Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@01:57:29 GMT

آغاز گام جدید اصلاح نظام بانکی

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۰۱۵۳

آغاز گام جدید اصلاح نظام بانکی

شفافیت و اصلاحات ساختاری، دو اصل و رویکرد مهم در اقدامات و برنامه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت سیزدهم محسوب می شوند که تلاش شده در بخش‌های مختلف اجرایی شوند.

روزنامه ایران: در این راستا، روز گذشته با رونمایی از «سند راهبردها و سیاست‌های بانکی وزارت اقتصاد» گام مهمی را برای اصلاح نظام بانکی کشور و شفاف کردن عملکرد بانک‌ها برداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان اذعان دارند که اصلاح ساختار اقتصادی از جراحی نظام بانکی می‌گذرد‌؛ در صورت کارکرد درست نظام بانکی، اقتصاد می تواند فرصت بازسازی و رونق یافته و بخش تولید نیز امکان رشد پیدا می‌کند. نظام بانکی، سهم  بی‌بدیلی در تأمین مالی پروژه ها در کشور دارد، برای حمایت از سرمایه گذاران و کارآفرینان و حفظ روند تولید و افزایش آن ، نقش شبکه بانکی قابل چشم‌پوشی نیست.


اجرای نقشه راه رشد غیر تورمی و همچنین تحقق اهداف شعار امسال مبنی بر حمایت از تولید ؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین نیاز به مساعدت و همکاری شبکه بانکی به عنوان رکن اصلی تأمین مالی نظام اقتصادی کشور دارد.
با وجود اهمیت نظام بانکی در توسعه ، متأسفانه برخی بانک‌ ها در سال‌های اخیر از ریل اصلی خود خارج و به عرصه بنگاه داری وارد شده بودند که این مسأله سبب افزایش زیان عملیاتی صورت های مالی آن ها شده بود. این بانک‌های ناتراز نه تنها در خدمت رشد اقتصادی و تولید قرار نداشتند، بلکه باری اضافه بر دوش اقتصاد گذاشته بودند.


این بانک ها از اهداف اولیه خود دچار انحراف شده و سراغ خرید زمین، مجتمع‌های تجاری، طلا ، سکه و ... رفته بودند که با ابلاغ سیاست های جدید، از این پس  هرگونه سرمایه‌گذاری مؤسسه اعتباری در زمینه طلا، سکه، املاک و مستغلات از جمله خرید زمین، خرید و ساخت مجتمع‌های تجاری، اداری، مسکونی و مراکز خرید ممنوع خواهد شد. این ممنوعیت باعث خواهد شد که نظام بانکی به سراغ کارکردهای اولیه خود رفته و از رفتارهایی که شائبه واسطه گری دارد، فاصله بگیرد.


در سند جدید، معرفی و برخورد با ابربدهکاران بانکی همچنان با قدرت تداوم می‌یابد بر این اساس، بانک‌ها موظف هستند در هر فصل، اطلاعات بدهکاران بانکی بیش از 100 میلیارد تومان را به همراه اطلاعات تکمیلی منتشر کنند.


حمایت از تسهیلات گیرندگان خرد و عامه مردم نیز در این سند مورد توجه است؛ در این راستا بانک‌های دولتی باید فرایند اعطای وام های تا ۲۰۰ میلیون تومان را غیرحضوری کنند. همچنین بانک‌ها موظف هستند نسخه قرارداد الکترونیکی تسهیلات به همراه جدول زمانبندی اقساط را در اختیار مشتریان قرار دهند.
البته نگاه ما به اصلاح نظام بانکی، یکطرفه نیست، همزمان با ابلاغ تکالیف بیشتر به بانک ها در حوزه پرداخت تسهیلات خرد و بدون ضامن، به دنبال تقویت نظام بانکی و کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی نیز هستیم تا از این طریق توان اعتباردهی بانک‌ها افزایش یافته و ناترازی بانک‌ها کاهش یابد.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نظام بانکی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۰۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل بانک سینا تغییر کرد/ ابدالی سرپرست شد

با مصوبه هیئت‌مدیره بانک سینا، علی ابدالی به عنوان سرپرست جدید بانک سینا منصوب شد. - اخبار بازار -

به گزارش روابط‌عمومی بانک سینا، هیئت‌مدیره بانک سینا روز جاری ضمن تشکر از زحمات غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل قبلی بانک سینا، علی ابدالی را به عنوان سرپرست جدید این بانک انتخاب کرد.

علی ابدالی دارای دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و از مدیران شناخته‌شده نظام بانکی است که علاوه بر مدیرعاملی و عضویت در هیئت‌مدیره بانک قوامین، از سال 78 در بخش‌های مختلف نظام بانکی از جمله سازمان و روش‌ها، تحقیق و ‌توسعه، فناوری، طرحوبرنامه، بازاریابی و کسب‌و‌کار، بانکداری شرکتی و بانکداری خرد در بانک‌های رفاه، قوامین و سپه حضور داشته است.

تدوین سه کتاب در حوزه بانکی، مالی، نگارش بیش از50 مقاله تخصصی علمی-پژوهشی درحوزه بانکی و بانکداری و تدریس در دانشگاه ازجمله سوابق علمی وی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد
  • فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
  • مدیرعامل بانک سینا تغییر کرد/ ابدالی سرپرست شد
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • سقف خرید و تراکنش کارتی در پست بانک ایران افزایش یافت
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود