Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- نزدیک به چهل روز از ارتحال آیت الله محمد محمدی‌نیک معروف به «محمدی ری‌شهری»، که در کارنامه خود مسئولیت‌هایی همچون حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی، رئیس دادگاه انقلاب ارتش، دادستان کل کشور، دادستان ویژه روحانیت،وزیر اطلاعات، تولیت حضرت عبدالعظیم حسنی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری را ثبت کرده بود، می‌گذرد و حالا به همین مناسبت و به منظور گرامیداشت یاد و خاطره ایشان، با حجت الاسلام «جواد مجتهد شبستری» عضو مجلس خبرگان رهبری گفتگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او روشنگری مرحوم ری شهری درقبال سید مهدی هاشمی و منتظری را مصداق جهاد تببین می‌داند و می‌گوید: روشنگری‌هایی که در خاطرات آیت الله ری شهری نسبت به سید مهدی هاشمی و منتظری وجود دارد، از مصادیق جهاد تبیین است.

نحوه موضع گیری عضو فقید مجلس خبرگان پیرامون فتنه ۸۸ سوال دیگر ما مجتهد شبستری بود. او در این باره به موضع‌گیری خوب او درقبال فتنه و فتنه‌گران پرداخت و یادآور شد: به یاد دارم او در آن مقطع صراحتا از نظام و مواضع رهبری دفاع کردند و علیه فتنه و فتنه گران موضع گرفت.

مشروح این گفتگو به شرح ذیل است:

با توجه به اینکه در آستانه چهلمین روز ارتحال آیت الله محمدی ری شهری هستیم، نقش او را در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می کنید؟

در دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی او جزء مبارزین بود و توسط ساواک دستگیر و به زندان محکوم و در سال ۱۳۵۶ نیز ممنوع المنبر شد و این مطلب گویای آن است که وی جزء مبارزین و فعالینِ بر علیه رژیم منحوس پهلوی بود. بنابراین مرحوم ری‌شهری چهره‌ای مبارز و انقلابی شناخته می‌شد.

بعد از پیروزی انقلاب نیز مرحوم ری شهری سمت‌های مختلفی من جمله حاکم شرع، رئیس دادگاه انقلاب و برای مدتی نیز ریاست دادگاه انقلاب ارتش را بر عهده داشت و در این مدت خدمات برجسته ای نسبت به محاکمه متهمین شرکت در کودتای«نقاب» و افرادی که در حزب خلق مسلمان توطئه می‌کردند انجام داد. همچنین نسبت به پرونده سران حزب توده رسیدگی های دقیقی انجام داد که جزء اولین و مهمترین خدمات او محسوب می‌شود.

یکی از مسئولیت های حساس مرحوم آیت الله ری شهری در دوره بعد از انقلاب، محاکمه کودتاچیان «نقاب» بود، نقش آفرینی او در آن مقطع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قطعاً روشنگری‌هایی که در خاطرات آیت الله ری شهری نسبت به سید مهدی هاشمی و آقای منتظری وجود دارد، از مصادیق جهاد تبیین است

سوابق و خدمات مرحوم ری شهری منشأ خیر بوده است. مسئولیت‌های او در قوه قضائیه، سرپرستی حجاج ایرانی طی سال‌های متمادی، تولیت آستان حرم حضرت عبدالعظیم و نمایندگی مجلس خبرگان حقیقتا منشأ خدمات و آثار فراوانی بود. اما به عقیده من دو موضوع می‌تواند جزء برجسته‌ترین خدمات وی در نظام باشد. یکی قائله سید مهدی هاشمی بود که مرحوم ری شهری نقش مؤثری در محاکمه و ریشه کنی او و باندش داشت و دیگری محاکمه قائله خلق مسلمان بود. قطعاً روشنگری‌هایی که در خاطرات آیت الله ری شهری نسبت به سید مهدی هاشمی و آقای منتظری وجود دارد، از مصادیق «جهاد تبیین» است، زیرا اینها موجب سوال، شبهه و ابهام بود و برای عده‌ای حل نشده بود؛ در نتیجه این روشنگری‌ها، قطعاً مصداق جهاد تبیین است. هر جا ابهام و شبهه‌ای وجود دارد و کسی بتواند آن را تبیین کند و در رابطه با نظام اسلامی و عملکرد آن رفع شبهه کند از مصادیق جهاد تبیین محسوب می‌شود.

بارزترین ویژگی سیاسی مرحوم آیت الله ری شهری چه بود؟

بارزترین ویژگی سیاسی او را باید از نزدیکان وی جویا شد، اما آنچه در مورد مرحوم ری شهری وجود داشت این بود که او قبل و بعد از پیروزی انقلاب در مسیر امام و رهبری حرکت کرد و مورد اعتماد امام و رهبری هم بود. حرکت در مسیر ولایت و ثابت قدم بودن در مسیر ولایت یکی از بارزترین ویژگی‌های شخصیتی مرحوم ری شهری بود.

مواضع و تحرکات آیت الله شهری را در فتنه ۸۸ چگونه می بینید؟ برخی آیت الله ری شهری را در خط اعتدال و میانه روی و برخی هم این میانه روی را در خط رهبری و انقلاب می دانستند، آیا چهره واقعی این مرحوم به درستی شناخته شد؟

آیت الله ری شهری در سال ۸۸ موضع گیری خوبی داشتند و صراحتا از نظام و مواضع رهبری دفاع کردند و علیه فتنه و فتنه گران موضع گرفتند

دراین باره آنچه به یاد دارم این است که مرحوم ری شهری در آن ایام که سرپرستی حجاج را برعهده داشت در مکه یا مدینه سخنرانی و موضع گیری خوبی داشتند و در آنجا صراحتا از نظام و مواضع رهبری دفاع کردند و علیه فتنه و فتنه گران موضع گرفتند و هرگز ما ندیدیم به نفع فتنه گران موضعی بگیرند و یا دفاعی کنند ولو اینکه شاید بعضی توقع داشتند او موضع صریح‌تر و روشن‌تری در حمایت از نظام و تقبیح عملکرد فتنه گران و محکوم کردن کار آنها داشته باشند.

نقش آیت الله ری شهری در تاسیس دارالحدیث چگونه می‌بینید و چرا احیاء امر حدیث را رسالت خود می‌دانستند؟

او گویا از همان اوایل طلبگی به حدیث علاقمند بودند و با توجه به علاقه و تجربه‌ای که در این زمینه داشتند دانشکده علوم حدیث را برای تربیت نیروی انسانی متخصص تأسیس کردند و همینطور مرکز تحقیقاتی دارند که پیرامون حدیث کار می‌کند و آثار فراوانی که برجسته ترین آن میزان الحکمه است از زمره کارها، خدمات و باقیات الصالحات مرحوم ری شهری محسوب می‌شود. شاید ایشان احساس کردند در زمینه‌های مختلف علوم انسانی کار انجام شده است، اما در زمینه حدیث، متولی خاصی وجود ندارد و نیاز است کار منسجمی در این زمینه انجام شود و با توجه به علاقه و تبحری که داشتند این رسالت را بر عهده گرفتند و انصافاً خدمات شایان و برجسته ای در زمینه حدیث تقدیم جامعه علمی کردند.

دوره مدیریت مرحوم ری شهری را بر بعثه مقام معظم رهبری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایشان دوره طولانی‌ای در بعثه رهبری مدیریت کردند و با درایت و تدبیری که داشتند تشکیلات بعثه را ساماندهی کردند و برنامه‌های مفیدی برای زائران داشتند. قبل از حضور آیت الله ری‌شهری خیلی تشکیلات منسجمی وجود نداشت و با مدیریت او رونق خوبی به فعالیت‌های بعثه داده شد و ایشان ابتکارات ارزشمندی در این زمینه داشتند.

کد خبر 5473513 طیبه بیات

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری سید مهدی هاشمی قوه قضاییه کودتای نوژه ساواک حزب توده آیت الله محمدی ری شهری روز قدس 1401 فلسطین مجلس شورای اسلامی رژیم صهیونیستی روز جهانی قدس راهپیمایی روز قدس ایران سیدابراهیم رئیسی ماه مبارك رمضان محمد باقر قالیباف حسین امیرعبداللهیان روز قدس جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده امریکا فتنه و فتنه گران سید مهدی هاشمی آیت الله ری شهری فتنه گران موضع مرحوم ری شهری مجلس خبرگان جهاد تبیین ری شهری موضع گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۰۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تشییع مرحوم «معصومه حائری»، همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی (ره)، با حضور اعضای بیت امام خمینی، جمعی از علما، فضلا و روحانیون در قم برگزار شد.

مرحوم معصومه حائری نوه مرحوم حضرت آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی (ره)، موسس حوزه علمیه قم و فرزند مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی صبح روز پنجسنبه پس از طی دوره ای بیماری در گذشت. در ادامه تصاویری از این مراسم را مشاهده می‌کنید.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900226

دیگر خبرها

  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • حزب‌الله لبنان موضع «السماقه» را هدف قرار داد
  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد