Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- جنگ در اوکراین در حالی وارد سومین ماه خود شده که قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح خود رسیده است.
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری آریا، سازمان ملل متحد اخیراً درگزارشی اعلام کرد با طوفانی کامل روبرو هستیم که اقتصاد بسیاری از کشورها را تهدید می کند.
بر اساس این گزارش، یک میلیارد و 700 میلیون نفر در جهان که یک سوم آنها زیر خط فقر به سر می برند، به شدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


36 کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود به روسیه و اوکراین تکیه می کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند.
بر اساس گزارش سازمان ملل، قیمت‌ها بر اثر جنگ اوکراین بالا رفته است. در این میان قیمت نفت نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد و قیمت گاز طبیعی در مقایسه با چند ماه گذشته 50 درصد افزایش یافته است. قیمت کودهای کشاورزی نیز 2 برابر قبل شده است. تورم در حال افزایش است و خرید انرژی روندی فرسایشی یافته و پیشرفت و توسعه متوقف شده است.
روسیه و اوکراین سبد نان جهان نامیده می شوند. این دو کشور صادر کننده برتر محصولات غلات مانند گندم، ذرت و جو هستند.
در سال 2020 میلادی، هر کدام از این دو کشور حدود نیمی از گندم تولیدی خود را به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده بودند.
جنگ اوکراین عرضه غلات و سایر کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه‌های روغنی، روغن پخت و پز و کود را مختل کرده است.
حدود یک چهارم مجموع صادرات گندم روسیه و اوکراین و نیمی از صادرات ذرت دو کشور برای سال‌های 2021 و 2022 میلادی متوقف شده است.
بر اساس شاخص ماهانه قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی، قیمت روغن های خوراکی، غلات و گوشت به بالاترین سطح خود رسیده است. این افزایش قیمت بدان معناست که قیمت مواد غذایی، یک سوم بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته است.
جنگ روسیه و اوکراین، صادرات کالاهای حیاتی از مسیر دریای سیاه را مختل کرده است.
بسته شدن بنادر اصلی صادرات گندم و ذرت در اوکراین به دلیل جنگ باعث افزایش 17 درصدی قیمت غلات در ماه گذشته شد و صادرات روسیه نیز به دلیل مشکلات مالی و کشتیرانی کند شده است.
قیمت جهانی گندم در ماه مارس 19.7 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافت، در حالی که قیمت ذرت 19.1 درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت.
فائو می گوید که این مشکلات احتمالاً در آینده ادامه خواهند داشت و منجر به افزایش قیمت ها، کاهش صادرات و عدم اطمینان در بازار گندم خواهد شد.
بر اساس گزارش بانک جهانی، اختلال ناشی از جنگ در اوکراین منجر به افزایش شدید قیمت کالاها از گاز طبیعی گرفته تا گندم و پنبه در جهان خواهد شد.
بانک جهانی در گزارش خود هشدار داده است که در نتیجه این جنگ، بسیاری از غذاها با افزایش شدید قیمت مواجه خواهند شد.
پیش‌بینی می‌شود قیمت گندم در مقایسه با سال گذشته 42.7 درصد افزایش یابد.
بر اساس گزارش جی پی مورگان، پیش از جنگ روسیه و اوکراین، دو کشور 28.9 درصد از صادرات جهانی گندم و 60 درصد از صادرات جهانی آفتابگردان، عنصر کلیدی در بسیاری از غذاهای فرآوری شده را به خود اختصاص داده بودند.
قیمت سایر مواد خام از جمله کودها، فلزات و مواد معدنی نیز افزایش خواهد یافت.
برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که توقف صادرات غلات و غذا از اوکراین و روسیه به به چندین کشور در شرق آفریقا از جمله کنیا، اتیوپی، سومالی و سودان جنوبی که پیش از این با خشکسالی و درگیری شدید مواجه بوده اند، ضربه خواهد زد.
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد تخمین زده است که 30 درصد از مناطق زراعی در اوکراین به دلیل جنگ زیر کشت نرفته است یا برداشتی از آنها انجام نمی‌شود.

صندوق بین المللی پول: جنگ روسیه امنیت غذایی خاورمیانه را تهدید می‌کند
جهاد ازعور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین‌المللی پول در گفتگو با سی ان بی سی درباره ناامنی غذایی در خاورمیانه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین هشدار داد.
جهاد ازعور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین‌المللی پول: پیش از بروز این بحران (جنگ روسیه و اوکراین)، منطقه در حال احیا بود. جنگ روسیه به صورت مستقیم بر منطقه تاثیر گذاشته است. البته این تاثیر در مناطق مختلف متفاوت بوده است. کشور‌های واردکننده با افزایش قیمت محصولات غذایی و همچنین نفت مواجه شدند. این موضوع اغلب کشور‌ها را تحت تاثیر قرار داد. چرا که بیشترِ کشور‌ها به واردات گندم از اوکراین و روسیه متکی هستند. افزایش تورم نیز اقتصاد‌های در حال شکوفایی در منطقه خاورمیانه تحت تاثیر قرار داد. تورم پیش از آغاز جنگ در اوکراین هم روند صعودی پیدا کرده بود. از سوی دیگر، کشور‌های صادرکننده محصولات، تورم کمتری داشتد و اقتصادشان در نیمه دوم سال 2021 به سرعت در حال احیا بود. افزایش قیمت سوخت سبب شد این کشور‌ها رشد اقتصادی تجربه کنند که خودش را در پیش بینی رشد اقتصاد امسال شان هم نشان داد.

سازمان ملل متحد: بحران غذایی ناشی از جنگ روسیه با اوکراین جهان را تهدید می‌کند
به گزارش روزنامه القبس، مارتین فریک نماینده برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد گفت: پس از مسدود شدن مسیر‌های دریایی در پی جنگ روسیه با اوکراین نزدیک به چهار و نیم میلیون تن غلات در بنادر اوکراین بلاتکلیف مانده است و امکان صادرات آن وجود ندارد واین مسئله تاثیرات گسترده و طولانی مدتی در سطح جهانی به دنبال خواهد داشت.
ماریین فریک تاکید کرد برای جلوگیری از ایجاد بحران غذایی در جهان، لازم است اوکراین ارسال مواد غذایی و غلات را با سایر کشور‌ها از سربگیرد. گرسنگی (کمبود عرضه مواد غذایی) نباید به عنوان یک ابزار و سلاح مورد استفاده قرار گیرد.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، اوکراین و روسیه در مجموع حدود 30 درصد از صادرات گندم و 20 درصد از صادرات ذرت را در سه سال گذشته به خود اختصاص داده اند.
سازمان ملل متحد در آوریل سال 2022 با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود جنگ (اوکراین) منجر به افزایش قیمت‌های جهانی گندم، ذرت و روغن‌های گیاهی خواهد شد و این افزایش قیمت مواد غذایی در مارس 2022 و در مقایسه با فوریه همین سال به 12.6 درصد رسیده است که در واقع بالاترین سطح افزایش قیمت از سال 1990 است.
سازمان ملل متحد همچنین پیش ازآن گفته بود جنگ کنونی در اوکراین نه تنها باعث بروزیک بحران مستقیم انسانی شده است، بلکه تهدیدی برای امنیت غذایی جهان در آینده به صورت افزایش قیمت‌ها (مواد غذایی) و کاهش ظرفیت‌های تولید می‌شود.

به دلیل جنگ اوکراین قیمت مواد غذایی در کنیا به بالاترین میزان در دو سال اخیر رسیده است
به گزارش پایگاه خبری سیتزن دیجیتال به نقل از بانک مرکزی کنیا، تورم قیمت مواد غذایی به 12.1 درصد رسیده است که بالاترین نرخ از آوریل 2020 است.
بانک مرکزی کنیا گفت دلیل این افزایش قیمت، اختلال در چرخه جهانی تامین کالاست. مهمترین دلیل این اختلال، جنگ روسیه و اوکراین است که سبب افزایش قیمت جهانی گندم و روغن خوراکی شده است.
به گزارش اداره ملی آمار کنیا قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی در ماه آوریل نسبت به ماه پیش از آن، سه درصد افزایش یافته بود.
قیمت آرد گندم نسبت به زمان مشابه در سال 2021 (پارسال)، 24.7 درصد افزایش یافته است.
تقریبا قیمت همه کالا‌های اساسی همچون سیب زمینی، گوشت و گوجه فرنگی افزایش یافته اند.

افزایش بی سابقه قیمت ها در آمریکا
شهروندان آمریکایی فشار تورم و افزایش قیمت ها را در همه چیز و در خریدهای روزمره خود کاملا احساس می‌کنند، از بهای بنزین گرفته تا مواد غذایی، پوشاک و مسکن.
در یک سال گذشته هزینه نیازهای ضروری در آمریکا بر مصرف کنندگان آمریکایی فشار آورده و افزایش درآمدها را خنثی کرده است.
وزارت کار آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در یک سال گذشته 8.5 درصد افزایش یافت که بالاترین افزایش تورم در آمریکا در 40 سال گذشته است.
گزارش دولت آمریکا همچنین نشان می دهد که تورم در ماه های فوریه تا مارس 1.2 درصد افزایش یافته است در حالی که این تورم در ماه های ژانویه تا فوریه 0.8 درصد افزایش یافته بود.
برای نخستین بار نرخ تورم در آمریکا شامل افزایش قیمت بنزین در این کشور می‌شود که پس از وقوع جنگ در اوکراین در 24 فوریه روند افزایشی نشان داده است.
بر اساس گزارش انجمن خودرو در آمریکا، میانگین قیمت هر گالن(حدود 3.8 لیتر) بنزین در آمریکا 4.10 دلار است که نسبت به سال گذشته 43 درصد افزایش یافته است.
افزایش قیمت انرژی به افزایش هزینه های حمل و نقل کالاها و قطعات در سراسر آمریکا منجر شده که رشد قیمت ها را برای مصرف کنندگان در پی داشته است.
طبق گزارش تحقیقاتی بانک آمریکا، گندم یکی از کالاهایی است که جایگزین کردن آن توسط دیگر کشورها بسیار مشکل است.
این موضوع نشان می‌دهد که شرایط بد آب و هوایی در آمریکای شمالی و چین احتمالاً تأثیر کاهش صادرات اوکراین را تشدید می‌کند. انتظار می رود کاهش صادرات گندم اوکراین تشدید شود زیرا جنگ در فصل کاشت بهاره در این کشور اختلال ایجاد کرده است.
با توجه به اینکه جنگ، صادرات گندم روسیه و اوکراین را مختل کرده است، یک گزینه برای آمریکا واردات گندم از کشورهایی مانند هند است هرچند کارشناسان می گویند هزینه های حمل و نقل بالا ، احتمال استفاده از این گزینه را کم می کند.
در همین حال طبق برآوردهای اولیه وزارت تجارت آمریکا، تولید ناخالص داخی در سه ماهه اول سال جاری میلادی حدود 1.4 درصد کاهش یافته است.
این اولین مورد کاهش تولید ناخالص ملی آمریکا از زمان شروع همه گیری کرونا حدود دو سال پیش است. نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه آخر سال گذشته 6.9 درصد بود.
به نظر می رسد جامعه آمریکا بیش از این باید بهای جنگ اوکراین و جاه طلبی سیاستمدارانش را بپردازد.

تاثیر  جنگ اوکراین بر افزایش قیمت ها در انگلیس
روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به تأثیر جنگ روسیه در اوکراین بر قیمت اقلام در انگلیس پرداخت و نوشت: قیمت اسباب بازی، مبلمان و لباس در انگلیس طی ماه گذشته 2.2 درصد افزایش یافت که بالاترین افزایش طی 15 سال گذشته محسوب می‌شود. جنگ اوکراین و قرنطینه چین موجب شده است قیمت اقلام د رانگلیس شاهد سریع‌ترین افزایش طی سال‌های اخیر باشد.
بر اساس جدیدترین شاخص قیمت‌ها که توسط کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس و گروه تحقیقات بازار نیلسن آی کیو منتشر شده است، قیمت اقلام غیرخوراکی در ماه آوریل 2.2 درصد افزایش یافت که بالاتر از 1.5 یک و نیم درصد افزایش در ماه مارس است.
قیمت مواد غذایی در ماه آوریل سه و نیم درصد افزایش یافت که بالاترین قیمت از مارس سال 2013 محسوب می‌شود. این در حالی است که قیمت انرژی و کالاها، از جمله گندم و روغن، سبب تحمیل هزینه‌های بیشتری برای بسیاری از تولیدکنندگان شده است.
این افزایش قیمت‌ها در حال تشدید فشار‌های موجود بر هزینه‌های زندگی هستند، از جمله افزایش قیمت انرژی طی ماه گذشته که میانگین قبوض برق و گاز را سالانه 700 پوند افزایش داد. قیمت بنزین نیز در انگیس افزایش یافته است.

جنگ اوکراین سبب افزایش قیمت نان و ماکارونی می‌شود
به گزارش «تاکینگ ریتیل»، تحلیلگران می‌گویند جنگ اوکراین به صورت مستقیم بر قیمت نان و ماکارونی تاثیر می‌گذارد و سبب افزایش قیمت آن می‌شود.
روسیه و اوکراین حدود یک سوم از تولید گندم دنیا را در اختیار دارند بنابراین این جنگ به چرخه تامین کالا آسیب می‌زند.
جیسون بال، مدیر کارخانه یورواستار که آرد مورد نیاز بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی را در انگلیس تامین می‌کند گفت:"ما با بحران کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت مواد غذایی مواجه هستیم. قیمت محصولات تولیدشده از آرد تا پنجاه درصد گران‌تر خواهد شد. "

تاثیر جنگ اوکراین بر افزایش قیمت نان و ماکارونی در ایران
روز گذشته سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی گفت: امروز دنیا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین با بحران امنیت غذایی مواجه شده است.
وی با اشاره به اینکه70 درصد روغن و 30 درصد غلات جهان را اوکراین و روسیه تولید می‌کنند، افزود: جنگ موجب بروز بحران در امنیت غذایی همه کشور‌ها شده و قیمت مواد غذایی در جهان بین 34 تا 60 درصد افزایش یافته که موجب جیره بندی در کشور‌های اروپایی شده است.
ساداتی نژاد با تاکید بر این که شرایط جدیدی در بحث امنیت غذایی جهان ایجاد شده است، گفت: ایران هم برای حفظ پایداری امنیت غذایی به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم به آزادسازی آرد برای مصارف صنعتی گرفته است.
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه به دلیل پرداخت یارانه دولتی به گندم، قیمت جهانی با قیمت داخل ایران این محصول اختلاف زیادی داشت، افزود: درپی چالش بحران امنیت غذایی در جهان، این فاصله زیادتر شده است و اکنون شاهد قاچاق فزآینده‌ای این محصول به خارج از مرز‌های ایران هستیم که باید جلوی آن گرفته شود. ساداتی‌نژاد افزود: یک کیسه آرد 50 کیلویی در ایران 38 هزار تومان، اما در برخی کشور‌های همسایه ایران بین 500 تا 600 هزار تومان است و لذا با این اختلاف قیمت زیاد، جلوگیری فیزیکی از قاچاق خیلی میسر نیست.
وی از کمبود شدید گندم در یکی از کشور‌های همسایه نیز خبرداد و گفت: این کشور قصد دارد حدود 3 میلیون تن کسری گندم را با قاچاق از ایران، تامین کند و لذا ما باید با هوشیاری از منافع ملی خود صیانت کنیم.
وزیر جهاد کشاوری بابیان اینکه درحال حاضر هیچ کمبودی در اقلامی مانند ماکارونی یا غلات و نهاده‌های دامی و روغنی درکشور نیست، افزود: اکنون کشت در اوکراین انجام نمی‌شود و سال آینده نیز بحران جهانی غلات در دنیا ادامه خواهد داشت.
ساداتی نژاد در پایان با اعلام اینکه برای مقابله با این بحران جهانی اتخاذ تدبیر ویژه‌ای لازم بود، افزود: به رغم همه سختی ها، دولت از پایان سال گذشته، تمهیدات لازم را با تأمین ارز لازم اتخاذ کرد که ما فراوانی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جنگ اوکراین قیمت درصد افزایش یافته جنگ روسیه و اوکراین درصد افزایش یافت قیمت مواد غذایی اوکراین و روسیه سازمان ملل متحد افزایش قیمت منجر به افزایش درصد از صادرات جنگ در اوکراین افزایش قیمت ها بر اساس گزارش جنگ اوکراین صادرات گندم ساداتی نژاد امنیت غذایی دلیل جنگ جهانی گندم ماه گذشته سال گذشته خواهد شد دو کشور کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۲۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ

کاهش قیمت زغال‌سنگ به دلیل عرضه بیش‌از چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، این منبع انرژی تجدیدناپذیر را برای نیروگاه‌های تولید برق هند قابل دسترس‌تر کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تولید برق توسط نیروگاه‌های هندی که با زغال‌سنگ وارداتی کار می‌کنند در سه هفته اول آوریل نسبت به سال قبل دو برابر شده، زیرا قیمت جهانی این سوخت آلاینده حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. این کاهش در درجه اول به دلیل عرضه بیش از حد زغال‌سنگ در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده جهان است که با پایین آوردن قیمت جهانی زغال‌سنگ، این منبع انرژی تجدیدناپذیر را برای نیروگاه‌های هند قابل دسترس‌تر کرده است.

شرایط پیش‌آمده در بهترین زمان برای هند رخ داد، زیرا این کشور قرار است به‌دلیل گرمای بالای هوا در سال جاری شاهد بالاترین تقاضای برق خود باشد و از رکوردهای سال گذشته پیشی بگیرد. برآوردهای اداره مرکزی برق نشان می‌دهد که اوج تقاضای برق هند ممکن است تا سپتامبر به ۲۶۰ گیگاوات برسد که کاهش قیمت زغال‌سنگ این امر را امکان‌پذیر خواهد کرد.

افزایش تولید برق در هند

حدود ۵۵ درصد از تولید کل برق هند برعهده نیروگاه‌های زغال‌سنگ است که هشت درصد از آن را نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ وارداتی برعهده دارند. این نیروگاه‌ها در صورت بالا بودن قیمت‌ها، فعالیت خود را کاهش می‌دهند، اما کاهش اخیر قیمت زغال‌سنگ به آن‌ها امکان داده است تا با حداکثر ظرفیت کار کنند.

نیروگاه‌های تولید برق که با زغال سنگ داخلی کار می‌کنند نیز با توجه به تولید کافی زغال‌سنگ در کشور با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند. دولت این نیروگاه‌ها را موظف کرده بود تا برای اطمینان از تأمین برق کافی در تابستان سال جاری، ۶ درصد زغال‌سنگ وارداتی را با محصولات داخلی خود ترکیب کنند، اما در دسترس بودن سوخت کافی، این ضرورت را برطرف کرد.

در فاصله دسامبر سال گذشته تا فوریه سال جاری نیز واردات زغال‌سنگ حرارتی به هند از ۳۶.۶ میلیون تن در مدت مشابه سال قبل به ۵۰.۶ میلیون تن افزایش پیدا کرد. بنابراین تولید برق توسط نیروگاه‌های زغال سنگ وارداتی از یکم تا بیست‌وسوم آوریل حدود ۹۰ درصد افزایش داشته و به ۶.۵۱ میلیارد واحد رسیده است. در همین مدت تولید برق توسط شرکت‌ها با استفاده از زغال‌سنگ داخلی نیز با ۵.۰۳ درصد افزایش به ۷۸.۵۱ میلیارد واحد رسیده است.

ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌های هند ۴۶.۸۸ میلیون تن است که برای حدود ۱۹ روز فعالیت کافی و بالاتر از ۳۳.۷ میلیون تن ذخایر موجود برای نیروگاه‌ها در مدت مشابه سال قبل است.

از سوی دیگر هند با هیچ‌گونه کاهش عمده ذخایر زغال‌سنگ مواجه نخواهد بود و این ذخایر برای تقاضای فزاینده سال جاری به‌دلیل افزایش دما نیز کافی است. کل ذخایر زغال‌سنگ در هند در حال حاضر ۱۵۴.۳۷ میلیون تن است که ۲۹.۴ درصد بیشتر از ۱۱۹ میلیون تن موجود در دوره مشابه سال گذشته است.

کد خبر 749414

دیگر خبرها

  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • حیله غیراخلاقی تولیدکنندگان معروف تنقلات برای فروش بیشتر
  • شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران
  • امنیت غذایی جهان تهدید می شود
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد