Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@18:29:36 GMT

۶۰۰ ماما در استان اردبیل فعالیت دارند

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۵۴۶۰

۶۰۰ ماما در استان اردبیل فعالیت دارند

به گزارش خبرنگار مهر، ژاله وثوقی عصر پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز ماما در اردبیل اظهار کرد: از سال ۱۹۸۰ با نامگذاری پنج می که مصادف با ۱۵ اردیبهشت ماه است، به نام روز ماما سعی شده تا فارغ‌التحصیلان این رشته متعهدانه در جامعه به وظایف و مسئولیت خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه کنفدراسیون جهانی ماما همه ساله شعاری را برای این روز انتخاب می‌کند، تصریح کرد: امسال نیز شعار روز ماما «مامایی ۱۰۰ سال تعالی» انتخاب شده تا نقش و جایگاه ماماها در فرآیند تولد فرزندان سالم همراه با حفظ سلامت مادران باردار مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول امور مامایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: از ۶۰۰ مامای فارغ‌التحصیل و تجربی در استان اردبیل، ۲۱۵ ماما در حوزه درمان، ۱۶۵ ماما در بیمارستان‌های علوم پزشکی استان، ۳۵ ماما در بیمارستان تأمین اجتماعی، ۱۵ ماما در بیمارستان‌های خصوصی و ۳۵۰ ماما نیز در مراکز بهداشتی و درمانی ارائه خدمات می‌کنند.

وثوقی خدمات ماماها را قبل از بارداری، زایمان و مراقبت‌های بعد از تولد نوزادان یادآور شد و افزود: ۱۱۲ ماما در سطح استان دفاتر کار دارند و سعی می‌کنند در ۱۲ مرکز مشاوره مامایی را ارائه کنند.

وی مهمترین وظیفه ماماها را کاهش خطر مرگ مادران و نوزادان اعلام کرد و ادامه داد: در سطح کشور و استان اردبیل با مراقبت‌های انجام شده مرگ و میر مادران باردار و نوزادان به حداقل رسیده و ما سعی می‌کنیم تا ۵۹ ماهگی نوزادان را مورد مراقبت و پایش سلامت قرار دهیم.

وثوقی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد مادران باردار به شکل فیزیولوژیکی و بدون مداخله بیمارستانی دوران بارداری و حتی زایمان خود را سپری کرده و تنها برای مادران پرخطر که دچار مشکلاتی در دوران بارداری هستند، مراقبت‌ها و نظارت‌ها تشدید می‌شود.

وی اضافه کرد: از ۲ هزار و ۲۵۴ مادر پرخطر شناسایی شده در سطح استان در یک سال گذشته، عمده آنها با ارتباط و تعامل سعی کردند تا به صورت مرتب دوران بارداری خود را به شکل سالم سپری کنند.

وثوقی بیان کرد: تعداد کمی از این مادران راغب به حضور در مراکز بهداشتی و مراقبت‌های قبل از بارداری هستند در حالی که ما توصیه می‌کنیم بانوان قبل از باردار شدن حتماً از مشاوره‌های مراکز جامع سلامت استفاده کرده و نسبت به انجام آزمایش ژنتیک برای ازدواج‌های فامیلی و مادران پرخطر اقدام لازم را انجام دهند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با توجه به در این ازدواج‌ها امکان فرزندآوری ناقص و یا زودرس وجود دارد، امیدواریم مادران قبل از بارداری از مشاوره‌های مامایی و تخصصی استفاده کرده تا دوران بارداری کم خطر و کم عارضه‌ای را سپری کنند.

وثوقی تصریح کرد: ۶۰ درصد مرگ و میر نوزادان مربوط به زایمان‌های زودرس زیر یک‌هزار و ۵۰۰ گرم است که از همین رو انتظار می‌رود با مراقبت‌های کیفی‌تر، تولد نوزادان با خطر کمتری همراه باشد.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه برای زنان باردار با هدف کاهش اضطراب و نگرانی از درد زایمان خبر داد و گفت: در کنار حضور پرسنل امور بهداشتی و مامایی در این کلاس‌ها، سعی می‌کنیم در کلاس‌های آموزشی برای زایمان طبیعی که برگزار می‌شود آموزش‌های تئوری و عملی را انجام دهیم تا با ورزش دوران بارداری و تغذیه مناسب، زنان باردار زایمان بدون درد و کم خطری را تجربه کنند.

وثوقی به برگزاری مراسم گرامیداشت روز ماما و تجلیل از ماماهای فداکار در سطح استان اشاره کرد و افزود: ماماها در کار حرفه‌ای خود با برخی مشکلات نیز روبه‌رو هستند که معطل ماندن جایگاه ماماها به عنوان یک حرفه مستقل، پیاده نشدن سیستم ارجاع و منعقد نشدن قرارداد بیمه‌ها با ماماها مشکلاتی را به وجود آورده و در کنار آن پذیرش بی‌رویه دانشجو بر دامنه مشکلات افزوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در بحث ناباروری نیز سعی ما بر این است تا با ارائه مشاوره به چرخه باروری بانوان کمک کنیم تا فرزندآوری به عنوان یک حرکت ارزشمند در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

مسئول امور مامایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: قطعاً نقش ماماها در افزایش میزان باروری در جامعه با ارائه مشاوره‌های تخصصی بسیار با اهمیت است و امیدواریم با همراهی زنان شاهد بارداری مناسب در جامعه و افزایش زاد و ولد باشیم.

کد خبر 5482711

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مامایی بیمارستان تولد نوزاد باروری زنان بیمارستان خصوصی زایمان مرکز مشاوره مرگ و میر ژنتیک عید فطر 1401 عید سعید فطر بوشهر نماز عید سعید فطر کرمانشاه گرد و غبار ویروس کرونا روز معلم خراسان رضوی آمار کرونا بارش باران ایلام گرد و خاک ماه رمضان 1401 دوران بارداری قبل از باردار مراقبت ها روز ماما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۵۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)

کشتی‌گیران غول پیکر ژاپنی، رقابت ویژه‌ای از رزم سنتی «سومو» را به نمایش گذاشتند: رقبا با نوزادی در بغل باید تلاش می‌کردند بدون توسل به خشونت، گریه نوزاد حریف را در بیاورند.

به گزارش فرارو، در این رقابت عجیب که از سال ۱۹۹۱ و با هدف دعا برای سلامتی و رفاه کودکان برگزار می‌شود، حدود ۱۰۰ نوزاد شرکت کردند.

کشتی «سومو» یکی از ورزش‌های باستانی و پرطرفدار ژاپن است که در دهه‌های اخیر به یک جاذبه گردشگری هم تبدیل شده است. کشتی‌گیران زمان بسیاری را برای آمادگی بدنی در معابد می‌گذرانند. قهرمان این ورزش عنوان یوکوزانا را از آن خود می‌کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • رسول جعفریان: مبدع اصطلاح کذایی خلیج عربی جمال عبدالناصر نبود/ نوشته‌ی داخل عبای بحرینی برملا می‌کند
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • نقش ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری کلیدی است
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • فعالیت‌های جمعیت هلال احمر اردبیل در مسیر رشد قرار دارد