Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@03:48:36 GMT

«خواب‌های سعدی» در «باغ محصور»

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۴۲۹۵

«خواب‌های سعدی» در «باغ محصور»

نمایشگاه‌هایی با عناوین «سرزمین خیالی من»، «باغ محصور»، «خواب‌های سعدی» و «زنان با چشمان بسته» در گالری‌های پایتخت میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

به گزارش خبرنگار تجسمی ایران اکونومیست، ۲۱ نمایشگاه‌ هنرهای تجسمی از جمله نقاشی، عکس، طراحی، نقاشیخط و خوشنویسی همچون سرزمین خیالی من، آمبیانس، باغ محصور، خواب‌های سعدی، زنان با چشمان بسته، .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..از سرنوشت و خط‌هایی برای نخواندن در هفته پیش رو در گالری‌های پایتخت افتتاح می‌شوند، همچنین بعضی از گالری‌ها میزبان نمایشگاه‌هایی از فروردین ماه هستند و فرصت دیدن آثار آنها مهیاست. در نمایشگاه‌های پیش رو آثار هنرمندانی همچون ارسیا مقدم، امیرحسین عالی، رضا کیانیان، معصومه مظفری، منوچهر معتبر، رضا لواسانی و آرمان یعقوب‌پور به چشم می‌خورد.

«نقطه‌ی گریز» در آرگو

منتخبی از آثار مجموعه‌ شخصی حمیدرضا پژمان که طی ۱۰سال فعالیت مجموعه‌داری او جمع‌آوری شده‌اند، در نمایشگاهی با عنوان نقطه‌ی گریز با گردآوری زهره دلداده ۱۶ اردیبهشت در بنیاد پژمان کارخانه آرگو افتتاح می‌شود و تا هفتم مرداد از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در این بنیاد به نشانی خیابان فردوسی، خیابان تقوی، کوچه بهداشت، پلاک ۶ برپاست.

«بر باد رفته» در کهریزک

نمایشگاه انفرادی چیدمان از آثار پویا آریان‌پور با عنوان بر باد رفته با همکاری پروژه‌های هنری مریم مجد و گالری دستان ۱۶ اردیبهشت در کارخانه تاریخی قند کهریزک افتتاح می‌شود و تا ۲۰ خرداد روزهای شنبه و پنجشنبه‌ ساعت ۱۶ تا ۲۰ (به جز شنبه ۱۴ خرداد) و جمعه‌ها ساعت ۱۱ تا ۲۰ در این کارخانه به نشانی جاده قدیم تهران قم، بعد از متروی کهریزک، حد فاصل خیابان کشاورز و شهدای مخابرات ادامه خواهد داشت.

 

 

«سرزمین خیالی من» در گالری هما

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار ارسیا مقدم (نقاش نواکسپرسیونیست) با عنوان My fantasy land (سرزمین خیالی من) ۱۶ اردیبهشت در گالری هما افتتاح می‌شود و تا دوم خرداد از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در این گالری به نشانی خیابان کریم خان‌ زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک هشت، واحد یک میزبان علاقه‌مندان است، برای مشاهده آثار، تعیین وقت قبلی الزامی است.

«سرزمین - همیشه» در ویستا

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار شیرین اتحادیه، منظره‌های انتزاعی از گذشته تا حال با عنوان سرزمین - همیشه ۱۶ اردیبهشت در گالری ویستا افتتاح می‌شود و تا دوم خرداد به جز شنبه‌ها ساعت ۱۶ تا ۱۹ در این گالری به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان است.

«نهفتگی» در باوان

نمایشگاه انفرادی از آثار حجم، مهشید روشن‌تبار با عنوان نهفتگی ۱۶ اردیبهشت تا دوم خرداد به جز شنبه‌ها ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک هفت برپاست.

«آمبیانس»، «خیال کن» و «وضعیت آخر» در خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه‌های آمبیانس با نمایش آثاری از هنرمندان نقاش و عکاس مطرح کشور؛ سمیرا اسکندرفر، سونیا بالاسانیان، مهدی حسینی، محمد خلیلی، سلمان خوشرو، حامد صحیحی، رضا کیانیان، احمد مرشدلو، معصومه مظفری، منوچهر معتبر، شهره مهران و سارا نیروبخش با همراهی گالری لیام و خیال کن با نمایش آثار هنرمندانی همچون احمد امین نظر، فریدون آو، مرتضی رازفر، جلال شباهنگی، علی‌اکبر صنعتی، جواد علیمحمدی اردکانی، محمد فاسونکی، آوین فرهادی، علی گلستانه، رضا لواسانی و آرمان یعقوب‌پور از ۱۶ اریبهشت به ترتیب در گالری‌های استاد ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر افتتاح می‌شود و تا دوم خرداد همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است.

همچنین نمایشگاه وضعیت آخر با آثار و چیدمانی از زهرا حبیبی خسروشاهی از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در گالری‌ تابستان خانه هنرمندان ایران برپاست.

«باغ محصور» در گالری شریف

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار نویسا صیادیان با عنوان باغ محصور ۱۶ تا ۳۰ اردیبهشت به جز شنبه‌ها ساعت ۱۲ تا ۱۹ در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ برپاست.

«خواب‌های سعدی» و «کیمیاگر» در گالری شیرین

نمایشگاه انفرادی عکس از آثار علی یحیایی با عنوان خواب‌های سعدی ۱۶ تا ۲۸ اردیبهشت شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ با تعیین وقت قبلی و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان‌ زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک پنج برپاست. همچنین در گالری شیرین II نمایشگاه انفرادی از آثار ریحانه راعی هنرمند زیورساز و مجسمه‌ساز با عنوان کیمیاگر میزبان علاقه‌مندان است.

«تهران بی‌خواب» در ثالث

نمایشگاه گروهی تهران بی‌خواب با گردآوری سعید احمدزاده ۱۶ تا ۲۷ اردیبهشت ساعت ۱۰ تا ۱۸ در گالری ثالث به نشانی کریم خان‌ زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ برپاست.

 

 

«اینسیلکنیست» در گالری آتبین

نمایشگاه گروهی اینسیلکنیست ۱۶ تا ۲۷ اردیبهشت از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری آتبین به نشانی خیابان ولی عصر(عج)، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ برپاست.

«زنان با چشمان بسته» در گالری ژاله

مجموعه‌ای از طراحی‌های امیرحسین عالی در نمایشگاهی با عنوان زنان با چشمان بسته ١۶ تا ٢۶ اردیبهشت هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۲۱ در گالری ژاله به نشانی خیابان سمیه، بعد از خیابان مفتح، بن بست پروانه، پلاک چهار برپاست.

نمایش آثار علی سیدانی و عذرا عفیفی در نیاوران

۶۰ اثر از آثار نقاشی علی سیدانی با تکنیک اکرولیک در ابعاد مختلف ۱۶ اردیبهشت در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می‌شوند. این نمایشگاه به روح زنده یاد اصغر کفشچیان مقدم هنرمند نقاش و پژوهشگر عرصه هنرهای تجسمی تقدیم شده است.

همچنین ۳۰ اثر از آثار نقاشی عذرا عفیفی با تکنیک ماژیک ۱۶ اردیبهشت در گالری شماره ۲ این فرهنگسرا به نمایش گذاشته می‌شود. عفیفی هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی آثارش با تکنیک جدید که تلفیقی از سنت و مدرنیته در طرح و نقش ایرانی است، بیان کرده است.

علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه‌ها می‌توانند در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ به فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران شمالی، مقابل ضلع غربی بوستان نیاوران مراجعه کنند.

«قاب‌های خیال‌انگیز» در نگارخانه شیخ هادی

نمایشگاه قاب‌های خیال‌انگیز شامل ۲۵ اثر حاصل تلاش‌های چند ساله پنج عکاس تئاتر؛ مسعود عطارهادی، پیام احمدی کاشانی، فرزاد جمشیددانایی، لیلا محرم‌پور و فهیمه علی بیگی، در ژانر عکاسی صحنه ۱۷ اردیبهشت در نگارخانه شیخ هادی به نمایش درخواهد آمد. این نمایشگاه تا ۲۳ اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۸ در این نگارخانه به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به سه راه جمهوری، کوچه شهید حسین سخنور برپاست.

«...از سرنوشت» در ملت

نمایشگاه گروهی نقاشیخط ...از سرنوشت با هدف بازگرداندن ذره‌ای شوق به حرکت و امید به آینده در انسان‌هایی که در سایه ناامیدی و حتی گاهی در تاریکی مطلق اسیر هستند، ۱۶ اردیبهشت در گالری پردیس سینمایی ملت افتتاح می‌شود و تا ۲۳ اردیبهشت همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در این گالری به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، رو به روی بزرگراه کردستان، طبقه منفی ۲ میزبان علاقه‌مندان است.

 

 

در نمایشگاه …از سر نوشت از هنرمندان دعوت شده تا با مطالعه و تحقیق، جلسات گفت و گو، خودنگری و به دور از تعاریف کلیشه‌ای، آنچه از مفهوم امید دریافت می‌کنند را در قالب اثر نقاشیخط خلق کنند، در نتیجه شاهد مجموعه‌ای بسیار خلاقانه، متفاوت و مفهومی هستیم.

«گلوکاخاشی» در نقش‌ جهان

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار آلما کهن با عنوان گلوکاخاشی ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه نقش‌جهان به نشانی نیاوران، از میدان یاسر به سمت تجریش، کوچه همایون‌فر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی، پلاک ۹ برپاست.

«انعکاس درون» در نگارخانه بهارک

نمایشگاه انفرادی از آثار آتنا فرقانی با عنوان انعکاس درون ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در نگارخانه بهارک به نشانی ده‌ونک، خیابان شهیدصابری، کوچه یکم، پلاک یک برپاست.         

«خط‌هایی برای نخواندن» در مورا

نمایشگاه گروهی خوشنویسی و نقاشیخط با عنوان خط‌هایی برای نخواندن ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه مورا به نشانی خیابان نجات‌اللهی، خیابان اراک، پلاک ۴۶، واحد ۲ برپاست.

 

 

«سایه‌ها» در اثر

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار نیلوفر رهنما با عنوان سایه‌ها نهم تا ۳۰ اردیبهشت به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری اثر به نشانی خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، پلاک ۱۶ میزبان علاقه‌مندان است.

«دیگران» در تالار این/جا

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار فاطیما فرجی با عنوان دیگران نهم تا ۳۰ اردیبهشت به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۱۹ در تالار این/جا به نشانی خیاﺑﺎن کریمخان‌ زند، خیابان میرزای ‌شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.

«از پنجره قطار»

نمایشگاه انفرادی از آثار خشایار جوانمردی با عنوان از پنجره قطار پنجم تا ۳۰ اردیبهشت به صورت آنلاین در گالری راه ابریشم به نشانی http://www.silkroadartgallery.com برپاست.

«از شاهنامه» در آران

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار نسیم داوری با عنوان از شاهنامه نهم تا ۲۳ اردیبهشت به جز روزهای شنبه‌ و یکشنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۸ در پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک پنج برپاست.

 

 

«تا حقیقت ما را نکشد» در عصر

نمایشگاه انفرادی نقاشی آثار غزاله شالچی با عنوان تا حقیقت ما را نکشد نهم تا ۲۳ اردیبهشت به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در گالری عصر به نشانی میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برپاست.

«مار و انار» در شیدایی

نمایشگاه انفرادی شکوفه کریمی با گردآوری مریم روشن‌فکر با عنوان مار و انار دوم تا ۲۳ اردیبهشت به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۱۹:۳۰ در گالری شیدایی به نشانی میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، رو به روی موزه عکسخانه شهر، پلاک ۱۴۹، واحد یک میزبان علاقه‌مندان است.

«وهم رنگ» در نگاه

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار شیدا قلی‌پور با عنوان وهم رنگ نهم تا ۲۱ اردیبهشت به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در گالری نگاه به نشانی خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)،خیابان غفاری، شماره ۶۴ برپاست.

«بر آستین وصال» در صبا

چهل اثر از آثار خوشنویسی محمد انشایی خوشنویس و نوازنده کمانچه در نمایشگاهی با عنوان بر آستین وصال نهم تا ۲۱ اردیبهشت همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در نگارخانه استاد محمود فرشچیان موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ برپاست. آثار این نمایشگاه به خط نستعلیق و در قالب‌ها و دانگ‌های متنوع قلم است که محتوای همه آنها از اشعار شیخ اجل سعدی شیراز وام گرفته شده است.

«ماده‌ی مرده» و «یاد داشت» در ۰۰۹۸۲۱

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار پریناز گودرزیان با عنوان ماده‌ی مرده نهم تا ۲۰ اردیبهشت به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ برپاست. همچنین نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار عاطفه محرری در طبقه دوم این مجموعه میزبان علاقه‌مندان است.

 

 

«منتخب ۵» در نگر

نمایشگاه گروهی نقاشیخط منتخب ۵ با آثار علیرضا آستانه، فریدون آو، محمد بزرگی و عذرا عقیقی بخشایشی با گردآوری حسن مهربانی، دوم تا ۲۰ اردیبهشت به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۲۱ در نگارخانه نگر به نشانی زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول میزبان علاقه‌مندان است.

«بازنمایی» در لیام

نمایشگاه گروهی نقاشی و عکس، مروری بر تصویر زن در نقاشی معاصر ایران با عنوان بازنمایی، دوم تا ۲۰ اردیبهشت به جز پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری لیام به نشانی خیابان فتحی شقاقی، بین خیابان کاج و میدان سلماس، پلاک ۱۱۸، طبقه اول برپاست.

نمایش آثار جمشید امین‌فر

نمایشگاه انفرادی آثار جمشید امین‌فر (هنرمند خودآموخته) ۲۶ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در گالری آوت سایدر اینن به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از میدان ولی‌عصر(عج)، کوچه فرخی، پلاک ۱۱، زنگ ۲ برپاست.

«گیج است سرم» در اُ

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار علی گنجوی با عنوان گیج است سرم، دوم تا ۱۹ اردیبهشت به جز روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست.

 

 

«پایان نامیرا» در سو

نمایشگاه انفرادی آثار تجسمی روزبه نعمتی شریف با عنوان پایان نامیرا، دوم تا ۱۹ اردیبهشت به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۹ در گالری سو به نشانی خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسی، شماره ۳۰ میزبان علاقه‌مندان است.

نمایش آثار آرمین ابراهیمی

نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار آرمین ابراهیمی دوم تا ۱۹ اردیبهشت از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری اُ (طبقه ۲) به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین(خدری)، پلاک ۱۸، طبقه دوم برپاست.

«بلوک ۴۸» در گالری والی

نمایشگاه انفرادی چیدمان آثار هدیه خانعلی با عنون بلوک ۴۸، ۲۶ فروردین تا ۱۹ اردیبهشت به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برپاست.

«صورت/پرانتز/سری ۴» در نیان

نمایشگاه گروهی صورت/پرانتز/سری ۴ با آثاری از محسن الوردیلی، حسن ایازی، عباس بابایی، علی پیروز، محمدرضا خلیلی، سیدمصطفی سیدشجاع، امیرحسین عالی، فریدالدین عبابدین زاده، المیرا لکی و گلشن یکتاییان ۲۶ فروردین تا ۱۹ اردیبهشت به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۴ تا ۱۹ در گالری نیان به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرزآبادی، بن بست ابهری، پلاک پنج میزبان علاقه‌مندان است.

«اردی‌بهشت» در هوم

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان اردی‌بهشت نهم تا ۱۹ اردیبهشت به جز جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه هوم به نشانی خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان چهارم، شماره ۲، طبقه اول برپاست.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: نمایشگاه عکس ، گالری گردی ، گالری شیرین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نمایشگاه عکس گالری گردی گالری شیرین نمایشگاه انفرادی نقاشی از آثار شنبه ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ نمایشگاه انفرادی از آثار میزبان علاقه مندان نمایشگاه گروهی نقاشی ۱۶ اردیبهشت در گالری افتتاح می شود تا ۲۰ در نگارخانه تا ۳۰ اردیبهشت اردیبهشت از ساعت ساعت ۱۵ تا ۲۰ نشانی خیابان ساعت ۱۲ تا ۲۰ نشانی میدان تا ۲۳ اردیبهشت تا ۲۱ اردیبهشت تا ۲۰ اردیبهشت تا ۲۰ در گالری تا ۱۹ در گالری ساعت ۱۳ ساعت ۱۱ تا ۱۹ خیابان سنایی تا دوم خرداد نمایشگاه ها گالری شیرین گالری ها طبقه اول ۲ برپاست آثار علی ۱۶ تا ۲۱ جمعه ها پلاک ۱۱ عصر عج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۴۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

  به گزارش تابناک، زومیت نوشت: ریتم‌های شبانه‌روزی چرخه‌هایی در بدن هستند که تقریبا در طول ۲۴ ساعت اتفاق می‌افتند. ریتم شبانه‌روزی که با نام‌هایی مانند ساعت زیستی و ریتم سیرکادین نیز شناخته می‌شود، باعث تغییرات فیزیکی، روانی و رفتاری در یک ارگانیسم می‌شوند. اگر مشکلی برای ریتم‌های شبانه‌روزی رخ دهد منجر به مشکلات سلامتی خواهند شد.

اما ریتم شبانه‌روزی دقیقا چیست و چه کاری در بدن انجام می‌دهد؟ به ریتم شبانه‌روزی، ساعت زیستی، ساعت بیولوژیکی و ساعت بدن نیز می‌گویند. ریتم شبانه‌روزی یک فرآیند طبیعی است که هر روزه در بدن تکرار می‌شود. این ریتم‌ها در تمام جهان طبیعی برای گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم‌ها رخ می‌دهد. این چرخه‌ها برای موجودات ضروری هستند و بدون توجه به عوامل خارجی نیز رخ می‌دهند.


گل‌های آفتابگردان از ساعت شبانه‌روزی داخلی برای دنبال‌کردن خورشید استفاده می‌کنند.

در انسان، ریتم‌های شبانه‌روزی الگوهای تقریبی ۲۴ ساعته‌ای هستند که بدن و مغز طی می‌کنند و امکان تغییراتی در حالات فیزیکی و ذهنی بدن، همراه با تغییرات خلقی و رفتاری ایجاد می‌کنند. در انسان، تقریباً هر بافت و اندامی ریتم شبانه‌روزی خاص خود را دارد و در مجموع، آن‌ها با چرخه‌ی روزانه‌ی روز و شب تنظیم می‌شوند.

چرخه‌ی خواب و بیداری یکی از شناخته‌شده‌ترین ریتم‌های شبانه‌روزی است. انسان‌ها در شب خسته می‌شوند و در طول روز بیشتر احساس بیداری می‌کنند. بیشتر افراد با شنیدن ریتم شبانه‌روزی این چرخه را به یاد می‌آورند؛ اما این ریتم‌ها فقط در مورد خواب نیستند.

نمونه‌های دیگر ریتم شبانه‌روزی در انسان عبارتند از:

فعالیت هورمونی دمای بدن هضم و متابولیسم عملکرد ایمنی   ریتم‌های شبانه‌روزی چگونه کار می‌کنند؟

ریتم‌های شبانه‌روزی فرآیندهای حیاتی هستند که برای عملکردشان به عوامل خارجی نیاز ندارند. بدن به ساعت‌های بیولوژیکی که به‌شکل طبیعی در انسان و سلول‌های آن‌ها وجود دارد، پاسخ می‌دهد و به همین دلیل به عوامل خارجی نیاز ندارد.

گفتیم که هر بافت و اندام ساعت بیولوژیکی خاص دارد. این‌ها در طول ریتم خود تعامل با پروتئین‌‌های خاص و فعالیت و سرعت آن‌ها را کنترل می‌کنند.

یک ساعت اصلی در بدن، تمام این ساعت‌های تکی را کنترل می‌کند. در انسان، ساعت اصلی ساختاری به نام هسته سوپراکیاسماتیک (SCN) است که شامل حدود ۲۰ هزار سلول عصبی است و در هیپوتالاموس قرار دارد. SCN ورودی‌های مستقیم را از چشم دریافت می‌کند.

چشم‌ها نور روز و تاریکی شب را درک می‌کنند، SCN این اطلاعات را دریافت می‌کند و به سلول‌ها می‌گوید که مطابق با آن عمل کنند. نور، ریتم شبانه‌روزی را با یک روز ۲۴ ساعته هماهنگ نگه می‌دارد.

علاوه بر واکنش‌هایی که در سلول‌ها اتفاق می‌افتد، مواد شیمیایی مغز در پاسخ به چرخه‌های روزانه تنظیم می‌شوند. این مواد شیمیایی تعدادی از عوامل بدن را تنظیم می‌کنند، مانند:

گرسنگی و اشتها درجه حرارت برانگیختگی و بیداری خلق و خو   ریتم شبانه‌روزی چه ارتباطی با خواب دارد؟

ریتم‌ شبانه‌روزی بدن، چرخه‌ی خواب و بیداری را کنترل می‌کند. نقش آن‌ها در خواب، به دلیل واکنش بدن و مغز به تاریکی است. یعنی تاثیری که می‌گذارد وقتی است که بیشتر انسان‌ها احساس خستگی می‌کنند و تمایل به خوابیدن دارند.

با تاریک‌شدن هوا، ساعت بیولوژیکی بدن به سلول‌ها دستور می‌دهد تا سرعت خود را کاهش دهند. وقتی هوا رو به تاریکی می‌رود، ملاتونین، هورمون خواب، شروع به افزایش می‌کند و باعث خواب می‌شود. ملاتونین در حدود ساعت دو تا چهار صبح به اوج خود می‌رسد، سپس تا صبح کاهش می‌یابد و باعث بیداری می‌شود.

  چه چیزی بر ریتم شبانه‌روزی تأثیر می‌گذارد؟

نور عامل بیرونی اصلی کنترل‌کننده‌ی ریتم شبانه‌روزی بدن است که آن را با چرخه‌‌ی طبیعی ۲۴ ساعته‌ی زمین هماهنگ نگه می‌دارد. نور و تاریکی بیشترین تأثیر را بر ریتم شبانه‌روزی دارند، اما غذا خوردن، استرس، فعالیت بدنی، محیط اجتماعی، دما و موارد دیگر نیز بر آن تأثیر می‌گذارد. با این حال، بسیاری از عوامل می‌تواند این روند را مختل کند.


چرخه ریتم شبانه‌روزی یک نوجوان معمولیNIGMS   چه عواملی ریتم شبانه‌روزی را مختل می‌کند؟

با اینکه ریتم‌های شبانه‌روزی به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند، عواملی می‌تواند بر آن تأثیر بگذارند. عوامل درونی که ریتم‌ شبانه‌روزی را مختل می‌کند می‌تواند شامل انواع ژن‌های خاص یا بیماری‌های عصبی، مانند بیماری آلزایمر باشد. اما عوامل بیرونی زیادی نیز باعث اختلال در این ریتم می‌شود.

  نور

نور نامنظم می‌تواند به‌سادگی ریتم شبانه‌روزی طبیعی را مختل کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) یادآور شده که ساعت شبانه‌روزی حدود دود ساعت قبل از زمان معمول خواب فرد، حساس‌تر از همیشه است. اگر فردی در این زمان در معرض نور زیاد قرار گیرد، ممکن است نیاز به خواب در او دیرتر احساس شود، بنابراین ممکن است احساس خواب‌آلودگی نکند، شب دیرتر بخوابد و صبح دیرتر از خواب بیدار شود.

در مقابل، نور زیاد در صبح می‌تواند نیاز به خواب را زودتر کند. خوابیدن در یک اتاق روشن ممکن است فرد را زودتر از زمان لازم از خواب بیدار کند و در شب، زمان خواب معمول او را تغییر دهد.

  رنگ

رنگ نورها ممکن است الگوهای شبانه‌روزی را مختل کند. CDC یادآور شده که نور با طول موج آبی قوی‌ترین تاثیر را دارد. طول موج‌های دیگر نور، تاثیر کمتری بر ساعت شبانه‌روزی دارند.

 

نورهای آبی و سفید در دوره‌های حساس روز، مانند دو ساعت قبل از خواب، می‌توانند به‌خواب‌رفتن یا خواب‌ماندن فرد را دچار مشکل کنند. منابع این نوع نور شامل صفحه‌نمایش‌های الکترونیکی در دستگاه‌هایی مانند گوشی، کامپیوتر و تلویزیون است.

  عادات خواب ناسالم

داشتن عادات خواب ناسالم ممکن است ساعت شبانه‌روزی را مختل کند. این عادات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

بیرون رفتن دیرهنگام و زود بیدارشدن نداشتن زمان خواب مشخص خوردن و آشامیدن در اواخر شب مصرف کافئین در اواخر شب استفاده از وسایل الکترونیکی در اواخر شب انجام فعالیت‌های تحریک‌کننده‌ی ذهنی در اواخر روز داشتن درد یا ناراحتی در فضای خواب   شیفت کاری

افرادی که تا دیرهنگام یا در طول شب کار می‌کنند ممکن است دچار اختلالاتی در ریتم طبیعی شبانه‌روزی شوند. کار شیفتی با توجه به تاثیرگذاری چرخه‌های نور خورشید و تاریکی بر بدن، ریتم شبانه‌روزی افراد را تغییر می‌دهد.

  مسافرت

افرادی که مداوم در سفر هستند ممکن است در خواب و ریتم شبانه‌روزی خود دچار اختلال شوند، به خصوص اگر اغلب بین مناطق زمانی مختلف جا‌بجا شوند. این مساله که به عنوان جت‌لگ شناخته می‌شود، احساس بی‌حالی یا خستگی بدن در تلاش برای هماهنگی با تغییرات زمان و ریتم‌های جدید روز است.

  شرایط زمینه‌ای

اختلالات زمینه‌ای خواب ممکن است بر ریتم شبانه‌روزی تأثیر بگذارد، این موارد عبارت‌اند از:

سندرم تاخیر در فاز خواب: زمانی که ریتم شبانه‌روزی فرد به تأخیر می‌افتد، فرد ترجیح می‌دهد دیرتر بخوابد و صبح دیرتر و سخت‌تر بیدار می‌شود.

سندرم پیشرفت در فاز خواب: ریتم شبانه‌روزی جلوافتاده، بنابراین فرد در شب زودتر احساس خواب‌آلودگی می‌کند و صبح زودتر از خواب بیدار می‌شود.

اختلال خواب و بیداری نامنظم: فقدان ریتم منظم که به اختلال در خواب و بیداری منجر می‌شود.

اختلال خواب و بیداری غیر ۲۴ ساعته: ریتم شبانه‌روزی با یک روز ۲۴ ساعته هماهنگ نیست و در نتیجه دوره‌هایی از خواب‌آلودگی و دوره‌های بی‌خوابی ایجاد می‌شود.

 

  چگونه یک ریتم شبانه‌روزی سالم را حفظ کنیم؟

چندین فاکتور مهم برای حفظ ریتم شبانه‌روزی سالم وجود دارد. تنظیم یک زمان مشخص برای خوابیدن و بیدار‌شدن ممکن است به بدن کمک کند تا ریتم خود را با این زمان‌ها تنظیم کند. برخی افراد ساعت کوک می‌کنند تا هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوند. این امر ممکن است به بدن کمک کند تا شب، زمانی که باید بخوابد تا صبح به‌موقع از خواب بیدار شود.

ایجاد برنامه‌ی منظم برای زمان خوابیدن و بیدار‌شدن باید شامل روزهای مرخصی و تعطیلات آخر هفته نیز باشد و در این روزها نیز رعایت شود.

نور در اختلال در ریتم شبانه‌روزی بسیار تاثیرگذار است. محدود‌کردن نور سفید و آبی دو ساعت قبل از خواب که تایم حساسی برای ریتم‌شبانه‌روزی است احتمالا به تنظیم ریتم کمک می‌کند.

سایر نکاتی که ممکن است به تقویت ریتم شبانه‌روزی سالم کمک کند، شامل موارد زیر است:

بیرون‌رفتن یا قرارگیری درمعرض نور شدید هنگام صبح اجتناب از مصرف کافئین در اواخر روز در صورت نیاز، اوایل بعدازظهر چرت کوتاه زدن اجتناب از چرت‌زدن‌های طولانی یا چرت‌زدن در اواخر روز اجتناب از وعده‌های غذایی سنگین انجام فعالیت‌های آرام‌بخش قبل از خواب، مانند مطالعه یا انجام حرکات کششی ملایم

برخی از چای‌های گیاهی یا مکمل‌های آرام‌بخش ممکن است به ایجاد حالت خواب‌آلودگی در افرادی که مشکل به‌خواب‌رفتن دارند کمک کند.

  آیا اختلال در خواب نیاز به درمان دارد؟

گاهی‌اوقات احساس خمودگی طبیعی است، اما افرادی که به‌طور منظم اختلالات خواب دارند یا احساس می‌کند ریتم شبانه‌روزی آن‌ها مشکل دارد شاید بهتر باشد با پزشک مشورت کنند.

خواب بی‌کیفیت یا بی‌خوابی ممکن است به عوارض سلامتی منجر شود، از جمله:

فشار خون دیابت یا مقاومت به انسولین وقفه تنفسی در خواب چاقی حمله قلبی سکته افسردگی و اضطراب روان‌پریشی اختلالات خلق و خو    

افرادی که برنامه‌های نامنظم دارند، مانند کسانی که مرتب سفر می‌کنند یا در طول شب کار می‌کنند، بهتر است با متخصص صحبت کرده تا اختلالات ریتم شبانه‌روزی را به حداقل برسانند.

ملاتونین ممکن است به خواب و تنظیم مجدد ریتم شبانه‌روزی کمک کند، اما استفاده صحیح از آن مهم است. قبل از استفاده از هورمون‌ها برای تنظیم چرخه‌ خواب، صحبت با پزشک ضروری است.

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج
  • برپایی نمایشگاه آثار شهید مطهری در ارومیه
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟
  • نمایشگاه «در ستایش سعدی» به موزه خوشنویسی ایران می‌آید
  • راهنما برای گالری‌گردی در پایانِ هفته پیش‌ِ رو