Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 42 MB

امید کریمی: اندکی مانده به شهر رشت، در فاصله کمتر از ۱۰-۱۵ کیلومتری از ورودی شهر، جنگل زیبایی خودنمایی می‌کند که سراوان نام دارد. در شکافی میان درختان، راهی به سوی فاجعه‌ای دردناک در قلب جنگل باز می‌شود؛ محل دفن زباله‌های چند شهر گیلان. کوهی از انبوه زباله؛ یک میلیون تن! با بیش از ۱۲۰ متر ارتفاع.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوهی که با هر باران در جنگل پیشروی می‌کند و درختان را می‌بلعد: «نمی‌دانی رانش این کوه آشغال چه سر و صدای هولناکی داره.»

پیج اول، بعد پیچ دوم، نرسیده به پیچ سوم، نمای اولیه کوه زباله‌ها خودنمایی می‌کند، انبوهی از لاستیک‌های استفاده شده و بعد قله کوه آشغال، مملو از زباله‌های خانگی و بیمارستانی! مملو از مگس. کنار دست، جنگل است و زیرپا، زباله. سمت مقابل تپه‌ای است سر سبز، علف‌زاری شده که چند گاو را پذیرایی می‌کند و درختان تنکی دارد: «زیر همین تپه سبز، کوه آشغاله، یه بار قرار بود اینجا سر و سامون بگیره، خاک ریزی کردند و دوباره روی همون زباله ریختند، روزی هزار تا هزار و ۵۰۰ تن! زیر این جاده هم، آشغاله. اومدن ۷۵۰ درخت بریدن که اینجا بزرگتر بشه، بعد روی همین تپه که میبینی، درخت کاشتن، مگه درخت با شیرابه زباله می‌تونه پا بگیره؟! همه‌شون سوختند.»

داستان نابودی جنگل و زنده‌به‌گور شدن درختان زیر حجم هولناکی از زباله،‌ اسف‌بار و تلخ است: «اینجا دره قرقاول‌ها بود، سال ۶۳ قرار بود فقط سه ماه محل دفن زباله‌های رشت باشد، اما حالا شده ۳۷ سال، ۳۰ هکتار. چندتا مصوبه داشتند برای تعطیل شدن لندفیل، اما هیچ‌کدام اجرا نشد، همه از دست مگس عاصی شده‌اند، از بو عاصی شده‌اند...»

بو بو بو، مگس مگس مگس, این نشانه مشترک همه سایت‌هایی دفن زباله است، سایت‌هایی که به دلیل شرایط آب و هوایی مرطوب، اوضاع وخیمی در همه شهرهای استان‌های شمالی وجود آورده است و حالا کار به جایی رسیده که حتی اطلاق واژه‌های «مرگ خاموش» و «کرونای پنهان» هم نمی‌تواند عمق فاجعه‌ای که رخ داده است و عواقبش را مردم سراوان و رشت و انزلی به قیمت جانشان، سلامتشان تجربه می‌کنند: «اگر کسی آمار سرطان‌های گوارش در گیلان را بررسی کند، خیلی از داستان‌ها مشخص می‌شود.» عامل، شیرابه‌ای است که تا ۳۰ لیتر بر ثانیه از زیر این کوه زباله به سمت رودخانه‌های گیلان، شهرستان رشت و تالاب انزلی می‌رود و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

سجاد حسینی، کنش‌گر محیط‌زیست و کارشناس پسماند به همشهری‌آنلاین می‌گوید که «سراوان اصلا شاخصه‌های یک لندفیل را ندارد.»

رضا زمانی، مدیر کل محیط زیست استان گیلان در گفتگو با همشهری‌آنلاین درباره اعتراضات مردم معتقد است «مردم به دلیل بدعهدی امثال بنده، بی‌اعتماد شده‌اند.»

روایت او از بحران زباله و پسماند در گیلان، هرچند رسمی، اما قابل تامل است. اما روایت عابد احمدی، کارگر قدیمی مرکز دفن زباله سراوان، سید محمد معزی، فرزاد سراوانی و مرتضی بشارتی از اهالی سراوان آنقدر تلخ و تکان‌دهنده است که نیازی به هیچ توضیح اضافه‌ای نیست.

گزارشی که می‌بینید یک روز پیش از پایان تجمع اخیر مردم سراوان گیلان در اعتراض به دپوی ادامه‌دار زباله در جنگل، تهیه شده است. در روز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، با دخالت نیروی انتظامی، تجمع سه هفته‌ای مردم سراوان به پایان رسید و ورودی مسدود شده باز شد تا برنامه‌های ساماندهی مرکز دپوی زباله سراوان اجرا شود. مردم سراوان از مدیران اجرایی، انتظامی و امنیتی رشت و استان گیلان وعده گرفته‌اند دیگر هیچ زباله‌ای به سراوان وارد نشود.

گزارش: امید کریمی

تصویر و تدوین: مسعود ساکی

کد خبر 673515 برچسب‌ها زباله استان گیلان خبر ویژه زباله‌گرد تفکیک زباله محیط زیست جنگل اعتراض - تجمع - تحصن محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زباله استان گیلان خبر ویژه زباله گرد تفکیک زباله محیط زیست جنگل اعتراض تجمع تحصن محیط زیست ایران مردم سراوان دفن زباله محیط زیست زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۰۹۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی

اسدالله عباسی امروز (شنبه ۸ اردیبهشت) بمناسبت هفته زمین پاک در آیین اهدای (کارت شهریار) همیار پسماند در شهر لاهیجان حضور یافت و با دانش‌آموزان فعال در حوزه تفکیک زباله از مبدا گفتگو صمیمی داشت.

 استاندار گیلان در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران نقش آموزش در مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا را بسیار مهم برشمرد و اظهار کرد: برگزاری چنین مراسماتی با مشارکت شهرداری و آموزش و پرورش، بسیار در مدیریت پسماند و آموزش به دانش آموزان دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه خانواده و دانش آموزان باید مسئله تفکیک زباله از مبدا را جدی گرفته و آن را اجرایی کنند، گفت: تفکیک زباله از مبدا یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش تولید زباله و مدیریت پسماند در گیلان است که با تلاش دولت سیزدهم در گیلان و با اقدامات صورت گرفته توسط فرمانداران، بخشداران و دهیاران در تمامی شهرستان‌های استان، هم‌اکنون بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ روستا در این استان موفق شدند تفکیک زباله از مبدا را آغاز و اجرایی کنند.


نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر لزوم توجه به  خطرات زیست محیطی در صورت عدم رعایت تفکیک زباله از مبدا و مدیریت پسماند بیان کرد: باید فرهنگ مدیریت پسماند را در بین دانش آموزان و خانواده‌های ایرانی جا انداخت، زیرا اگر آنان بدانند که انجام چنین کاری چه میزان در کاهش مشکلات زیست محیطی مفید است قطعا به انجام آن روی خواهند آورد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • تصاویر| سراوان از دفن زباله بهسازی شد؛ استان گیلان
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد