Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@22:55:10 GMT

هیچ شبهه‌ای بر سر نام خلیج‌فارس نیست

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۳۲۳۱

هیچ شبهه‌ای بر سر نام خلیج‌فارس نیست

نویسنده و پژوهشگر مطالعات هرمزگان‌پژوهشی و خلیج‌فارس گفت: هیچ شبهه‌ای بر سر نام این دریا نیست تمام اسناد و منابع موجود در سطح جهان بر این نام‌ها تاکید دارند و شبهه‌های ایجاد شده، علمی نیست و ارزش پرداختن ندارد.

به گزارش ایران اکونومیست از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، غلامرضا زعیمی در وبینار تخصصی روز ملی خلیج‌فارس با اشاره به میراث‌تاریخی و همگرایی فرهنگی مردمان خلیج‌فارس، خلیج‌فارس را یکی از مهم‌ترین و پر مناقشه‌آمیزترین دریاهایی خواند که در جهان وجود دارد و گفت: شاید هیچ دریایی اینگونه در ایفای نقش حائز اهمیت نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر با اشاره به اینکه هیچ شبهه‌ای بر سر نام این دریا نیست و من قصد ندارم در این مجال به این مسئله بپردازم تصریح کرد: آنچه در منابع تاریخی و جغرافیایی تاکنون به درستی عنوان شده نام‌هایی مانند دریای فارس، بحرالفارس و ... است و تمام اسناد و منابع موجود در سطح جهان بر این نام‌ها تأکید دارند و اگر شبهه‌هایی ایجاد شده ارزش پرداختن ندارند و علمی نیستند و مسائل سیاسی‌اند که توسط کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس راجع به آن صحبت می‌شود.

وی افزود: خلیج‌فارس به لحاظ تاریخی کانون یکی از نخستین تمدن‌های بشری به حساب می‌آید و مردمانی که دارای قدمت و اصالت تاریخی هستند می‌توان در یک توالی تاریخی میراث آنها را یافت و این میراث‌تاریخی مجموعه‌هایی از داشته‌ها و کنش‌هایی است که مردمان انجام داده‌اند و به عنوان یک میراث‌تاریخی از خود به جا گذشته و به دیگران منتقل کرده‌اند.

زعیمی در ادامه به دوره اساطیری و تاریخی در شاهنامه فردوسی اشاره کرد و گفت: ملت‌هایی بهترین اسطوره‌ها را دارند که از توالی و اصالت تاریخی برخوردارند، این ملت‌ها اسطوره‌های عمیق‌تری خواهند داشت و اهالی خلیج‌فارس از این دسته‌اند.

وی با معرفی برخی از اسطوره‌های خلیج‌فارس، اظهار داشت: اگر تاریخ خلیج‌فارس را مطالعه کنیم می‌بینیم که در پهنه این دریای با اهمیت اساطیر مختلفی شکل گرفته‌ و در قالب قصه‌ها و داستانها به نسل‌های دیگر منتقل شده‌اند و این گونه در حال حاضر ما از اصالت تاریخی ملتی که در جوار این دریا زندگی کرده و حیاتشان به آن متصل بوده‌است باخبر می‌شویم.

۱۳۶ گزارش تاریخی-دریایی منحصربفرد در عجایب‌الهند

نادر کریمیان سردشتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این وبینار با بیان مواردی در خصوص شناخت‌نامه بزرگ‌بن شهریار رامهرمزی دریانورد شهیر ایرانی و صاحب عجایب‌الهند، وی را ناخدای کشتی و نویسنده کتاب عجیب‌الهند خواند.

وی با اشاره به مطالعات گسترده‌اش در حوزه آب و علوم آب که به چاپ ۱۲ کتاب در این حوزه منجر شده است، گفت: سه جلد این کتاب‌ها مربوط به دانشنامه مشاهیر فنون آب، آبیاری و سازه‌های آبیاری است که در آنها به دریانوردان دوره‌های هخامنشی تا صفویه، زندیه و افشار اشاره و خدمات آنها گزارش شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: مسئله علوم آب و دریایی مقوله‌ای بسیار مهم است که متأسفانه با توجه به ارزش و اهمیت آن کمتر مورد توجه قرارگرفته و کتاب‌های اندکی در دوره معاصر در این زمینه نوشته شده و باید اهتمام بیشتری در معرفی این شخصیت‌ها داشته باشیم.

وی در ادامه به برخی از شخصیت‌ها و دریانوردانی که نام آنها در کتاب عجایب‌الهند آمده است اشاره کرد و گفت: در این کتاب داستانهای اعجاب انگیزی مطرح شده که برخی به دلیل شگفتی معتقدند قابل باور نیستند.

کریمیان سردشتی اظهارکرد: اگر به این داستان‌ها از نظر ادبی بنگریم این کتاب یک اثر ارزشمند محسوب می‌شود که در آن ۱۳۶گزارش تاریخی-دریایی در حوزه دریانوری تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه خلیج‌فارس دریانوردان، دانشمندان و نوابغی را در خود داشته که گمنام‌اند و این کتاب که در قرن چهارم هجری قمری تدوین شده تنها منبعی است که این افراد را به ما می‌شناساند تصریح‌کرد: این کتاب در سال ۱۳۴۸ توسط محمد ملک‌زاده از زبان عربی به زبان فارسی برگردانده شده و در ۲هزار نسخه به چاپ رسیده است.

خلیج‌فارس میراث‌معنوی ایرانیان است

مژگان اسماعیلی رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی کتیبه‌ها و متون نیز در ادامه با اشاره به نام‌گذاری روز ملی خلیج فارس همزمان با سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس به رهبری امام قلی خان گفت: این پژوهشکده در کنار برگزاری نشست‌های تخصصی گرامیداشت مناسبت‌های تقویم ملی را نیز در برنامه دارد.

وی با اشاره به جایگاه ارزشمند خلیج‌فارس در طول تاریخ تصریح کرد: خلیج‌فارس همواره مورد نظر قدرت‌های بزرگ، بازرگانان و تجار بوده است و در حوزه فرهنگ تمدنی ما جایگاه بالایی دارد بطوری‌که شایسته است ما اقدامات ارزشمند و در خوری را برای بزرگداشت این منطقه استراتژیک انجام دهیم.

این زبان‌شناس با بیان اینکه ایرانیان در طول تاریخ و از زمان امام قلی‌خان، رییس علی دلواری و ... تا ۸سال دفاع مقدس از خلیج‌فارس حراست کرده‌اند افزود: خلیج‌فارس تنها از نظر استراتژیک و به لحاظ یک مرکز فرهنگی و تمدنی بودن مهم نیست بلکه به عنوان یک میراث‌معنوی برای ما ارزشمند است.

اسماعیلی گفت: مطالعات باستان‌شناسی قدمت و سابقه این منطقه را برای ما مشخص کرده و ما باید به بهترین شکل ممکن از آن حفاظت کنیم که در این راستا پژوهشگاه و به طور اخص پژوهشکده زبان‌شناسی، متون و کتیبه‌ها در هر سه گروه توان فعالیت و پژوهش را دارد.

وی گفت: امیدواریم با حضور دستگاه‌های مرتبط بتوانیم سال آینده برای بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس همایش حضوری برگزار کنیم و به زودی دبیرخانه این همایش دایر می‌شود تا بتوانیم با برنامه‌ریزی و هماهنگی از حضور پژوهشگران و صاحبنظران این حوزه استفاده کنیم.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: هرمزگان ، خلیج فارس ، روز ملی خلیج فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هرمزگان خلیج فارس روز ملی خلیج فارس روز ملی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۳۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ به گفته مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان با محوریت کارخانه عظیم و تاریخی ریسباف در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نمایشگاه ایران اکسپو به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شد.
امیر کرم‌زاده، مجموعه تاریخی کارخانه ریسباف را یکی از مهمترین و زیباترین بنا‌های صنعتی و تاریخی کشور معرفی کرد وافزود: مقرر است این کارخانه به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود.
نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ درتهران بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد تجاری به‌منظور نمایش توانمندی‌های صادراتی با بازار‌های بین‌المللی است که در این دوره از نمایشگاه، غرفه اصفهان به معرفی توانمندی‌های صادراتی استان با رویکرد و ارائه زنجیره ارزش‌های راهبردی به‌ویژه در بخش گردشگری و صنایع دستی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرداخت.
دراین رویداد همچنین بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری به‌ویژه ۱۲ طرح برتر گردشگری در غرفه اصفهان معرفی شد.
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اعلام کرد: تفاهم‌نامه‌های توسعه گردشگری با ۶ استان تهران، یزد، فارس، کرمان، قم و خراسان رضوی به‌منظور تعامل و همفکری بیشتر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استان‌ها در این نمایشگاه منعقد شد.

دیگر خبرها

  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان