Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@20:52:08 GMT

طلایی که خاک می شود/فرارِ آب از لب‌های تشنه‌ی کویر

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۶۳۲۷

طلایی که خاک می شود/فرارِ آب از لب‌های تشنه‌ی کویر

خبرگزاری فارس - خراسان‌جنوبی؛ خراسان جنوبی یکی از استان ها با اقلیم گرم و خشک می باشد که همیشه با بحران خشکسالی مواجه بوده است، همین امر دلیلی محکم بر این است که تمامی ظرفیت ها در خدمت استفاده از بارش ها و روان آب های این استان قرار گیرد.

متاسفانه با وجود این مسائل و به علت کم توجهی مسئولین ذیربط، مقادیر قابل توجهی از روان آب های استان که می تواند در جهت توسعه کشاورزی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. استان بهره گیری شود از مرزهای این استان به کشور مجاور می رود.

روستاهای مرزی برای هر کشوری از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که خود روستائیان بهترین نیروها برای دولت در حفظ و حراست از مرزها هستند، همان‌هایی که بدون هیچ ادعایی حاضرند در قبال کمترین حقوق و یا دریافت آنچه حقشان است در روستا بمانند و از مرزهای کشور خویش دفاع کنند.

رودخانه «هفتاد رود» روستای مشوکی سربیشه به دلیل عدم احداث سد یا سیل بند برای ذخیره رواناب ها، در فصل بارندگی به سمت مرز افغانستان سرازیر می شود. استان کویری خراسان جنوبی دو دهه با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند تا جایی که همین اوایل امسال تیغ تیز این خشکسالی در کنار عطش بی آبی و شلاق آفتاب گرم و سوزان سبب خشک شدن مراتع شد و دامداران به دلیل نبود نهاده، دام هایشان را با نازل ترین قیمت فروختند.

بعد از خساست های ۲۰ ساله آسمان و قهر طبیعیت با این سرزمین، دو سالی شده است که بارقه‌ی امید در دل کشاورزان و مردم روشن شد و حلاوت بارش رحمت الهی به همه شهرستان های استان رسید. آشتی دوباره آسمان با کویر خشکیده خراسان جنوبی و ورود سامانه بارشی پربارش، بعد از گذشت کم ‌بارش‌ ترین سال در ۵۰ سال گذشته، سبب شادمانی وصف ناپذیر مردم شد، اما دیدن رواناب ها و سرریز شدن آن به دشت ها و کویر استان در پی مدیریت ناصحیح، روح مردم را رنج می دهد.

بحران بی آبی بیش از هر چیز دیگری در کشور جولان می دهد و مدیریت نادرست منابع آبی در کنار خشکسالی های پی در پی بسیار نگران کننده است، به همین دلیل سد و سدسازی یکی از راهکارهای اصلی و راهبردی برای مدیریت آب و مقابله با خشکسالی است.

مقصد رواناب ها، افغانستان است

مردم روستای مرزی مشوکی سربیشه مدت‌هاست که هدر رفت سیلاب‌ها را به چشم می بینند و آن را به مسئولان گوشزد می کنند اما بعد از پیگیری های هشت ساله مردم، هنوز چاره ای برای این مشکل اندیشیده نشده و رواناب‌ها علاوه بر اینکه خسارت های جبران ناپذیری بر مزارع آنها وارد می کند، مقصدشان کشور افغانستان است، این در صورتی است که مردم روستای مشوکی خود با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کند.

«حسین خسروی» رئیس شورای اسلامی روستای مشوکی از توابع بخش درح شهرستان سربیشه در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: روستای مشوکی در فاصله ۲۰ کیلومتری کشور افغانستان و در فاصله ۲۲۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و دارای ۸۷ خانوار و ۳۵۰ نفر جمعیت است.

وی با بیان اینکه شغل اصلی مردم روستای مشوکی کشاورزی و دامداری است که با توجه به خشکسالی های اخیر و کم آبی کم رونق شده است، افزود: مردم توان خرید علوفه دام هایشان را نداشتند لذا دام هایشان هم را به قیمت ناچیز فروخته اند و روستا در حال تخلیه است.

خسروی گفت: به دنبال بارندگی های اخیر بارقه‌ای از امید در دل مردم روستا ایجاد شد.

وی تصریح کرد: رودی از روستای مشوکی به نام «هفتاد رود» عبور می کند که از مرکز دهستان تمامی رودها و رواناب های سرریز به این رودخانه به مرز و دشت کشور افغانستان سرازیر می شود.

رئیس شورای این روستا یادآور شد: از سال ۸۴ پیگیر این موضوع هستیم و به آب منطقه ای و منابع طبیعی نامه نگاری شده تا یک سد در این روستا احداث شود، هم اکنون کارهای مطالعاتی ایجاد سد انجام شده ولی تاکنون هیچ اقدامی برای احداث انجام نشده و هر ساله مسئولان می گویند اعتباری نداریم و سال آینده در دستور کار است.

وی با گلایه از وعده های هر ساله آب منطقه ای برای احداث سد در این روستا، بیان کرد: تاکنون این وعده ها کار را به نتیجه نرسانده و آخرین بار یک ماه گذشته با حضور نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس نشستی با مدیرعامل آب منطقه ای برگزار شد و قول مساعد دادند تا سال آینده از محل بودجه محرومیت زدایی و بودجه در اختیار نماینده اقداماتی انجام شود.

وی علت روی آوردن مردم روستا به موادمخدر را بیکاری دانست و خاطرنشان کرد: یکی از راه های جلوگیری از بیکاری ایجاد سد و نگه‌داشت مردم در روستاها است چراکه هم از هدر رفت آب به کشور افغانستان جلوگیری کرده و هم آب‌های ذخیره شده در پشت سد قابل سبب رونق روستاها می‌شود.

تخریب اراضی کشاورزی در هنگام سیل

خسروی تصریح کرد: ورودی روستا از رودخانه گذر می شود و موقع سیل، تنها راه ارتباطی روستا مسدود می شود که باز هم مکرر با ادارات راه، جهاد کشاورزی، فرمانداری و بخشداری رایزنی کرده ایم تا فکری برای این راه بردارند تا بارندگی ها مسیر روستا را مسدود نکند اما هیچ اقدامی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم مشوکی ناامید شدند تا پایان امسال بیش از ۱۰ خانواده از روستا مهاجرت کنند دوسال قبل عواید سوخت مرزنشینی واریز می شد اما دوسالی است که این مبلغ قطع شده و واریز نمی شود و مردم در حال مهاجرت به حاشیه های شهر بیرجند هستند و این مهاجرت قطعا معضلات اجتماعی را دارد.

وی گفت: ورودی روستا سه کیلومتر است که خواستاریم جهاد کشاورزی برای مزارع کشاورزی دیوار ساحلی احداث کند، می توان گفت اگر فردی در زمان ایجاد رواناب مریض شود باید در همان روستا جان بدهد چرا که خودروهای سنگین هم از این سیلاب نمی تواند عبور کند.

احداث سد در روستای مشوکی نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار

«سعید سروری»، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برای احداث سد تغذیه مصنوعی در روستای مشوکی یک طرح مطالعاتی انجام شده است اما اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده و پیگیر اعتبار هستیم.

وی با بیان اینکه برای احداث سد در روستای مشوکی از طریق نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه پیگیری داشته ایم، افزود: برای شروع این پروژه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم پیگیری شده است.

سروری از همکاری منابع طبیعی برای مدیریت رواناب ها در روستای مشوکی خبر داد و گفت: دو بند خاکی برای کاهش حجم رواناب های سرازیر به کشور افغانستان ایجاد شده است لذا در طرح مطالعاتی هم یک بازنگری انجام شده است.

وی تصریح کرد: عدم تخصیص اعتبار؛ سدی بر سر راه طرح های مهم مرزی است و اعتبار لازم برای ایجاد سد در روستای مشوکی هم ۲۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل آب منطقه ای گفت: پروژه های تغذیه مشوکی، آهنگران، بندان، چاهداشتی و گزیک تغذیه مصنوعی و روی خروجی دشت های استان و مرزی هستند که اجرای آن در دستور کار است، با اجرایی شدن پروژه های روستای مهم و مرزی بالای ۹۰ درصد استان تحت پوشش رواناب ها قرار می گیرند.

سروری با بیان اینکه طرح مطالعاتی تغذیه مصنوعی مشوکی و چاهداشی انجام شده است و تغذیه مصنوعی بندان آغاز شده اما به دلیل کمبود اعتبار نیمه کاره رها شده است، ادامه داد: تغذیه مصنوعی آهنگران و گزیک هم در دستور کار است.وی تصریح کرد: در مجموع ۶ طرح تغذیه ای که در خروجی استان و مرزی هستند، مشکل تأمین اعتبار دارند.

۱۳ سازه آبخیزداری در حوزه مشوکی احداث می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: برای مدیریت رواناب ها در حوزه مشوکی، لانو، درح، گلوگاه و درخت توت حدود ۱۰ تا ۱۳ سازه آبخیزداری از سال ۹۶ با کمک قرارگاه شهید ناصری کار کرده ایم.

وی با بیان اینکه اعتبارات باید کافی باشد تا تمام حوزه را مدیریت کنیم، گفت: به لحاظ فنی لازم نیست تمام شاخه های آبخیزداری کار کنیم؛ هدف حذف سیلاب نیست بلکه مدیریت سیلاب است.نصرآبادی با بیان اینکه رواناب های روستای مشوکی به مرز افغانستان سرازیر می شود، افزود: از این نوع سرریزها زیاد داریم؛ در استان یک سوم رواناب های زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان به سمت مرز افغانستان هدایت می شود که در حال مدیریت هستند.

وی ادامه داد: پیش از این حوزه های مرزی اعتبار ملی داشتند که این اعتبار حذف شده است و در قالب همان حوزه های معمولی باید کار شود، شاخه هفت رود در جوار زمین های کشاورزی مردم روستای مشوکی است و نمی توانیم برای تمام شاخه ها، آبگیر احداث کنیم چراکه آب ها به زمین های کشاورزی مردم سرریز می شود، لذا همه شاخه های رودخانه قرار نیست بسته شود بلکه باید مدیریت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: در حوزه مشوکی سازه های آبخیزداری باقی مانده داریم که در حال کار است.

نصرآبادی خاطرنشان کرد: امسال ۱۶۲ میلیارد تومان اعتبار ملی برای حوزه آبخیزداری داریم که بیش از ۲۵ درصد آن تخصیص یافته است که براساس تخصیص‌ها، ۲۳۰ سازه جدید در سال مالی ۱۴۰۰ کار خواهیم کرد، قرارداد با پیمانکاران بسته شده و در حال انجام کار هستند.

انتهای پیام/۳۶۳۵

منبع: فارس

کلیدواژه: روان اب خراسان جنوبی رواناب آب خشکسالی شهرستان درمیان روستای مشوکی کشور افغانستان خراسان جنوبی تغذیه مصنوعی منابع طبیعی مردم روستای آب منطقه ای برای احداث مردم روستا رواناب ها انجام شده احداث سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۶۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران

آفتاب‌‌نیوز :

تهران یکی از شلوغ‌ترین شهر‌های ایران است. ابر شهری با خیابان‌های کوچک و بزرگ و بزرگ‌راه‌های طولانی که در بیشتر ساعات روز با انبوهی از وسایل نقلیه و خودرو‌ها پر می‌شود. گرچه در پایتخت پارک‌ها و فضا‌های سبز فراوانی وجود دارند، اما زندگی شهری و دغدغه‌هایش فرصت محدودی برای لذت بردن از آن‌ها باقی می‌گذارد. در چنین شرایطی است که بسیاری از پایتخت‌نشینان، برای رفع خستگی و اندکی آرامش راهی جاذبه‌های اطراف تهران می‌شوند تا با طی کردن مسافتی کوتاه، از طبیعت بکر و هوای پاک این مناطق استفاده کنند.

به خصوص که در مناطق اطراف تهران گزینه‌های متعددی هم برای اجاره انواع اقامتگاه و خانه و سوئیت مهیا شده است و وجود پلتفرم‌هایی مانند سایت شب باعث شده تا مسافران بتوانند به راحتی نسبت به رزرو گزینه‌های اقامتی اقدام کنند.

شهریار، انتخابی جذاب برای سفر در بهار

فصل بهار مصادف است با درختان تازه شکوفه زده، دشت‌های سرسبز و پرگل، رودخانه‌هایی جاری و نسیمی دلنواز که از میان ارتفاعات و رشته کوه‌های البرز وزیدن می‌گیرد. اغراق نیست اگر بگوییم که بهار، بهترین فصل برای گشت و گذار در شهر‌های ییلاقی اطراف تهران مانند شهریار است. شهری با باغ‌های پر از میوه و دشت‌های رنگارنگ که یکی از جاذبه‌های گردشگری برای ساکنان تهران و شهر‌های اطراف به حساب می‌آید. 

یکی از جذابیت‌های شهریار برای اغلب مسافران، طبیعت سرسبزی است که در هر نقطه از شهر دیده می‌شود. اصلا به همین دلیل است که گزینه اجاره باغ در شهریار برای اغلب مسافران پرطرفدار و هیجان انگیز است! البته که در اینجا دیگر امکانات اقامتی هم وجود دارد و گردشگران می‌توانند ضمن گشت و گذار در طبیعت، در هر نقطه نسبت به اجاره ویلا در شهریار اقدام نمایند.

جا‌های دیدنی شهریار در بهار

همانطور که به شما گفتیم، طبیعت شهریار یکی از محبوب‌ترین نقاط برای تفریح و سفر است. با این حال در این شهر جاذبه‌های تاریخی متنوعی هم برای بازدید وجود دارد. یکی از این جاذبه‌ها، بنای تاریخی قلعه دهشاد است که مردم قدیم در گذشته از آن برای دیده بانی استفاده می‌کردند.

قلعه‌ای قدیمی با بافتی روستایی که هنوز بعضی از مردم شهر در گوشه و کنارش زندگی می‌کنند؛ بد نیست که بدانید این قلعه نسبت به دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر، سازه مدرن‌تری دارد و قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد.

در چهار طرف قلعه دهشاد، چهار برج دیده می‌شود که روزگاری محل استقرار نگهبانان برای دیده‌بانی بوده است. سقف قلعه نیز به صورت ذوزنقه‌ای طراحی شده و دو طاق‌نما را در دو سمت خود جای داده است. در ساخت این قلعه و بنای قدیمی، آجر حرف اول را می‌زند.

به دلیل معماری منحصر به فرد این مجموعه، قلعه دهشاد یکی از آن مکان‌هایی است که دانشجویان رشته هنر را برای بررسی‌های دقیق و علمی به خود دعوت می‌کند. این بنای باستانی در ده کیلومتری شرق شهریار واقع شده و در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده است.

اگر از قلعه دهشاد دیدن کردید و باز هم دلتان خواست تا وقت خود را با سر زدن به جاذبه‌های تاریخی شهریار سپری کنید، ما به شما بازدید از تخت کیکاووس را پیشنهاد می‌کنیم! یک جاذبه تاریخی دیگر که در ۱۸ کیلومتری جنوب شهریار واقع شده است و قدمتی ۴ هزار ساله دارد. این بنا در روستای بیدگنه قرار گرفته و در گذشته محلی برای برگزاری جشن‌های ملی بوده است.

مورخان و باستان شناسان اعتقاد دارند که تخت کیکاووس، روزگاری میزبان جشن‎های باشکوهی مانند جشن سده یا مهرگان بوده است. جشنی که در آن همگی به دور آتش سرخ رنگ جمع می‌شدند و دست در دست یکدیگر، به شادی و پایکوبی می‌پرداختند. شاید اگر گوش‌هایتان را تیز کنید، هنوز هم بتوانید صدای جشن و پایکوبی مردم قدیم را در ذهنتان تصور کنید!

گرچه همچنان در این محل جشن‌هایی مانند چهارشنبه سوری برگزار می‌شود، اما بدون شک هیچ کدام تا امروز نتوانسته‌اند شکوه و زیبایی مراسم کهن و قدیمی را احیا کنند.

گردش بهاری در روستای برغان

حالا که تا شهریار آمده‌اید، بگذارید تا کمی هم با شما از روستا‌های جذاب اطرافش صحبت کنیم! مطمئنا سر زدن به این روستا‌ها آن هم در فصل خوش و آب و هوای بهار حسابی سرحالتان می‌کند و انرژی بی حد و اندازه‌ای به شما می‌دهد.

اولین روستای پیشنهادی ما به شما، روستای برغان است. دهکده‌ای که در دامنه جنوبی کوهپایه‌های البرز قرار گرفته و سر زدن به آن در بهار می‌تواند یک ماجراجویی دلنشین و هیجان انگیز باشد. قدمت برغان هنوز به درستی مشخص نشده است، با این حال درختان چنار بسیار تنومند و کهنسال این روستا خبر از تاریخی چند هزار ساله می‌دهند. در برغان همچنین خانه‌ها و بنا‌های تاریخی وجود دارند که ساخت آن‌ها به دوران قاجار باز می‌گردد. 

روستای برغان در بهار آب و هوای معتدلی دارد. در حقیقت پوشش گیاهی متنوع و وجود درختان کهنسال و پربار در برغان، آب و هوای این منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شده است تا گشت و گذار در آن، جذاب و منحصر به فرد باشد. برغان علاوه بر طبیعت زیبا و آثار تاریخی‌اش، به آلوچه‌های خوش رنگ و طعمش هم شناخته می‌شود. جالب است که بدانید آلوچه و لواشک در کنار گردو و لبنیات محلی از جمله سوغاتی‌های خوشمزه برغان به شمار می‌روند.

پل قدیمی، رودخانه روستا، حسینیه محل، درختان هزار ساله و میدان برغان نیز برخی از جا‌های دیدنی این روستا به حساب می‌آیند. تا یادمان نرفته است بگوییم که در طبیعت اطراف برغان تا دلتان بخواهد کلبه چوبی و کلبه جنگلی هم ساخته شده و مسافران می‌توانند با خیال راحت چند روزی در این روستای خوش آب و هوا ساکن شوند.

دیگر خبرها

  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ