Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو پیشین شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه جنگلهای زاگرس آسیب بسیار زیادی از گرم شدن کره زمین دیدند، گفت: در حال حاضر بیماری ذغالی و آفات مختلف نزدیک به یک میلیون هکتار از جنگلهای زاگرس را متأثر کرده و در بخش وسیعی از آن هم شاهد خشکی و مرگ درختان هستیم.

به گزارش ایران اکونومیست، مرتضی ابراهیمی رُستاقی با بیان اینکه فشار بهره برداری و جمعیت بر جنگلهای هیرکانی طی دو سه سال اخیر افزایش یافته اما بهره برداری‌ها در زاگرس از قدیم الایام وجود داشته و سابقه طولانی دارد، اظهار کرد: جنگلهای زاگرس در ۵۵۰۰ سال قبل به اوج تکامل خود رسیدند و قادر به پایدار ماندن هم بودند اما به دلیل افزایش جمعیت و مسائل مختلف، بهره برداری وسیعی از آن صورت گرفت بطوریکه در حال حاضر کمتر از نیمی از مساحت جنگلهای اولیه یعنی حدود ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون هکتار باقی مانده است.

عضو پیشین شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه سراسر جنگلهای زاگرس با فشار چرای دام مواجه است بطوریکه اجازه رویش حتی یک نهال هم به آن داده نمی‌شود.

ابراهیمی رستاقی از قاچاق چوب با ماشین سواری و همچنین زراعت و شخم زنی در شیب بسیار بالا در جنگلهای زاگرس سخن گفت و افزود: متاسفانه عده‌ای با ماشین سواری چوب قاچاق می‌کنند و چیزی در کف جنگل باقی نمی‌ماند و نهایتاً هم درختان دچار ضعف فیزیولوژیک می‌شوند.

وی اظهارکرد: وضعیت جنگلهای زاگرس طوری شده که دیگر توان تولید چوب و انجام وظایف زیست محیطی و تأمین علوفه دام‌ها و معیشت مردم را ندارد.

ابراهیمی رستاقی که در برنامه‌ای رادیویی سخن می‌گفت،  وضعیت جنگلهای خارج از شمال کشور را بسیار بدتر از جنگلهای شمال عنوان کرد و گفت: جنگلهای زاگرس حتی از نظر تاریخی هم از یک سابقه بهره‌برداری طولانی برخوردارند.

وی افزود: تاریخ مدون ما از زاگرس و دامنه‌های آن است بطوریکه عمده‌ی تمدن‌های سرزمین و عمده جمعیت در همین کانون شکل گرفتند و همین موضوع، دائماً جنگلهای زاگرس را با امر بهره برداری مواجه کرده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: دامداری ، قاچاق چوب ، جنگل زاگرس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دامداری قاچاق چوب جنگل زاگرس جنگلهای زاگرس بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۱۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سطح بهره برداری بوستان بزرگ شهر یزد

علیرضا ابویی مدیر منطقه دو شهرداری یزد با بیان این که بوستان بزرگ شهر با وسعت تقریبی ۳۰ هکتار در مجاورت بلوار مدرس قرار دارد، اظهار داشت: در دو سال اخیر شاهد اقدامات خوبی در این بوستان بوده ایم به طوری که با صرف اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال برای فعالیت‌های عمرانی، پنج هکتار به سطح بهره برداری این مجموعه افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه این بوستان دارای طرح مصوب بالادستی است، افزود: امیدواریم در سال جاری بتوانیم با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در زمینه توسعه بوستان به ویژه در حوزه بازپیرایی قسمت قدیمی آن فعالیت‌های عمرانی خوبی را انجام دهیم و شاهد مراحل نهایی اقدامات عمرانی در بوستان بزرگ شهر باشیم.

مدیر منطقه دو شهرداری یزد، توجه به ورزش‌های همگانی در مجموعه بوستان بزرگ شهر را از نکات مهم و موثر در طرح توسعه این بوستان دانست و تصریح کرد: در این مجموعه، شاهد یکی از بزرگترین پیست‌های دوچرخه سواری در سطح بوستان‌های شهر یزد هستیم و همچنین در طراحی، به بحث ورزش‌های همگانی از جمله فوتبال ساحلی توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان این که بوستان بزرگ شهر یکی از محل‌های اسکان موقت مسافرین و مهمانان نوروزی است، گفت: آلاچیق‌هایی در سطح زیربنای ۲ هزار مترمربع احداث شده است به طوری که در ایام نوروز، هر روزه شاهد استقرار تعداد زیادی از مسافرین در این آلاچیق‌ها بودیم.

ابویی با اشاره به رضایت بالای مسافرین از اسکان در این بوستان، افزود: ان شاء الله در آینده بتوانیم به سطح بهره برداری اسکان مسافرین در سطح این مجموعه بیافزاییم.

وی جمع هزینه‌های عملیات عمرانی بوستان بزرگ شهر در دو سال اخیر و سال جاری را بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات منطقه دو عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • پل سوخته کلا در قائمشهر با همت راهداران به زودی به بهره برداری می رسد
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • افزایش سطح بهره برداری بوستان بزرگ شهر یزد
  • بهره‌برداری از مجموعه تفریحی کوه نور صفه
  • بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه
  • حسینی: ظرفیت درآمدزایی خلیج فارس بهره‌برداری می‌شود
  • ۱۳ حلقه چاه در کرج حفر و وارد مدار بهره برداری شد
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟