خود کرد.

برچسب‌ها موقعیت مهدی کیش جنگ تحمیلی دفاع مقدس جشنواره فیلم فجر شهید مهدی باکری هرمزگان جشنواره ‌های فجر فیلم هادی حجازی فر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موقعیت مهدی کیش جنگ تحمیلی موقعیت مهدی کیش جنگ تحمیلی دفاع مقدس جشنواره فیلم فجر شهید مهدی باکری هرمزگان جشنواره های فجر فیلم هادی حجازی فر موقعیت مهدی مهدی باکری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۹۵۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد

کارگردان فیلم «همسایه شما، زهره» که فیلمش را نسبت به آنچه در جشنواره فجر سی‌وهشتم نشان داد، تدوین مجدد کرده است، می‌گوید: این فیلم تاریخ مصرف ندارد و تشابه قابل توجه آن با جامعه امروز آن را زنده نگه داشته است.

علی درخشنده که سال ۱۳۹۸ نخستین فیلم بلندش را با نام «دشمنان» در جشنواره فیلم فجر رونمایی کرده بود، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره معرفی فیلمش و تاخیر در اکران آن پس از حدود پنج سال بیان کرد: «همسایه شما، زهره» یک تریلر - درامای روانشناختی درباره زنی با یکسری پیچیدگی‌های ذهنی و روان‌نژندی است که سبب می‌شود به اقداماتی پیرامون خودش دست بزند و شاید مشابه آن را به شکلی امروز هم در جامعه ببینیم. البته من فیلم را پنج سال قبل ساختم ولی در آن زمان هم چنین مسائلی دیده می‌شد. حتی یادم می‌آید وقتی ماجرای مرحوم بابک خرمدین پیش آمد و بعدها شنیدیم که پدر و مادرش بجز او چند نفر دیگر را هم کشته بودند، تشابهاتی نسبت به آنچه من در فیلم روایت کرده بودم، دیده می‌شد که این موضوع از نگاه کردن به جامعه نشأت می‌گرفت.  

او افزود: داستان دیر اکران شدن فیلم هم در دو سال اول پس از ساخت، بخاطر شیوع کرونا بود که پخش و اکران همه فیلم‌ها را تحت تاثیر قرار داد. در آن مقطع پخش جهانی در اولویت ما بود که در همان زمان، فیلم من و «تومان» مرتضی فرشباف به جشنواره‌های شناخته شده‌ای همچون «شب‌های سیاه تالین» راه پیدا کردند، گرچه شاید من عجله کردم چون بسیاری از جشنواره‌ها در آن دوران برگزار نشدند. بعد از آن هم مسائل دیگری پیرامون من و تهیه‌کننده فیلم (مجید برزگر) پیش آمد که مجوز نمایش فیلم را تحت تاثیر قرار داد و با وجود اینکه فیلم پروانه نمایش داشت، تاکید شد که باید آن را دوباره ببینند البته در نهایت همه مسائل برطرف شد.

وی درباره اینکه آیا خودش تصمیم گرفته فیلمش را در گروه هنر و تجربه اکران کند گفت: اگرچه اوضاع سینما در گذشته‌ هم چندان خوب نبود اما در همان سال‌ها برخی پخش‌کننده‌ها می‌گفتند باوجود آنکه بازیگری به عنوان ستاره در فیلم نیست، باز هم می‌توان این فیلم را در سینمای بدنه اکران کرد در حالی که الان شرایط سینما آنقدر تغییر کرده که به سختی می‌توان چنین فیلمی را در سینمای بدنه و کنار این تعداد کمدی اکران کرد. از سوی دیگر گروه هنر و تجربه دو سالی است که از فیلم من پشتیبانی کرده و پیگیری‌هایی را بابت به اکران رسیدن فیلم انجام داده، به همین دلیل به گفته بسیاری از کارشناسان مربوط، اکران در این بسته و شرایط مناسب‌تر بود و من هم دوست داشتم فیلمم را روی پرده ببینم تا اینکه بخواهم آن را اکران آنلاین کنم.

درخشنده که این روزها در تدارک ساخت یک سریال برای شبکه نمایش خانگی است، درباره تغییر نام فیلمش از «دشمنان» به «همسایه شما، زهره» نیز توضیح داد: اسم فیلم را تغییر دادم چون با توجه به شرایط فعلی تصور کردم «زهره» می‌تواند مثل یکی از همسایه‌های ما باشد که کنار ما زندگی می‌کند؛ ضمن اینکه تدوین فیلم را هم در بخش‌هایی تغییر داده بودم و بهتر بود نام آن هم جدید باشد. البته در این چند سال باز هم فیلم به فهرست‌ مقدماتی چند جشنواره‌ همچون ادینبورگ و شانگهای راه پیدا کرد اما صادقانه به آن‌ها اطلاع دادم که با وجود تدوین دوباره و تغییرات در فیلم آن را یک بار در شب‌های سیاه تالین نمایش داده‌ام. این‌ها سبب شد که خوشحال باشم از اینکه فیلم هنوز زنده است و تاریخ مصرف ندارد.

رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند در «همسایه شما، زهره» به ایفای نقش پرداخته‌اند.  در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «شیوا گفت: همه‌ش احساس می‌کنم شهاب هر شب داره از پشت این درخت‌ها بهمون نگاه می‌کنه! و زهره به آهستگی سرچرخاند سمت پنجره.»

علی درخشنده در نشست خبری فیلمش در سی‌وهشتمین جشنواره فجر

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت + تصویر
  • معرفی جوانان برتر همدان در جشنواره جوانان برتر ایران زمین
  • رد شایعات تغییر در مدیریت سازمان سینمایی
  • رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
  • هاشم‌نژاد: غافلگیرانه گل خوردیم
  • حذف پرسپولیس با شکست برابر آلومینیوم در جشنواره گل‌‌های زیبا
  • موقعیت سوزی تراکتور در نیمه اول دیدار با ذوب آهن
  • شهید مهدی شاه آبادی نمونه مدیر جهادی دهه ۶۰ + فیلم