Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@11:31:37 GMT

باورهای نادرست درباره آسم

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۱۰۳۰

باورهای نادرست درباره آسم

به گزارش جام جم آنلاین، علت اصلی آسم ناشناخته است ولی تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز این بیماری نقش دارند.

وجود سابقه آسم، اگزما، آلرژی بینی و آلرژی غذایی در اعضای خانواده احتمال بروز آسم در سایر افراد خانواده را افزایش می‌دهد همچنین افرادی که سابقه انواع آلرژی‌ها را دارند با احتمال بیشتری ممکن است به آسم مبتلا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواجهه با برخی عوامل محیطی همچون دود سیگار، آلودگی هوا، آلرژن‌های استنشاقی نظیر گرده گل‌ها، کپک‌ها، قارچ‌ها،‌گرد و خاک، عوامل حساسیت‌زای حیوانات( پر، مو یا پوست)، آلاینده‌های شیمیایی و یا تماس‌های شغلی نظیر کارگران لاستیک سازی، رنگ‌سازی، چوب بری، نانوایی و... می‌توند منجر به بروز آسم شود.

در خصوص ماهیت این بیماری و روش‌های پیشگیری و کنترل آن یک سری باورهای نادرست در جامعه رواج دارد که انجام آن‌ها نه تنها تاثیری در پیشگیری از ابتلا و یا درمان بیماری ندارد بلکه گاهی اوقات موجب تشدید علائم بیماری و از کنترل خارج شدن بیماری نیز می‌شود. لذا تصحیح این باورهای غلط در جامعه به‌ویژه درافراد مبتلا به آسم و خانواده‌های آن‌ها اهمیت دارد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، ۱۱ باور رایج نادرست درمورد بیماری آسم و پاسخ علمی به این باورها عبارتند از:

- آسم بیماری دوران کودکی است و بزرگسالان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

*حقیقت: بیماری آسم در هر سنی می‌تواند رخ دهد.

- آسم یک بیماری عفونی است.

* حقیقت: آسم بیماری عفونی و مسری نیست هرچند ابتلا به عفونت‌های ویروسی تنفسی ( نظیر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا) در فرد مبتلا به آسم می‌تواند منجر به بدتر شدن بیماری آسم یا بروز حمله آسم شود.

-افراد مبتلا به آسم نباید ورزش کنند.

* حقیقت: در افراد مبتلا به آسم به جز در شرایط حاد بیماری، توصیه به انجام ورزش می‌شود. توصیه می‌شود بیمار مبتلا به آسم قبل از ورزش چند دقیقه بدن خود را با نرمش گرم کند و در صورتی که هنگام ورزش دچار سرفه و تنگی نفس می‌شود، نیم ساعت قبل از ورزش اسپری سالبوتامول استفاده کند البته ورزش‌هایی نظیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری در افراد مبتلا به آسم ارجح هستند و ورزش در هوای سرد و خشک نظیر اسکی باید با احتیاط انجام شود زیرا می‌تواند موجب بروز حمله آسم شود.

- آسم فقط با دوز بالای کورتون قابل درمان است.

* حقیقت: بیماری آسم اغلب با دوز پایین استروئیدهای استنشاقی قابل کنترل است و فقط موارد شدید این بیماری نیازمند مصرف دوز بالای استروئید است که در این موارد نیز پس از کنترل بیماری می‌توان دوز استروئید را کاهش داد.

- مصرف کورتون در کودکان مبتلا به آسم موجب تاخیر در رشد و کوتاهی قد می‌شود.

* حقیقت: در درمان آسم معمولا از کورتون‌های استنشاقی استفاده می‌شود که دوز این داروها پایین است و تاثیری در رشد یا قد کودکان ندارد. مصرف کورتون خوراکی محدود به موارد شدید بیماری است که آن هم معمولا به صورت کوتاه مدت استفاده می‌شود و سپس درمان با کورتون استنشاقی ادامه می‌یابد.

- استفاده از درمان جایگزین نظیر هومیوپاتی،‌ طب سوزنی، حجامت،‌ طب سنتی و داروهای گیاهی و استفاده از ترکیباتی نظیر عنبرنسارا در درمان آسم موثر هستند.

* حقیقت: هیچ یک از درمان‌های ذکر شده تاثیر ثابت شده‌ای در درمان آسم نداشته و نمی‌توان جایگزین درمان‌های استاندارد شود و جایگاه این روش‌ها حتی به عنوان درمان مکمل در کنار درمان‌های معمول و استاندارد نیز مورد تردید است و در بعضی از موارد این روش‌های درمانی می‌تواند مضر نیز باشد.

- استفاده از مکمل‌های غذایی نظیر ویتامین‌ها،‌ امگا۳ و پروبیوتیک‌ها در پیشگیری و کنترل آسم موثر هستند.

* حقیقت: هیچ شواهد قانع کننده‌ای مبنی بر مفید بودن مکمل‌ها نظیر ویتامین‌ها، فراورده‌های حاوی الکترولیت‌ها(نظیر منیزیم)، آنتی‌اکسیدان‌ها( ویتامین‌های C,E) و پروبیوتیک‌ها در درمان بیماری آسم وجود ندارد و به جای اینها توصیه می‌شود افراد مبتلا به آسم میوه و سبزی تازه مصرف کنند.

- دود اسپند در پیشگیری از ابتلا به آسم موثر است.

* حقیقت: دود اسپند نه تنها تاثیری در پیشگیری از ابتلا به آسم ندارد بلکه در فرد مبتلا به آسم می‌تواند موجب تشدید علائم بیماری و حتی بروز حمله آسم شود.

- آسم با افزایش سن خوب می‌شود.

* حقیقت: علائم آسم در طی زمان متغیر بوده و گاهی اوقات به طور طولانی مدت بویژه در کودکان ممکن است خاموش و فاقد علامت باشد اما با توجه به مزمن بودن بیماری آسم، امکان بروز علائم در فرد مبتلا تا پایان عمر وجود دارد.

- آسم یک بیماری روحی است.

* حقیقت: اگرچه اختلالات روحی روانی مانند اضطراب و افسردگی می‌تواند باعث تشدید آسم شود اما آسم یک بیماری روحی روانی نیست.

- داروهای درمان آسم بویژه اسپری‌ها وابستگی می‌دهند و اعتیاد آور هستند.

* حقیقت: آسم یک بیماری مزمن است و بعضی از بیماران لازم است داروهای خود را طولانی مدت استفاده کنند. این موضوع به دلیل ماهیت بیماری است و ارتباطی به وابستگی و اعتیاد به داروها ندارد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: آسم آلرژی اگزما آلودگی هوا افراد مبتلا به آسم آسم یک بیماری بیماری آسم درمان آسم آسم شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۱۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وضعیتی که موجب نگرانی است چون بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که در این روند افزایشی، هم شانس عوارض شدیدتر می‌شود و هم احتمال مرگ افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بیماری مالاریا در کشور

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شرایطی که با افزایش ابتلا به مالاریا به دلایلی ازجمله رطوبت، سیل پاکستان و ورود جمعیت زیاد مبتلا از مرزها به داخل کشور مواجهیم، کار کمی سخت‌تر می‌شود، اما در کشور امکان تشخیص سریع و درمان کامل بیماری را داریم و این مهم‌ترین امتیاز ما در کنترل مالاریاست. تا زمانی هم که موارد ابتلا از یک فرد آلوده به فرد غیرآلوده در داخل کشور نداشته باشیم، مشکلی درباره گواهینامه نخواهیم داشت.» او به چند نکته دیگر هم درباره شیوع این بیماری اشاره می‌کندکه در ادامه آمده است.

۳عامل افزایش ابتلا

میراولیایی درباره دلایل افزایش موارد ابتلا به مالاریا در کشور می‌گوید: «نکته اول اینکه در کل دنیا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است. نکته دوم هم تأثیرپذیری ایران درباره مالاریا از پاکستان است. سال گذشته با سیل پاکستان مواجه شدیم و با افزایش موارد ابتلا در کشور، روند بیماری افزایشی شد. طی این مدت تعداد زیادی از افرادی که وارد ایران شدند، پاکستانی و افغانستانی و مبتلا بودند. نکته سوم هم تجارت سوخت و تبادلات مرزی بسیار زیاد در مرزهای جنوب‌شرقی کشور است که در نتیجه آن، افراد آلوده بیشتری می‌توانند وارد کشور شوند.»‌

کنترل بیماری در کشور

کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت درباره کنترل بیماری در کشور عنوان می‌کند: «با اینکه آمار ورود افراد مبتلا به کشور بالاست، با توجه به ایجاد آمادگی و ارائه آموزش‌هایی که از پیش در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، این افراد در زمان کوتاهی شناسایی می‌شوند. هنر ما این است که این بیماران را به‌سرعت شناسایی کنیم تا چرخه انتقال برقرار نشود.»

شیـــوع بیماری در این مناطق

مناطق اندمیک برای مالاریا در ایران استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان‌اند. در مرکز کشور هم مواردی از مالاریا وجود دارد؛ ازجمله در همدان و چهارمحال و بختیاری که موارد بیماری در آنها همان‌هایی بودند که از مرزهای جنوب‌شرقی کشور وارد شدند و به استان‌های مرکزی مسافرت داشتند.

علائم مشخص بیماری

علائم تیپیک مالاریا تب، لرز و تعریق است که در گذشته به آن تب نوبه می‌گفتند. تب و تعریق با فواصل مشخص در بیماران بروز می‌کند، اما هر تب‌ولرزی را مالاریا نمی‌گویند چون این علائم بین بیماری‌های ویروسی و میکروبی مشترکند. فرد مبتلا به مالاریا باید سابقه سفر به یک منطقه آلوده را از نظر مالاریا در داخل یا خارج از کشور داشته باشد.

شرایط سرایت بیماری

میراولیایی درباره سرایت این بیماری می‌گوید: «راه اصلی انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل است، اما از طریق پیوند عضو، انتقال خون و همچنین از مادر به جنین (درموارد بسیار نادر) امکان انتقال وجود دارد. همین حالا هم در اکثر نقاط کشور ازجمله اطراف تهران این پشه وجود دارد، اما چون مخزن بیماری (فرد مبتلا) وجود ندارد، خطری نیست. البته زمانی که افراد بیمار زیادی وارد کشور می‌شوند و به مناطق مختلف سفر می‌کنند، بیماری از طریق گزش فرد آلوده و سپس گزش فرد دیگر منتقل می‌شود.»

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1229037 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟