Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر عمده ترین فشاری که به جنگلها وارد می‌شود ناشی از دامداری خارج از ظرفیت اکولوژیک منطقه است، گفت: متاسفانه در زاگرس که عمده آب کشور را تأمین می‌کند دامداری فوق العاده سنگینی وجود دارد و حتی خارج از فصل هم شاهد چرای گوسفندان و بزها هستیم.

به گزارش ایران اکونومیست، عباس محمدی با انتقاد از اینکه گردشگری بی رویه و غیراصولی در استانهای گیلان و مازندران به عوامل تخریب این منطقه اضافه شده اظهارکرد: به عنوان مثال جنگل سی سنگان که یک جنگل جلگه‌ای و زیستگاه شمشاد است زیر فشار گردشگری قرار گرفته و نهال‌های کوچک آن دیگر قدرت رویش ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال محیط زیست معتقد است که احیای جنگلها از مسیر کارهای سازه‌ای و نهال کاری‌های غیربومی و نسخه‌های خارجی امکانپذیر نیست و بهترین کار کم کردن فشار از روی جنگلهاست تا طبیعت کار خودش را انجام دهد.

وی که در برنامه‌ای رادیویی سخن می‌گفت با بیان اینکه اهمیت جنگل برای انسان کاملاً واضح است، این را هم گفت که هر کسی به صورت غریزی نسبت به جنگل یک احساس خوب و همبستگی دارد و با دیدن آن شادمان می‌شود.

محمدی متذکر شد: تصور عموم مردم و کارشناسان از جنگل چیزی شبیه به جنگلهای آمازون و جنگلهای انبوه آفریقایی است درصورتیکه تعاریف مختلفی از جنگل وجود دارد مثلاً یکی از تعاریف معتبر جنگل، منطقه‌ای است که حداقل ۵ هزار متر مساحت داشته و ۱۰ درصد آن پوشیده از درختان با ارتفاع ۵ متری باشد لذا از این بابت باید خوشحال باشیم که در بیشتر استانهای کشورمان جنگل یا لکه‌های جنگلی داریم.

به گفته این فعال محیط زیست، طبق قوانین داخلی، تغییر کاربری و واگذاری جنگلهای دست کاشت و پارک‌های جنگلی مطلقاً ممنوع است مثلاً ما در منطقه چیتگر و لویزان پارک جنگلی داریم که مطلقاً نباید واگذار شوند.

محمدی همچنین با بیان اینکه آگاهی و عرق محیط زیستی مردم و مسئولان نسبت به سالهای قبل خیلی بیشتر شده، این را هم گفت که با وجود همه کوتاهی‌های برخی مسئولان اما در سال‌های اخیر شاهد یک چالاکی و فعالیت بیشتری در مدیران دولتی نسبت به کنشگران محیط زیست و خود مسئله محیط زیست هستیم.

وی معتقد است که احیای جنگلها از مسیر کارهای سازه‌ای و نهال کاری‌های غیربومی و نسخه‌های خارجی امکانپذیر نیست و بهترین کار کم کردن فشار از روی جنگلهاست تا طبیعت کار خودش را انجام دهد.

این فعال محیط زیست در پایان سخنان خود با بیان اینکه آتش روشن کردن در جنگلها عناصر حیاتی خاک را از بین می‌برد و عامل آتش سوزی‌های گسترده در جنگلها و مراتع است تأکید کرد: مردم از روشن کردن آتش در جنگلها جداً خودداری کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: جنگل ، دامداری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جنگل دامداری فعال محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۱۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ فرمانده حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: قاچاقچیان که از کنگاور استان کرمانشاه در حال حمل پرنده‌ها بودند، شناسایی و بامداد هفتم اردیبهشت در گلوگاه انتظامی شهید زارعی همدان دستگیر شدند.

رضا دانش پژوه با اشاره به اینکه در این زمینه ۷ نفر بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده شدند، افزود: جوجه چکاوک‌ها ۴۶۳ قطعه بودند که هم اکنون در اداره کل محیط زیست نگهداری و تغذیه می‌شوند.

او همچنین گفت: چکاوک‌ها نقش موثری در چرخه محیط زیست دارند و از آفت کش‌های طبیعی به شمار می‌روند.

 مدیر نظارت بر امور حیات وحش استان همدان هم گفت: حذف یکباره این شمار پرنده ممکن است به انقراض منطقه‌ای چکاوک‌ها منجر شود.

عیرضا محمدی افزود: این جوجه چکاوک‌ها یک تا دو هفته باید توسط محیط بانان تغذیه شوند و سپس به طبیعت باز گردند.

دیگر خبرها

  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است