Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@04:23:07 GMT

رهبر: شهید محسن حججی به خدا متصل بود که کاری کرد کارستان

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۱۰۰۴

رهبر: شهید محسن حججی به خدا متصل بود که کاری کرد کارستان

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، دربیست و نهمین قسمت از برنامه «سوره؛ فصل نهج‌البلاغه» درباره موضوع «سبک زندگی در نهج‌البلاغه» با حجت‌الاسلام علی رهبر، نهج‌البلاغه‌پژوه گفت‌وگو شد.

رهبر در ابتدا گفت: وقتی امام علی (ع) در راس خلافت قرار گرفتند، پرسش‌ها و رویدادهایی در مقابل حضرت داشت که یک نوع جامعیت در رفتار و برخوردهای حضرت به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرسش‌ها همیشه هم از طرف افراد نبود و گاهی هم زمانه و روزگار پرسش‌هایی را در مقابل امام قرار می‌داد. برای همین من به سیدرضی علی رغم اینکه اخیرا به ایشان برخی‌ها بی‌مهری می‌کنند، اعتقاد قاطع دارم چون علاوه بر دانش زیاد با ذوق فراوان تقطیع‌ها را انجام دادند. درست است که کتاب کامل ۸جلدی نهج‌البلاغه هم منتشر شده و من هم آن را خواندم اما سیدرضی با ذوق فراوان برخورد کرده است. به همین خاطر من در جایی گفتم که مجتهد علاوه بر کوشش‌های معمول باید مذاق شارع مقدس را به دست بیاورد. کسی که سه دیوان شعر و جلسات نقد شعر فراوان دارد، معلوم است که صاحب ذوق است و انتخاب‌های نیکو می‌کند. من فکر میکنم شاید لازم باشد که یک اثر سومی منتشر شود، اثری مابین کتاب کامل نهج‌البلاغه و کتاب تقطیع شده سیدرضی.

وی افزود: علامه جعفری در جایی فرموده‌اند که نهج‌البلاغه برای یک جامعه بزرگ چیزی کم ندارد. تنوع در مطالب نهج‌البلاغه خیلی زیاد است؛ به طوریکه حضرت درباره ویژگی‌های حیوانات و تعامل با آنها هم سفارش‌هایی دارند و همین است که می‌گوییم ایشان از یک جامعیت برخوردار است. چهار سال و ۹ ماه زمان کمی نبود که امام خطبه بخواند. مسعودی می‌گوید امیرالمومنین (ع) ۴۸۰ و اندی سخنرانی کامل داشتند که در نهج‌البلاغه کمتر از نیمی از آن خطبه‌ها آمده است. سیدرضی دنبال این بوده که یک جلد کتاب منتشر کند مثل قرآن و دیوان حافظ که در یک جلد منتشر شده است.

این نهج‌البلاغه‌پژوه بیان کرد: خیلی‌ها اعتقاد دارند که فرد وقتی می‌خواهد نهج بگوید باید قرآن در کنارش باشد. قرآن کریم یک حیات طبیعی و یک حیات طیبه مطرح می‌کند. انسانها وقتی به دنیا می‌آیند حیات طبیعی دارند اما برای حیات طیبه باید فهم، عزم و اراده، اشتیاق و استقامت داشته باشد. به همین خاطر قرآن به زنده‌ها می‌گوید که پیامبر شما فراخوان داده و از شما دعوت کرده که از سمت حیات طبیعی به سمت حیات طیبه حرکت کنید. پیامبر مامور به احیای زندگی دوم یعنی حیات طیبه است.

وی ادامه داد: من در توئیتر شعارهای دینی می‌نویسم. چه کسی گفته توئیتر فقط باید شعارهای سیاسی باشد. ما باید به تمام دنیا بگوییم که امیرالمومنین گفته‌اند شما گاهی راه می‌روید، اما مرده‌اید. گاهی هم مرده‌اید و زنده‌اید و این یعنی اینکه ایشان به حیات دوم اشاره می‌کنند. حیات دوم هویت ماست. سید قطب می‌گوید اگر ما بخواهیم دوتا پیروز در تاریخ معرفی کنیم باید از حضرت ابراهیم و حسین بن علی (ع) نام ببریم، چون این دو نفر به اهدافشان رسیدند.

دیانی سپس بیان کرد پس امیرالمومنین (ع) به حیات طیبه اعتقاد دارند و زندگی را با مرگ معنادار می‌کند. برای هرکدام از این بخش‌ها چه راهکاری پیش روی ما می‌گذارند تا به لذت دنیوی برسیم؟

رهبر پاسخ داد: تعبیر سبک زندگی مثل تعبیر اسلامی شدن دانشگاه‌ها مظلوم واقع شده است. سبک زندگی یعنی دو حیات فعال باشند و اولین تعامل انسان در زندگی، تعامل با خودش است. هرکسی باید بداند چه تحفه‌ای است و خودش را دست کم نگیرد. امام فرمودند خداوند کسی که تفکر می‌کند را مورد لطف قرار می‌دهد چون با تفکر افق‌های جدیدی گشوده خواهد شد. انسان باید خودش را بشناسد تا سبک زندگی رقم بخورد. توحید و انسان دو آینه مقابل یکدیگرند که شناخت خود منجر به شناخت خدا می‌شود. در غررالحکم امام فرمودند خودت را نشناسی دیگران را نمی‌شناسی. هرکس کرامت نفس خویش را درک کرد، لذاتی که او را آلوده می‌کند را دست کم می‌گیرد.

وی افزود: بنده که اینجا نشسته‌ام توسط ۵ چیز احاطه شده‌ام؛ تغییر، وابستگی، محدودیت، نیاز و محکومیت به نسبیت. در اینجا از من پرسیده می‌شود که در چنین شرایطی ما خودباوری‌مان را گم می‌کنیم و مرز بین فضیلت و رذیلت کجاست. یکی از اشتباه‌های ما این است که می‌خواهیم در عرض خدا عرض‌اندام کنیم؛ در حالی که باید در طول خدا عرض‌اندام کنیم. باید با خدا باشیم تا همه کاری بتوانیم بکنیم. انسان در برخورد با حس بزرگ بودن چهار حس دارد؛ اعلای عالم شدن، ادای اعلای عالم را درآوردن، آنقدر نفس له می‌شود که اعلا بودن فراموش می‌شود و اسلام راه چهارم را داده و آن هم راه دوستی با خداست.

رهبر ادامه داد: فرد گاهی به وادی لذت چنان می‌رسد و غرق آن می‌شود که از محدودیت‌هایی که لازمه ممکن الوجود بودن است احساس بدی ندارد. اگر به من بگویند از بین تمام متون دینی یک متن انتخاب کن این را انتخاب میکنم که پرستش خدا یک گوهری است که اگر بشکافی ش پروردگاری کردن است منتها به اذن. حضرت زینب (س) از کربلا آمده بود بیرون چندین نفر از خانواده‌اش از دنیا رفته بودند، اما گفت غیر از زیبایی چیزی ندیدم. این نگاه به قاهریت خداوند متصل است. من می‌گویم به اذن الله آدم می‌تواند کارهایی بکند کارستان. یک جوان نجف‌آبادی مثل شهید حججی می‌آید و در سوریه کار فرهنگی انجام می‌دهد و چه طوفانی می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: برنامه سوره شبکه چهار سیما علی رهبر مسعود دیانی نهج البلاغه سبک زندگی حیات طیبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۱۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان

آنچه در ادامه می‌خوانید انتشار گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص «سبک زندگی اسلامی در بخش خانواده» است که در شماره های مختلف تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

بخش حقیقی تمدن نوین اسلامی، آن چیزهائی است که متن زندگی ما را تشکیل می‌دهد که همان سبک زندگی است. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است، مثل مسئله‌ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسئله‌ی زبان، مسئله‌ی کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه.

همه اینها آن بخشهای اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است. «بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی، ۱۳۹۱/۰۷/۲۳»

مسئله‌ی فرزندآوری خیلی مسئله‌ی مهمی است. چند سال ما این مسئله را مطرح کردیم و گفتیم؛ خب یک عده از دخترخانم‌های خوب، خانمهای جوان قبول کردند و عمل کردند لکن در محیط عمومی جامعه اثری از این قضیه نیست. الان آمار فرزندآوری ما به قدر جانشینی هم نیست، یعنی کمتر از جانشینی است، الان این‌جوری است. این معنایش این است که ما تا سی سال دیگر یک جامعه‌ی پیر داشته باشیم.

خطر بزرگی است، این از همه‌ی خطرات بزرگتر است. این خیلی مهم است. این احتیاج به تلاش و کار دارد. مسلّماً راه‌هایی هم وجود دارد برای اینکه بشود این را درست کرد؛ باید بنشینید این راه‌ها را پیدا کنید.


یک [مسئله] هم ازدواج مجرّدان است. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‌ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ»(۱) این الان واقعاً [لازم است.] گاهی دخترهایی بدون آوردن نام یا گاهی هم با نام، به من نامه می‌نویسند که طالب ازدواجند و برایشان فراهم نمی شود. یکی از دعاهایی که بنده دائم میکنم برای ازدواج دخترها و پسرهایی است که مایل به ازدواجند و امکان ازدواج ندارند. فکر کنید ببینید چه کار باید کرد؟ همه‌ی اینها قابل علاج است. بایستی این را [علاج کرد].


در مسائل خانواده به نظر من روی این چند موضوع بخصوص باید تکیه کرد و باید راه‌های عملی پیدا کرد. یکی از کارهای بسیار اساسی در این زمینه فرهنگ‌سازی است؛ باید فرهنگ‌سازی کنید. ببینید چگونه می‌شود فرهنگ‌سازی کرد؛ بالاخره بروید افکار عمومی را درست کنید، یعنی یک کار بزرگ این است.

کار مردمی هم -که اشاره شد کارهای مردمی و اینها- کاملاً درست است. باید کار از دست مردم گرفته نشود، اگر چه دستگاه حکومت مسئولیت دارد، ما هم مسئولیت [داریم]، در مورد مسائل خانواده ما مسئولیت داریم، دولتها مسئولیت دارند، همه‌ی دستگاههای مختلف حکومتی مسئولیت دارند و باید به وظایفشان عمل کنند لکن این پویش مردمی و حرکت عمومی مردمی نبایستی متوقف بشود؛ کار اساسی را این می‌کند و دولتها بایستی کمک کنند. «بیانات در دیدار با فعالان و کارشناسان خانواده، ۱۳۹۸/۰۵/۲۴»

دیگر خبرها

  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • رهبر انقلاب: در آموزش و پرورش مشکلات مادی، معیشتی، کاری و فضای آموزشی داریم
  • رهبر انقلاب: در مسئله آموزش و پرورش مشکلات مادی، معیشتی، کاری و فضای آموزشی داریم
  • آغاز دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب
  • دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب در روز چهارشنبه
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • حیات و جاودانگی امروز کشور مرهون خون شهدا است
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس