Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@20:50:55 GMT

درباره نقش دمودکس در عارضه های پوست و مو چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۴۳۹۷

درباره نقش دمودکس در عارضه های پوست و مو چه می‌دانید؟

 

آیا می‌دانستید ممکن است روی پوست و موهای شما یک موجود زنده فوق‌العاده ریز وجود داشته باشد که تحت هیچ شرایطی با چشم معمولی نمی‌توان آن را دید؟!

فکر کردن به چنین موجودی کمی چندش‌آور به‌نظر می‌رسد، اما ما باید از این حقیقت شما را آگاه کنیم. موجودات ریز و میکروسکوپی به نام دمودکس یک نوع کنه هشت‌پایی هستند که کاملا مخفیانه روی فولیکول‌های مو و پوست زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موجود هشت‌پا می‌تواند تولیدمثل کند و غذای خود را هم از سلول‌های مرده روی پوست تأمین کند. معمولاً کنه دمودکس برای تغذیه شب‌ها و در زمان خواب روی سطح پوست می‌آید. این موجود کمتر شناخته شده با شوینده صورت و اسکراب از بین نمی‌روند، البته محصولات پوستی دمودکس لووین کر به‌مرورزمان می‌تواند، از انتشار آن‌ها جلوگیری کند.

انواع انگل‌های دمودکس را بشناسید

تاکنون بیش از ۶۵ نوع دمودکس شناسایی شده‌اند، اما تنها دو نوع آن‌ها در بدن انسان یافت می‌شود.

دمودکس فولیکولاروم و برویس (brevis) در بدن انسان زیست دارند. نوع اول، همان‌گونه که از نامش پیداست روی فولیکول‌های مو زندگی می‌کند و معمولا مقادیر کمی از آن روی مو، کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

در مقابل انگل دمودکس برویس معمولا روی پوست اطراف چشم زندگی می‌کند و علاقه شدیدی به غده‌های چربی دارند. آن‌ها می‌توانند روی سلامت پوست این نواحی تأثیر بگذارند. کنه folliculorum می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های پوستی مثل روزاسه یا التهاب پوستی شود، بنابراین باید آن‌ها را جدی گرفت.

اگر به‌محض مطالعه این مطلب قصد دارید به سراغ آینه بروید، ساعت‌ها صورت و موهای خود را بررسی کنید تا شاید موفق به دیدن دمودکس شوید، صادقانه بگوییم که تنها زمان خود را هدر می‌دهید.

برای شناسایی این انگل مرموز باید مراکز درمانی مراجعه کنید که به میکروسکوپ‌های ویژه تشخیص مجهز باشند.

انگل‌های دمودکس پوست و مو را دچار چه عارضه‌هایی می‌کنند؟

 انگل‌های هشت‌پای به‌ظاهر پنهان، می‌توانند در محیط‌هایی مانند آرایشگاه یا استخر از فردی به فرد دیگر انتقال یابند. همه ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود، زمانی که دمودکس‌های فولیکولاروم یا برویس، منتشر شوند، مسلم است که محیط زاد و ولد نیز برای آن‌ها بیشتر فراهم می‌شود.

آن‌ها توانایی دارند بین ۳۰ تا ۹۰ روز روی پوست زنده بمانند. به‌هرحال یک نوع موجود زنده هستند و وقتی هم بتوانند تغذیه کنند، عمر آن‌ها طولانی‌تر و به تعدادشان هم اضافه می‌شود. در طول زندگی همه مواد اضافی که تولید می‌کنند را در خود نگه می‌دارند و در زمان مرگ با متلاشی شدن، آن مواد زائد را آزاد می‌کنند.

حالا فرد مبتلا می‌ماند که آثار آن مواد تولید شده زائد انگل‌های مرموز را باید تحمل کند. مواد زائد باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شوند و ممکن است با بروز آکنه، جوش‌های کیستی و درماتیت همراه باشند.

اگر تعدادشان به همان میزان طبیعی روی پوست باقی بماند و تعداد آن‌ها افزوده نشود، حتی می‌توانند برای پوست مفید باشند. باتوجه‌به اینکه از سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند، یک نوع لایه‌برداری طبیعی نیز می‌توانند محسوب شوند.

هرچقدر که تعداد انگل دمودکس برویس در پوست بیشتر شود، امکان بروز عارضه‌های زیر تشدید می‌یابد:

زبری پوست خشکی قرمزی سوزش و خارش پوست حساسیت و اگزما دمودکوزیس (ملتهب شدن پوست)

نکته مهم: کسانی که مبتلا به انگل دمودکس برویس می‌شوند، بیشتر ناقل هستند و امکان دارد که در آن‌ها علائم دمودکس را ایجاد نکند.

دمودکوزیس چیست؟

دمودکوزیس توسط انگل‌های Demodex brevis ایجاد می‌شود. علائم آن ممکن است با بروز بثورات پوستی به همراه خارش باشد. زمانی که تعداد برویس‌ها بیش از ۵ عدد در هر سانتی‌متر مربع پوست افزایش یابد، امکان بروز عارضه دمودکوزیس وجود دارد.

این بیماری که پوست را دچار التهاب می‌کند که علائم آن شامل موارد زیر است:

رنگ پوست تغییر می‌کند سوزش چشم جوش‌های سرسیاه و چرکی از دست دادن مژه‌ها افزایش اگزما و بیماری روزاسه روزاسه چیست و چرا انگل دمودکس باعث تشدید آن می‌شود؟

روزاسه نوعی بیماری پوستی مزمن است که حدود ۱۶ میلیون آمریکایی مبتلا به آن هستند. باتوجه‌به اینکه هنوز علل دقیق بروز روزاسه تشخیص داده نشده، اما برخی از متخصصان پوستی باور دارند نقش کنه دمودکس در انتشار و افزایش آن بی‌تأثیر نیست.

این عارضه معمولاً با بروز برجستگی‌های قرمز متورم و پر از عفونت روی پوست بینی، گونه‌ها و پیشانی را درگیر می‌کند. به‌صورت دوره‌ای رخ می‌دهد. این بدان معناست که فردی هفته‌ها و ماه‌ها علائم را تجربه خواهد، علائم برای مدتی از بین می‌روند و سپس باز می‌گردند.

نقش دمودکس در بروز آکنه‌های پوستی

اگر به تازگی آکنه‌های زیادی را در اطراف گردن، پشت و قفسه سینه خود می‌بینید، باید به ازدیاد جمعیت انگل‌های دمودکس روی پوست و فولیکول‌های موی خود مشکوک شوید. اکنون این سؤال مطرح است که آکنه‌ها به‌خاطر تغییرات هورمونی یا گاهی هم استفاده از برخی داروها و تغذیه به وجود نمی‌آیند؟!

کاملا حق با شماست، اما زمانی که پوست دارای انگل دمودکس باشد، مرگ آن‌ها با متلاشی شدن و آزادسازی تعداد زیادی باکتری همراه است. این باکتری‌ها می‌توانند منافذ باز پوست را مسدود و باعث تجمع چربی شوند.

همه آن باکتری‌های آزاد شده، ممکن است به شکل آکنه بروز یابد و پوست را دچار التهاب کند. معمولاً کسانی که جوش‌های بیشتری دارند، تعداد انگل دمودکس روی پوست آن‌ها بیشتر است.

دمودکس می‌تواند ریزش مو بیاورد

این موجود میکروسکوپی می‌تواند افراد را دچار ریزش مو کند. اغلب افراد وقتی ریزش مو دارند، تصور می‌کنند که یکی از ویتامین‌های بدن‌شان کاهش یافته است. این هم می‌تواند دلیل درستی باشد، اما گاهی افزایش تعداد دمودکس روی فولیکول‌های مو که غذای خود را از چربی و سلول‌های مرده تأمین می‌کنند، باعث نازک شدن موها می‌شوند.

ازدیاد جمعیت این انگل‌ها و تغذیه آن‌ها از فولیکول، باعث کاهش خون‌رسانی و مواد مغذی به مو می‌شود. وقتی مو مواد مورد نیاز برای رشد را به دست نیاورد، کم کم شروع به ریزش و نازک شدن می‌کند.

انگل دمودکس و تأثیر آن در خارش پوست

نقش دمودکس در عارضه های پوست و مو مثل خارش را نیز دست کم نگیرید. خارش یک نوع عارضه آزاردهنده‌ای است که افراد بسیاری آن را تجربه کرده‌اند.

گاهی خارش پوست از رشد، تکثیر و بر اثر مرگ همین انگل‌ها رخ می‌دهد. همه بخش‌های بدن ما دارای موهای کرک هستند، بنابراین با وجود فولیکول میزبان خوبی برای این انگل‌ها به شمار می‌روند.

مواقعی که آن‌ها روی پوست فعل و انفعالاتی انجام می‌دهند، آنزیم‌ها و مواد زائدی را از خود ترشح می‌کنند. همه این‌ها می‌توانند منجر به خارش پوست شوند و زخم ایجاد کنند.

ابتلا به دمودکس برای چه کسانی خطرناک است؟

هرکسی می‌تواند درصدی از انگل دمودکس را روی پوست و موهای خود داشته باشد. بااین‌حال زیاد شدن این کنه می‌تواند برای کسانی که دچار بیماری‌هایی مثل HIV یا سرطان هستند، خطرناک شود، زیرا این دست از بیماران سیستم ایمنی ضعیفی دارند. هر عارضه‌ای ممکن است روی دوره درمان آن‌ها تأثیر بگذارد و عوارض غیر قابل جبرانی را برای آن‌ها رقم بزند.

چه کسانی بیشتر به کنه دمودکس مبتلا می‌شوند؟

شواهد آزمایشگاهی و تحقیقاتی زیادی وجود دارد که افراد مسن، محدوده سنی بین ۲۰ تا ۳۰ سال و مردان بیشتر از زنان مبتلا به این انگل هستند. در کودکان پایین ۵ سال نیز به‌ندرت دیده شده است.

با توجه به اینکه گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال، سطح ترشح چربی سبوم در آن‌ها به بالاترین حد خود می‌رسد، بهترین میزبان برای دمودکس به شمار می‌روند.

چگونه انگل دمودکس را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص میزان انگل دمودکس روی پوست، نیاز است که به میکروسکوپ‌های پیشرفته دسترسی داشته باشید. متخصص با استفاده از ابزار پیلینگ و کشیدن آن روی پوست، نمونه‌‌برداری می‌کند. سپس نمونه را به همراه لام روغن زیر دستگاه میکروسکوپ قرار می‌دهد. در این تست به‌خوبی مشخص می‌شود که آیا پوست مورد نظر این انگل را دارد یا خیر.

شرکت لووین کر، مجموعه‌ای پیشرو در حوزه مراقبت و درمان بیماری‌های پوستی است که این تست را به‌صورت آزمایشگاهی و دقیق انجام می‌دهد. اگر فردی مبتلا به این انگل باشد، حتی تعداد آن را نیز به او اعلام می‌کنند.

برای درمان انگل دمودکس چه‌کارهایی انجام دهیم؟

زمان تشخیص در درمان دمودکس کاملاً مؤثر است و در بروز عارضه‌‌های پوست و مو نقش پررنگی دارد. با توجه به اینکه، بسیاری معتقد هستند این انگل درمان ندارد، اما لووین کر با تکیه بر دانش و تخصص اعضای تیم خود توانست موفق به کشف و تولید محصولات دمودکسیلین شود. این محصولات که به همراه تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها به کنترل انگل و کاهش عارضه‌های پوستی کمک می‌کنند.

بهتر است افراد دچار این عارضه، از مجموعه محصولات پوستی مثل شوینده، ضدآفتاب، کرم مرطوب‌کننده و شامپوی مخصوصی که مواد تشکیل‌دهنده آن، توانایی مقابله با انگل دمودکس را دارند، در روتین خود قرار دهند.

منبع: فردا

کلیدواژه: عارضه های پوست و مو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۴۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه گوشت و پوست میلیون‌ها کروکودیل در کارخانه فرآوری می‌شود؟ (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فناوری پرورش و پروار کردن گاو؛ کشتار و فرآوری گاو در کارخانه (فیلم) این گاوداری در اندونزی بزرگترین گاوهای جهان را پرورش می دهد (فیلم) نحوه برش و فرآوری ویژه هزاران ماهی مرکب غول پیکر در کارخانه (فیلم)

دیگر خبرها

  • چگونه گوشت و پوست میلیون‌ها کروکودیل در کارخانه فرآوری می‌شود؟ (فیلم)
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • کرم معجزه
  • اثر هنری با پوست هندوانه! (فیلم)
  • «کرایی مرغ» یک غذای مجلسی که باید امتحانش کنی
  • قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت
  •  مرگ یک سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس اوهایو
  • قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟