Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@03:14:57 GMT

اهداف سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۹۴۶۸

اهداف سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران چیست؟

احتمال می‌رود در سفری که می‌خواهد انجام شود، اطلاعاتی در اختیار گزارشگر ویژه سازمان ملل قرار گیرد که در «کالیبره کردن» تحریم‌ها اثر گذار باشد؛ ضروری است دستگاه‌های نظارتی و امنیتی پیگری کنند.

به گزارش مشرق، «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به تحریم‌های قهری و یک‌جانبه، از سفر خود به ایران در ماه آینده، اردیبهشت، خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه‌ای که در تارنمای سازمان ملل منتشر شده آمده است که دوهان از ۱۷ تا ۲۸ اردیبهشت‌ماه برای تحقیق درباره آثار تحریم‌های یک‌جانبه بر حقوق انسانی شهروندان در ایران به تهران سفر می‌کند.

بنا بر بیانیه سازمان ملل، آلنا دوهان در ایران با نمایندگان مختلف دولت ایران دیدار خواهد کرد. وی همچنین با آژانس‌های سازمان ملل در ایران و همچنین سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های منطقه‌ای، نهادهای مالی بین‌المللی، نهاد ملی حقوق بشر و نمایندگان جامعه دیپلماتیک حاضر در تهران دیدارهای خصوصی خواهد داشت.

او همچنین با سازمان‌های غیردولتی، جامعه تجاری و جامعه مدنی، به‌ویژه سازمان‌هایی که فعالیت‌هایشان ممکن است تحت تأثیر اقدامات قهری یک‌جانبه قرار گیرد، و همچنین با دانشگاهیان با تخصص خاص در این زمینه دیدار می‌کند.

آلنا دوهان قرار است در سپتامبر سال جاری میلادی، تابستان آینده، نتایج و توصیه‌های خود را در گزارشی به پنجاه و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر ارائه کند.

دوهان از زمان انتصاب به این سمت در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۰، به کشورهای مختلفی ازجمله ونزوئلا، قطر و سوریه سفر کرده است. گزارشهایی را نیز به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه دادهاست.

بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد، سازمان ملل به تاثیر تحریم‌های یکجانبه به‌ویژه تحریم‌های آمریکا بر کشورهای مختلف، اشراف کامل دارد و اطلاعات به‌دست آمده در این سفرها نیز مؤید این موضوع است. درباره آثار تحریم‌های یکجانبه بر ایران نیز گزارش‌ّهای زیادی وجود دارد. سلسله گزارش‌های ایران تحت تحریم، گزارش دیده‌بان حقوق بشر با عنوان «فشار حداکثری» ‌ در سال ۲۰۱۹ و ... از این رو اگر سازمان ملل بخواهد از وضعیت تحریم بر ایران آگاهی یابد، خیلی نیازمند اعزام گزارشگر ویژه نیست.

حال، نکته مهم درباره عملکرد گزارشگر ویژه عدم اثرگذاری سفر او و گزارش حاصل از آن، بر وضع تحریم‌ها علیه کشور میزبان است. برای مثال: دوهان در بند ۱۶ گزارشی که از سفر خود به ونزوئلا ارائه کرده است اذعان می‌کند: اتحادیه اروپا مدت اندکی پس از سفر گزارشگر ویژه، تحریم‌های جدیدی را علیه ونزوئلا اعمال کرد.

نکته مهم درباره عملکرد گزارشگر ویژه عدم اثرگذاری سفر او و گزارش حاصل از آن، بر وضع تحریم‌ها علیه کشور میزبان است

در بهترین حالت این سفر صرفاً به ارائه یک گزارش در شورای حقوق بشر سازمان ملل ختم خواهد شد و تاثیری بر روی تحریم‌ها ندارد و حتی منجر به کاهش تحریم‌ها در حوزه موارد بشردوستانه نیز نمی‌شود. حتی تایید این گزارش توسط سازمان ملل نیز محل بحث است. این موضوع در گزارش ارائه شده توسط «دوهان» از سفر به سوریه کاملاً مشهود است.

در دسامبر ۲۰۲۰، دوهان بیانیه‌ای علیه تحریم‌های آمریکا علیه دولت سوریه صادر کرد و نوشت: «این تحریم‌ها، ممکن است مانع از بازسازی زیرساخت‌های غیرنظامی سوریه شود»، در نتیجه درگیری ویران شده است و ممکن است حقوق بشر مردم سوریه را نقض کند؛ اظهارات او مورد استقبال دولت سوریه قرار گرفت، در حالی که فرستاده ویژه ایالات متحده در امور سوریه یافته‌های او را رد کرد!

تردیدهای جدی درباره هدف واقعی گزارشگر ویژه

معمولا گزارشگران مرتبط با نهادهای بین‌المللی در ورای ظاهری که دارند، نقش‌های دیگری دارند که پنهان است. برای مثال چند سالی است که بحث‌های جدی درباره نقش کارشناسان صندوق بین‌اللمللی پول در جمع‌آوری اطلاعات به منظور ارتقای ابزار تحریم وجود دارد. در مورد گزارشگر ویژه هم این تردیدها وجود دارد.

توضیح اینکه هدف اصلی تحریم‌های اقتصادی ایجاد نارضایتی اجتماعی در میان جامعه هدف بوده تا از این طریق فشارهای اجتماعی بر دولت هدف ایجاد شود و تحت این فشار مقامات سیاسی دولت هدف تصمیم‌ به تغییر رفتار بگیرند. ایران تجربه این وضعیت را در سال‌های ۹۱ و ۹۲ داشته است. در نتیجه فهم دقیق از وضعیت اجتماعی و جریان‌های اعتراضی در داخل کشور، می‌تواند در کالیبره کردن (افزایش دقت) تحریم‌ها بسیار موثر باشد. در دو سال گذشته نیز تلاش‌ّهایی از سوی نهاهای مرتبط با سازمان ملل برای دسترسی به آمارهای مهم اجتماعی شده است.

باتوجه به برخی پرسش‌های مطرح شده در بیانیه سازمان ملل، به ویژه سوال هفتم، اطلاعات به‌دست آمده توسط گزارشگر ویژه، ممکن است سبب شناسایی نقاط ضعف و مسیرهای دور زدن تحریم‌ها و درنتیجه سبب تشدید تحریم‌ها شود.

این امکان وجود دارد که اطلاعاتی در اختیار این گزارشگر قرار گیرد که در کالیبره کردن تحریم‌ها اثر گذار باشد؛ ضروری است دستگاه های نظارتی و امنیتی پیگری کنند

آنچه که نگرانی را افزایش می‌دهد میزبانی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه از گزارشگر ویژه است چرا که به دلیل پیچیدگی‌های موضوع، این امکان وجود دارد که اطلاعاتی در اختیار این گزارشگر قرار گیرد که در کالیبره کردن تحریم‌ها اثر گذار باشد.

ضروری است دستگاه‌های نظارتی و امنیتی با حساسیت این موضوع را دنبال کنند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که گزارشگر ویژه درخواست حضور در شهرهای مختلفی همچون مشهد، شیراز، یزد و اصفهان را نیز مطرح کرده است و به مدت دو هفته قرار است دیدارهای مختلفی با افراد در جایگاه‌های مختلف داشته باشد. از این رو نگرانی نسبت به اهداف این سفر به جاست.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت حقوق بشر سازمان ملل متحد اتحادیه اروپا قوه قضائیه سازمان ملل دیده بان حقوق بشر ونزوئلا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت کالیبره کردن گزارشگر ویژه ویژه سازمان سازمان ملل قرار گیرد حقوق بشر تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۹۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه

به گزارش همشهری‌آنلاین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به دلیل طرح ایده های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

کد خبر 848875 برچسب‌ها ایران و اسرائیل ایران و آمریکا خبر ویژه تحریم فلسطین

دیگر خبرها

  • اهداف سیاسی و ابعاد رسانه‌ای گزارش اخیر بی بی سی جهانی
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • نگرانی گزارشگر سازمان ملل درباره تعلیق دانشجویان معترض در آمریکا
  • ابراز نگرانی گزارشگر سازمان ملل از تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟