Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت،  اسدالله عباسی ظهر امروز در جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان در سالن الغدیر استانداری اظهار کرد: به‌عنوان خدمتگزار مردم، در جلسه استانداران و مجامع نمایندگان استان‌های شمالی با رئیس‌جمهوری؛ با پخش فیلمی از معضل پسماند سراوان، دغدغه منطقه‌ای و استانی مردم را در گستره ملی منعکس کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی معضل پسماند را یکی از اساسی‌ترین معضلات گیلان دانست و گفت: برای تحقق اقدامات به‌صورت عملی و قبل از طرح مشکل از سوی ساکنان سراوان، در جلسات پیش از سفر دولت به گیلان، در نهاد ریاست‌جمهوری، برای معضل پسماند استان ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب شد که یک‌صد میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر لزوم تزریق منابع اعتباری به‌صورت برنامه محور و پرهیز از اقدامات غیرکارشناسی افزود: برخی از شهرداری‌ها علیرغم برخورداری از منابع مرتبط با پسماند، متأسفانه بیت‌المال را معطل نگه‌داشته و هزینه نمی‌کنند که فرمانداران باید با جدیت به این مسئله ورود کنند.

عباسی با اشاره به اینکه موضوع سراوان یک ابر چالش است اما هر نقطه از گیلان نیز با این مشکل مواجه هستند، بیان کرد: گیلان میراث‌دار مشکلی به نام زباله است که فقط محدود به جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزارنفری این استان نیست و حضور گردشگران تولید پسماند را دو برابر می‌کند.

وی با درخواست از دولت در خصوص نگاه ویژه به استان‌های شمالی در خصوص حل مشکل پسماند تصریح کرد: آب، خاک و وجود سفره‌های زیرزمینی امکان دفن زباله در جلگه را نمی‌دهد و تصمیم دفن زباله مربوط به سال‌های گذشته می‌باشد که کماکان باقی‌مانده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه مدیریت پسماند ازجمله وظایف شهرداران است گفت:  تغییر مکرر شهرداران و اختلاف شورا و شهردار و عدم ثبات مدیریت شهری ازجمله اشکالات مهم در حوزه پسماند و مدیریت شهری است.

به گفته عباسی با توجه به هماهنگی ایجاد شده میان شورای اسلامی و شهردار رشت، باید با جدیت نسبت به بررسی قرارداد احداث زباله‌سوز توسط شرکت متقاضی، اقدام و میزان هزینه کرد پیمانکار از اعتبارات اختصاص‌یافته برای انعکاس به مقامات ملی، مشخص و گزارش شود.

وی با اشاره به سفر رئیس سازمان شهرداری‌های کشور و تکمیل قرارداد راه‌اندازی خطوط سه و چهار سایت بازیافت لاکان بیان کرد: طبق برنامه تا پایان اردیبهشت‌ماه؛ باید خط سه و یک ماه پس‌ازآن خط چهار این سایت راه‌اندازی و تمامی زباله‌های ورودی پردازش و بازیافت شوند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه به‌منظور احداث زباله‌سوز در سریع‌ترین زمان ممکن و ساماندهی ریجکت زباله نیازمند پیگیری جدی و همچنین همکاری نمایندگان مجلس هستیم، افزود: همه باید دست‌به‌دست دهیم و بدون انداختن توپ به زمین یکدیگر، این چالش را برطرف سازیم.

عباسی همچنین با تأکید بر لزوم تداوم اقدامات تسطیح، بهسازی، سم‌پاشی و جلوگیری از تولید شیرابه تصریح کرد: بایستی سراوان تا پایان سال به طبیعت برگردد چراکه این منطقه به داشتن جنگلی سرسبز و چشم‌انداز طبیعی، شهره است.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه نظرات غیرکارشناسی موجب تحریک احساسات مردم می‌شود، گفت: این‌گونه اظهارات، مردم را نسبت به آینده ناامید می‌کند درحالی‌که لازم است در این خصوص برخوردهایی از مجرای حقوقی صورت گیرد.

عباسی با تأکید بر تداوم اقدامات جهادی برای ساماندهی پسماند سراوان افزود: این موضوع تعطیل بردار نیست و باید از زمان به بهترین وجه استفاده شود.

وی با اشاره به طرح موضوع صنعتی شدن زباله و بهره‌گیری از نیروگاه و کارخانه سیمان لوشان، گفت: تا چه زمانی باید به دنبال محل دفن باشیم! درحالی‌که بسیاری از کشورها به دنبال بسته‌بندی زباله هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان تفکیک زباله از مبدأ را مهم‌ترین بخش مدیریت پسماند دانست و بیان کرد: بخشداران، شهرداران و دهیاران را مکلف به توجه ویژه به این بخش همراه با بازنگری طرح جامع پسماند هستند لذا از ورود سرمایه‌گذاران و نخبگان برای کمک به حل مشکل پسماند استقبال می‌کنیم.

تغییر مکان دفن زباله راه‌حل رفع معضل پسماند نیست

رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع پسماند سراوان معضلی ۳۸ ساله است و طی این مدت اراده مؤثری برای جذب اعتبارات و رفع مشکلات وجود نداشت، اظهار کرد: استاندار گیلان در این مدت کوتاه با پیگیری‌های مجدانه، هماهنگی‌های خوبی ایجاد و حساسیت این موضوع را به مقامات ملی منتقل کرد و همچنان با جدیت دنبال می‌کند و نتایج مثبتی در حال وقوع است.

مهرداد گودرزوند چگینی با اشاره به آمادگی مجمع نمایندگان گیلان در مجلس در خصوص حل معضل پسماند سراوان گفت: مجمع نمایندگان استان در کنار استاندار گیلان آمادگی هرگونه همکاری و پیگیری‌ برای جذب اعتبارات را دارد تا در سال ۱۴۰۱ شاهد دپوی زباله در هیچ نقطه‌ای از استان نباشیم.

وی با تأکید بر اینکه موضوع زباله صرفاً به تغییر مکان دفن نیست، افزود: به این مسئله، باید نگاه سلسله مراتبی داشت چراکه فرآیند دفن آخرین مرحله محسوب می‌شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: سایت زباله سراوان شیرابه سراوان کارخانه کود آلی رشت پسماند سراوان استاندار گیلان پسماند سراوان معضل پسماند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۵۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: پروژه احداث شهرک بازیافت در حال حاضر در مرحله پیگیری نحوه واگذاری عملیات عمرانی به پیمانکار واحد صلاحیت و پیگیری انتقال پساب قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، غلامرضا ساکتی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید شهردار از تعدادی پروژه‌های عمرانی شهر اصفهانی اظهار کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین و هوشمند از ابتدا در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار داشته است.

وی با بیان اینکه پروژه احداث هاضم بی‌هوازی به‌ظرفیت ۳۰۰ تن در روز در وضعیت مذاکره با سرمایه‌گذار در خصوص ارائه ضمانت‌نامه ملکی قرار دارد، افزود: فراخوان انتخاب مشاور برای مدیریت طرح اجرای پروژه در مرحله تجدید و مذاکرات با سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه به‌صورت BOO در حال پیگیری است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به چالش‌های اجرایی پروژه هاضم بی‌هوازی گفت: تأمین اعتبار و پرداخت به‌موقع آن توسط شهرداری برای پرداخت گیت فی به میزان تقریبی سالانه ۴۰ میلیارد تومان و تأمین تضامین ملکی برای اجرای پروژه به‌صورت BOO از جمله چالش‌ها است.

ساکتی با اشاره به پروژه هاضم بی‌هوازی به ظرفیت پنج تن در روز تصریح کرد: اسناد طراحی توسط مشاور تهیه شده است و به‌منظور تحویل نهایی نیازمند جلسات نهایی با کارشناسان مربوط به هر حوزه است و اسناد فراخوان انتخاب مجری احداث پروژه تهیه شده است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی این پروژه تاکید کرد: هزینه بالای پروژه بر اساس برآورد نهایی مشاور و تأخیر زیاد شهرداری برای پرداخت هزینه اجرای پروژه، چالش‌ها اجرایی شدن این پروژه است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه تحویل زمین و تجهیز کارگاه برای احداث شهرک بازیافت انجام شده است، ادامه داد: اصلاح نقشه جانمایی، پیاده‌سازی نقاط برای خاکبرداری، عقد قرارداد برای خرید پنل‌های پیش‌ساخته بتنی و تسطیح و رگلاژ مسیر اجرای دیوار برای اجرای بتن انجام شده است، این پروژه در مرحله پیگیری نحوه واگذاری عملیات عمرانی به پیمانکار واحد صلاحیت و پیگیری انتقال پساب قرار دارد.

ساکتی با اشاره به چالش‌های این پروژه گفت: تأخیر در تولید قطعات بتنی مشکل جمع‌آوری توده‌های کمپوست در مسیر اجرای دیوار، پرداخت نکردن به موقع صورت وضعیت‌ها از سوی شهرداری و تعیین مدال مالی مشارکت، ساخت و واگذاری از جمله چالش‌ها است.

وی با اشاره به سایر پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند افزود: احداث نیروگاه ریجکت‌سوز ۳۰۰ تن در روز، پروژه تولید سوخت مشتق از پسماند RDF به ظرفیت روزانه ۱۵۰ تن و احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی از جمله سایر پروژه‎‌های شاخص این سازمان است.

کد خبر 748422

دیگر خبرها

  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا