Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@04:48:52 GMT

توافق سری میان بغداد و آنکارا

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۰۷۹۷۲

توافق سری میان بغداد و آنکارا

به گزارش «تابناک»به نقل از مهر از المعلومه، محمد البلداوی نماینده ائتلاف فتح امروز شنبه از سکوت دولت پیشبرد امور عراق در قبال اقدامات توسعه طلبانه ترکیه در شمال عراق به شدت انتقاد کرد و سکوت را نشانه رضایت دانست.

البلداوی افزود که ارتش ترکیه به صورت روزانه از مرحله‌ای جدید از عملیات خود در شمال عراق به بهانه مبارزه با پ ک ک خبر می‌دهد ولی در مقابل هیچ پاسخی دریافت نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت که پاسخ ندادن دولت عراق به این مساله و سکوت آن دلیلی بر وجود توافقی سری بین بغداد و آنکارا است که بر حاکمیت ملی عراق تاثیر می‌گذارد و عراق را وارد محوربندی ها می کند.

این عضو ائتلاف فتح گفت که وارد کردن عراق به نزاعات بین‌المللی تنها باعث افزایش مشکل‌ها و تنش‌های سیاسی و امنیتی می‌شود.

چندی قبل هم یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق به پشت پرده حملات نظامی ترکیه به شمال عراق اشاره کرد و به طمع ورزی ترکیه به چاههای نفت کرکوک اشاره کرد.

ترکی جدعان از رهبران ائتلاف دولت قانون، امروز دوشنبه تأکید کرد که چاه های نفت کرکوک کلمه رمز برای حملات مداوم ترکیه به عراق از ۳۰ سال پیش است.

وی گفت: بهانه مبارزه با پ ک ک از سوی آنکارا دیگر ما را فریب نمی دهد و می دانیم که تعدی نیروهای ترکی به عمق ۱۹۰ کیلومتر از سمت کردستان در سایه چشم پوشی قدرت های سیاسی با انگیزه منافع حزبی تنگاتنگ با ترکیه، دستورکار چندگانه ای را در بر دارد.

جدعان با تأکید بر اینکه هیچ توافقی وجود ندارد که تهاجم ۱۹۰ کیلومتری نیروهای خارجی در خاک عراق را جایز بداند، افزود که ترکیه خواهان دستیابی به چاه های نفت کرکوک است و این کلمه رمز در پشت همه تجاوزهایش به خاک عراق از ۳۰ سال گذشته قرار دارد.

این عضو ارشد ائتلاف دولت قانون عراق در ادامه تاکید کرد: پ ک ک تنها یک بهانه و دستاویز برای دخالت ترکیه و استقرار پایگاه های نظامی آن در عراق است که خلاف اصول امنیت ملی کشور است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان کفاره روزه فطریه نادر طالب زاده دعای روز بیست و هشتم رمضان روز ملی خلیج فارس عراق ترکیه توافق سری ماه رمضان کفاره روزه فطریه نادر طالب زاده دعای روز بیست و هشتم رمضان روز ملی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۷۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه تمام روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، پس از ادعای تل‌آویو مبنی بر اینکه آنکارا نیز مانع دسترسی کشورهای ثالث به بنادر ترکیه جهت تجارت با اسراییل شده است، ترکیه روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی به طور کامل به حالت تعلیق درآورد.

بلومبرگ به نقل از دو مقام ترکیه‌ای آگاه به امور مدعی شد که تمام صادرات و واردات ترکیه به مقصد و از مبدا اسراییل، تعلیق شده است.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه صهیونیست‌ها به طور جداگانه مدعی شد که آنکارا همچنین اقدام به ممانعت از واردات و صادرات مرتبط با اسراییل در بنادر ترکیه کرده است. وی با متهم کردن آنکارا به نقض توافقات تجاری با تل‌آویو، گفت که به «وزارت خارجه اسراییل دستور داده است تا با تمرکز بر سایر کشورها، به‌دنبال جایگزین باشند.»

وزیر خارجه صهیونیست‌ها درباره اینکه کدام بنادر ترکیه از مراودات تجاری با تل‌آویو ممانعت به عمل آورده‌اند، شفاف‌سازی نکرد. به گفته یک منبع دیپلماتیک به المانیتور، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال حاضر تاثیرات تصمیم ترکیه درباره توقف صادرات را تایید کرده است.

ترکیه در ماه آوریل اعلام کرد این کشور تا زمان اعلام آتش‌بس در نوار غزه، صادرات طیف گسترده‌ای از محصولات خود را به اسراییل محدود خواهد کرد. براساس اعلام وزارت تجارت ترکیه، این محدودیت ۵۴ محصول مختلف شامل آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود شیمیایی، تجهیزات ساختمانی و همچنین سوخت موشک و هواپیما را شامل می‌شود.

کد خبر 6095330

دیگر خبرها

  • ترکیه به توقف تجارت با اسرائیل تا زمان آتش بس دائمی غزه ادامه می‌دهد
  • ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌ برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • ترکیه تمام روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا + فیلم
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه