Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@11:40:40 GMT

باز شدن مدارس لاکچری در مناطق محروم!/ماجرا چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۲۷۹۲

باز شدن مدارس لاکچری در مناطق محروم!/ماجرا چیست؟

اگر پشت کنکوری هستید یا در سال‌های قبل کنکور شرکت کرده اید حتما از سهمیه بندی مناطق محروم با خبرید. سهمیه‌ای که به منظور دستیابی به عدالت آموزشی برای دانش آموزان این مناطق در نظر گرفته شده است. این تقسیم‌بندی به ترتیب از منطقه یک تا منطقه 3 نسبت به امکانات و کیفیت داوطلبان به آموزش صورت می‌گیرد،  بنابراین مناطق محروم که جزو منطقه 3 محسوب می‌شوند دارای سهمیه پذیرش در کنکور سراسری برای تحصیل و ورود به دانشگاه‌های بهتر و مطرح هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا تصور کنید سهمیه‌ای که برای برقراری عدالت آموزشی در نظر گرفته شده،  خودش به ضدعدالت تبدیل شود. چند سالی است که شاهد مدارس لاکچری در مناطق محروم نزدیک به شهرهای بزرگ هستیم. مدارسی که پلی شده‌اند برای افراد متمول تا با سوءاستفاده از خلأ قانونی و سوء مدیریت از سهمیه منطقه 3 کنکور برای فرزندان خود شرایط بی نظیری را در قبولی کنکور  فراهم کنند. به تازگی هم فیلمی در فضای مجازی از یکی از همین مدارس در منطقه شاندیز مشهد دست به دست شد.

ماجرا چیست؟

در چند روز اخیر ویدئویی از یک مدرسه لاکچری در شاندیز مشهد توسط خبرنگار صدا و سیما منتشر شد که نشان می‌داد دانش آموزان این مدرسه همه با سرویس از مشهد به این مدرسه می‌آیند. آن هم به این دلیل که بتوانند از سهمیه مناطق محروم در کنکور استفاده کنند و در رشته‌های بهتری در دانشگاه پذیرفته شوند. این در حالی است که در قانون اعلام شده سهم ثبت‌نام دانش‌آموزان مناطق محروم در مدارس غیردولتی این مناطق باید 70 تا 80 درصد ظرفیت پذیرش باشد، اما به گزارش ایران در منطقه 3 تهران و دیگر شهرهای بزرگ مدارسی وجود دارد که شهریه دریافتی آن‌ها با درآمد مردم آن منطقه اصلا جور در نمی‌آید و دانش آموزانش با پرداخت هزینه سرویس از مرکز شهر به آن مدارس می‌آیند، آن هم فقط برای استفاده از سهمیه مناطق محروم! مدارسی که عموماً هم در آن‌ها بسته است و کسی راهی به داخل پیدا نمی‌کند تا بتواند گزارشی از این مدارس داشته باشد.

مزایای سهمیه منطقه 3 در کنکور

سهمیه منطقه 3 که در واقع منطقه محروم محسوب می‌شود، به بومیان شهرهای زیر 25 هزار نفر تعلق می‌گیرد، آن هم به این دلیل که از امکانات آموزشی کمتری نسبت به شهرهای بزرگ برخوردارند. مزیت  سهمیه  منطقه 3 این است که در شرایط مساوی، داوطلب بومی مشمول سهمیه منطقه 3 شانس بیشتری از داوطلبان مشمول مناطق یک و 2 خواهد داشت. نحوه اعمال سهمیه مناطق به این صورت است که هر دانشگاه درصدی را به هر منطقه اختصاص می‌دهد مثلاً در یک دانشگاه میزان 25درصد از ظرفیت به منطقه یک، 35درصد به منطقه 2 و 40درصد به منطقه 3 اختصاص داده می‌شود. این تقسیم بندی با توجه به نسبت داوطلبان هر منطقه به کل سهمیه مناطق صورت می‌گیرد و در نهایت داوطلبان هر منطقه تنها با داوطلبان منطقه خود رقابت می‌کنند  نه با تمام داوطلبان شرکت در کنکور سراسری؛ به استثنای زمانی که رقابت در استان غیر بومی باشد.

منبع: خراسان

منبع: فردا

کلیدواژه: مناطق محروم مدارس لاکچری سهمیه منطقه 3 سهمیه مناطق مناطق محروم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۲۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار برگزاری آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده

به گزارش جام جم آنلاین،عبدالرسول پورعباس افزود: با توجه به اینکه تعدادی از داوطلبان در حاجی آباد زیرکوه موفق به حضور در جلسه آزمون سراسری نشدند، آزمون برای این افراد تکرار می‌شود.

وی با عنوان اینکه در سیل اخیر در حاجی اباد زیرکوه حدود ۶۰ نفر از داوطلبان علی رغم اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران تمام امکانات خودشان را بسیج کردند که داوطلبان به آزمون برسانند اما موفق نشدند افزود:  تا ظرف سه هفته  آینده آزمون مجدد، اختصاصی برای مناطق سیل زده  از داوطلبان اخذ می شود تاحقی ضایع نشود .

رئیس سازمان سنجش کشور گفت: دانش آموزان و والدین مناطق سیل زده همدردی ما را پذیرا باشند و از نگرانی که برایشان ایجاد شد عذر خواهی می کنم.  پور عباس با اشاره به اینکه شرایط را دولت جمهوری اسلامی ایران درک می کند افزود: با هماهنگی که با استاندار ،فرماندار ،نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت، سه هفته آینده آزمون سراسری کنکور برای دانش اموزان مناطق سیل زده  برگزار می شود. 

دیگر خبرها

  • تکرار برگزاری آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده
  • برگزاری مجدد کنکور سراسری در مناطق سیل‌زده زیرکوه
  • آزمون سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده تکرار می‌شود
  • کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می‌شود
  • آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می شود
  • غیبت ۱۳۷ کنکوری در مناطق سیل‌زده شهرستان زیرکوه/ علاوه بر فرصت مجدد آیا سهمیه‌ای به داوطلبان اختصاص داده می‌شود؟ +فیلم
  • تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در مناطق سیل‌زده
  • تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در مناطق سیل زده
  • (ویدئو) این داوطلبان با ماشین ارتش به کنکور رفتند
  • این داوطلبان با ماشین ارتش به کنکور رفتند + فیلم