Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلیم غفوری مدیر شبکه افق که پیش از این مدیریت شبکه مستند را بر عهده داشت با اشاره به خاطرات خود با نادر طالب‌زاده از اهمیت تربیت نسل جدید فیلمسازان و برنامه‌سازان سخن گفت.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سلیم غفوری مدیر شبکه تلویزیونی «افق» درباره رویکرد‌های زنده یاد نادر طالب‌زاده در حوزه برنامه‌سازی تلویزیونی و دست گذاشتن او بر روی سوژه‌های چالشی و روز در حوزه رسانه و بین‌الملل، توضیح داد: آقای طالب‌زاده شناخت جامع و درستی از غرب داشت و از آنجایی که سال‌ها در غرب زندگی کرده بود، از درون این جامعه را می‌شناخت و رصد خوبی هم روی فضای رسانه‌ای غرب داشت، به همین دلیل گاهی موضوعات و سوژه‌هایی را انتخاب می‌کرد که احساس‌ش این بود باید به لحاظ رسانه‌ای به آن‌ها پرداخت و آن‌ها را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخاب بسیاری از این سوژه‌ها ماحصل شناخت فضای رسانه و شناخت رسانه‌های غربی بود که خروجی آن تبدیل به یک برنامه مؤثر و تأثیرگذار می‌شد. در یک جمله می‌توانم بگویم فهم نادر طالب‌زاده از «رسانه» درست و کامل بود.

تمایز نادر طالب زاده با دیگر برنامه سازان

وی درباره وجوه تمایز نادر طالب‌زاده با دیگر برنامه‌سازان و فعالان رسانه‌ای هم گفت: یکی از این وجوه تمایز همین فهم رسانه‌ای بود که به آن اشاره کردم و دیگری شجاعت و صراحت او بود. نادر طالب‌زاده زمانی که به درستی یک مطلب می‌رسید و احساس می‌کرد باید آن را بیان کند، خیلی صریح آن را مطرح می‌کرد و به اصطلاح در این موارد تعارف نداشت. وجه تمایز دیگر او دغدغه‌مندی‌اش بود. او به معنای واقعی کلمه قائل به این بود که باید حرف انقلاب اسلامی را صریح و بلند اعلام کرد. از آنجایی که او این ویژگی‌ها و دغدغه‌ها را داشت، همین امر باعث می‌شد که خروجی کارش هم خروجی متفاوتی نسبت به افراد دیگر باشد.

غفوری درباره عدم حضور زنده‌یاد طالب‌زاده در پست‌های مدیریتی تلویزیون طی سال‌های فعالیت خود در رسانه ملی هم گفت: واقعاً دغدغه‌ای در این زمینه نداشت و به جز دوره کوتاهی که مدیرکل تأمین برنامه خارجی سیما بود، در باقی موارد همواره دوست داشت با مخاطب حرف بزند و گفتگو کند. علاقه‌مند به تبیین موضوعات برای مخاطبان بود و به همین دلیل همواره بیش از آنکه به دنبال گرفتن مسئولیت اجرایی باشد، بیشتر به فکر برنامه‌سازی بود. چه در دوره‌ای که بیشتر مستندسازی می‌کرد و آثار ماندگاری همچون «خنجر و شقایق» و «عصر انتظار» را تولید کرد چه بعد‌ها که در حوزه برنامه‌سازی برنامه‌های، چون «راز» و «عصر» را به آنتن رساند.

توصیه نادر طالب زاده به مدیر شبکه مستند

وی تأکید کرد: نهضتی که نادر طالب‌زاده در زمینه تربیت نسلی از مستندسازان به راه انداخت را هم نباید فراموش کرد که برخی از آن‌ها امروز به قله رسیده‌اند کار‌های تأثیرگذار و ارزشمندی را به ثمر می‌رسانند. نادر طالب‌زاده در عرصه آموزش هم همین نگاه را دنبال می‌کرد که همواره می‌خواست برای مردم و از مردم صحبت کند. در همه این سال‌ها پیشنهاد‌هایی برای ورود به عرصه مدیریت داشت، اما به جز حضور در شورا‌های مشورتی که بیشتر جنبه فرآوری و تکمیل فرآیند‌های دیگر را داشت، هیچ‌گاه مسئولیت اجرایی برعهده نگرفت.

مدیر شبکه «افق» درباره تلاش زنده‌یاد طالب‌زاده در زمینه تربیت نیروی انسانی در حوزه برنامه‌سازی تلویزیونی هم گفت: در این زمینه هم بچه‌های بسیاری در کنار ایشان کار یاد گرفتند و بعد‌ها به‌صورت مستقیم وارد عرصه برنامه‌سازی شدند. خیلی از دوستانی که بعد‌ها وارد عرصه برنامه‌سازی شدند، همواره با ایشان در ارتباط بودند و از مشورت‌ها و راهنمایی‌های او بهره می‌گرفتند. در مقام قیاس طبیعتاً در این جریان در فضای مستندسازی گسترده‌تر بود چرا که اساساً ایشان فعالیت را از حوزه مستندسازی آغاز کرده بود و قائل به این بود که بسیاری از مسائل را می‌توان از طریق ساخت آثار مستند حل کرد. به همین دلیل همواره «مستندسازی» در گوشه ذهن او وجود داشت.

غفوری در پایان گفت: زمانی که بحث راه‌اندازی شبکه مستند مطرح شد، تأکید نادر طالب‌زاده بر این بود که ما خیلی از مسائل را از طریق ساخت مستند می‌توانیم رفع بکنیم. بعد‌ها هم که بنده مدیر شبکه شدم، همواره در این زمینه به من تأکید داشت که اگر ما مستند‌های صریح و موشکفانه داشته باشیم، بسیاری از مشکلات‌مان حل خواهد شد. توجه به شبکه مستند هم ریشه در همین مسئله داشت که قرار بود این شبکه تبدیل به آینه جامعه شود.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نادر طالب زاده شبکه افق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نادر طالب زاده طالب زاده برنامه سازی شبکه مستند مدیر شبکه رسانه ای بعد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۳۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

روزهایی که حرف از پناهندگی کامران نجف‌زاده به گوش می‌رسید پای گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برنامه‌ای تلویزیونی با اجرای او به میان آمد. حالا او در «به وقت پیدا شدن» راز سر به مُهر خود را نیز افشا کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «برمودا» با شعار به وقت پیدا شدن از آخرین روز دی‌ماه سر از شبکه نسیم درآورد. شاید برای کسانی که همواره این نکته را در فضای‌مجازی مطرح می‌کردند «کامران نجف‌زاده» در آمریکا پناهنده شده، حضور او روی آنتن شبکه نسیم با یک برنامه گفت‌وگومحور تعجب‌برانگیز بود.

اما این لازمه «برموداست» که پرده از راز مگوی شخصیت‌ها برمی‌دارد. از خود مجری شروع کرد که دیگر نیاز نبود نجف‌زاده بگوید این همه خبر و جوّسازی رسانه‌ای بود؛ مثلاً من هیچ‌وقت به فکرِ مهاجرت از ایران نبودم چه برسد به پناهندگی!

شاید نکته جالب این برنامه همین صراحت‌ها باشد که میهمانان دیگر پاسخ‌های تکراری ندهند به سؤالاتی که شاید گهگاه در برخی برنامه‌ها شنیده باشیم. اینجا همه از چیزهایی می‌گویند که تاکنون نگفته‌اند. جذابیت برنامه هم در همین‌جاست. شاید به همین دلیل باشد این برنامه رقیب «مهمانی» ایرج طهماسب است.

سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشت‌پا و رویان

شاید می‌توان به این نکته اشاره کرد که تغییر مسیر کامران نجف‌زاده از خبرنگاری به سمت اجرای یک برنامه تاکشو تصمیم درستی بوده است. اگرچه برخی در همان ابتدا می‌گفتند ای‌کاش نجف‌زاده با یک تاکشوی هاردتاک یا به عبارتی یک برنامه گفت‌وگومحور صرفاً سیاسی و اجتماعی با سؤالات چالشی به تلویزیون برمی‌گشت.

مخاطب با شنیدن نامِ «برمودا» و اجرای نجف‌زاده ابتدا تصور می‌کرد، میهمانان با چالش‌هایی که مجری و تیم برنامه ایجاد می کنند، غرق و قربانی می‌شوند، به ویژه در دوره‌ای که در برخی برنامه‌ها، جنجال و مچ گیری بر اصل گفت‌و‌گو ارجحیت دارد.

اما تجربه «برمودا» این نکته را نشان می‌دهد مخاطب امروز به برنامه‌های گفت‌وگومحور سرگرم‌کننده نیاز دارد. یعنی می‌توان برنامه‌ای سیاسی و اجتماعی طراحی کرد و میهمانانی هم داشت اما هم چالش در آن برنامه ایجاد شود و هم فضایِ سرگرم‌کننده‌ای برای مخاطب به ارمغان آورد. با پخش برنامه، مخاطبان دریافتند که میهمانان، فرصت بیان حرف‌ها و نظرات مختلفی دارند و مهم‌تر اینکه تحلیل اشتباه دیگران درباره خود را نیز اصلاح می‌کنند.

چنین اتفاقی در قالب سؤالات مجری و گروه نویسندگان رخ می‌دهد و آن‌ها مسیر مصاحبه را طوری طراحی می‌کنند که بخش زیادی از پرسش‌ها رفتار، گفتار و طرز تفکر میهمان را نشانه می‌رود. با این حساب «برمودا» بیش از آن که در پی چالش باشد، زمینه‌‌ای مناسب را برای «گفت‌و‌گوی با احترام» فراهم می‌کند.

پرسیدن سوالات خنده‌دار یا به اصطلاح فان توسط مجری از میهمانان در زمان انجام مصاحبه و چاپ صفحه اول روزنامه با عکس و تیتر میهمان در پایان برنامه، سبب شده است تا مخاطبان عام شبکه نسیم، تا پایان برمودا را دنبال کنند.

دعوت از چهره‌های مختلف سیاسی، ورزشی، هنری و غیره با هر گرایش و عقیده‌ای، یکی دیگر از امتیازهای برنامه برمودا است؛ برنامه برمودا در زمان‌های مختلف از گرایش‌های مختلف میهمان دعوت می‌کند تا مخاطب تنوع در برنامه‌سازی و محدود نبودن آن را حس کند.

ناگفته نماند پیشینه مطبوعاتی و ژورنالیستی کامران نجف‌زاده نیز به کمک برنامه برمودا آمده و سبب شده است، مخاطب گفت‌وگوهای متفاوتی را ببیند که خبری از سوالات تکراری و کلیشه‌ای نیست.

کامران نجف‌زاده که با گزارش هایی در بخش خبری 20:30 شبکه دوم سیما، نامی برای خود دست و پا کرد و سپس به عنوان خبرنگار صدا و سیما به آمریکا اعزام شد، با همان بیان و ارائه ژورنالیستی و ‌ایهام‌ها و استعاره‌های فراوان، میهمان را پای گفت‌وگو می‌نشاند.

مجموعه این عوامل سبب شده است، تا برنامه برمودا یکی از برنامه های موفق صدا وسیما در این ایام لقب بگیرد.

اگرچه برخی در این میان شاید به انتقاد از این برنامه،  آن را یک برنامه تقلیدی از نوع خارجی و به نوعی مشابه‌سازی فرض کنند اما همین که تولیدکنندگان چنین برنامه‌ای جرأت کرده‌اند که برنامه‌ای با حال و هوای جدید و نه صرفاً چالشی بلکه یک برنامه گفت‌وگومحور صادقانه و بدون پرده را با شخصیت‌ها و میهمانان برنامه تولید کنند خود جای قدردانی دارد.

چرا که یک بدعت و نوآوری در نوع برنامه‌سازی در صداوسیما به شمار می‌رود که در کمتر برنامه تلویزیونی گفت‌و‌گومحور تاکنون شاهد آن بوده‌ایم و درواقع از این منظر قابل تأمل و تفکر است. اگرچه در فواصل برنامه کامران نجف‌زاده به عنوان مجری سعی می کند که با  میهمان برنامه و  با اطلاعاتی که از وی دارد او را غافلگیر کند.

نگاهی به برنامه رمضانی شبکه افق با کارشناس «وقت سحر»

اما صحبت‌های بدون پرده و کم‌حاشیه باعث می‌شود که میهمان برنامه خودرا غریبه حس نکند و به راحتی وارد یک گفت‌وگوی صمیمی شود و حتی در برخی موارد حرف‌های ناگفته‌ای را هم بر زبان می‌آورد که برای مخاطب تازگی دارد. شاید در کنار مجری و ویترین اصلی برنامه، اگر کسی «برمودا» را ببیند و نگاهی به تیتراژ بیندازد، نام‌های آشنایی چون محمدرضا شهیدی‌فر و محسن نجفی‌سولاری به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد قطعاً نقش مهمی داشتند.

لازم است تلویزیون در عصر کنونی به جایِ دعوت از میهمانان تکراری و طراحی پرسش و پاسخ‌های تکراری و کلیشه‌ای، با خلاقیت و نوآوری به فکرِ ساخت برنامه‌هایی برود که سرگرم‌کننده باشند. حتی اگر قرار است گفت‌وگومحور و چالشی باشند. 

در میانِ این همه رئالیتی‌شو که معلوم نیست چرا آن‌قدر زیادهستند، می‌توان برنامه‌های گفت‌وگومحور اندیشه‌ای درست و عمیق مثلِ کار جدید رضا درستکار در شبکه نمایش‌خانگی که ایام ماه رمضان و پس از آن بازدیدکننده‌های بسیاری دارد، طراحی کرد. 

یا «برمودا» کامران نجف‌زاده توانست در این فضا خوب دیده شود. حتی مسابقه‌ها و برنامه‌های دیگری طراحی شوند که همه یک دفعه به شکل مافیا درنیایند و یا پدرخوانده‌هایی که یک به یک با رنگ و لعاب می‌آیند و می‌روند و اتفاقی هم برای آنها نمی‌افتد. 

امروز مخاطب حتماً بیننده برنامه‌هایی می‌شود که خلاقیت و نوآوری را در آنها ببیند نه اینکه شاهد و ناظر برنامه‌هایی باشد که علاوه بر کپی و تقلید پررنگ، همه‌چیز را چند سال قبل در برنامه‌ای دیگر دیده باشد. حتماً «خندوانه» و «دورهمی» و امثالهم بدون استفاده از خلاقیت و نوآوری دیده نمی‌شوند همچنان که مهران مدیری برای بازگشت با یک برنامه سراغِ اتفاقی جدید به نام «اسکار» رفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • ویژه برنامه‌های تلویزیون در روز معلم
  • پخش «جاده‌های سرد» و «رابطه» از تلویزیون در هفته بزرگداشت مقام معلم
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • همایش «قدس از چشمان آقای نادر» برگزار می‌شود
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون
  • مرور زندگی «آقای خاص» کشتی با روایت فرزاد حسنی
  • فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • «برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!