Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران "دانشگاه ایالتی آریزونا" سعی دارند با بررسی سنگ‌های عجیبی که مریخ‌نوردها کشف کرده‌اند، به راز شکل‌گیری چشم‌اندازهای مریخ پی ببرند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از اسپیس، شاید یک نوع سنگ غیر معمول که توسط دو مریخ‌نورد مشاهده شده، نشان دهد که چشم‌انداز مریخ با فوران‌های آتشفشانی بسیار شدید شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه "نیلی فوسا"(Nili Fossae) در مریخ که دهانه "جیزرو"(Jezero) را در بر دارد و مریخ‌نورد "استقامت"(Perseverance) ناسا در حال کاوش در آن است، مملو از سنگ ‌بسترهایی حاوی ماده معدنی آتشفشانی "الیوین"(olivine) است. این سنگ بستر غنی از الیوین در "دهانه گوسف"(Gusev Crater) نیز یافت شد؛ جایی که مریخ‌نورد "اسپیریت"(Spirit) ناسا تا زمان از کار افتادن در سال ۲۰۱۰ در آنجا پرسه می‌زد.

گروهی از پژوهشگران به سرپرستی "استیو راف"(Steve Ruff)، زمین‌شناس سیاره‌ای "دانشگاه ایالتی آریزونا"(ASU)، داده‌های به دست آمده از مریخ‌نوردهای گوناگون را بررسی کردند تا شباهت‌های زمین‌شناسی را تأیید کنند که نشان می‌دهند سنگ‌های محلی ممکن است در اثر فرآیندهای مشابه شکل گرفته باشند. سپس دانشمندان، تصاویری را که اسپیریت از سنگ‌های دهانه گوسف ثبت کرده بود، با تصویر سنگ‌های زمین مقایسه کردند.

راف گفت: من در سنگ‌های دهانه گوسف همان بافت‌هایی را می‌دیدم که در نوع خاصی از سنگ‌های آتشفشانی روی زمین یافت می‌شوند.

این سنگ، "ایگنیمبریت"(ignimbrite) است که از خاکستر، پوکه معدنی و جریان‌های آذرآواری فوران‌های آتشفشانی قوی به وجود می‌آید. راف ادامه داد: هیچ کس پیش از این، ایگنیمبریت را به عنوان توضیحی برای سنگ بستر غنی از الیوین در مریخ ارائه نکرده بود. ممکن است این همان سنگی باشد که مریخ‌نورد استقامت در سال گذشته بررسی کرده و از آن نمونه‌برداری کرده است.

اگرچه پژوهشگران مدت‌هاست که نظریه‌ای را مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه آتشفشان‌ها مسئول تولید نیلی فوساها بوده‌اند اما اگر شناسایی ایگنیمبریت به درستی ثابت شود، نشان می‌دهد که فورانها بیشتر از آنچه پیشتر تصور می‌شد، فاجعه‌ بار بوده‌اند.

دانشمندان می‌گویند که برای تایید وجود ایگنیمبریت در مریخ، باید سنگ‌ها را در یک آزمایشگاه زمینی بررسی کنند. این دلیل دیگری برای انجام شدن ماموریت بازگشت نمونه مریخ و انتقال دادن نمونه‌های استقامت به زمین است.

نتایج این بررسی‌ها، در ماه ژوئیه در مجله "Icarus" به چاپ خواهد رسید.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: مریخ ، سنگ ، مریخ نورد استقامت ، آتشفشان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مریخ سنگ مریخ نورد استقامت آتشفشان مریخ نورد سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۹۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،ابراهیم کاویانی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون تقویم و قیمت گذاری اراضی با حضور مسوولین جهاد کشاورزی و نمایندگان فرمانداری و اقتصاد و دارایی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد، از بررسی و قیمت گذاری 15 فقره پرونده در این جلسه خبر داد. 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عباس آباد افزود: بر اساس ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی پس از بحث و بررسی، 15 فقره پرونده تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت 4 هزار و 500 مترمربع ارزیابی و قیمت گذاری شد.

 

وی تصریح کرد: این کمیسیون با هدف بررسی دقیق و بازنگری پیرامون نحوه ارزیابی و قیمت گذاری اراضی و واقعی کردن قیمت ها و رعایت حقوق متقابل مردم و دولت و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • مشکل مجوزهای مالکان زمین تپه سیف جاجرود بررسی شد
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • بررسی مشکل مجوز‌های مالکان زمین «تپه سیف جاجرود» در کمیسیون اصل نود
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • تصاویر عجیبی از خودروی سانتافه در نمایشگاه خودروی پکن + تصاویر
  • بررسی یک ادعای بی‌اساس/ داستان دکترای افتخاری رئیسی از بزرگترین دانشگاه پاکستان چیست؟
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد
  • ۱۰ فیلم جنگی پادآرمانشهری جذاب و پرتنش که باید ببینید