Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا- به گفته ی دیپلمات ها، انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات، به همتایان ایرانی گفته است که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن بست پیدا شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وال استریت ژورنال،دیپلمات‌ها می‌گویند که اگر ایران با درخواست امتیاز از امریکا در حوزه ی دیگری به مذاکرات برگردد، واشنگتن آن را بررسی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، دیپلمات ها همچنین می گویند که هیچ مذاکره مجدد گسترده ای در مورد توافق وجود نخواهد داشت.
لارنس نورمن در وال استریت ژورنال نوشت: به گفته دیپلمات های غربی، مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای تلاش جدیدی در جهت نجات برجام هستند. به گفته دیپلمات های غربی، اروپا پیشنهاد کرده است که در تلاش برای خروج از بن بست در مذاکرات، مذاکره کننده ارشد اتحادیه را به تهران اعزام کند.
منابع غربی اما می گویند، ایران تاکنون به این پیشنهاد پاسخی نداده و دعوت هم از مورا بعمل نیاورده است.
مقامات آمریکایی گفته اند که رئیس جمهور بایدن شروط خود را برای خارج کردن سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه تعدیل یا حذف نمی کند.
دیپلمات‌های غربی می‌گویند که می‌خواهند بار مسئولیت را بر دوش ایران بگذارند و روشن کنند که مذاکرات می‌تواند پایان یابد مگر اینکه ایران راهی برای عبور از بن‌بست ارائه دهد.
این ایده نخستین بار طی تماسی در 23 آوریل بین وزیر امور خارجه ایران و همتای اروپایی خود صورت گرفت.
دیپلمات ها می گویند که آقای مورا سعی خواهد کرد ایران را متقاعد کند که متن نهایی توافقنامه را بدون حذف سپاه از لیست تروریسم امضا کند و این موضوع را به یک نقطه در آینده واگذار کند.
دیپلمات‌ها می‌گویند که اگر ایران با درخواست امتیاز از امریکا در حوزه ی دیگری به مذاکرات برگردد، واشنگتن آن را بررسی خواهد کرد. با این حال، دیپلمات ها همچنین می گویند که هیچ مذاکره مجدد گسترده ای در مورد توافق وجود نخواهد داشت.
امید به توافق کم است. باتوجه به تاکید تهران و واشنگتن بر خواسته های خود در مورد سپاه پاسداران، یک مقام سابق آمریکایی که روی موضوع هسته ای ایران کار کرده، گفت که بن بست فعلی ممکن است برای ماه ها ادامه یابد.
این مقام گفت: «یک بن بست بلندمدت قطعا امکان پذیر است. هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند مرگ مذاکرات را اعلام کنند.»

سناتور دموکرات:عدم توافق با ایران بهتر از رسیدن به یک توافق بد است
 سناتور دموکرات و رییس کمیته روابط‌ خارجی سنای آمریکا گفت: دولت بایدن باید بداند که عدم توافق با ایران بهتر از رسیدن به یک توافق بد است و نام سپاه پاسداران نیز باید در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی بماند.
باب منندز، سناتور دموکرات و رییس کمیته روابط‌ خارجی سنای آمریکا گفت: دولت بایدن باید بداند که عدم توافق با ایران بهتر از رسیدن به یک توافق بد است و نام سپاه پاسداران نیز باید در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی بماند.
 باب منندز در گفت‌وگو با فاکس نیوز ساندی گفت که من با توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران نیز مخالف بودم چون آن توافق به اندازه کافی محکم نبود.
منندز تاکید کرد: همه ما موافقیم که نمی‌توان به ایران اجازه داد تا سلاح هسته‌ای داشته باشد زیرا ماهیت منطقه را تغییر خواهد یافت و یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه ایجاد خواهد شد و برای متحد ما، دولت اسرائیل، یک تهدید وجودی خواهد بود که نمی‌توانیم آن را تحمل کنیم.
او افزود: دولت بایدن گفته بود که اگر مذاکرات تا پایان فوریه، اوایل اسفند ماه گذشته، به نتیجه نرسد، در واقع زمان از دست رفته و آنچه به دست می‌آوریم برای ما از اهمیت بسیار کمی برخوردار خواهد بود. اکنون دو ماه گذشته و پایان ماه آوریل است بنابراین اگر تا پایان فوریه آنچه برای ما اهمیت داشت حاصل نشده، مطمئنا در پایان آوریل هم حاصل نمی‌شود.
منندز گفت که بازگشت به توافق قبلی دوره باراک اوباما، رییس‌جمهور وقت آمریکا، کارساز نخواهد بود زیرا آن توافق به موضوع موشک‌های بالستیک ایران نمی‌پردازد.
رییس کمیته روابط‌ خارجی سنای آمریکا افزود: برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، دولت آمریکا باید به سه مورد توجه کند. یکی توان موشکی ایران است. دیگری سطح ضروری غنی‌سازی اورانیوم است که در آستانه رسیدن به آن قرار دارند و سومین مورد نیز دستیابی به قابلیت انفجار است که ایران هنوز فاقد آن است.
این سناتور دموکرات گفت: می‌خواهم دولت بایدن بفهمد که عدم توافق با ایران بهتر از رسیدن به یک توافق بد است.
رییس کمیته روابط‌ خارجی سنای آمریکا درباره بررسی حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفت: «بسیار مهم است که این اتفاق نیفتد.»

روسیه: هیچ مانع غیر قابل عبوری در مسیر احیای برجام وجود ندارد
یک‌ مقام ارشد وزارت امورخارجه روسیه از دولت آمریکا خواست تا اشتباهات پیشینیان خود درخصوص اجرای توافق هسته‌ای را اصلاح و به‌طور جدی از قطعنامه 2231 شورای امنیت پیروی کند.
 ولادیمیر یرماکوف رئیس بخش عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس خاطر نشان کرد: هیچ مانع غیر قابل عبوری در روند تنظیم دقیق توافق  بر سر احیای برجام وجود ندارد.
وی تصریح کرد:  اغلب در دیپلماسی این اتفاق می‌افتد که خط پایان سخت‌ترین بخش مسیر است. ما هیچ مانع غیرقابل عبوری در روند تنظیم دقیق بسته احیا (یِ برجام) نمی‌بینیم.
این مقام روس افزود: نکته اصلی این است که تمام طرف‌های درگیر در مذاکرات می‌بایست بر مبنای صلاح قضیه پیش بروند، نه وضعیت زودگذر سیاست داخلی که همان‌طور که می‌دانید، امری متغیر است. در این مورد، به‌طور قطع در درجه اول، منظور ما همتایان آمریکایی است. امیدواریم که اظهارات و تضمین‌های بالاترین مقامات آنها درخصوص تمایلشان برای بازگشت به برجام در حد شعارهای پیش از انتخابات باقی نماند.
یرماکوف همچنین درباره از سرگیری مذاکرات وین درخصوص احیای برجام گفت که این یک سازوکار پیچیده همکاری در سطوح مختلف، از سیاسی گرفته تا کارشناسی است.
وی در ادامه اظهار داشت: این تماس‌ها در فرمت‌های مختلف و با شدت‌های متفاوت به مدت یک سال جریان داشته است. هیئت‌ها و پایتخت‌های درگیر در این کار چندجانبه علاقه خود را به برجام حفظ کرده‌اند.
مدیر بخش عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امورخارجه روسیه تاکید کرد: بسیار مهم است که دولت کنونی ایالات متحده اشتباهات و نواقص پیشینیان خود را اصلاح کند. واشنگتن باید به‌طور جدی از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند. یک توازن دقیق منافع که توافق هسته‌ای بر اساس آن بنا شده است، می‌بایست بازگردانده شود. در عین حال، ریشه‌های بحران‌ها و عقب ماندگی‌ها در اجرای برجام باید از بین برود و چگونگی انجام آن نیز به‌طور کامل مشخص است.

بلینکن: اعطای مجوز به روسیه برای همکاری هسته‌ای با ایران یک معامله بود
وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد: اقدامات روسیه برای احیای توافق هسته‌ای با ایران با تحریم‌ها علیه این کشور به دلیل فعالیت‌هایش در اوکراین مغایر نخواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اظهار کرد که اعطای اجازه به روسیه برای همکاری با ایران بر سر پروژه‌های هسته‌ای غیرنظامی برای آمریکا نوعی «بده بستان» بود.
بلینکن همچنین عنوان کرد: اقدامی که روسیه در قبال توافق احتمالی (برجام) اتخاد می‌کند - در صورتی که بازگشت به برجام انجام بگیرد - مغایر با تحریم‌های اعمالی علیه روسیه برای اقداماتش در اوکراین نخواهد بود.
وزیر خارجه همچنین با اشاره به اینکه که پیرو این «بده بستان» روسیه می‌تواند راکتور هسته‌ای ده میلیارد دلاری در ایران بسازد، عنوان کرد که این راکتور یک راکتور مقاوم در برابر اشاعه هسته‌ای است.
به گفته بلینکن این بدان معناست که «هر آنچه که در این راکتور و یا از طریق آن تولید شود، نمی‌تواند به طور موثر برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود».
وی افزود: این یک نگرانی امنیتی خیلی مهم برای آمریکا است.

بلینکن: فاصله ایران برای ساخت زرادخانه هسته ای چند هفته است
 راشاتودی، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا اذعان کرد که ایران با وجود اعمال فشار حداکثری ایالات متحده، به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.
وی بدون اشاره به خروج یک جانبه واشنگتن از توافق برجام، گفت: در حالی که ایران پیش از این به بیش از یک سال برای دستیابی به مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای نیاز داشت، این مدت از زمان خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به چند هفته کاهش یافته است.
بلینکن پیشتر نیز در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در روز سه شنبه اعلام کرده بود: همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق هسته ای (با ایران) بهترین روش برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای تهران و اطمینان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای است.
وی اذعان کرده بود که تصمیم برای خروج از برجام و فشار حداکثری بر ایران، نتایج لازم را به دنبال نداشت.
این اظهارات در حالی مطرح می شوند که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به تعهدات هسته ای اش ذیل توافق برجام را تایید کرده بود و این دولت واشنگتن بود که با خروج یک جانبه از توافق یادشده و اعمال تحریم های بی شمار، تعهدات خود را زیر پا گذاشت.
اکنون دولت فعلی آمریکا نیز با ژست و ادعای بازگشت به توافق مذکور، عملاً در مسیر دولت پیشین گام بر می دارد. مذاکرات ایران و اعضای 1+4 به علت زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های جدید از سوی آمریکا در چند هفته گذشته تقریباً متوقف شده است و فرجام احیای توافق هسته‌ای دچار ابهام شده است.
مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید دارند که در صورت عدم زیاده خواهی آمریکا و پای بندی واشنگتن برای بازگشت به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای، امکان دست یابی به توافق وجود خواهد داشت.

اسرائیل:توافق هسته ای روی میز است
بن کاسپیت در المانیتور نوشت نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، احتمال امضای توافق احیای برجام را تا چند روز پیش 95 درصد می‌‌دانست؛ حتی برخی از نزدیکان او، آن را 100 درصد ‌‌می‌‌دانستند. یکی از نزدیکان بنت چند هفته پیش به شرط ناشناس ماندن به المانیتور گفت: «توافق آماده و در کنار یک خودکار روی میز است. فقط امضا ندارد.»
 در ادامه این مطلب آمده است که با این حال، این ارزیابی در روز‌‌های اخیر تغییر کرده است. به گفته دستیاران او، بنت اکنون بر این باور است که چشم‌‌انداز امضای توافق احیای برجام اکنون 50-50 است. او به همکاران خود گفت دولت ایالات متحده همچنان مشتاق امضای توافق است و افزود که اسرائیل منطق آمریکا را درک می‌کند، اما با آن مخالف است. وی سپس گفت کل کار بر سر موضوع سپاه به بن‌بست رسیده است.
در 20 آوریل، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهند، جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا اکنون مصمم به حفظ سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است.
بنت و نزدیکانش این بن‌‌بست را یک دستاورد بزرگ، هرچند تاکتیکی و نه استراتژیک می‌‌دانند.
یک دستیار بنت به المانیتور گفت: «ایرانی‌‌ها قیمت جهانی انرژی را زیرنظر دارند. آنها می‌‌دانند که هر روز چقدر پول از دست می‌دهند. تمایل اساسی آمریکا برای امضای توافق را به این موضوع اضافه کنید و خواهید دید که هنوز مذاکرات شکست نخورده و خیلی با ناکامی فاصله دارد. در همین حال، ما از شرایط پیش آمده، راضی هستیم.»
این منبع با اشاره‌‌ای به کارزار تهاجمی اسرائیل علیه برجام توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسبق اسرائیل، افزود: «ما این کار را آشکارا، اما بدون دور زدن دولت بایدن انجام دادیم، بدون کمپین رسانه‌‌ای، به شیوه‌‌ای محترمانه. آمریکایی‌‌ها از این موضوع قدردانی می‌کنند.»
بنت به سرعت تقاضای سپاه را به عنوان نقطه اختلاف مذاکرات بین طرفین تشخیص داد. او با یاییر لاپید، وزیر امور خارجه تماس گرفت، او را با خود همراه کرد و هر دو روی موضوع، شروع به فعالیت کردند. کارزار آنها شامل استفاده از اهرم‌‌هایی در کنگره آمریکا، شناسایی مخالفان حذف سپاه از لیست تروریسم و گفت‌وگو‌‌های طولانی با مقامات ارشد دولت بود.

برلین: توافق در وین امکانپذیر است
سخنگوی وزارت خارجه آلمان تصریح کرده است که توافق وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی امکانپذیر است.
اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در خصوص احتمال توافق در مذاکرات وین در حالی مطرح شده است که روز گذشته نیز، «ولادیمیر یرماکوف» مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفت: هیچ مانع غیرقابل عبوری در روند «تنظیم دقیق» توافق در خصوص احیای برجام دیده نمی‌شود.
 این دیپلمات روس تاکید کرد: نکته اصلی این است که همه طرف‌های درگیر باید از صلاح قضیه پیش بروند، نه وضعیت زودگذر سیاسی داخلی که همانطور که می‌دانید یک متغیر است. در این مورد، قطعاً منظور ما در درجه اول، همتایان آمریکایی ماست. امیدواریم بیانیه‌ها و تضمین‌های بالاترین سطح آن‌ها در مورد تمایلشان برای بازگشت به برجام در شعارهای قبل از انتخابات باقی نماند.
از طرف دیگر، به گفته دیپلمات‌های غربی، مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهادشان فرستادن مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.
این منابع گفتند «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، به همتایان ایرانی خود گفته که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن‌بست باز شود. طبق این گزارش، ایران تاکنون با دعوت از وی، به این پیشنهاد پاسخ نداده است.
مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام مذاکرات وین ایران آمریکا خارجی سنای آمریکا دیپلمات های غربی رییس کمیته روابط سناتور دموکرات سپاه پاسداران توافق هسته ای خارجه آمریکا سلاح هسته ای خارجه روسیه امضای توافق مذاکرات وین احیای برجام توافق وجود وزارت امور وزیر خارجه امور خارجه دولت بایدن دیپلمات ها بن بست تحریم ها چند هفته هیچ مانع ی برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۳۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد در شرایط حاضر هیچ بستری برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین اوکراین و روسیه وجود ندارد.

وی با اشاره به شکست گفت‌وگوهای مقامات اوکراینی و روس در ماه‌های اولیه جنگ در استانبول ترکیه گفت: دلیل امتناع اوکراین از ادامه مذاکرات در استانبول فشار مستقیم از سوی لندن بود، باقی همه حدس و گمان است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خردادماه پارسال در نشست با رهبران آفریقایی که با هدف میانجی‌گری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف، به روسیه سفر کرده بودند، برای نخستین بار اسنادی محرمانه را افشا کرد!

پوتین در این نشست فاش کرد که پس از «توافق صلح پارسال بین مسکو و کی‌یف در ترکیه»، نیروهای روسیه از کی‌یف و مناطق تحت کنترل اوکراین خارج شده بودند. وی اضافه کرد که «پس از خروج داوطلبانه نیروهای روسیه به عنوان بخشی از این توافق، کی‌یف از امضای توافق خودداری کرده است.»

به گفته پوتین، مسکو و کی‌یف در بهار ۲۰۲۲ در استانبول به طور ضمنی با پیش‌نویس این توافق که «پیمان بی‌طرفی دائمی و ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین» نام داشته، موافقت کرده بودند و پس از آنکه روسیه به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرده و از کی‌یف خارج می‌شود، اوکراین بدعهدی کرده و از امضای توافق خودداری می‌کند.

براساس این سند، انگلیس، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه به عنوان ضمانت‌دهندگان ایفای نقش می‌کردند. به باور پوتین، عدم تعهد کی‌یف به این توافق ناشی از «اقدامات و تلاش‌های مخرب غرب» بوده است. رئیس جمهور روسیه به نقل از گزارش نشریه «فارین اِفرز»، خاطرنشان کرد که این تحولات (بدعهدی اوکراین) با سفر بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس به کی‌یف تلاقی داشته و جانسون، طلایه‌دار تلاش‌های غرب برای مانع‌تراشی در مسیر اجرای این توافق بوده است.

به نوشته این نشریه، چند منبع آگاه پیش‌تر درباره تأثیر تلاش‌های جانسون برای متوقف کردن مذاکرات، روشنگری و تأیید کرده بودند که در جریان سفر به کی‌یف، جانسون، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را ترغیب کرده تا مذاکرات با روسیه را به دو دلیل اصلی متوقف کند؛ نخست آنکه «مذاکره با پوتین ممکن نیست» و دوم اینکه «غرب در حال حاضر (در آن برهه) آمادگی پایان جنگ را ندارد.»

کد خبر 6089884

دیگر خبرها

  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تجمعات دانشجویی گسترده، لرزه بر دستگاه‌های حامی صهیونیست انداخته است
  • واکنش رییس دانشگاه تهران به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • مقیمی: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است
  • بازداشت دانشگاهیان باطل السحر ادعای آزادی بیان در آمریکاست
  • تجمعات دانشگاه‌های آمریکا لرزه بر دستگاه‌های حامی صهیونیستی انداخت
  • رئیس دانشگاه تهران: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم