Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@12:54:26 GMT

سالانه ۵ میلیون اصله نهال در ایلام تولید می شود+فیلم

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۶۱۱۵

سالانه ۵ میلیون اصله نهال در ایلام تولید می شود+فیلم

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: سالانه حدود ۵ میلیون اصله نهال در این نهالستان تولید می‌شود. - اخبار استانها -

رضا احمدی  در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، با بیان این که 65 گونه نهال در نهالستان مادر تخصصی ایوان کشت می شود اظهار داشت: نهالستان سردسیری شهرستان ایوان نهالستان" مادر تخصصی" تولید گونه‌های جنگلی زاگرس و تولید گیاهان دارویی منطقه زاگرس است که به‌عنوان نهالستان مادر، در کل کشور شناخته شده و تولید نهال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: این نهالستان حدود 6 هکتار مساحت دارد و بیش‌از 65 گونه نهال در این نهالستان اعم از گونه‌های جنگلی و گیاهان دارویی تولید می شود.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 5 میلیون اصله نهال در این نهالستان تولید می شود افزود: تفاوتی بین تناوب تولید بسته به گونه‌های مورد نیاز در طول سال وجود دارد و از 3 تا 5 میلیون اصله نهال سالیانه در نهالستان سردسیری ایوان تولید می شود.

این مسئول بیان کرد: در یک موقعیت زمانی بر اساس طرح‌ها ممکن است برای کاشت نهال  از گونه‌های متفاوت استفاده شود و با توجه به فضای در دسترس تعداد کمتری نهال در سطل و گلدان قرار داده شود و تولید از 5 میلیون اصله کمتر گردد .

وی ادامه داد : ممکن است در یک موقعیت دیگر و بر حسب نیاز گونه های دیگری بصورت زمینی کشت شوند که تولید بیشتر خواهد شد و این عدد به بیش‌از 5 میلیون اصله نهال در سال می‌رسد.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام با اشاره به اینکه این نهال ها به 12 استان زاگرسی کشور نیز فرستاده می شوند ،افزود: این نهال ها حتی در استانهای غیر زاگرسی و مرکزی کشور نیز به فروش می رسند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تصریح کرد: تمام اعتبار این طرح از محل اعتبارات ملی و توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تامین می‌شود و خوشبختانه در شهرستان ایوان شاهد یک نهالستان علمی با تکنولوژی بذر ، زیست‌شناسی و بیو میکرولوژی بذرها که به‌ صورت کاملاً علمی توسط کارشناسانی که در این نهالستان مشغول‌ به فعالیت هستند اداره می شود.

رضا احمدی با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر شعار سال افزود: این نهالستان برای تعداد نزدیک به 60 نفر اشتغالزایی داشته که تعدادی  از این افراد زنان سرپرست خانوار می باشند.

وی افزود : این فعالیتها منجر به تولید نهال با کیفیت استاندارد و علمی همچنین مقاوم به شرایط پیش رو مثل خشک‌سالی، ریزگردها کمبود برف و باران ،شرایط نامتناسب بودن بارش‌ها و مقاوم به شرایط فقر خاک در نظر گرفته می‌شود.

 مدیر کل منابع طبیعی با اشاره به اینکه رشد نهال‌ها در این نهالستان بین یک تا سه سال  است خاطر نشان کرد: حداکثر زمان برای  پرورش بعضی گونه ها که به سختی رشد می کنند و ارتفاع می گیرند 3 سال است اما گونه هایی هم داریم که در عرض یک سال از عرصه مد نظر خارج می شوند و خوشبختانه گرایش و استقرار آنها در عرصه به‌ صورت صد درصدی بوده است.

چالش معیشت نهال‌کاران و گُل‌فروشان ایلامی با بروز خشکسالی/ شهرداری از گل‌فروش‌ها حمایت کند + فیلمهر آنچه از نکات طلایی کاشت نهال درخت گردو باید بدانیدنهال نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی میوه نداد/ ساز اشتغالزایی و صادرات از کوک خارج شد

لزوم توسعه طرح زراعت چوب در استان ایلام

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام با تاکید بر اجرای طرح زراعت چوب که یکی از طرح های اساسی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است افزود: در تمام استان های زاگرس نشین این طرح به حالت اجرایی درآمده و تولید نهال های سریع رشد در دستور کار قرار گرفته است .

رضا احمدی با اشاره به مشارکت و تمایل کشاورزان و فعالیت آنها در طرح زراعت چوب خاطر نشان کرد: مجریان و کارآفرینان حوزه تولید چوب با مشارکت کشاورزان در کل استان مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان این مطلب که خوشبختانه در 12نهالستان استان نسبت به تولید گونه های متناسب گرمسیری و سردسیری اقدام شده افزود: در این راستا 6 میلیون اصله نهال در استان تولیده شده است.

وی با ذکر این مطلب که در شهرستان دهلران یکی از مجریان اقدام به کاشت 115هکتار زراعت چوب کرده است، افزود: اداره منابع طبیعی شهرستان دهلران 166 هزار اصله نهال اکالیپتوس به صورت رایگان در اختیار این مجری قرارداده است.

احمدی خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه زراعت چوب ،به دنبال استقرار صنایع جانبی وفراوری چوب در استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در سطح استان 2 هزار هکتار طرح زراعت چوب در قالب بادشکن و کمربند سبز اجرا شده است یاد آور شد: هزار هکتار از این طرح  در حوزه موسیان در شهرستان دهلران قرار دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت : انشاالله بتوانیم بر اساس منابع آب استان طرح زراعت چوب را در کل استان توسعه دهیم.

انتهای پیام/180/ش

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری مدیر کل منابع طبیعی میلیون اصله نهال طرح زراعت چوب تولید می شود استان ایلام گونه ها نهال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۶۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد

بانک مرکزی اعلام کرد: تورم سالانه تولیدکننده از ۳۷.۳ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۳۱.۲ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش یافته که موید کاهش ۶.۱ واحد درصدی در این مقطع است. همچنین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده با ۱۶.۹ واحد درصد کاهش از ۴۰.۷ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۲۳.۸ درصد در فروردین سال جاری رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در گزارش بانک مرکزی آمده است: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، سیاست بانک مرکزی در سال جاری هدف‌گذاری برنامه‌ریزی شده برای تداوم کاهش تورم و نرخ رشد نقدینگی به همراه هدایت هدفمند اعتبارات بانکی به سمت تولید است. در همین راستا بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاست‌ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در ابتدای سال جدید در راستای بهبود متغیرهای کلان اقتصادی و به خصوص مهار تورم موفقیت‌آمیز بوده است. به طوری که بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده بیانگر ادامه روند کاهشی این شاخص در فروردین سال ۱۴۰۳ می‌باشد. بر اساس آخرین آمار، تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۳۷.۳ درصد در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به ۳۱.۲ درصد در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ کاهش یافته که موید کاهش ۶.۱ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است.

در همین راستا تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در ادامه روند کاهشی خود از سال گذشته، با ۱۶.۹ واحد درصد کاهش از ۴۰.۷ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۲۳.۸ درصد در فروردین‌ماه سال جاری رسیده است. بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از کاهش تورم نقطه به نقطه هر دو گروه اختصاصی «کالا» و «خدمت» به ترتیب از ۴۱.۰ و ۴۰.۰ درصد در فروردین سال ۱۴۰۲ به ۲۰.۶ و ۳۱.۴ درصد در فروردین سال ۱۴۰۳ است.

تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به ۱.۳ درصد رسید. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» نیز حاکی از تحقق تورم ۲.۱ درصدی گروه کالا (ضریب اهمیت ۶۵.۷ درصد) با سهم از تورم ۱.۴ واحد درصد و تورم ۰.۴- درصدی خدمات (ضریب اهمیت ۳۴.۳ درصد) با سهم از تورم ۰.۱- واحد درصد می‌باشد.

گزارش بانک مرکزی از تورم تولیدکننده در فروردین ۱۴۰۳ را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

کد خبر 748679

دیگر خبرها

  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ضرورت به‌روزسانی تجهیزات اطفای حریق در کرمانشاه
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن
  • رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر