Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@18:58:08 GMT

رگبارهای بهاری رودخانه‌های فصلی اصفهان را جاری کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۰۸۴۳

رگبارهای بهاری رودخانه‌های فصلی اصفهان را جاری کرد

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی سامانه بارشی از روز جمعه در استان اصفهان فعال شده و همچنان به فعالیت خود تا روز سه‌شنبه ادامه می‌دهد، رگباری بودن بارش‌ها، سبب جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر و اختلال در تردد در شهر اصفهان و دیگر مناطق استان شد. در خور و بیابانک و میمه و بادرود رودخانه‌های فصلی فعال و جاری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در بیش از ۱۰۰ نقطه از شهر اصفهان و به ویژه سپاهان‌شهر آب‌گرفتگی گزارش شد که عوامل شهرداری، آتش‌نشانی، آب و فاضلاب ورود پیدا کردند و در جهت تخلیه آب اقدام کردند.

شدت روان‌آب در شهر سپاهان‌شهر به حدی بود که سبب شد باران به همراه گل و لای از روی پل سرازیر در اتوبان شود و کلیپ آن به سرعت در فضای مجازی انتشار پیدا کرد که مردم آن را به آبشار تعبیر می‌کردند. برای آگاهی از آخرین وضعیت سامانه ناپایدار بارشی و وضعیت هوا با مدیرکل مدیریت بحران استانداری هوا و کارشناس هواشناسی اصفهان گفت‌وگویی انجام دادیم. 

 

 

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به وضعیت جوی استان اظهار داشت: این سامانه ناپایدار جوی از عصر روز جمعه در سطح استان مستقر شد و مناطق جنوبی را فرا گرفت و روز شنبه شاهد رگبارهای تند باران و تگرگ در سطح استان بودیم که سبب آب گرفتگی در بعضی از مناطق شد.

وی با بیان اینکه هشدارهای لازم به دستگاه‌های امدادی، شهرداری‌ها، اداره راهداری و عوامل مدیریت بحران داده شده بود و تیم‌ها را آماده کرده بودند، افزود: رگبارهای باران در عصر روز شنبه منجر به آب‌گرفتگی در اتوبان خلیج فارس، شهید دستجردی و مقابل سیتی‌سنتر شد و به ویژه در سپاهان‌شهر با شدت تگرگ و باران روان‌آب ایجاد و سبب شد گل و لای وارد اتوبان شود و روان‌آب‌ها که در سطح شیب‌دار بود روی پل آمد و به پایین سرازیر شد.

شیشه‌فروش افزود: در ۱۰۰ نقطه از شهر اصفهان آب‌گرفتگی به وجود آمد که عوامل شهرداری، آتش‌نشانی، آب و فاضلاب ورود پیدا کردند و در جهت تخلیه آب اقدام کردند و پلیس راه کنترل ترافیکی انجام داد و از وقوع حادثه جلوگیری کرد.

 

 

فعال شدن رودخانه‌های فصلی میمه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در مورچه خورت ۲۲ میلی‌متر باران در روز شنبه آمد که سبب شد رودخانه‌های فصلی میمه فعال شوند، روان‌آب‌ها کنترل شد و سبب شد که خسارتی نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته شاهد وزش طوفان در مناطق شرق و شمال استان بودیم و همچنان ادامه دارد، بیان کرد: این جبهه هوای ناپایدار تا امشب در مناطق شمالی و شرقی استان استقرار دارد و بارش‌های رگباری و وزش باد شدید را به دنبال خواهد داشت و سبب خیزش کانون‌های گرد و غبار در این مناطق می‌شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه سازمان هواشناسی پنجشنبه و جمعه تندبادهایی را پیش‌بینی کرده است، خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته به علت وزش تندباد در مناطق عراق کانون‌های گرد و غبار از این کشور فعال شده و چند استان را فرا گرفته و زبانه‌های آن در مناطقی از اصفهان سبب کاهش میدان دید و کیفیت هوا و گرد و غبار شده و این شرایط تا روز سه‌شنبه ادامه دارد.

 

 

۵۰درصد از اجرای طرح هدایت‌آب‌های سطحی اصفهان باقی مانده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری‌ها موظف هستند طرح‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی را اجرا کنند، تصریح کرد: شهرداری اصفهان مطالعات را شروع کرده و بخشی از آن را انجام داده و ۵۰ درصد باقی مانده است و ضرورت دارد شهرداری‌های کل استان طرح‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی را با هدف پیشگیری از ایجاد روان‌آب و آب‌گرفتگی، محافظت از سکونت‌گاه‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی اجرا کنند.

وی با تأکید بر اینکه همه شهرداری‌ها باید اطراف شهر را برای حفاظت از مناطق مسکونی سیل‌بند اجرا کنند، بیان کرد: شهرداری‌ها مکلف شدند انجام مطالعات و اجرای طرح‌های جمع آوری و هدایت و استحصال آب‌های سطحی و روان آب را به منظور پیشگیری حوادث انجام دهند و اگر این موارد کامل اجرا شد بود شاهد آب‌گرفتگی در اصفهان نبودیم؛ نیمی از شهرهای استان طرح هدایت آب‌های سطحی را اجرا کرده‌اند.

 

ادامه فعالیت سامانه بارشی تا روز سه‌شنبه در آسمان اصفهان

حجت‌اله علی‌عسگریان، کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: نقشه‌های هواشناسی بیانگر ادامه فعالیت سامانه بارشی تا اوایل روز سه‌شنبه بر روی استان است.

وی افزود: بر این اساس طی این مدت وضعیت جوی در اکثر مناطق به‌صورت قسمتی ابری و غبار، گاهی افزایش ابر و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، رگبار بهاری و رعد و برق تگرگ به‌ویژه در نیمه‌ شمالی و شرق استان پیش‌بینی می‌شود.

علی‌عسگریان بیان کرد: به دلیل رگباری بودن بارش‌ها، جاری شدن روان آب و آبگرفتگی معابر، اختلال در تردد در مناطق شمال شرقی و همچنین در مناطق مستعد وقوع تندباد لحظه‌ای همراه با گرد و خاک دور از انتظار نیست.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به اینکه کمینه‌ دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در اکثر مناطق یک تا ۳ درجه افزایش خواهد داشت، عنوان کرد: بیشینه دمای هوای شهر اصفهان ۲۸ و کمینه فردا صبح ۱۱ درجه سانتی‌گراد و خور و بیابانک با ۳۲ و بویین میاندشت با ۳ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به میزان بارش در ۲۴ ساعت گذشته در سطح استان گفت: خوانسار ۱۷، فریدون‌شهر ۱۲.۲، اردستان ۸.۳، بویین میاندشت ۸، داران ۶.۸، بادرود ۶، چادگان ۴.۵، نائین ۳، خوروبیابانک ۲.۷، گلپایگان ۲.۴، میمه ۲، و نطنز ۱.۶ بیشترین میزان بارش ثبت شده است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری هدایت آب های سطحی رودخانه های فصلی روز سه شنبه شهرداری ها شهر اصفهان آب گرفتگی پیش بینی روان آب سبب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۰۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، لطفی افزود: بر اساس خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی با ادامه فعالیت توده هوای ناپایدار جو استان تا فردا شب علاوه بر وزش باید شدید، گرد خاک و وقوع رگبار و رعد برق، بارش تگرگ، برخورد صاعقه و در ارتفاعات تشکیل مه پیش بینی می‌شود.

وی گفت: با توجه به حجم بارش ها، بعد از بارندگی‌های اخیر وقوع روان، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی قابل پیش بینی است.

کارشناس هواشناسی افزود: احتمال خسارت به بخش کشاورزی و احتمال خسارت به قنوات و تاسیسات زیربنایی وجود دارد.

لطفی گفت: سردترین ایستگاه زهان با ۱۰ درجه سلسیوس سردترین و دهسلم با ۳۴ درجه سلسیوس گرمترین بوده است.

وی افزود: تغییرات دما در بیرجند بین ۱۳ درجه سلسیوس و ۲۷ درجه سلسیوس بوده است.

دیگر خبرها

  • سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در خراسان جنوبی
  • بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌های فصلی در ایلام
  • محله کم‌برخوردار حصه در مسیر توسعه‌ است
  • تداوم رگبارهای پراکنده در خوزستان تا شنبه
  • پیش بینی باران بهاری برای امروز
  • رگبارهای بهاری میهمان پایان هفته آسمان مازندران است
  • اختصاص 800 میلیارد تومان به پروژه های محلات کم برخوردار در بودجه سال جاری
  • دمای هوای اصفهان تا ۶ درجه کاهش می‌یابد/بارش رگبارهای بهاری
  • رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها و رخداد صاعقه در برخی استان‌های کشور