Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس امور بانکداری معتقد است: سیاست های اصلاح شبکه بانکی باید به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و بانک مرکزی بر حسن اجرای آن نظارت کند.

سید بهاالدین حسینی هاشمی در گفت وگو با ایران اکونومیست درباره راهبردهای اخیر وزارت اقتصاد برای حوزه بانکی کشور اظهار کرد: توصیه‌های اخیر وزیر اقتصاد در خصوص اصلاح شبکه بانکی، قبلاً هم در سال‌های گذشته اعلام شده و همواره جزو اهداف وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی راهبردها و سیاست‌های اعلامی وزارت اقتصاد در خصوص شبکه بانکی را نوعی موازی کاری با بانک مرکزی دانست و افزود: تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های پولی و اعتباری جزو وظایف بانک مرکزی است که در شورای پول و اعتبار باید تصویب شود و سپس بانک مرکزی آن را به بانک‌ها ابلاغ کند.

کارشناس بانکداری اسلامی ادامه داد: بانک مرکزی نیز ابزار نظاری بر بانک‌ها را به طور کامل در اختیار دارد؛ ضمن اینکه دادستان کل کشور هم در شورای پول و اعتبار عضو است و در جریان سیاست‌های مصوب شورای پول اعتبار قرار دارد.

وی با بیان اینکه ابلاغ سیاست‌های اصلاح نظام بانکی از سوی وزارت اقتصاد، می‌تواند به معنی تعیین این سیاست‌ها از سوی دولت باشد گفت: سال‌های گذشته هم همواره چنین سیاست‌هایی تعیین و ابلاغ می‌شد اما اینکه چرا اجرا نمی‌شد، به ضعف نظارتی بانک مرکزی برمی گردد.

مدیرعامل سابق شبکه بانکی تصریح کرد: بانک‌های خصوصی سپرده‌های مردم را در شرکت‌های تابعه خود یا بازارهای سرمایه‌ای سرمایه گذاری کرده‌اند این در حالی است که در سیاست‌های جدید ابلاغی وزارت اقتصاد، قرار است سرمایه گذاری بانک‌ها در این بازارها از جمله سکه و طلا و مسکن ممنوع شود؛ بنابراین اگر قرار باشد یک مرتبه بانک‌ها به خروج از بازارهای موازی یا شرکت‌های تحت پوشش خود ملزم شوند، بانک‌های خصوصی ورشکسته خواهند شد؛ لذا باید این الزام به خروج از فعالیت‌های سوداگرانه، تدریجی باشد.

وی اذعان کرد: ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر بانک‌های مرکزی دولت‌های گذشته بر تخلفات بانک‌ها و کشیده شدن به سمت دارایی‌های سرمایه‌ای چشم پوشی کرده بودند؛ بنابراین نمی‌توان یک ساله این سیاست‌ها را اعمال کرد و باید به تدریج طی چند سال ۱۰ تا ۱۳۰ درصد از برنامه تدوین شده محقق شود.

حسینی هاشمی در خصوص ورود بانک‌ها به فعالیت‌های عمرانی گفت: این نظر درستی است و باید همه کشور به یک اندازه توسعه یابد؛ چرا بانک‌ها سپرده‌های مردم یک شهر را به تهران منتقل و در بازار مسکن سرمایه گذاری می‌کنند؟ باید سپرده‌های مردمی به آبادانی همان شهر منجر شود نه اینکه صرف خرید ملک در تهران شود.

وی درباره سرمایه گذاری بانک‌ها در پتروشیمی و فولاد و امثال آن گفت: باید به تدریج سهام بانک‌ها در این شرکت‌ها به مردم و از طریق بازار سرمایه فروخته شود.

کارشناس امور بانکی یادآور شد: شنیده‌ها حاکی است که بانک مرکزی در دوره جدید ریاست آن، در حال دریافت و اخذ کامل لیست سرمایه گذاری‌های بانک هاست تا بتواند منطقی‌تر در خصوص سرمایه گذاری در پروژه‌های عمرانی تصمیم گیری کند؛ این اتفاق سبب می‌شود تا سریع‌تر به سمت خصوصی سازی واقعی پیش برویم.

  منبع: خبرگزاری مهر برچسب ها: سید بهاالدین حسینی هاشمی ، نظام بانکی ، شورای پول و اعتبار ، اصلاح نظام بانکی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نظام بانکی شورای پول و اعتبار اصلاح نظام بانکی شورای پول و اعتبار وزارت اقتصاد سرمایه گذاری شبکه بانکی بانک مرکزی سیاست ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۶۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی باید در ساختار‌های غلط و پوسیده کشور انجام شود، گفت: «انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم.»

به گزارش شفقنا، روح الله ایزدخواه در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به مردم، اظهار کرد: یکی از انتقادات به این دولت مدل ارائه تسهیلات بانکی است؛ متاسفانه عملکرد مناسبی در حوزه تسهیلات ازدواج و اشتغال دیده نمی‌شود و بانک‌ها به اسم کنترل نقدینگی، تسهیلات تکلیفی را در عمل محدود کردند که منجر به رکود شد یعنی سرمایه در گردش و تسهیلات تولید، به مشکل برخورد و به مساله اول صنعت ما تبدیل شده است.

به اسم کنترل «تورم» تسهیلات بانکی را محدود کردند

وی در ادامه افزود: سال گذشته به اسم کنترل تورم، تسهیلات بانکی را محدود کردند که باعث ایجاد رکود تورمی شد. این سیاست غلط است و بار‌ها هم گفتیم یک طرفه نمی‌توان به مسایل اقتصادی نگاه کرد و بدون توجه به تولید اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم، منجر به رکود می‌شود.

برخورد این دولت با بانک‌ها برخورد جدی و سازنده‌ای نبوده است

آقای ایزدخواه با انتقاد از اینکه بخش زیاد از منابع مالی بانک‌ها خرج بنگاهداری بانک‌ها می‌شود، ادامه داد: بخش‌های دیگری از این منابع را هم به عنوان وام به پرسنل خود می‌دهند و حتی بعضا این تسهیلات به دانه درشت‌ها داده می‌شود؛ بنابراین در شرایطی که منابع بانکی بیشتر شده است سوال ما از بانک‌ها این است این منابع در کجا خرج می‌شود!. ما ایراد اساسی به نظام بانکی داریم که از گذشته بوده و در این دولت تشدید شده است؛ برخورد این دولت هم با بانک‌ها مطلقا برخورد جدی و سازنده‌ای نبوده است؛ اقای خاندوزی بار‌ها در جلسات نظارتی ما به صراحت گفتند که «زور من به بانک‌ها نمی‌رسد». اقای رئیسی علی رغم شعار‌ی که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری گفتند که «بانک‌ها را به خط خواهم کرد»، اما در عمل نشانه‌ای از این مساله نمی‌بینیم.

وی افزود: عده‌ای از نمایندگان مجلس هم دائما با شعار کنترل نقدینگی، فضا را تشدید می‌کنند که قطعا به ضرر تولید و به نفع سوداگری و بنگاهداری بانک‌ها است. مجلس جدید به دلیل اینکه مجلس یکدستی به لحاظ سیاسی نیست و نیرو‌های مستقل بیشتری دارد، امیدواریم بتواند با جدیت و الگوی منطقی درست بانک‌ها را وارد کار کند.

نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم

وی در خصوص عدم اخذ تضامین از مردم برای ارائه وام‌های خرد، گفت: بانک‌ها اصلا عمل نمی‌کنند و این حرفی که وزیر اقتصاد گفتند توسط بانک‌ها رعایت نشد و مراجعینی که برای دریافت وام‌های معیشتی خرد به مردم معرفی می‌کنیم، یا توسط بانک‌ها رد می‌شود و یا چند ضامن از مردم می‌خواهند؛ لذا ما نیاز به جراحی واقعی داریم چراکه جراحی در سفره مردم هنر نیست بلکه در ساختار‌های غلط و پوسیده کشور باید انجام شود. جراحی در ساختار الیگارشی بانکی باید انجام شود و انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم!.

دیگر خبرها

  • فیلم| مخالفان سیاست‌های نتانیاهو خیابان‌ها را بستند
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • مخالفان سیاست‌های نتانیاهو خیابان‌ها را بستند + فیلم
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • ببینید | مخالفان سیاست‌های نتانیاهو خیابان‌ها را بستند
  • سقف تراکنش‌های بانکی در یک روز چه قدر است؟
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است