Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@23:03:15 GMT

دلیل ماندگاری مجله «گل آقا» و سردبیرش از نظر وزیر ارشاد

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۶۲۹۷

دلیل ماندگاری مجله «گل آقا» و سردبیرش از نظر وزیر ارشاد

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در نشست صمیمی با طنزپردازان که عصر روز گذشته به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ در باغ زیبا برگزار شد، گفت: مرحوم ‌کیومرث صابری فومنی مشهور به «گل آقا» یک طنزپرداز اجتماعی بود که برای پاسخ و توجه به دغدغه‌های مردم طنز فاخر می‌نوشت و ماندگاری این هنرمند هم به واسطه همین امر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امیدواریم که فضای مناسب تری برای پرداخت متفاوت به مقوله طنز فاخر در جامعه فراهم شود و ما هم در وزارت فرهنگ آماده هرگونه کمک و همکاری در این زمینه هستیم. 

وزیر دولت فرهنگ گفت: پیشنهادی مطرح شده است تا جایزه و جشنواره‌ای طنز با عنوان «گل آقا» برگزار شود که این اتفاق هم به نوعی بزرگداشت هنرمند بزرگ و فقید صابری فومنی محسوب می‌شود و هم برای رشد و توسعه طنز در فضای رسانه‌ای کشور اهمیت دارد. برگزاری این رویداد فرهنگی اتفاق خوبی است که می‌تواند زمینه‌ای برای بروز استعدادها در این حوزه باشد.

غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی نیز که در این نشست حضور داشت طی سخنانی با بیان خاطراتی از دوران چاپ و انتشار هفته نامه گل آقا گفت: پس از حدود ۲۰ سال از فوت این طنزپرداز حرف‌های زیادی در خصوص مشی و شیوه فعالیت حرفه‌ای گل آقا وجود دارد که نیازمند بازگویی است.  

حداد عادل ادامه داد: در زمان انتشار مجله گل آقا بنده سال‌ها با اسم مستعار «مکتب دار» برای مرحوم صابری فومنی سوژه ارسال می‌کردم و هیچ کس از هویت «مکتب دار» خبر نداشت. وی در ادامه با اشاره به نامه نگاری‌های شخصی که در قالب مکتوب طنز با مرحوم کیومرث صابری فومنی داشته است به خوانش یکی از این نامه‌ها پرداخت.
 
همچنین در ادامه این نشست حجت‌الاسلام دعایی، مسئول موسسه اطلاعات نیز به ذکر خاطراتی از شروع همکاری «گل آقا» با روزنامه اطلاعات در دهه ۶۰ پرداخت. او از گل آقا به عنوان یکی از شاخص‌ترین طنزپردازان معاصر کشور یاد کرد که طنز فخیم او باعث اصلاح برخی کاستی‌ها در آن زمان می‌شد.

 انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محمد مهدی اسماعیلی کیومرث صابری فومنی گل آقا حداد عادل غلامعلی حداد عادل صابری فومنی گل آقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۶۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحوم مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت روز معلم ویژه برنامه استاد فلسفه و غرب شناس برجسته کریم مجتهدی با عنوان «یک عمر معلم» صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و اصحاب علوم انسانی برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم گفت: بنده در دوره دکتری سال ۱۳۸۱ خدمت مرحوم مجتهدی بودم و دو نیم سال را نزد ایشان درس گرفتم. یک نکته جالب تاکید ایشان بر استفاده و پاسداری از زبان فارسی بود. به طوری که ما حتی برای دوره تحصیلی نمی‌توانستیم از کلمه «ترم» استفاده کنیم. این در حالی است که ایشان دانش وسیعی در حوزه غرب و زبان‌های لاتین داشت. بنده در روزهای پایانی عمرشان هم به دیدن شأن رفتم و همیشه به شاگرد ایشان بودن افتخار می‌کردم.

وی افزود: در سال ۹۲ و ۹۳ که هنوز مسئولیت اجرایی در دولت و وزارت خانه نداشتم وقت بیشتری در پژوهشگاه می‌گذراندم. خاطرم است یک بار وقتی از جلوی در اتاق ایشان رد شدم، رفتم داخل تا با ایشان سلام و علیکی داشته باشم، از من پرسیدند چه می‌کنی و گفتم در دانشگاه تهران تدریس می‌کنم. ایشان گفت بنشین تا برائت یکسری نکات معلمی را بگویم که باید یاد بگیری و در آن جلسه که حدود ۴۰-۳۰ دقیقه طول کشید به طور مفصل درباره اخلاق معلمی صحبت کردیم. بنده همیشه از ایشان درس گرفتم.

اسماعیلی ادامه داد: مرحوم مجتهدی تا آخرین لحظه کار معلمی را رها نکرد و از این جهت می‌توان به ایشان لقب معلم همیشگی را داد. ایشان در کلاس درس دقت بسیاری داشتند، علاوه بر اینکه بسیار منظم و وقت شناس بودند. به طوری که هیچکس نمی‌توانست سر کلاس‌های ایشان دیر بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: ایشان غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود، در عوض شیفتگی عمیقی به دارایی‌های ایران و سنت اصیل ایرانی-اسلامی داشت. مرحوم مجتهدی زنده است چون آثارش در بین هزاران دانشجو و اساتید وجود دارد.

کد خبر 6092085 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • مرحوم مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود
  • وزارت ارشاد: محمد خزاعی می‌ماند
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • تغییر رئیس سازمان سینمایی تکذیب شد
  • تغییر محمد خزاعی در سازمان سینمایی تکذیب شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • وزیر ارشاد: اگر ساخت و ساز حریم تئاتر شهر خوابید به من خبر دهید!
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم