Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@22:39:22 GMT

مجلس رسماً در پرونده پل تاریخی سیاهرود ورود کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۲۳۸۹

مجلس رسماً در پرونده پل تاریخی سیاهرود ورود کرد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: ۴ اردیبهشت ماه امسال گزارشی با عنوان ادامه بی مهری‌ها به پل تاریخی سیاهرود / مدعی العموم ورود کرد در خبرگزاری مهر استان گیلان منتشر شده که گلایه‌ها و نگرانی‌ها مردم منطقه سیاهرود را نسبت به آسیب‌های وارده به پل تاریخی این منطقه منعکس کرد.

در این گزارش به اجحافی که در یک دهه گذشته نسبت به پل تاریخی سیاهرود صورت گرفته بود از جمله تخریب و صدمه دیدن بخشی از جداره‌های این پل تاریخی در سال‌های قبل توسط ادوات و ماشین‌های برف روبی و حالا تخریب بخشی از پایه‌های این پل توسط بخش خصوصی، که همه روزهای تلخ و رو به زوال این آثار تاریخی و ملی را روایت می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد مردم منطقه سباهرود، این پل جز تاریخ، هویت و شناسنامه این منطقه به شمار می‌رود و تخریب و آسیب زدن آن با هر عنوانی یک نوع کج دهنی به تاریخ گذشتگان است. در کنار تخریب آثار ملی موضوع دیگری که واکنش اهالی را بر انگیخته، ایجاد فضای گردشگری و قایقرانی در پشت سد آبگیر سیاهرود و زیر پل تاریخی است که موجب تخریب زیست بوم منطقه و همچنین تغییر فرهنگ روستایی می‌شود و اگر هم قرار هست کار گردشگری صورت گیرد بهتر است به بومیان منطقه واگذار شود چرا که هم توانمندی و پتانسیل اجرای این طرح توسط بومیان وجود دارد و هم نسبت به تعصبی که به دیار خود دارند در حفظ و حراست آن خواهند کوشید.

از طرفی دیگر پل تاریخی سیاهرود به عنوان شاهراه مواصلاتی چهار روستای بخش مرکزی شهرستان رودبار بوده و در صورت آسیب دیدن و تخریب، رسماً راه ارتباطی اهالی این روستاها قطع می‌شود و هزینه هنگفتی برای دولت بر جای خواهد گذاشت و مرمت و بازسازی آن توسط مسببین و همچنین متولیان این اثر ملی مورد تاکید است.

دغدغه و حساس شدن مردم و پیگیری‌های شبانه روزی و انعکاس اخبار و گزارش‌ها از طریق رسانه‌ها سبب شد تا پل تاریخی سیاهرود به موضوع مهم تبدیل شود و توجه مسئولان استانی و کشوری را در این خصوص جلب کند.

پس از این اتفاق تلخ برای پل تاریخی سیاهرود جمعی از شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای منطقه سیاهرود به نمایندگی از مردم منطقه، در نامه‌ای مکتوب به رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی ویژه به مسئله پل تاریخی سیاهرود شدند و همین موضوع پای معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان را به این منطقه باز کرد.

تکلیف مجلس برای استاندار گیلان

پس از مکاتبه جمعی از اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای منطقه سیاهرود به رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، این موضوع شکل رسمی‌تری به خود گرفت.

حال رئیس کمیسیون اصل نود مجلس روی پرونده پل تاریخی سیاهرود متمرکز شده و در نامه‌ای جداگانه خطاب به معاون حقوقی و امور مجلس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استاندار گیلان، خواستار رسیدگی جدی تر این موضوع شده است.

در پاسخ و مکاتبه کمیسیون اصل نود مجلس با وزارت میراث فرهنگی و استاندار گیلان آمده است؛ «با احترام به پیوست تصویر شکواییه جمعی از اعضای شوراهای اسلامی روستاهای سیاهرودپشته، هرکیان، رشته رود و رستم آباد شمالی شهرستان رودبار در اعتراض به فعالیت‌های مضر، صدمات و آسیب‌های جدی وارده به پایه‌های پل خشتی تاریخی در محدوده حوزه آبگیر سد تاریک، ارسال می‌گردد».

در بخش دیگر این نامه از مسئولان ذیربط خواسته شده تا ظرف مدت یک ماه موضوع پل تاریخی سیاهرود را بررسی و به این کمیسیون ارجاع دهند.

حال مردم منطقه سیاهرود امیدوار هستند با ورود مجلس به موضوع پل تاریخی سیاهرود و همچنین بازدید میدانی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان از این منطقه، با مسببان تخریب پل سیاهرود رودبار برخورد جدی صورت گیرد.

ورود مجلس و دستگاه قضائی و سکوت تأمل برانگیز فرماندار

چندی پیش فردی از گروه سرمایه گذاری بخش خصوصی به منظور ایجاد فضای گردشگری و قایقرانی، قصد لایروبی از رودخانه زیر پل تاریخی سیاهرود را داشته و منجر به صدمه زدن این پل تاریخی شده که همین موضوع واکنش اهالی منطقه را به همراه داشته و همچنین دستگاه قضائی و مجلس به این موضوع ورود کرده است، اما جای تأمل اینجاست که تاکنون مجموعه فرمانداری شهرستان رودبار نسبت به این موضوع واکنشی نشان ندادند.

کد خبر 5479775

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان رودبار تخریب آثار تاریخی کمیسیون اصل 90 میراث فرهنگی گیلان روز قدس 1401 راهپیمایی روز قدس روز جهانی قدس بوشهر روز قدس کرمانشاه فلسطین ویروس کرونا ماه رمضان 1401 خراسان رضوی خطبه های نماز جمعه مشهد رژیم صهیونیستی کمیسیون اصل نود مجلس منطقه سیاهرود مردم منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۲۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی آب سد سفیدرود از صبح ۱۶ اردیبهشت ماه

 وحید خرمی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان گفت: آب سد سفیدرود امسال، زودتر از سال قبل و در صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه، از طریق کانال راست و چپ سنگر به سمت شالیزار‌های استان روانه خواهد شد.

او با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۰ دستگاه از ماشین آلات سنگین آب گیلان در سراسر استان در حال خدمت رسانی هستند، افزود: امروز ذخیره سد سفیدرود ۶۸۰ میلیون متر مکعب است که به نسبت سال قبل ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش و نسبت به نرمال کاهش بسیار بیشتری را نشان می‌دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، به دلیل کمبود آب و به جهت مدیریت مصرف و کاهش احتمال روبرو شدن با تنش‌های آبی مشکل آفرین از نیمه‌های خرداد به بعد، امکان رهاسازی پیش از این موعد و غیر منطبق بر تقویم زراعی اعلامی جهاد کشاورزی وجود ندارد.

از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های گیلان، ۱۷۲ هزار هکتار معادل ۷۲ درصد شالیزار‌های استان آبخور سد سفیدرود هستند.

آب زراعی بقیه شالیزار‌های گیلان هم از آب بندان ها، رودخانه‌ها و چاه‌ها تأمین می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ورود ترکیه به عنوان حامی در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل
  • فیدان: تصمیم ورود به پرونده بین‌المللی علیه اسرائیل گرفتیم
  • پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • رهاسازی آب سد سفیدرود از صبح ۱۶ اردیبهشت ماه
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • جریمه بیش از ۸۱ میلیارد ریالی راننده متخلف/ تویوتا قاچاق توقیف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • باند سارقان سابقه‌دار در تالش زمین‌گیر شدند