Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@21:19:59 GMT

نگاهی به اخبار منابع طبیعی استان فارس

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۱۰۶۲

نگاهی به اخبار منابع طبیعی استان فارس

مهمترین رویدادهای خبری اداره کل منابع طبیعی استان فارس در روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت را بخوانید.

اجرای طرح ممیزی در اراضی مرتعی فراشبند

به منظور جلوگیری از تخریب اراضی مرتعی و رفع اختلافات مرزی بین مرتعداران طرح ممیزی ۱۶ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی شهرستان فراشبند اجرا شد.

سعید کشاورز رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فراشبند گفت: این طرح به منظور تحقق اهداف و سیاست‌های سازمانی و نیز شناسایی و تعیین صلاحیت دامداران مجاز ساماندهی و رفع اختلافات مرتعی موجود و تعیین حقوق دامداران اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: این طرح در قالب ۱۳ مرتع، ۱۱۷ دامدار و ۶ هزار و ۵۵۵ واحد دامی اجرا شد.

کشاورز با اشاره به لزوم اجرای طرح راهبردی ابلاغی از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با هدف بهره برداری بهینه از مراتع کشور گفت: با انجام طرح ممیزی مراتع علاوه بر حفظ و صیانت از عرصه‌های مرتعی، علاوه بر شناسایی ذینفعان واقعی نظارت بر مراتع افزایش و مراتع احیاء می‌شود.

سند دار شدن اراضی ملی در کازرون

بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان کازرون سند دار شد.

علی بلیانی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون گفت: این اسناد مربوط به شش پلاک کازرون و شامل شیخی، فامور، سلطان آباد، تل شوره، باغ همایون و سلیمانیه است.

او گفت: با صدور این اسناد علاوه بر کاهش سوء استفاده اشخاص از اراضی ملی بسیاری از مشکلات قضایی با صدور این اسناد حل و فصل شده و تعداد پرونده‌ها در محاکم قضایی کاهش می‌یابد.

بلیانی گفت: با دستور کار قرار گرفتن حدنگاری و صدور اسناد تک برگی، صدور اسناد تک برگ دیگر اراضی ملی در حال انجام است.

توقیف محموله چوب غیر مجاز در خفر

با تلاش و هوشیاری نیرو‌های منابع طبیعی شهرستان خفر محموله قاچاق چوب درختان جنگلی شناسایی و توقیف شد.

کورش فرشید نسب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خفر گفت: نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی حین انجام عملیات گشت و مراقبت در منطقه سیف آباد موفق به کشف یک هزار کیلو گرم چوب جنگلی غیر مجاز از نوع بنه و بادام کوهی شدند.

او گفت: با تشکیل پرونده برای متخلفان آنان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

فرشید نسب از طبیعت دوست شهرستان خفر درخواست کرد تا درصورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف و یا قطع درختان جنگلی و یا حمل زغال و چوب با شماره تلفن ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند.

خروج بیش از ۴ هزار راس دام غیرمجاز از مراتع خرم بید

به منظورحفظ، اصلاح و احیای مراتع استان از ورود چهار هزار و ۵۰۰ راس دام غیرمجاز به مراتع ییلاقی شهرستان خرم بید جلوگیری شد.

کمال میرزایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم بید گفت: با توجه به اهمیت مدیریت چرا و تعادل دام در مراتع از ورود دام خارج از فصل چرا در این عرصه‌ها جلوگیری شد.

او با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون از ورود این تعداد دام غیر مجاز به مراتع ییلاقی شهرستان خرم بید جلوگیری شده است گفت: این دام‌ها از استان‌های همجوار به مراتع این خرم بید وارد شده بودند که با تلاش نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی و عوامل انتظامی این شهرستان به مقصد خود بازگردانده شدند.

میرزایی گفت: هر سال برای جلوگیری از چرای بی رویه دام در مراتع استان و نیز خسارت به این عرصه ها، طرح مدیریت چرا و کنترل پروانه چرای دام بهره در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم بید گفت: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی بهره برداران متخلف برابر قانون با آنان برخورد می‌شود.

او از مردم محلی دامداران و مرتعداران خواست تا با همکاری با نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی هرگونه سوء استفاده و دخل و تصرفی را در عرصه‌های منابع طبیعی به تلفن ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

آزاد‌سازی اراضی ملی در بخش جویم لارستان

به منظور حفظ و صیانت از حقوق بیت المال و جلوگیری از زمین خواری اراضی ملی شهرستان لارستان از دست متصرفان آزاد و به بیت المال بازگردانده شد.

مسعود لادنی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان گفت: عملیات خلع ید ۵۰ هکتار از اراضی ملی لارستان واقع در سرگاه منطقه خرده دره بخش جویم با حکم دستگاه قضایی انجام شد.

او گفت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با هرگونه تخلف شامل تخریب و تصرف، قطع درختان جنگلی و بوته کنی، حمل چوب و زغال درختان جنگلی و یا بهره برداری غیر مجاز از محصولات جنگلی و مرتعی به شدت برخورد می‌کنند.

لادنی با اشاره به این که فرهنگ سازی و آموزش از عوامل مهم در پاسداشت انفال و عرصه‌های منابع طبیعی است گفت: با توجه به سیاست سازمان مبنی بر حفاظت مشارکتی، مردم نقش مهمی در حفظ و نگهداشت این عرصه‌ها دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با اشاره به گشت زنی شبانه روزی نیرو‌های این مجموعه در عرصه‌های منابع طبیعی از مردم طبیعت دوست درخواست کرد در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف ویا آتش سوزی در اراضی ملی و حمل غیر مجاز محصولات جنگلی مراتب را از طریق تلفن رایگان ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع به این اداره اطلاع دهند.

صدور سند تک برگ برای اراضی ملی مهر

به منظور یکپارچه سازی اراضی ملی و اجرای طرح کاداستر ۲۳ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مهر صاحب سند تک برگ شد.

حسین عباسی رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان گفت: این میزان سند مربوط به ۱۳پلاک مهر بوده و برروی سامانه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان فارس جانمایی شده است.

او گفت: از ۱۶۲ هزار هکتار سند دفترچه‌ای شهرستان مهر تاکنون برای ۱۳۳ هزار هکتار آن سند تک برگ صادر شده که براساس پیش بینی‌های انجام شده تا پایان خرداد ماه امسال سند تک برگ دیگر اراضی ملی شهر مهر صادر می‌شود.

توقیف محموله قاچاق گیاهان دارویی در فسا

با تلاش نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی محموله گیاهان دارویی از نوع آویشن و آنغوزه در شهرستان فسا شناسایی و توقیف شد.

امید کریم نیا سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فسا گفت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با همکاری عوامل انتظامی حین عملیات گشت و مراقبت در منطقه نوبندگان فسا ۲۵۰ کیلو گرم گیاه دارویی آویشن و آنغوزه را کشف کردند.

او گفت: پس از انتقال خودرو به پارکینگ نیروی انتظامی متخلفان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

کریم نیا گفت: به استناد ماده ۴۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع هر گونه برداشت و حمل بدون مجوز گیاهان دارویی جرم محسوب شده و برابر قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

صدور سند تک برگ برای اراضی ملی ارسنجان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان گفت: با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک ارسنجان ۷۲ فقره سند تک برگ برای اراضی ملی این شهرستان صادر شد.

حسن خسروانیان گفت: این اسناد در سطح ۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان ارسنجان بوده که طی یکماه اخیر صادر شده است.

او گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما حفظ اراضی ملی و حقوق بیت المال بوده که در این خصوص اقدامات متعددی با همکاری سایر نهاد‌های ذیربط از جمله اداره ثبت اسناد و املاک انجام شده است.

اصلاح و احیای مراتع لامرد با ساخت هلالی‌های آبگیر

عملیات احداث هلالی‌های آبگیر در منطقه کال شهرستان لامرد آغاز شد.

مرتضی نکوگو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد گفت: این طرح با هدف تقویت منابع آبی، رشد و توسعه مراتع و نیز جلوگیری از فرسایش خاک در سطح ۲۵۰ هکتار از منطقه کال این شهرستان در حال اجرا است.

او گفت: هر هلالی آبگیر ظرفیت ذخیره حدود ۷۰۰ لیتر آب را دارد و این امر علاوه بر تقویت منابع آبی موجب جلوگیری از فرسایش خاک، پیشگیری از روند بیابان زایی، احیا و اصلاح مراتع می‌شود.

نکوگو گفت: انتظار می‌رود این طرح در آینده‌ای نزدیک بتواند بخش زیادی از مسائل مرتعداران منطقه به ویژه در فصول خشک سال را برطرف کند.

رفع تصرف اراضی ملی در جهرم

با حکم دستگاه قضایی هشت هکتار از اراضی ملی شهرستان جهرم از دست متصرفان آزاد و به بیت المال بازگردانده شد.

ابراهیم شهسواری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جهرم گفت: متخلفان با تخریب اراضی ملی در پلاک سرخیل بخش کردیان جهرم اقدام به تصرف اراضی ملی این منطقه کرده بودند که با همکاری نیروی انتظامی و دستور دادستانی به دام افتادند.

او گفت: به منظور جلوگیری ازتخریب و تصرف اراضی ملی اکیپ‌های گشت و مراقبت یگان حفاظت منابع طبیعی به صورت شبانه روزی اراضی را تحت نظارت و پایش قرار داده و به محض مشاهده هرگونه تخریب و تصرف با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌شود.

شهسواری با قدردانی از دستگاه قضایی وانتظامی در این عملیات از مردم طبیعت دوست شهرستان جهرم از آنان درخواست کرد تا در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف در اراضی ملی مراتب را از طریق تلفن ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

کشف کیسه زغال جنگلی قاچاق در فیروزآباد

ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان فیروزآباد ۲۸۰ کیسه زغال جنگلی قاچاق را کشف کردند.

افشین نادری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزآباد گفت: پس از دریافت گزارشات مردمی مبنی بر حمل و فروش زغال جنگلی در سطح شهر با حکم دستگاه قضایی و همکاری نیرو‌های انتظامی خودرو متخلف شناسایی و توقیف شد.

او گفت: در بازرسی از این خودرو ۲۸۰ کیسه زغال جنگلی قاچاق کشف و ضبط شد.

نادری گفت: به استناد مواد ۴۲ و ۴۸ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع حمل و استفاده از درختان جنگلی برای تهیه زغال ممنوع است و مرتکبان براساس قانون مجازات می‌شوند.

اخذ سند تک برگ برای اراضی ملی خفر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خفر گفت: سند تک برگ ۵۳۸ هکتار از اراضی ملی پلاک جزه و زرجان درشهرستان خفر صادر شد.

کورش فرشید نسب گفت: اجرای طرح کاداستر علاوه بر پیشگیری از وقوع پدیده زمین‌خواری و کاهش چشمگیر تصرفات احتمالی در اراضی ملی از جعل و صدور اسناد معارض در این اراضی نیز جلوگیری می‌شود.

او گفت: اجرای طرح کاداستر یا حدنگاری اراضی علاوه بر مشخص کردن مرز بین اراضی دولتی و مستثنیات از تخلفات و جرایم دراین عرصه‌ها جلوگیری می‌کند.

فرشید نسب گفت: با اجرای طرح کاداستر بر روی تمامی پلاکات شهرستان شاهد حفاظت بیش از پیش ازین عرصه‌ها هستیم.

انتصاب سرپرست منابع طبیعی وآبخیزداری زرین

طی حکمی از سوی مدیر کل، سرپرست جدید اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت منصوب شد.

در مراسم تکریم و معارفه جدید که با حضور امام جمعه، فرماندار شهرستان زرین دشت، بخشداران بخش مرکزی و ایزدخواست، رئیس دادگستری، دادستان و قاضی شعبه ۱۰۱ کیفری، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج، معاون فنی اداره کل، مشاور مدیرکل و جمعی از روسای ادارات شهرستان در محل فرمانداری شهرستان زرین دشت برگزار شد حسن فتوت به عنوان سرپرست جدید اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان منصوب و از تلاش‌های صابر مریدی در زمان تصدی این پست قدردانی شد.

رضا نیک منش معاون فنی اداره کل منابع طبیعی فارس نیز در مراسم تکریم و معارفه سرپرست جدید گفت: تغییرات و انتصابات موجب عملکرد بهتر سیستم و رسیدن به اهداف سازمانی می‌شود.

همچنین رسول بهمنی فرماندار شهرستان زرین دشت گفت: ضروری است تمام توان خود را برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور به کار گیریم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری اراضی ملی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیرو های یگان حفاظت منابع طبیعی هکتار از اراضی ملی شهرستان سند تک برگ برای اراضی ملی اجرای طرح کاداستر شهرستان زرین دشت شهرستان خرم بید منابع طبیعی صورت مشاهده هزار هکتار درختان جنگلی دستگاه قضایی تخریب و تصرف اراضی ملی شهرستان خفر بهره برداری عرصه ها اطلاع دهند زغال جنگلی بیت المال اداره کل غیر مجاز جنگل ها صادر شد او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۱۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس پوریانی از خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت المال خبر داد و افزود: در راستای حفظ حقوق بیت المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضائی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، ۳۳ هزار و ۶۷۵ متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه‌ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضائی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

کد خبر 6094856

دیگر خبرها

  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین