آلبوم جدید ارکستر معاصر پارس منتشر شد/ شنیدن «حکایت تندیس»
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۱۸۴۳
به گزارش خبرنگار مهر، «حکایت تندیس» عنوان یکی از جدیدترین آلبومهای موسیقی به آهنگسازی و رهبری ارکستر علی رادمان است که طی روزهای اخیر مشتمل بر اجرای قطعات منتخب کنسرت «حکایت تندیس» ارکستر معاصر پارس منتشر شده است.
«حکایت تندیس» برای ارکستر، گروه کر، امواج الکترونیک و راوی، «آرگیومنت» برای ارکستر کوبهای، گروه سازهای ایرانی و اصوات الکترونیک، «سیاه مشق» برای ارکستر و گروه کر، «مثنوی» برای سنتور، ارکستر، گروه کر و سیگنالهای الکترونیکی، «نگاهی به کنسرت گذشته» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم برای شنوندگان ارائه شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علی رادمان در توضیح برخی از قطعات این آلبوم موسیقایی نوشته است:
قطعه «حکایت تندیس»: بر اساس طرحی است روایی، که پس از نگارش متن، به رشته موسیقی درآمد، محتوای روایی این قطعه، انتزاعی و سمبلیک بوده و دارای ساختاری چند بخشی است و در واقع تداعی معانی متنی است. دراماتیک درباره انسان دورافتاده، از اصل خویش، قصهای آهنگین، از منظری لطیف و پاک سیرت، که در دامنه کوه زندگی میکند و در قرون متمادی بافنده بوریای بی رنگی به نقش هستی است. او همواره در دل کوهساران، آوایی عاشقانه را ترنم میکند که همچون اکسیر حیات جان بخش است. او چشم انتظار رهگذرانی است که با آوای آسمانی اش همصدا کردند و با این هم آوازی به پیکره او حیات بخشند. اما در طول گذشت قرنها، هم آوایی انسانها با او کمتر و کمتر شد تا در نهایت، این منظر لطیف به تندیسی مبدل شد و به افسانهها پیوست. این قطعه در فضایی مشتمل بر تلفیق طیفهای صوتی از یک فضای غیرمتمرکز نتال به سمتی مرکزیتی حرکت میکند که دریافتی چند صدایی معرفی میشود و در طول سه بخش پیاپی به نقطه آغازین باز میگردد. در این قطعه در کنار رنگ آمیزی سازهای ایرانی، از ترکیبهای اصوات در سازهای ملل و ارکستر سمفونیک در کنار گروه کر استفاده شده است.
«آرگیومنت»: به لحاظ رویکرد شخصیام، تداعی کننده یک مناظره موسیقایی بین شرق و غرب است، این قطعه به لحاظ ساختار، شامل دو بخش اصلی است. قسمت اول شامل طبقات چندگانه ریتمیک بوده که با ظهور دورههای ریتمیک و کاهش تدریجی تمپو به تضادهای متریک میانجامد. چند صدایی قسمت دوم در آواز دشتی ظاهر میشوند که در واقع سیری است در فضای فرمهای آزاد و گسترش فضای مدال. هارمونی در این قسمت مبتنی بر تجربهای است که از قرار گرفتن طبقات چند گانه صوتی، در محدودههای متفاوت فرکانسی مد حاصل میشود و من از آن به عنوان خوشههای صوتی ایرانی یاد میکند.
در قطعه «سیاه مشق» چه به لحاظ فرم و چه از منظر چند صدایی، رویکردی کلاسیکتر، حاکم است. ایده اصلی این موسیقی یک ترانه شیرازی است که در آواز دشتی ظهور کرده و در چهارگاه، همایون و بیات اصفهان به طرق متفاوت بسط پیدا میکند.
«مثنوی» هم طرحی است مبتنی بر بافت چند صدایی، که از موسیقی کلام اعضای ارکستر، گروه کر و همچنین چند بخشیهای ارکستر زهی در سه مقام موسیقایی ایران تشکیل شده است که در کنار ترکیب رنگهای صوتی سازهای ایرانی در قالب بافت چند صدایی، ساختار اصلی قطعه را تشکیل دادهاند. در ساختار هارمونی این قطعه، هم از فواصل مختص موسیقی ایرانی و هم از فواصل مبتنی بر اعتدال متساوی استفاده شده است. در بافت چند بخش این موسیقی سعی شده است از ساختارهای ریتمکیک و ملودیک ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی در قالب بداههنوازی استفاده شود.
وی در بخش دیگری از توضیحات این آلبوم نوشته است:
پس از دو سال حضورم در شیراز در ابتدای سال ۸۹ اولین ایدههای تاسیس ارکستر معاصر پارس شکل گرفت، سنگ بنای ابتدایی ارکستر با پیگیریهای متناوب ویاری برخی از دوستان و همکاران عزیز و همچنین گروهی از هنرجویان و دانشجویان مشتاقم گذاشته شد. در ادامه با توجه به ساختار و حجم ارکستر، به تدریج، محصول صوتی مقبول، به جهت اجرای برخی از آثار به دست آمد و به طور نسبی زمینه ظهور رنگهای متنوع صوتی برای ارکستر فراهم شد.
یکی از مهمترین رویکردهای قطعههای نوشته شده برای این ارکستر، معرفی تجربیاتی بود که بر پایه شکلگیری طیفهای صوتی و ساختارهای چندصدایی ملهم از موسیقی ایرانی و بینالمللی حاصل شد. در این راستا طی چند برنامه اجرایی و تحلیلی، این ارکستر به جامعه موسیقی ایرانی معرفی شد. یکی از دیگر از رویکردهای فعالیتهای هنری این گروه تربیت و معرفی آثار آهنگسازان جوان و اجرای قطعات آنان بود که این مهم در کنسرت سال ۹۲ محقق شد.
نگرش شخصی در ساخت و اجرای این آثار گواهی بر این مهم بوده است که موسیقی ما با تمام خصوصیات منحصر به فردش، علاوه بر حفظ ساختارهای کلاسیک و اصیل خود، به تجربیات و رویکردهای جدیدی نیز، نیاز دارد. گنجینه موسیقی محلی و شهری ایران، سرشار از امکانات فاخر و بکر است و علاوه بر روابط ملودیک غنی که در ردیفهای شهری و مجموعه موسیقی محلی به جای مانده است. امکانات گسترده دیگری نیز دیده میشود که از آن جمله میتوان به امکانات ایجاد رنگهای مختلف صوتی قابلیتهای وسیع ایجاد چند صدایی و امکان طراحی ستونهای هارمونی با استفاده از نظمهای هارمونیکی نغمات اشاره کرد.
در این مجموعه سعی شده است از امکانات گسترده موسیقی ایرانی، در جهت خلق مصالح آهنگسازی استفاده شود و در این راستا رویکردهایی در عرصه موسیقی معاصر ایران معرفی شوند. صد البته ضبط ایده آل صوتی و تصویری این برنامه احتیاج به امکانات سخت افزاری بسیار داشت و نیازمند حمایتهای گسترده بود که معمولاً اهالی موسیقی غیر تفننی و جدی، کمتر از آن بهره میشوند. از طرفی تلاش بر این بود که در اجرا و ارائه این مجموعه، از یاری و همراهی نوازندگان جوان و علاقه مند بومی این خطه هنرخیز، بهره برده شود.
کد خبر 5479105 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: موسیقی کلاسیک آلبوم موسیقی موسیقی ایرانی نادر طالب زاده روز قدس 1401 تئاتر ایران روز قدس رادیو نمایش درگذشت چهره ها سریال ایرانی فیلم سینمایی فیلم کوتاه موسیقی ایرانی راهپیمایی روز قدس تماشاخانه شهرزاد کارگردان تئاتر برنامه تلویزیونی موسیقی ایرانی برای ارکستر حکایت تندیس چند صدایی گروه کر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قطعهای مسحور کننده از ویولننوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
استاد نصرالله شیرینآبادی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت ویولن شامگاه یکشنبه- نهم اردیبهشت ماه- در ۸۰ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
نصرالله شیرینآبادی فراهانی آهنگساز، نوازنده و مدرس ویولن سال ۱۳۲۳ در شیرینآباد فراهان متولد شد، وی از معدود موسیقیدانان نابینای کشورمان محسوب میشد که با استعداد ویژه خود، مراحل پیشرفت در زمینه موسیقی را با موفقیت طی کرد.
شیرینآبادی یکی از بهترین شاگردان حبیب الله بدیعی بود که در ۱۷ سالگی چنان مهارتی در نوازندگی پیدا کرد که حسین تهرانی لقب «صبا کوچولو» را به او اطلاق کرد.
از جمله فعالیتهای حرفهای وی میتوان به همکاری با هنرمندانی همچون جلیل عندلیبی و شهرام ناظری در گروه مولوی به عنوان نوازنده قیچک آلتو و اجراهای دیگر او با همراهی محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگفر اشاره کرد.
شیرینآبادی علاوه بر نوازندگی، در زمینه آهنگسازی و تدریس موسیقی نیز سالها فعالیت داشته است. آیین نکوداشت وی دی ماه سال گذشته با حضور جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
بنا بر اعلام خانه موسیقی ایران، مراسم تشییع پیکر این هنرمند فقید چهارشنبه- ۱۲ اردیبهشت ماه- در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار خواهد شد. خانه موسیقی ایران این ضایعه را به جامعه فرهنگی و هنری کشور تسلیت میگوید.
tags # موسیقی ، مرگ سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!