Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@08:01:17 GMT

افرایش 67 درصدی صادرات غیرنفتی از استان بوشهر

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۷۶۸۷

افرایش 67 درصدی صادرات غیرنفتی از استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، احمد رجایی روز یکشنبه رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در این مدت ۲۵ میلیون و ۷۸۰ هزار تن  کالا از بوشهر به کشورهای مختلف صادر شده است که نسبت به مدت مشابه گذشته ۵ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۲۱ میلیون و ۵۲۲ هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۹ هزار و ۷۳۲ میلیون دلار از استان بوشهر صادر شده است که از نظر وزنی ۹ درصد و از نظر ارزشی ۷۵ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رجایی اضافه کرد: ارزش سایر کالاهای صادر شده در این مدت ۲۵۹ میلیون دلار است که ۱۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر عنوان کرد: کشور چین با واردات ۴ هزار و ۸۴۶ میلیون دلار کالا از گمرکات بوشهر بزرگترین مقصد صادراتی استان بوده است و امارات با یکهزار و ۲۲۸ میلیون دلار و ترکیه با ۳۸۲ میلیون دلار دیگر کشورهایی بودند که بیشترین صادرات استان در سال گذشته به آنها انجام شده است.

وی اضافه کرد: هند، پاکستان، آفریقای جنوبی، نیجریه، برزیل، موزامبیک و قطر از دیگر کشورهایی هستند که بیشترین واردات را از گمرکات استان بوشهر داشته‌اند.

رجایی اعلام کرد: گازهای مایع با ارزش دلاری ۳ هزار و ۳۰۵ میلیون، متانول با ۲ هزار و ۵۷۵ میلیون و پلی‌اتانول با یکهزار و ۲۸۳ میلیون  دلار بیشترین کالاهای صادراتی بوشهر در سال ۱۴۰۰ هستند.

وی افزود: کود اوره، رافینیک، پارازایلین، میعانات گازی، نفتا، گوگرد و آمونیاک از دیگر محصولاتی بودند که بیشترین صادرات را از استان بوشهر داشتند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: سال ۱۴۰۰ میزان ۵۲۹ هزار تن کالا به ارزش یکهزار و ۴۸۸ میلیون دلار از گمرکات این استان وارد کشور شد که نسبت به سال پیش از آن از نظر وزنی ۶ درصد و از نظر ارزشی ۲۲ درصد افزایش داشته است.

رجایی ادامه داد: بیشترین واردات استان بوشهر از کشورهای چین با ۷۹۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴۵۸ میلیون دلار و هند با ۷۲ میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: کشورهای فیلیپین، تایلند، آلمان، ترکیه، کره، ژاپن و روسیه دیگر کشورهایی هستند که بیشترین واردات از آنها به بوشهر صورت گرفته است.

رجایی گفت: انواع پارچه، ماژول ال ای دی، انواع دستگاه‌های پخت و پز رستورانی، چای، لوازم و قطعات یدکی خودرو سواری و موتور سیکلت، انواع لاستیک، بولبرینگ، برنج و موز بیشترین واردات را به گمرکات استان بوشهر داشته‌اند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار کرد: بیشتر مشکلات و نقاط ضعف صادرات استان بوشهر زیر ساختی است و تکمیل بزرگراه شیراز - بوشهر، احداث خط ریلی و ایجاد خط کشتیرانی بین استان بوشهر و کشور قطر می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان صادرات از پایانه‌های این استان داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کالا صادرات نفت گمرک بوشهر معدن و تجارت استان بوشهر بیشترین واردات میلیون دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۷۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار گمرک ایران، میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.

بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

همچنین عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی شامل کف‌پوش‌های غیرمخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

بر این اساس، بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال قبل آن ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است و عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پودباف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه‌های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

کد خبر 6089881 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی