Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنچه که در نفرت‌پراکنی محتوای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در ایران و افغانستان صورت گرفته است حتی در صورت تأیید و صحت در اینکه در ایران باشد، بسیار نادر است و بیشتر مردم ایران نسبت به مهاجران افغانستان به صورت محبت‌آمیز رفتار می‌کنند.

بسیاری از این مهاجران، افراد باشخصیت و محترمی هستند که از روی اجبار و سختی‌های زندگی در کشورشان، سختی‌های مهاجرت و کار سخت را پذیرفته‌اند و به ایران آمده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از این مهاجران افغانستانی نیز فرهیخته و بعضا دانشجو هستند که هم صحبتی و معاشرت با آنها باعث مسرت و خوشحالی می‌شود.

همواره جریان‌سازی‌هایی در رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد و محتوایی وایرال(همه‌گیر) می‌شود که مردم دو کشور ایران و افغانستان باید آگاه‌تر و هوشمندانه‌تر نسبت به این وقایع برخورد کنند. چون اولا معلوم نیست که این ادعاها صحت داشته باشد یا اینکه یک اتفاق و سانحه اگر هم صحت داشته باشد نباید به کل جامعه تعمیم داده شود.

در این زمینه رسانه‌های جمعی از جمله رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری نباید به این نفرت پراکنی‌ها و اختلاف میان دو ملت دامن بزنند. به خصوص آنکه این دو کشور با هم همسایه هستند و هم دین مشترکی دارند. این موضوع باعث سواستفاده دشمنان ایران و افغانستان می‌شود.

اقدام قاطع دولت و پلیس هر دو کشور در شناسایی و مجازات متخلفان امر مهمی در اعتمادبخشی و آرامش جامعه خواهد بود.

هراز گاهی ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی بازنشر می‌شود از آزار و اذیت‌هایی که علیه مهاجران افغانستانی صورت می‌گیرد. در اینجا پرسشی مطرح می‌شود که آیا این اختلافات در واقعیت و زندگی روزمره مردم ایران با مهاجران افغانی هم دیده می‌شود و آیا با انتشار همین چند کلیپ افغان‌هراسی و ایران‌هراسی اتفاق خواهد افتاد؟

آنچه که در نفرت‌پراکنی محتوای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در ایران و افغانستان صورت گرفته است، شک و تردید زیاد است و بیشتر منابع معتبر صحت آن را به واسطه اینکه در ایران اتفاق افتاده باشد، رد کرده‌اند. اما اگر فرض بگیریم این امر صحیح باشد هم این نوع موارد بسیار نادر است زیرا بیشتر مردم ایران همواره نسبت به مهاجران افغانستان به صورت محبت‌آمیز و مهمان‌نوازانه رفتار می‌کنند.

بسیاری از این مهاجران، افراد باشخصیت و محترمی هستند که از روی اجبار و سختی‌های زندگی در کشورشان، دشواری‌ مهاجرت و کار سخت را پذیرفته‌اند و به ایران آمده‌اند. برخی از این آوارگان و مهاجران افغانستانی نیز فرهیخته و بعضا دانشجو هستند که هم صحبتی و معاشرت با آنها باعث مسرت و همدلی ما می‌شود.

همواره جریان سازی‌هایی در رسانه‌های اجتماعی هر دو کشور اتفاق می‌افتد و محتوایی وایرال یا به صورت گسترده پخش می‌شود که هدف اصلی از آن، منفی کردن اذهان عمومی مردم دو کشور ایران و افغانستان نسبت به یکدیگر است که مردم باید آگاه‌تر و هوشمندانه‌تر نسبت به این وقایع برخورد کنند، چراکه صحت این ادعاها مشخص نیست و همچنین اگر یک اتفاق و سانحه صحت هم داشته باشد نباید به همه جامعه تعمیم داده شود.

در جایی که مردم در اعتراض به این وقایع و کلیپ‌ها تجمعاتی حتی خشونت‌آمیز برگزار می‌کنند، نشان از تاثیر آن محتواهای چندرسانه‌ای بر افکار عمومی دارد. بنابراین در موارد اخیری که در امسال در رسانه‌های اجتماعی دو کشور پخش و بازنشر شد می‌توان گفت که تفکر ایران‌هراسی در میان افکار عمومی مردم افغانستان، بیشتر موثر واقع شد تا تفکر افغان‌هراسی نزد مردم ایران.

در این زمینه رسانه‌های جمعی از جمله رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری نباید به این نفرت پراکنی‌ها و اختلاف میان دو ملت دامن بزنند. به خصوص آنکه این دو کشور با هم همسایه هستند و هم دین مشترکی دارند. این موضوع می‌تواند بستر سواستفاده دشمنان ملت ایران و افغانستان را فراهم آورد تا از مسایلی همچون شیعه و سنی بودن و مواردی از این قبیل سواستفاده کنند. مردم نیز می‌توانند با قطع حلقه پخش دومینویی این محتواها نگذارند تا نفرت‌پراکنی در جامعه بیشتر شود.

البته در کنار رسانه‌ها و مردم، اقدام قاطع دولت و پلیس هر دو کشور در شناسایی و مجازات متخلفان امر مهمی در اعتمادبخشی و آرامش جامعه خواهد بود.

*مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات دیجیتال و عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: شیعه ، افغانستان ، ایران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شیعه افغانستان ایران رسانه های اجتماعی مهاجران افغانستان ایران و افغانستان نفرت پراکنی مردم ایران دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۸۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا، یک مقام محور مقاومت به المیادین اعلام کرد: آنچه در رسانه‌های بین‌المللی و سایت‌های عربی مبنی بر تخلیه منطقه جنوب سوریه توسط ایرانی‌ها و کاهش تعداد اعضا منتشر می‌شود، صحت ندارد.

وی گفت: اساساً هیچ نیروی ایرانی در سوریه وجود ندارد، بلکه مستشاران نظامی به صورت قانونی و با توافق با مقامات سوریه در آنجا هستند.

این مقام مسوول ادامه داد: مستشاران ایرانی همچنان طبق وظایفی که با دمشق توافق شده و در هرنقطه‌ای از سوریه که لازم باشد به طور معمول وظایف خود را انجام می‌دهند و هیچ خروجی صورت نگرفته است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که برخی منابع رسانه‌ای عربی مدعی خروج مستشاران نظامی ایران از برخی مناطق سوریه در اقدامی پیشگیرانه برای بی‌اثر کردن حمله احتمالی رژیم صهیونیستی شده بودند.

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاورد‌های اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت
  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه