Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که اهالی خوزستان آماده عید فطر پس از یک ماه روزه داری می‌شوند و قومیت‌های عرب خوزستان خانه تکانی انجام می‌دهند، اما گرد و خاک وضعیت را دگرگون کرده.

هفته هاست که معضل وقوع خاک‌های پی در پی در خوزستان آب و هوای استان به ویژه اهواز را چندین برابر حد مجاز آلوده کرده است.

هفته پیش گردوخاک در اهواز به ۲۲ برابر حد مجاز و در برخی شهر‌های دیگر نیز به ۵ تا ۱۰ برابر حد مجاز رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز (۱۲ اردبیهشت) نیز بر اساس اطلاعات هواشناسی خوزستان میزان گردوغبار در کلانشهر اهواز با 4 هزار و ۹۱۸ میکروگرم برمترمکعب به 33 برابر حد مجاز رسید.

حد مجاز غبار در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

افزون بر آن مرکز ملی پایش، پیش‌بینی و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی برای استان خوزستان تا روز چهارشنبه وزش باد و گرد و غبار با منشاء کشور عراق و گرد و غبار محلی پیش‌بینی کرد.

در مواقع مشابه که کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان با تعطیلی‌های دیر هنگام موجب سردرگمی شهروندان می‌شد، اینبار با اطلاع رسانی به موقع تمامی مدارس استان را تعطیل و اعلاک کر که ادارات نیز با ۲ ساعت تاخیر آغاز به کار خواهند کرد.

اگرچه در سوی دیگر نیز برخی شهروندان نسبت به اعلام ۲ ساعت تاخیری برای گشایش ادارات انتقاد کردند.

در هر صورت آنچه اکنون مورد توجه است، منشاء و دلیل وقوع این پدیده در خوزستان و همچنین طرح این پرسش است که چه اقداماتی برای رفع آن انجام شده.

مهار کانون‌های گردوغبار نیازمند دیپلماسی قوی است

سدسازی‌های بی رویه ترکیه روی سرچشمه‌های ۲ رودخانه دجله و فرات موجب شده تا بین ۵۰ تا ۷۰ درصد آب این رود‌ها درون دریاچه‌های سد «ایلیسو» محصور شوند.

رودخانه دجله و فرات که با گذشت از میان دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه «توروس» در شرق ترکیه و کوهستان‌های شرق «آناتولی» راهی را برای خروج از این کوه‌های سخت یافتند تا زمین‌های تشنه عراق و سوریه را سیراب کنند، حالا میان بتن‌های سفت و سخت دولت آنکارا گرفتار شده و راهی به بیرون پیدا نمی‌کنند.

همین مسئله باعث شده تا کانون‌های گردوخاک در سوریه و عراق همزمان با دوره خشکسالی فعال شوند.

اگرچه مدیرکل هواشناسی خوزستان در این خصوص می‌گوید: کانون‌های گرد و خاک در کشور‌های عراق، سوریه و اردن همیشه فعال هستند و تنها در مواقع بارش‌های خوب باران تثبیت می‌شوند.

محمد سبزه زاری می‌افزاید که حالا نیز با کاهش بارندگی در منطقه غرب آسیا کانون‌های گرد و خاک مجددا فعال خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز مدتی پیش در این خصوص یادآور شد که مهار کانون‌های گرد و خاک در خارج از کشور نیازمند «دیپلماسی قوی» است.

اشاره محمد رضا اشرفی به سد سازی‌های ترکیه است که موجب شده آب در یک نقطه جمع و حقابه تالاب‌ها داده نشود و باید با ایجاد ارتباط‌های تنگاتنگ با دولت آنکارا، اردن، عربستان، سوریه و عراق مذاکراتی را به منظور رهاسازی آب و مهار کانون‌های گرد و غبار انجام داد.

توپ در زمین وزارت امور خارجه

اگرچه در سوی دیگر نیز کانون‌های داخلی گردو غبار هستند که حالا بحران کم آبی و مدیریت ناصحیح منابع آبی باعث شده تامین آب مورد نیاز درختان کاشته شده به منظور توسعه بیابان زدایی با چالشی جدی مواجه شود.

منابع طبیعی می‌گوید که سازمان آب و برق خوزستان زیر بار تامین آب مورد نیاز درختان در نواحی فوق بحرانی نمی‌شود و این مسئله استان را در حوزه گردوغبار با چالش‌های جدی تری مواجه خواهد کرد.

هر چند حالا که منشاء گردوغبار‌ها بیابان‌های سوریه و اردن یا عراق اعلام می‌شود توپ در میدان وزارت امور خارجه است تا با دیپلماسی و مذاکرات کشور‌های همجوار را مجاب به بیابان زدایی و تامین حقابه تالاب‌ها نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردو خاک خوزستان کانون های گرد برابر حد مجاز گرد و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۱۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است

حسن بهرام نیا استاندار ایلام در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با حضور نامی، معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور، اظهار کرد: معضل پسماند در استان ظرف یک بازه زمانی کوتاه مدت در شهر ایلام و استان رفع شود.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه پسماند امروز به منزله طلای سیاه در سطح جهان است، گفت:هر فردی در این حوزه سرمایه گذاری کند هم به حوزه حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند و هم در حوزه سرمایه گذاری، از حاشیه سود برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه به مسئولان مربوطه در حوزه پسماند اعلام اخطار می‌کنم که باید این موضوع در استان حل شود، ابراز کرد: این زیبنده استان نیست که موضوع پسماند در استان به یک مشکل تبدیل شود.

بهرام نیا خاطرنشان کرد: حل این معضل باید حتما در دستور کار شهردار‌ها و فرمانداری‌های ایلام، مهران و ملکشاهی قرار گیرد که در یک بازه زمانی کوتاه مدت این معضل در استان حل شود.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه در بحث پسماند نیاز به یک هم افزایی است، مطرح کرد: سرمایه گذاری، هم افزایی و تعامل مردم و جدیت مدیران دستگاه‌های مرتبط در این حوزه لازم است.

بهرام‌نیا تصریح کرد: به معدود افرادی که حقوق شهروندی مردم را رعایت نکنند و پسماند‌های خود را در حاشیه جاده‌ها و اطراف شهر رها می‌کنند اخطار می‌دهیم که طبق قانون با این قانون شکنان برخورد خواهد شد.

وی با قدردانی از مشارکت اقشار مختلف مردم برای داشتن شهری زیبا و لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه، ابراز کرد: برای جلوگیری از رها شدن پسماند توسط برخی افراد، در بسیاری از بلوار‌های اطراف شهر ایلام نیوجرسی نصب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی خوزستان درباره وقوع گرد و خاک
  • صدور هشدار زرد وقوع گردوخاک در خوزستان
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • سرآشپز پخت تورم در ایران
  • رفع معضل ترافیکی در غرب تهران
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد
  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد