Web Analytics Made Easy - Statcounter

محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در بخش خبری ۲۱ در خصوص مسدود شدن وجوه صادرکننده چک برگشتی به اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی از هفته آینده به سوالات زیر پاسخ داد.

آیا همه حساب های فردی که چک برگشت می خورد مسدود می شود؟

محرمیان: ماده ۵ مکرر قانون مواردی را برای شخصی که چک برگشتی دارد در نظر گرفته که یکی از آنها کسر مانده چک برگشتی از کلیه حساب هایی آن فرد در کل شبکه بانکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون یک بخش از این قانون اجرا می شود و مبلغ چک برگشتی از کلیه حساب های فرد در همان بانک برداشت می شود. اما قسمت دوم این قانون اعلام می کند از سایر حساب های فرد در کلیه بانک ها  هم مبلغ کسری چک برگشتی مسدود شود.

به طور مثال اگر فردی در ۵ بانک حساب دارد  در زمان برگشت خوردن چک ، مانده کلیه حساب ها احصا می شود و کسری موجودی چک برگشتی مسدود می شود.

فرد چطور می تواند از میزان مبلغ مسدود شده  حساب خود مطلع شود؟


محرمیان: صادرکننده چک برگشتی از کانال های ارتباطی مربوط به بانک خود می تواند از وضعیت مسدود بودن حساب خود مطلع شود. اکنون  فرد باید به قوه قضاییه مراجعه کند و قوه با بانک ها مکاتبه می کند که روال طولانی است و قرار است به صورت آنلاین و برخط و از طریق کانال های بانکی  فرد از مسدود شدن حساب خود مطلع شود.

صادرکننده چک بلامحل از چه طریقی به رفع مسدودی اقدام کند؟

محرمیان: برای رفع مسدودی چک طبق روال قبل فرد باید رضایت شخص ذینفع چک را حاصل کند که با پرداخت مبلغ انجام می شود که بعد از آن این روال به صورت عکس می شود و در کل شبکه بانکی رفع سوء اثر اعمال می شود.

از چه زمانی این طرح در همه شبکه بانکی انجام می شود؟

محرمیان: اجرای طرح به صورت فنی به این دلیل است که فرصت محدودی به ۵ بانک باقی مانده داده شود که در اسرع وقت تست ها را تمام کنند و در عین حال مطمئن شویم به لحاظ فنی مشکلی وجود ندارد.

این طرح مطابق قانون برای کلیه چک ها از نوع قدیمی و صیادی اعمال می شود فازدو هفته ای برای طرح آزمایشی در نظر گرفته شده و بعد برای همه بانک ها و همه چک های برگشتی اعمال می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چک برگشتی بانک مرکزی حساب خود مطلع صادرکننده چک چک برگشتی حساب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۰۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد

دادگاهی در سن پترزبورگ حکمی صادر کرد که بر اساس آن وجوه متعلق به بزرگ‌ترین بانک آمریکا یعنی جی پی مورگان چیس در روسیه بلوکه خواهد شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، دادگاهی در سن پترزبورگ روز چهارشنبه حکمی صادر کرد که بر اساس آن وجوه متعلق به بزرگ‌ترین بانک آمریکا یعنی جی پی مورگان چیس در روسیه بلوکه خواهد شد.

این رای دادگاه به نفع دومین وام دهنده بزرگ روسیه یعنی بانک وی‌تی‌بی صادر شده است. این بانک شکایتی را برای بازپس گیری 439.5 میلیون دلار خود که به علت تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در بانک جی‌پی مورگان بلوکه شده، تنظیم کرده است.

اسناد منتشر شده دادگاه نشان می‌دهد که وی‌تی‌بی از جی پی مورگان و شرکت های تابعه آن در 17 آوریل در دیوان داوری سن پترزبورگ و منطقه لنینگراد شکایت کرد.

سوئیس 318 میلیون دلار از دارایی‌های روسیه را آزاد کردایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیونددهشدار صندوق بین‌المللی‌ پول نسبت به مصادره دارایی‌های روسیه

این حکم وجوه موجود در حساب‌های جی پی مورگان در روسیه و "اموال منقول و غیرمنقول" از جمله سهام این بانک در یکی از شرکت‌های تابعه روسیه را هدف قرار داد.

این شکایت بر سر 439.5 میلیون دلار وجوهی است که وی‌تی‌بی در حساب خود در بانک جی پی مورگان در ایالات متحده نگهداری می‌کرد و توسط واشنگتن به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین در سال 2022 بلوکه شد.

دادگاه دستور توقیف تمام وجوه موجود در حساب‌های بانکی جی‌پی مورگان در روسیه، از جمله حساب‌های کارگزاری و آن‌هایی که به نام یکی از شرکت‌های تابعه افتتاح شده است را صادر کرد.

این اسناد همچنین فاش کرد که بانک وی‌تی‌بی روسیه از مراجع قضایی درخواست اقدام سریع و موقت کرده است چرا که متشاکیان در حال انجام "اقداماتی برای برداشت دارایی‌های خود" از روسیه بوده‌اند.

بانک جی پی مورگان نیز هفته گذشته در شکایت خود علیه وی‌تی‌بی در منطقه جنوبی نیویورک، با استناد به اینکه قوانین ایالات متحده این بانک را از آزادسازی 439.5 میلیون دلار متعلق به وی‌تی‌بی منع می‌کند، به دنبال جلوگیری از تلاش‌های بانک روسی بود.

رویترز روز چهارشنبه به نقل از جی پی مورگان گزارش داد که این وام دهنده آمریکایی نگران است که وی‌تی‌بی دست به مصادره دارایی‌های این بانک در روسیه بزند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نحوه مقابله با چک‌های برگشتی: راهنمای جامع
  • مسدود شدن مسیر‌های انحراف در تسهیلات تولید با برات الکترونیکی
  • آزادی ۲ زندانی جرائم غیر عمد در همدان
  • اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • آمادگی بانک‌ها برای استفاده از برات الکترونیکی
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد
  • دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد