Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@23:25:11 GMT

برگزاری مراسم آئینی کومسای در منظر فرهنگی هورامان

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۸۲۹۵

برگزاری مراسم آئینی کومسای در منظر فرهنگی هورامان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مراسم کومسای که ریشه در انجمن ریش‌سفیدان گذشته در نزدیک‌ترین جمعه به 15 اردیبهشت در منظر فرهنگی هورامان برگزار می‌شود.

در گذشته در چنین روزی بزرگان هورامان جهت برنامه‌ریزی امورات منطقه دور هم جمع می‌شدند چون هالی منطقه بر این اعتقادند که پیرشالیار بنیانگذار چنین انجمنی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل طبیعت بسیار زیبای هورامان در فصل بهار، صدها نفر از مردم منطقه و دیگر شهرهای کشور، جهت دیدن مراسم به شهر هورامان تخت می‌آیند. مردم منطقه صبح زود راهی مزار پیرشالیار می‌شوند و پس از جمع شدن، ماموستای هورامان نطقی ایراد می‌کنند.

سپس قصیده‌خوانی شروع می‌شود که محتوای مذهبی داشته و بسیاری از آنها در مدح پیامبر(ص) و پیرشالیار است. در ادامه دف‌نوازی و ذکر دروایش از جمله‌ی برنامه‌های آن روز است.

از دیگر جلوه‌های این مراسم، رسم شکستن سنگ است. قطعه‌ سنگی در اطراف مزار پیرشالیار وجود دارد که بنا بر اعتقاد اهالی هورامان، هر مقدار از آن شکسته شود سال دیگر سبز شده و جای آن را می‌گیرد.

مردم در این روز با سنگ‌های دیگری که در محوطه یافت می‌شود بر روی این سنگ سفید زده و مقداری که از آن جدا می‌شود را همراه خود برای تبرک به خانه می‌برند.

در گذشته که هورامان‌تخت روستا بود و نسبت به امروز جمعیت کمتری داشت و مراسم پیرشالیار نیز جنبه گردشگری به خود نگرفته بود، خانوارهایی که دارای دام بودند خودشان و دام‌هایشان به مقبره پیرشالیار رفته و هفت بار دور مزار پیر طواف می‌کردند. معمولاً در این مراسم تنها ریش‌سفیدان شرکت می‌کردند که بیشتر آنها از طایفه سادات بوده و همراه با دف‌زنی قصیده‌های مذهبی می‌خواندند.

مراسم کومسا تا نهار به طول می‌انجامد و مردم نهار را نیز با توجه به طبیعت بکر و زیبای هورامان همانجا میل می‌کنند.

غذاهایی که در این روز طبخ می‌شوند بیشتر دلمه و نوعی غذای محلی به نام کَلانه  است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

منبع: فارس

کلیدواژه: هورامان کومسای پیرشالیار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۸۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای جایزه به ۶۲ نفر در شصت‌ودومین جایزه ملی البرز

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، نشست خبری حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز با اصحاب رسانه امروز، ۱۱ اردیبهشت‌ماه در آستانه برگزاری آئین شصت‌ودومین سال جایزه البرز در بخش نخبگانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ارشدی طی سخنانی بیان کرد: جایزه البرز به عنوان قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است که بیش از ۶۰ سال پیش از سوی زنده‌یاد حسینعلی البرز پایه‌گذاری شد و در طول شش دهه از عمر این بنیاد بیش از شش هزار نفر از نخبگان علمی کشور را انتخاب کرده و نقش امید‌آفرینی را برای ایشان داشته است.

وی افزود: اعتلای فرهنگ کشور از دغدغه‌های مهم مرحوم حسینعلی البرز بود. نتیجه علمی برندگان جایزه البرز باید در سه محور کاهش آلام بشری، اعتلای زندگی انسانی و اعتلای حیثیت ایرانی در جامعه جهانی باشد. اهم ویژگی‌های اختصاصی جایزه البرز نیز بدین صورت است که این جایزه باسابقه‌ترین جایزه علمی کشور به عنوان نوبل ایرانی، تنها جایزه علمی کشور بر مبنای سنت حسنه وقف، جایزه غیر دولتی، مستقل و مردمی و قابلیت معرفی به عنوان نوبل ایرانی را دارد.

ارشدی تصریح کرد: از سال ۱۳۴۲ تا به امروز بیش از سه هزار دانشجو از طریق وام تحصیلی و وام اشتغال مورد حمایت قرار گرفته و چهار هزار و ۶۵۰ نفر نیز جایزه البرز را دریافت کرده‌اند. از سال ۱۳۹۰ تاکنون تعداد ۱۳ همایش ملی در تهران و هشت همایش استانی در سطوح مخترعان، دانشمندان، دانش‌آموزان و طلاب برگزار شده است. مرحوم حسینعلی البرز به عنوان یکی از ۵۰ کنشگر اقتصادی ۱۵۰ سال اخیر ایران انتخاب شده‌اند و با این وجود تمامی ثروت خود را در راه اعتلای علم و دانش کشور وقف کرد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: بنیاد فرهنگی البرز از سال ۱۳۴۲ با وقف تمامی اموال مرحوم حسینعلی البرز آغاز به کار کرد. ایشان حتی پیکر خود را وقف دانشکده علوم پزشکی تهران کرده بود. شیوه اجرای نیت واقف در بنیاد فرهنگی البرز در قالب برگزاری دو مراسم ملی در طول سال اجرا می‌شود.

وی گفت: در سال جاری که متقارن با شصت و دومین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز است و با هدف تکریم از دانشگاهیان و عالمان کشور مراسم اعطای شصت و دومین جایزه البرز در بخش نخبگانی طی روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

ارشدی با بیان اینکه فراخوان جایزه ملی البرز طی سال گذشته منتشر شد، اظهار کرد: مهلت ثبت‌نام برای شرکت در این دوره از جایزه البرز آذرماه سال ۱۴۰۲ به پایان رسید و سپس، فرایند راستی‌آزمایی مدارک ثبت‌نام‌کنندگان انجام شد و در نهایت نیز طی اسفندماه سال گذشته آئین داوری جایزه البرز انجام و اسامی نفرات برتر مشخص شد. 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: در مراسم امسال از ۶۲ نفر از دانشمندان، فناوران، دانشجویان و طلاب تقدیر خواهد شد. این مراسم با حضور ریاست سازمان اوقاف، معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری، وزیر علوم، وزیر بهداشت و رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز برپا خواهند شد.

وی افزود: سال گذشته و با همکاری وزارت امور خارجه، برای اولین بار فراخوان جایزه البرز در تمامی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در دنیا منتشر شد و تعدادی از دانشمندان ایرانی خارج از کشور در این فراخوان شرکت کردند. البته در مراسم پیش رو از ایرانیان خارج کشور نفرات برنده نخواهیم داشت و امیدواریم در آینده زمینه انتخاب ایرانیان خارج از کشور نیز در جایزه البرز فراهم شود.

ارشدی تصریح کرد: رقم جایزه امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است و نزدیک به ۹ میلیارد تومان جایزه در این مراسم اعطا خواهد شد. در سال جاری در بخش دانشگاهیان و حوزویان به هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان، در بخش فناوران و مخترعان نیز به هر نفر ۱۵۰ میلیون تومان، در بخش دانشمندان به هر یک از برندگان مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و در بخش دانشمندان نیز به هر نفر مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان اعطا خواهد شد. طبق نیت واقف تمامی جوایز ملی البرز از موقوفات بنیاد تأمین می‌شود.

در ادامه امیرعلی حمیدیه، بنیانگذار اولین بانک سلول‌های بنیادین ایران و برنده جایزه ملی البرز نیز در سخنانی بیان کرد: علت اینکه جایزه البرز روز به روز توسعه پیدا می‌کند، این است که به دنبال رفع آلام بشری است. امروز نیازمند بازتعریف واژه نخبه هستیم. نخبه کسی است که به رفع آلام بشری کمک می‌کند و از ضریب شرافت بالایی برخوردار است.

وی گفت: باید بدانیم که پول و تحصیلات الزاما انسان را عالم و وارسته نمی‌کند؛ لذا طبق تعاریف بنیاد البرز ضریب شرافت به ضریب علمی افزوده شده است. بنیاد البرز در سال ۱۴۰۰ با اعطای جایزه به بنده به عنوان مسئول گروه تحقیقاتی سلول‌های بنیادین، کمک بزرگی به گروه و راه دشوار ما را تسهیل کرد.

حمیدیه با بیان اینکه تاثیر بنیاد البرز فقط بر روی افراد نیست و جامعه را متاثر می‌کند، اظهار کرد: تعاریف والای جایزه البرز در حوزه انسانی، به تعالی جامعه علمی کشور کمک می‌کند.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این مراسم و با حضور مسئولان حاضر، از پوستر شصت و دومین دوره جایزه ملی البرز در بخش دانش‌آموزی رونمایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت استاد مطهری در مسجد جامع نارمک
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • اعطای جایزه به ۶۲ نفر در شصت‌ودومین جایزه ملی البرز
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • رونمایی از آثار ۱۳ معلم مولف در مراسم تکریم مقام معلم
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته نظارتی منطقه ۵ اصفهان در ۱۴۰۳